۱۲ نکته که باید هنگام مراجعه به استخر رعایت کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های استفاده از استخر این است که باید و نباید‌های مربوط به آن را مدنظر قرار داده و رعایت کنید. با رعایت این نکات لذت بیشتری از شنا و آبتنی در هر استخری خواهید برد. 

مسلما پس از ثبت نام و خرید بلیط استخر، مسئولان آن نکاتی که در هنگام مراجعه به آن استخر باید رعایت کنید را به شما گوشزد می‌کنند. مثلا هر جلسه شنا در یک استخر زمان معینی دارد و شما نباید بیشتر از زمان مشخص شده در استخر بمانید. در ادامه قصد داریم به نکاتی فراتر از زمان استخر پرداخته و آن‌ها را برای شما توضیح دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکاتی که باید در هنگام شنا کردن انجام دهید

نکات استخر

هنگامی که وارد یک استخر می‌شوید، باید توجه بیشتری به برخی از قوانین آن داشته باشید که در ادامه آن‌ها را به صورت مفصل برای شما توضیح می‌دهیم:

۱. بدن خود را گرم کنید

فرقی ندارد که شما یک شناکار کارکشته هستید یا تازه این ورزش را شروع کرده‌اید. در هر دو حالت قبل از ورود به استخر باید بدن خود را گرم کنید. گرم کردن بدن قبل از شنا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرده و به شما کمک می‌کند حداکثر لذت را از شنای خود ببرید.

۲. از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید

سعی کنید در هنگام شنا کردن، تنها به یک مدل شنا کردن بسنده نکرده و برای افزایش تجربه‌ی خود، از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف استفاده کنید. استفاده از مدل‌های مختلف شنا کردن به شما کمک می‌کند تا عضلات و ماهیچه‌های دیگر خود را نیز درگیر ورزش کنید.

۳. آب کافی بنوشید

اگرچه شما در حین شنا کردن در آب غوطه ور هستید؛ ولی این موضوع نباید باعث شود که مصرف آب کافی را فراموش کنید. از آنجایی که ورزش شنا نیازمند حرکت‌های فیزیکی زیادی است، نوشیدن آب می‌تواند آب از دست رفته‌ی بدن در حین شنا را جبران کند.

۴. به شکل صحیح شنا کنید

برای اینکه حداکثر استفاده را از مزایای شنا کردن ببرید، تلاش کنید تا این ورزش را به صحیح‌ترین شکل ممکن انجام دهید. حتی زمانی که صرفا برای تفریح از استخر شنا استفاده می‌کنید، بهتر است اصول شنا کردن را به شکل درست پیاده کنید.

۵. به بهداشت فضای استخر اهمیت دهید

اگر در حین شنا کردن متوجه وجود اشیاء یا ماده‌ای روی سطح یا زیر آب شدید، حتما آن را به مربیان یا نجات غریقان استخر اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که آب استخری که از آن استفاده می‌کنید باید کاملا تمیز بوده و هیچ جسم خارجی در آن وجود نداشته باشد.

۶. آرام نفس بکشید

در حین شنا کردن تلاش کنید که تا جای ممکن دم و بازدم آرامی داشته باشید. نفس کشیدن آرام به شما کمک می‌کند که کمتر در حین شنا کردن خسته شوید. این نوع تنفس در واقع تنفس صحیحی است که باید در حین شنا صورت بگیرد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین استخرهای روباز و چهارفصل تهران

نکاتی که نباید در هنگام شنا کردن انجام دهید

نکات استخر رفتن

علاوه بر موارد بالا، نکاتی وجود دارد که شما نباید آن‌ها را موقع شنا انجام دهید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این نباید‌ها را برای شما برشمرده و توضیح می‌دهیم:

۱. قبل از شنا، غذا با حجم زیاد نخورید

خوردن یک وعده‌ی غذایی حجیم و سنگین قبل از شنا، باعث می‌شود که شما در آب احساس سنگینی کرده و خیلی زود خسته شوید و نتوانید حداکثر استفاده را از جلسه‌ی شنای خود ببرید.

۲. تنها شنا نکنید

سعی کنید در هنگام وارد شدن به استخر یا هر مکان دیگری که برای شنا به آن مراجعه کرده‌اید، تنها نباشید. حتما دوست یا همراهی را در حین شنا کردن در کنار خود داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که شما تجربه‌ی امن‌تری از شنا کردن داشته باشید.

۳. با سر شیرجه نزنید

اگر مبتدی هستید و تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی شنا کردن ندارید، از شیرجه زدن با سر جدا خودداری کنید؛ زیرا این نوع شیرجه از آن چیزی که به نظر می‌رسد، خطرناک‌تر است و ممکن است به گردن و سر شما آسیب جدی وارد کند.

۴. شوخی خطرناک نکنید!

استخرهای عمیق جای بازی و شوخی‌های خطرناک نیست و گاهی یک سهل انگاری کوچک می‌تواند حادثه‌ای جبران ناپذیر برای شما یا اطرافیان‌تان به وجود آورد. شنا کردن تفریح و ورزشی است که می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین در زمان حضور در استخر تا جای ممکن نکات ایمنی را رعایت کنید.

۵. سر راه دیگران قرار نگیرید

هنگام وارد شدن و شنا کردن در استخر، مطمئن شوید که سر راه دیگر شناکاران قرار نگیرید و مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد نکنید. از طرف دیگر مطمئن شوید که دیگران هم در مسیر شنا کردن شما قرار نگرفته باشند.

۶. بیش از حد توان، شنا نکنید

در حین شنا کردن به صدای بدن خود توجه کنید. اگر بدن شما پس از مدتی شنا کردن خسته شد، استراحت کوتاهی داشته باشید و بعد دوباره شنا کردن را شروع کنید. به یاد داشته باشید که در این فرآیند به بدن خود فشار وارد نکنید.

نکات مربوط به استفاده از استخر روباز و سرپوشیده

تمام نکاتی در بالا به آن اشاره کردیم، در هر دو استخر روباز و سرپوشیده قابل اجرا بوده و باید رعایت شوند. تنها نکته‌ای که علاوه بر موارد بالا، باید در استخر‌های روباز و آفتابگیر به آن توجه داشته باشید این است که از لوسیون ضدآفتاب بدن در این استخر‌ها استفاده کنید.

سخن آخر

شنا کردن با رعایت نکاتی که ذکر کردیم، می‌تواند برای ما تبدیل به خاطره‌ای به یاد ماندنی و لذت‌بخش شود. به یاد داشته باشید که بعد از شنا کردن حتما دوش گرفته و بدن خود را کاملا خشک کنید؛ چرا که رطوبت باعث ابتلا به بیماری‌های قارچی خصوصا در بانوان می‌شود.

شما می‎تواند برای خرید بلیط استخر‌های مختلف نظیر استخر بانوان، استخر بانوان، استخر روباز، استخر سرپوشیده و… به وبسایت تخفیفان مراجعه کنید. تخفیفان بلیط استخر‌های مختلف را با تخفیف ویژه و با قیمتی ارزان‌تر در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. برای دریافت بلیط استخر کافی است در سایت تخفیفان ثبت نام کرده و متناسب با منطقه‌ی سکونت خود و انتظاراتی که از یک استخر دارید، مناسب‌ترین استخر را برای خود انتخاب کنید.

چند مورد از محبوب ترین استخرهای موجود در تخفیفان :

استخر زیتون شهرک غرب

استخر هودین و هورام

استخر دانش کرج

۳.۷/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *