طناب زدن برای لاغری چه فوایدی دارد؟

طناب زدن برای لاغری

طناب زدن برای لاغری یکی از ترندهای ورزشی است که بیشتر افراد از دوره کودکی یاد می‌گیرند. طناب یکی از وسایل ورزشی است که همیشه می‌توانید روی آن حساب کنید. از زمین بازی گرفته تا سالن ورزش، طناب زدن یک عنصر اصلی برای تناسب اندام است. طناب زدن می‌تواند به افزایش هماهنگی، تعادل، زمان بندی، سرعت، چابکی و قدرت کمک کند. نکته جذاب طناب زدن برای لاغری، سوزاندن چربی است. اگر سعی دارید چربی‌های بدن خود را به طور کامل بسوزانید، ورزش طناب زدن به همراه پرش گزینه عالی و بسیار مناسبی است.

تنها چیزی که در این ورزش نیاز دارید یک جفت کفش ورزشی و طناب پرش است، به همین دلیل بسیاری از افراد در کنار تمرینات معمول، این فعالیت را نیز در باشگاه ورزشی خود در کنار باقی ورزش‌ها دنبال می‌کنند، در ادامه این مطلب فواید طناب زدن برای لاغری را بررسی می‌کنیم و به طور مفصل توضیح خواهیم داد چگونه این ورزش می‌تواند به تناسب اندام و کاهش وزن کمک کند. اگر دوست دارید بدانید طناب زدن برای تناسب اندام شما هم مناسب است یا خیر تا پایان این مطلب با بلاگ تخفیفان همراه شوید.

باشگاه ورزشی

چه عواملی در کاهش وزن نقش دارند؟

قبل از اینکه به فواید طناب زدن برای لاغری بپردازیم، درک این نکته که عوامل زیادی روی کاهش وزن نقش دارند بسیار مهم است. زمانی تصور می‌شد کاهش وزن صرفا کالری وارد شده و خارج شده از بدن است، اما این تصور اشتباهی است و کاهش وزن فرایند پیچیده‌تری دارد. این نکته که افراد برای کاهش وزن باید کالری کمی دریافت کنند درست است، اما دستیابی به کاهش وزن معنادار نیازمند یک رویکرد جامع است.

شما می‌توانید با دریافت کالری کمتر، صرف انرژی بیشتر با حرکت و ورزش طناب زدن یا ترکیبی از هر دو، به کم کردن کالری برسید. اما این کاهش کالری، به ترکیب بدن و نیاز کالری شما بستگی دارد. به طور مثال، بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش کالری ۱۰ تا ۲۰ درصد برای اکثر افراد پایدار است و به کاهش چربی و حفظ عضله بدون چربی کمک می‌کند.

برای بهتر متوجه شدن این موضوع فرض کنید یک فرد برای حفظ وزن فعلی خود به ۲۲۰۰ کالری در روز نیاز دارد. کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد حدود ۲۲۰ تا ۴۴۰ کالری در روز است، که می‌تواند با خوردن کمتر، ورزش بیشتر یا هر دو به دست آید.

اگر مطمئن نیستید بدن شما بر اساس سن، جنس، قد، وزن و میزان تحرک چه مقدار کالری در روز نیاز دارد، استفاده از ماشین حساب آنلاین کالری می‌تواند در برآورد تقریبی به شما کمک کند. در کنار این، زمانی‌که یک فرد وزن کم می‌کند، کالری بیشتری می‌سوزاند و برای حفظ وزن خود باید میزان دریافت کالری را کمتر کند که ممکن است کاهش وزن را سخت‌تر کند.

ممکن است فکر کنید عدم موفقیت در کاهش وزن به علت تلاش نکردن است، اما عوامل زیادی در بازی لاغری و کاهش وزن نقش دارند و می‌توانند به رسیدن هدف کمک کنند یا از آن مانع شوند.  عواملی مانند:

  • توده عضلانی در مقابل توده چربی
  • مدت و کیفیت خواب
  • استرس مزمن
  • مصرف دارو
  • شرایط پزشکی
  • سن
  • ژنتیک
  • رژیم غذایی

علاوه بر عوامل بالا، کاهش وزن ممکن است به ترکیب بدن و اینکه چه مقدار از توده عضلانی و توده چربی تشکیل شده است، بستگی دارد. عضله متراکم‌تر از چربی است و فضای کمتری را در بدن اشغال می‌کند، در عین حال هر دو وزن یکسانی دارند. بنابراین ممکن است روی ترازو تغییر عدد مشاهده نکنید، اما تفاوت قابل توجهی در اندازه دور کمر و عضله مشاهده کنید.

فواید طناب زدن

در کنار کمک به کاهش وزن سریع با طناب زدن، این تمرین فواید دیگری هم دارد.

بهبود آمادگی قلبی

طناب زدن برای بهبود فعالیت قلب که بک اندام تنفسی است، بسیار عالی‌ست. پرش مداوم با طناب در یک دوره زمانی باعث پمپاژ خون و اکسیژن بیشتر به عضلات در حال فعالیت است که ضربان قلب و مقدار تنفس را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، این موضوع می‌تواند قلب را تقویت کند و ظرفیت ریه را بهبود ببخشد و به شما امکان ورزش در مدت طولانی‌تری را می‌دهد.

تقویت عضلات

اگر به دنبال یک تمرین موثر برای کل بدن هستید، طناب زدن برای لاغری را امتحان کنید. فعالیت  طناب زدن، با عضلات پایین تنه ( مانند ساق پا، ران و باسن)، بالاتنه ( مانند شانه و عضلات دوسر بازو) و عضلات شکم درگیر می‌شود.

قوی کردن استخوان‌ها

طناب زدن یک تمرین با شدت بالاست که به روشی سالم به استخوان‌ها فشار می‌آورد تا آن‌ها را قوی‌تر کند. زمانی‌که فرد می‌پرد، بدن به فشار موقت روی استخوان‌ها، پاسخ می‌دهد و استخوان‌ها را قوی و محکم می‌کند.

بهبود هماهنگی و تعادل بدن

اضافه کردن پرش با طناب به برنامه ورزشی می‌تواند راهی عالی برای بهبود تعادل و هماهنگی باشد. برنامه طناب زدن برای لاغری شامل هماهنگی بازوها،پاها و بالا تنه می‌شود و در عین حال باعث مس‌شود ریتم ثابت را حفظ کنید. علاوه بر این، باعث حفظ تعادل در بدن می‌شود.

فواید طناب زدن برای لاغری شکم

از آنجایی که طناب زدن یک تمرین هوازی تمام بدن است، کالری زیادی در مدت زمان کوتاهی می‌سوزاند. طناب زدن برای لاغری شکم می‌تواند به هنوان یک روال روزانه انجام شود و مطالعات نشان می‌دهد اگر همراه با رژیم غذایی سالم باشد به سوزاندن چربی کمک می‌کند.

چربی شکم یکی از سخت‌ترین نواحی برای کاهش وزن است، گرچه باید مطالعات بیشتری باید برای تجزیه و تحلیل رابطه بین طناب زدن و چربی شکم انجام شود، تجربیات عمومی نشان می‌دهد که قطعا بین این دو همبستگی وجود دارد. با سفت کردن قسمت مرکزی بدن در طول طناب زدن، می‌توان ناحیه شکم را مورد هدف قرار داد و در حالی‌که چربی شکم از بین می‌رود، شروع به فرم گرفتن هم می‌کند.

کاهش وزن سریع با طناب زدن

میزان سوزاندن کالری در طول ورزش تا حد زیادی به مدت زمان تمرین، شدت و وزن افراد بستگی دارد. برای مثال فردی با ۹۰ کیو وزن می‌تواند با ۲۰ دقیقه طناب زدن سریع ۳۶۲ کالری و در هنگام پریدن آهسته ۲۴۱ کالری بسوزاند. بنابراین، اضافه کردن طناب به برنامه روزانه می‌تواند به سوزاندن کالری که برای کاهش وزن لازم است، کمک زیادی بکند.

جالب است بدانید طناب زدن برای لاغری موثرتر از دویدن است و در مقایسه با سایر تمرینات مانند پیاده‌روی کالری بیشتری می‌سوزاند. شما می‌توانید با طناب زدن به مدت یک ساعت تا ۱۰۰۰ کالری بسوزانید، در حالی‌که یک ساعت پیاده‌روی حدود ۳۰۰ کالری می‌سوزاند.

آیا طناب زدن برای لاغری به تنهایی کافی است؟

اگرچه می‌توانید کالری زیادی با طناب زدن بسوزانید، اما برای کاهش وزن در بلند مدت کافی نیست. اگر از طناب زدن برای لاغری و سوزاندن کالری کمک می‌گیرید، اما همچنان رژیم غذایی شما پر کالری است، وزن کم نمی‌کنید.

راه‌های بسیار خوبی برای اضافه کردن طناب به برنامه ورزشی وجود دارد. بسته به تجربه و اهداف خود، می‌توانید طناب زدن را در کل تمرین قرار دهید یا آن را به تمرین دیگری اضافه کنید. مثلا برای گرم کردن قبل از تمرین، اواسط تمرین یا تمام کردن ورزش می‌توانید طناب بزنید.

جمع بندی مطالب

طناب زدن برای لاغری و کاهش وزن یک تمرین سریع و موثر است. این ورزش می‌تواند آمادگی تنفسی را افزایش دهد، استخوان و ماهیچه را قوی کند و تعادل و هماهنگی را در بدن بهبود ببخشد. کاهش وزن پایدار شامل سبک زندگی سالم و کامل است. این سبک زندگی هم شامل مواردی مثل رژیم غذایی متنوع با مواد مغذی، ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت استرس است. طناب زدن شکل عالی از ورزش است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما بهتر است در کنار آن سایر تمرین‌های ورزشی را در برنامه خود قرار دهید.

مطالب مرتبط:

بهترین ورزش برای لاغری شکم و پهلو در باشگاه، ۱۲ تمرین عالی برای لاغری

ایروبیک چیست؟ آیا ورزش ایروبیک باعث لاغری می شود؟

چگونه سریع لاغر شویم؟ با ۳ قدم ساده و بر اساس علم روز

۴.۲/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *