جاهای دیدنی کاشان؛ مکانی پر رمز و راز در ایران

جاهای دیدنی کاشان

آیا تا به حال با تور مسافرتی به کاشان سفر کرده‌اید؟ مکانی که در آن تعداد زیادی بناهای تاریخی و زیبا وجود داشته و حس و حالی از تاریخ گذشتگان را پیش چشمان شما پدیدار می‌کند. شواهد تاریخی و باستان شناسی موجود در منطقه، آن را یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران شناخته است. در این مطلب می‌خواهیم سری به جاهای دیدنی کاشان بزنیم تا با دلایل معروفیت و زیبایی آن‌ها آشنا شویم.

باغ فین، محوطه چشم نواز و زیبای پادشاهان گذشته

اولین مکان از  سری جاهای دیدنی کاشان مربوط به باغ فین است. مکانی زیبا و جذاب که تمام ویژگی‌های یک باغ ایرانی را در خود جای داده و از این نظر در تاریخ کاشان جزو پرطرفدارترین‌ها است. با ورود به این باغ شاهد محوطه زیبا و چشم نوازی خواهید بود که پادشاهان گذشته، به آن توجه زیادی داشته‌اند. این باغ پس از ساخت در دوران حکمرانی آل بویه و ایخانان نیز مرمت شد.

حمام فین، قتلگاه امیرکبیر

در تور یک روزه خود به کاشان، بهتر است به حمام فین نیز سر بزنید. دو حمام که با نام بزرگ و کوچک شناخته می‌شود. حمام بزرگ یا سلطنتی که به دستور فتحعلی شاه ساخته شد و حمام کوچک در دوران صفویان و برای خدمتکاران بنا شده بود. قتل امیرکبیر در حمام بزرگ انجام شد که احتمالا تاریخ آن را در کتاب‌های گذشتگان خوانده‌اید. حمام فین یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان است.

مسجد جامع، قدیمی‌ترین مکان تاریخی کاشان

مسجد جامع کاشان

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کاشان، مسجد جامع است. قدمت این بنا به دوران حکومت سلجوقیان برمی‌گردد و با تلاش دختر مالک اشتر، صفیه خاتون بنا شده است. البته در طول تاریخ بازسازی‌های زیادی روی این مسجد انجام شده تا امروز به آن صورتی که ما می‌بینیم، دیده شود. این مرمت‌ها در دوران کریمخان زند و عبدالرزاق انجام شده است. روی دیواره‌های مسجد تعداد زیادی از آثار هنری خطاطی و برگرفته از استادانی مانند عبدالکریم و ابن محمد حین محمد کاظم اصفهانی دیده می‌شود.

خانه بروجردی‌ها و تاریخ زیبایش

اگر با تور چند روزه کاشان رفتید، احتمالا یکی از بازدیدهای شما خانه بروجردی‌ها خواهد بود. عمارتی زیبا، قدیمی و البته با معماری شگفت انگیز که یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر است. در این خانه قدیمی تعداد زیادی بادگیر به شکل هلالی و قرینه قرار گرفته که آن‌ها را روی بام تالار و کلاه فرنگی خواهید دید.

این مکان تاریخی در خیابان علوی قرار گرفته و تاریخ ساخت آن ۱۱۹۴ بوده است. مالک اصلی آن، تاجری بود که تجارت زیادی را با بروجرد داشت و همین موضوع باعث شد تا خانه او با نام بروجردی‌ها نامگذاری شود. با ورود به این بنا شاهد تزئیانات سنتی و ایرانی خواهید بود که با ظرافت خاصی در جای جای آن قرار گرفته است. خانه بروجردی‌ها نماد خانه‌های قدیمی ایران است.

بازار سنتی کاشان، مکانی مربوط به دوران صفوی

بازار سنتی کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان، بازار سنتی آن است. زیبایی‌های موجود در این مکان باعث شده تا بهترین و معروف‌ترین بازار در این منطقه باشد. این بازار پیشینه ارزشمند و زیبایی دارد که مربوط به دوران صفوی است. قدمت آن به چندین قرن رسیده و مربوط به دوران آل بویه و در نهایت سلجوقیان است. البته بیشتر شهرت آن مربوط به دوران صفویه می‌شود.

در خود این بازار تعداد زیادی بناهای دیدنی وجود دارد که در میان آن‌ها می‌توانیم به بازار نو مسگرها و فرخ خان امین الدوله غفاری اشاره کنیم. این دو بخش طراحی بی‌نظیری دارد که باعث معروفیت آن‌ها شده است. به جز این تعداد ۱۲۰ دکان مختلف بزرگ و کوچک که دارای ایوان و بالاخانه‌های مختلف هستند، نیز در آن احداث شده که حس و حال متفاوت و جذابی را به شما منتقل خواهد کرد.

شهر زیرزمینی نوش آباد

برای افرادی که به بناهای تاریخی علاقه دارند، نوش آباد نیز یک مکان جذاب در جاهای دیدنی کاشان خواهد بود. شهری واقع در عمق ۱۸ متری که در زیر زمین سه طبقه قرار گرفته و فضاهای مختلفی مانند اتاق، راهرو، چاه و کانال‌های مختلف در آن دیده می‌شود. این مکان را می‌توانیم بزرگترین شهر زیرزمینی در جهان بدانیم که در زیر شهر بنا شده است. با توجه به نحوه برش‌هایی که در این منطقه قرار گرفته فرضیه بر این است که حفاری آن به وسیله یک جسم سخت الماسی بوده است.

آتشکده نیاسر، مربوط به دوران ساسانیان

این آتشکده از دوران حکومت ساسانیان بنا شده و در ارتفاعات نیاسر کاشان قرار گرفته است. در گذشته این منطقه برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان زرتشی استفاده می‌شد. این آتشکده به نام‌های چهارقاپو و چهار دروازه نیز معروف بوده و معمولا نسبت به دیگر بناهای تاریخی که در این منطقه وجود دارد، سالم‌تر است.

غارنیاسر، شگفت انگیزترین منطقه در کاشان

یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی کاشان غار نیاسر است. مکانی که در نزدیکی روستایی همنام با خود قرار داشته و قدمت آن نزدیک به ۲۰۰۰ سال می‌رسد. این غار به دلایل مختلفی بنا شده که مهمترین دلیل آن برگزاری مراسم مختلف آیینی و مذهبی بوده است. آبشار نیاسر نیز در این منطقه واقع شده که در محله کمرسر قرار گرفته و دارای آبی است که از چشمه تالار آمده است. همچنین در کنار این آبشار آتشکده‌ای به نام ساسانی نیز دیده می‌شود. این مکان به صورت تونل‌هایی سنگی و پیچ در پیچ است که تنها با ورود به آن شاهد زیبایی‌های بی‌نظیرش خواهید بود.

قمصر کاشان و گلاب بی‌نظیرش

گلاب کاشان

آخرین جاذبه گردشگری پیشنهادی ما در کاشان مربوط به قمصر است. مکانی که آن را به واسطه گلابی که دارد می‌شناسند و در آن تعداد زیادی گل‌های محمدی وجود دارد که در اواسط بهار روییده و آنجا را تبدیل به یک بهشت زیبا می‌کند. گردشگران زیادی برای بازدید به این منطقه می‌آیند و عکاسی در آن بسیار جذاب است.

به شهر تاریخی کاشان سفر کنید…

کاشان، یکی از مناطق گردشگری زیبا و جذاب با تعداد زیادی اماکن تاریخی مختلف است که به تعدادی از آن‌ها در این مطلب اشاره کردیم. مواردی که عنوان شد تنها بخش کوچکی از جاهای دیدنی کاشان است. برای رفتن به کاشان مسیرهای زیادی پیش روی شماست، تورهایی که به صورت چند روزه یا یکروزه در نظر گرفته شده اند، نیز یکی از این موارد است. بنابراین، حتما با تور به این شهر سفر کنید و با قصه‌های آن همراه شوید.

بیشتر بخوانید:

در پاییز به کجا سفر کنیم؟

بهترین جاهای دیدنی استانبول را بشناسید

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *