بهترین زمان سفر به کاشان و تاریخچه و جذابیت‌های کاشان

برای کاشان گردی حتما نباید منتظری تعطیلات طولانی مدت بود.در تعطیلات آخر هفته هم می‌توان به مسافرت رفت و به گشت و گذار پرداخت. البته همیشه باید به آب و هوا هم توجه داشت تا بتوانید بهترین لذت را از کاشان ببرید. فصل گلاب گیری معمولا بهترین زمان سفر به کاشان است. با وبلاگ تخفیفان همراه باشید تا نگاه دقیق‌تری به این موضوع و راهنمای سفر به کاشان داشته باشیم.

بهترین زمان سفر به کاشان

بهترین زمان کاشان گردی فصل بهار به خصوص ماه‌های اردیبهشت و خرداد است. این دو ماه فصل اصلی گلاب‌گیری است و بهترین موقع برای سفر کوتاه به کاشان و دیدن این مراسم است. علاوه بر تماشای مراسم تاریخی گلاب گیری و آشنا شدن با رسومات این مراسم می‌توانید به تماشای آسمان کویرها اطراف کاشان بنشینید و زیبایی‌های نهفته در آن را از نزدیک ببنید. با تخفیفان به راحتی تور کویر را خریداری نمایید.

شهر کاشان در بین دشت زیبای کویر و دامنه کوه کرکس قرار گرفته و در بیشتر باغات که پوشیده شده از گل‌های محمدی و رز است زیبایی وصف ناپذیری به شهر بخشیده و همه ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر داخلی وخارجی برای بازدید از شیوه گلاب گیری دراین شهرستان به کاشان می آیند تا از نزدیک شاهد این پدیده زیبا شوند. بهترین وقت برای سفر به کاشان و بازدید باغات گل و گلاب گیری در آن به اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد بر می گردد. شهرستان کاشان را با باغات گل های محمدی و رز آن می شناسیم و برای همین موضوع است که همیشه هدف اصلی گردشگران داخلی و خارجی به ویژه درفصل بهار بوده است.

کاشان و تاریخش

کاشان، مرکز شهرستان کاشان و یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران، در استان اصفهان است، که در ۲۲۰ کیلومتری جنوب پایتخت، یعنی شهر تهران واقع  شده. این شهر بین کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته و آب و هوای گرم و بیابانی دارد. باستان شناسان بر اساس جدید‌ترین یافته‌های این شهر، قدمت آن را بیش از ۱۵۰۰۰ سال،‌ یعنی به دوران پارینه سنگی نسبت داده‌اند. در واقع می توان گفت کاشان جزو معدود شهرهایی است که بافت تاریخی خودش رو با دقت هر چه تمام‌تر حفظ کرده و بناهای تاریخی زیبا برای گردشگراش در دل خود دارد.

سفر به این شهر و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های قدیمی آن، مانند ورق زدن تاریخ است. اگر هنوز کاشان را ندیده‌اید، لذت سفر به این شهر و همراهی با تور یک روزه یا حتی چند روزه را از دست ندهید. وقتش رسیده برای سفر به شهر گل و گلاب برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید با یک تور کاشان همراه شوید و زیبایی‌های و رسومات این شهر را از نزدیک ببنید.

جذابیت‌های کاشان

تپه‌های سیلک که از اولین تمدن‌های دنیا به‌شمار می‌رود، در این شهر زیبا قرار دارد. با قدم زدن در خانه‌های تاریخی کاشان، در معماری چشم‌نواز آن‌ها غرق می‌شوید و در خیال خود تکه‌های تاریخ را کنار هم می‌چینید. شاید بی‌دلیل نیست که فرش کاشان این همه رنگ و طرح دلپذیر دارد. چشم زیبایی‌ها را می‌بیند و دل و دست آن را بازتاب می‌دهد. عرقیات گیاهی بخش دیگری از جذابیت کاشان است که گل سرسبد آن گلاب است. مراسم گلاب‌ گیری هر ساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج به کاشان می‌کشاند. اگر در داخل ایران هستید می‌توانید با تور چند روزه به دیدن مراسم‌های گلاب گیری کاشان بروید.

 آب و هوای شهرستان کاشان در نقاط مختلف آن متغیر است ولی در نواحی مرتفع کمی سردسیر و در نواحی پست گرم و کویری است. آب این منطقه به دلیل مجاورت به دشت کویر کمی شور است. چشمه های مختلفی ازجمله چشمه فین، چشمه نیاسر و چشمه نابر درشهرستان وجود دارد که همه این چشمه ها معروف هستند.

البته شهرت کاشان فقط به علت گلاب و گلاب گیری در آن نیست بلکه به دلیل وجود تعداد بسیار زیادی کارخانجات فرش ماشینی، تولید ورق گالوانیزه، تولید قطعات خودرو و مونتاژ و قدمت صنایع دستی و نساجی آن از جمله مخمل بافی و زربافی و حریربافی است. از محصولا ت کشاورزی آن نیز می توان به انواع غلات و میوه های فصلی اشاره کرد. گویا غذای غالب در میان مردم این شهر آبگوشت بوده است. این شهرستان آثار تاریخی و دیدنی بسیار زیادی دارد و همان گونه که در قبل اشاره کردیم مردم و گردشگران داخلی و خارجی علا وه بر بازدید از مراسم زیبای گلابگیری به دیدن مکان های تاریخی و زیبای معماری دوران گذشته به سیاحت در این نقاط می پردازند.

گلابگیری در کاشان

و اما گلاب و گلابگیری و مراسم خاص آن که طرفداران زیادی دارد. گلاب قمصر کاشان نامدارترین گلاب ایران است که مردم این منطقه با کاشت و پرورش گل های محمدی و رز به این کار می پردازند. این کار امروزه یکی از عادات سالانه مردم قمصر کاشان بوده و این گلاب برگرفته شده از گل محمدی ناب ایرانی مورد قبول تمامی ایرانیان و حتی خارجیان است. همانطور که همه ساله کعبه خانه خدا را با گلاب ناب محمدی ایران شست وشو می دهند. گلاب گیری دراین منطقه توسط اعضای خانواده در کارگاه های خانگی صورت می گیرد.

در فصل گل چینی تمامی اعضای خانواده به کمک یکدیگر شتافته و در باغ‌های گل به چیدن آنها می‌پردازند. گل‌های چیده شده در محلی گردآوری شده و پس از چند ساعت در دیگ‌های بزرگی که بر روی کوره‌ای قرار گرفته ریخته می‌شوند. حدودا برای هر سه کیلو گل چهار برابر آن آب به دیگ افزوده می‌شود. بر روی دیگ‌ها تغاری که سرپوشی از گل پخته شده است، قراردارد و اطراف آن را با تفاله گل و آرد خمیر شده می‌بندند دیگ بخار می‌کند و گل می‌پزد و بخار گل از سوراخ‌های پایین تغار وارد نی‌هایی شده و سپس از نی‌ها به پارچ‌هایی مسی که درون آب سرد قرار گرفته ریخته می‌شود و اینگونه گلاب به دست می‌آید که بسیار خوشبو و معطر است که یکی از مرغوب ترین نوع گلاب‌ها به شمار می‌رود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *