با مراسم گلاب گیری کاشان چقدر آشنا هستید؟

مراسم گلاب گیری کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان آن‌هم در شهری که با تمدن ایرانی گره خورده و معماری و شکوه ایران قدیم را به جذاب‌ترین شکل به رخ جهانیان می‌کشد،  نمی‌تواند زیبا و خاص نباشد. بهار که از راه می‌رسد، کاشان گردی به خاطر زیبایی‌اش و البته مراسم گلاب گیری‌اش، جذابیت دیگری دارد. جایی که شمیم گل و گلاب در میان درختان سرسبز، خانه‌های تاریخی و معماری شکوهمند شهر ساطع شده و هر کسی را سرمست زیبایی‌های این شهر می‌کند. این بار قصد داریم تا شما را با مراسم گلاب گیری و تب و تاب آن در فصل بهار آشنا کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی بهتر به این مراسم سنتی و زیبا بیندازیم و زیر و بم آن را برایتان تعریف کنیم.

تاریخچه گلاب گیری کاشان

گلاب گیری یک مراسم زیبا و قدیمی ایرانی است که شرکت در آن، نه فقط روحیه شما را کاملا دگرگون می‌کند، بلکه شما را با سنت‌های قدیمی و زیبایی‌های کاشان هم آشنا می‌کند. مراسم گلاب گیری کاشان شهرت جهانی دارد و همه ساله و از اواخر فروردین تا اواسط خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند. مراسم گلابگیری در شهرهای کاشان، نیاسر، قمصر و سایر شهرهای اطراف که در آنجا گل محمدی کشت می‌شود، برگزار می‌شود.

این مراسم، تاریخی ۱۴۵ ساله دارد. زمانی که برای اولین بار نشای گل محمدی وارد کاشان شد. در آن زمان، گلاب گیری مراسم یا آیین خاصی نداشت. اما چندین سال است که این مراسم با توجه به زیبایی و جذابیت‌هایی که دارد با استقبال بسیاری روبرو شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود کشانده است. این مراسم همه ساله و با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود. حالا شما می‌توانید این مراسم را از زمان چیده شدن گل‌های گل محمدی در باغ‌های گل، تا گرفته شدن عرق آن در گارگاه‌های تولید گلاب، از نزدیک ببینید. و البته همان‌جا هم عرقیجات دلخواه خود را به صورت تازه و با بهترین کیفیت بخرید.

گل محمدی از دیرباز تاکنون مورد توجه ایرانیان بوده و از جمله گل‌های بومی ایران محسوب می‌شود. بویی که از باغ‌های گل محمدی در فصل بهار ساطح می‌شود، فوق‌العاده است و شما را با خود می‌برد. پیشنهاد می‌کنیم اگر برای مراسم گلاب گیری به کاشان رفتید، حتما در باغ‌های پایتخت گل و گلاب دنیا قدم بزنید و از شمیم این گل‌های بهاری لذت ببرید.

روش گلاب گیری سنتی

در روش گلاب گیری سنتی از دیگ‌های مسی استفاده می‌شود.

البته امروزه گلاب گیری صنعتی در کاشان فراگیر شده. هر چند که گلاب گیری در دیگ‌های مسی و به روش سنتی و با آئین های خاص، جذاب‌تر و گلاب حاصل از آن هم کیفیت بهتری دارد. روش سنتی گلاب گیری معمولا تا ۷ ساعت ادامه پیدا می‌کند و گلاب حاصل از آن کیفیت بسیار بالایی دارد. در این روش از دیگ‌های مسی، پارچ، نی و شیشه استفاده می‌‎کنند. به این صورت که گلبرگ‌های گل محمدی را به همراه آب در دیگ مسی قرار می‌دهند و آن را روی اجاق یا هیزم می‌گذراند. بخار حاصل شده از طریق لوله‌های آلمینیومی به یک پارچ مسی که روی دیگ قرار گرفته وارد می‌شود. پس از سرد شدن گلاب مورد نظر به دست آمده و به فروش می‌رسد.

بهترین زمان گلاب گیری کاشان چه تاریخی است و این مراسم در چه شهرهایی برگزار می‌شود؟

قدم زدن در باغ‌های گل محمدی بسیار خاطره انگیز خواهد بود.

بهار که از راه می‌رسد کاشان یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران می‌شود. هوای عالی، بوی فوق‌العاده باغ‌های گل، خانه‌های تاریخی با معماری اصیل ایرانی و البته جشنواره گلاب گیری کاشان کمک کرده‌اند تا این شهر تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در بهار بشود. زمان گلاب گیری کاشان از اواخر فروردین شروع می‌شود و تا اواسط خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند. دو شهر قمصر و نیاسر به همراه کاشان از اصلی‌ترین شهرها برای انجام مراسم گلاب‌گیری هستند.

نیاسر: نیاسر در جنوب غربی کاشان قرار گرفته و در بهار و تابستان بسیار خوش آب و هواست. این شهر که لقب کهن باغشهر ایران را هم با خود به یدک می‌کشد در کنار کاشان و قمصر یکی از مراکز اصلی گلاب‌گیری است. این شهر زیبا به خاطر داشتن جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی‌اش هم معروف است. شما در کنار مراسم سنتی گلاب گیری می‌توانید از مکان‌هایی مانند چشمه اسکندریه، آبشار نیاسر، غار رئیس، چهار طاقی نیاسر و آبشار نیاسر دیدن کنید.

قمصر: این شهر در جنوب کاشان و به خاطر باغ‌های گل متعددی که دارد، بسیار معروف است. اگر صبح زود در این شهر حضور داشته باشید، می‌توانید یکی از زیباترین مراسم‌های گلاب گیری را در این شهر تماشا کنید. قمصر فقط به گلابش معروف نیست و می‌توانید آلو بخارا، گوجه سبز و آلوچه خشک بسیار مرغوبی را در این شهر تهیه کنید. باغ پرندگان، موزه گلاب قمصر، خانه احسانی‌ها، خانه حاج مانده علی و سرای خاتون قمصر از جاذبه‌های بسیار دیدنی این شهر به شمار می‌روند.

تور گلابگیری کاشان

اردیبشهت و خرداد که از راه برسد، کار آژانس های گردشگردی داخلی هم برای ارائه تور گلابگیری کاشان، نیاسر و قمصر شروع می‌شود. به یاد داشته باشید که زمان گلاب گیری کاشان از اواخر فرودین ماه شروع می‌شود و این آژانس های مسافرتی تور چند روزه برگزار می‌کنند که هر کدام خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. وسیله نقلیه تمامی این تورهای اتوبوس توریستی است که با توجه به مصافت کم تهران تا کاشان این امر مقروس به صرفه است. اگر قصد سفر به کاشان دارید و می خواهید مراسم گلابگیری را مشاهده کنید و نیاز گلاب خود برای یک سال را تامین کنید حتما سری به صفحه تور و سفر سایت تخفیفان بزنید. تخفیف های و پیشنهادهای جذابی برای سفر به کاشان با تور یک روزه و تجربه دیدن مراسم گلابگیری را برای شما داریم.


هتل های کاشان؛ معرفی بهترین هتل های کاشان

بهترین زمان سفر به کاشان و تاریخچه و جذابیت‌های کاشان

آشنایی با حمام فین کاشان

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *