خانه طباطبایی‌ها، شکوه معماری ایرانی

هتل های کاشان؛ معرفی بهترین هتل های کاشان

مردم کاشان مردمی فرهنگ دوست، هنردوست و دین‌دار هستند و این ویژگی‌ها را در جای جای کاشان می‌بینید. شهری با بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی و زیبا که هر کسی با دیدن آن‌ها به وجد می‌آید و به هنر و معماری ایرانی ایمان می‌آورد. خانه طباطبایی ها چکیده ای خالص از هنر و معماری ایرانی است. معماری ایرانی‌ای که به خاطر طراحی خاص، ستون ها و ایوان های بلند و البته محاسبات دقیق رعایت نکات علمی، شهرت جهانی دارد. خانه طباطبایی‌ها در قرن ۱۳ هجری و در محله سلطان امیر احمد احداث شده. در این پست با ما همراه شوید و تا سری به خانه طباطبایی‌ها در کاشان بزنیم و خانه‌ای از هنر و معماری ایرانی را از نزدیک ببینیم.

تاریخچه خانه طباطبایی‌ها

مرحوم سید جعفر طباطبایی که از تجار معروف آن زمان بود و فرش‌های خود را به روسیه و هند صادر می کرد. او این خانه را سال ۱۲۵۰ قمری و برای اسکان خود و خانواده‌اش ساخت. برای این کار از استاد علی مریم، معمار مشهور دوره قاجار کمک گرفت تا خانه‌ای بسازد که بعدها به عروس خانه‌های ایران معروف شود. معماری خانه طباطبایی‌ها متناسب با فرهنگ و اقلیم آن زمان است. این خانه شامل ۳ بخش اندرونی بیرون و بخش ویژه خدمه خانه است. این خانه زیبا با ۴۷۰۰ متر مربع وسعت و ۴۰ اتاق، ۴ حیات و ۴ سرداب در نوع خود بی نظیر است. ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات نیز در این خانه تعبیه شده. نوع معماری خانه طباطبایی‌ها حجاب دار، درون‌گر،‌ گودال باغچه و متقارن است. این خانه در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ با همکاری شهرداری کاشان و هیت امنای مرمت، بازسازی و مرت شده.

خانه طباطبایی

خانه طباطبایی

عروس خانه‌های ایران

این لقبی است که به خانه‌های طباطبایی‌ها داده‌اند.  همین که به درون هشتی این خانه‌ی باشکوه پا می‌گذارید، نسیمی خنک و مطبوع، صورت‌تان را نوازش خواهد کرد و شما را به درون خانه خواهد کشاند. از راه پله پیش رویتان ۲۰ پله‌ای که پایین بروید و به حیاط زیبا و وسیع خانه می‌رسید. حیاطی که زیبایی خیره کننده‌اش لحظه‌ای شما را بر جای خود میخکوب می‌کند. حوض زیبا و بزرگی از یک سو تا سوی دیگر حیاط کشیده شده و ماهیان قرمز درون آب زلال آن یکدیگر را دنبال می‌کنند. در ۲ سوی حوض بزرگ، ۶ باغچه هشت ضلعی پر از گل‌های زیبا، طراوت حیاط را صدچندان می‌کند.

این خانه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد (این بقعه نیز از آثار هنری قرن نهم و دهم است) واقع شده و به خاطر اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به نام «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی» بنا نهاده، به خانه طباطبایی موسوم و مشهور شده است.

خانه طباطبایی

خانه طباطبایی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *