مرداب هسل کجاست؟ راهنمای کامل سفر به مرداب هسل

مرداب سراوان کجاست؟

طبیعت استاد نقاشی کشیدن است. می‌تواند طوری رنگ‌ها را کنارهم قرار دهد که گاهی دوست دارید تا ساعت جایی بشینید و طبیعت را نگاه کنید. اگر می‌خواهید از یکی شاه‌کارهای طبیعت لذت ببرید، پس باید به مرداب هسل سری بزنید. مردابی که در دل چالوس و جنگل‌های انبوهش و به خاطر رنگ خاص دریاچه‌اش مقصدی بسیار پرطرفدار و تماشایی است. این شاه‌کار طبیعت هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است که می‌خواهند از طبیعت شمال ایران لذت ببرند. در این مطلب قصد داریم تا بگوییم مرداب هسل کجاست و با رفتن به این منطقه بسیار زیبا با تور یک روزه چه چیزی انتظارتان را می‌کشد؟

مرداب هسل کجاست؟

می‌دانید دلیل رنگ‌های زیبای روی مرداب هسل چیست؟

چالوس را همه با جاده زیبایش می‌شناسند. جاده‌ای که سال‌هاست ما را به دریای خزر می‌رساند. اما این بار کافی است تا کمی در اطراف این شهر پرسه بزنید و عجله‌ای برای تماشای دریا نداشته باشید. اگر از این شهر زیبا  عبور نکنید و سری به جنگل‌های زیبایش بزنید و به ماجراجویی بپردازید، این شانس را پیدا می‌کنید تا از یکی از زیباترین مرداب‌های ایران دیدن کنید. برای این‌که مرداب هسل را از نزدیک ببینید، باید به ۱۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس و جنگل مشل موزی بروید تا با طبیعت دل فریب و زیبا مواجه شوید. مرداب در وسط این جنگل قرار گرفته و فضایی جادویی و دلربا دارد که هیچ‌وقت از دیدن آن سیر نمی‌شوید. اطراف مرداب، صدای انواع جانوران موسیقی خاص طبیعت را ایجاد کرده و حس و حال بودن در این جنگل و مرداب را بسیار دلنشین‌تر کرده.

جالب است بدانید که از اطراف این منطقه هیچ رودخانه‌ای عبور نمی‌کند و آب مرداب به صورت کامل از چشمه‌های جوشانی که در زیر مرداب قرار گرفته‌اند، تامین می‌شود. «هَسَل» در گویش محلی به معنی «آب راکد» است و به همین دلیل است که آن را مرداب هسل نامگذاری کرده‌اند. رنگ روی دریاچه هم به خاطر وجود جلبک‌هایی است که روی دریاچه قرار گرفته‌اند. این جلبک‌ها در هر فصل رنگ خاص خود را دارند. در بهار و تابستان، سبز زمردی هستند و با رسیدن پاییز رنگ خود را همسان پاییز تغییر می‌دهند و به رنگ قرمز و نارنجی درمی‌آیند.

تفریحاتی که در کنار مرداب هسل می‌توانید انجام دهید

عکاسی، پیاده‌روی و پیک نیک از جمله تفریحاتی که در این مرداب می‌توانید انجام دهید.

عکاسی، پیاده‌روی و پیک نیک از جمله تفریحاتی که در این مرداب می‌توانید انجام دهید.

رفتن به دل جنگل‌های شمال ایران، حس زنده بودن دارد. شنیدن صدای پرندگان، دیدن طبیعت بکر این مناطق با درختان سرسبز و بلندش و البته وجود مردابی که معمولا نمونه‌های آن را در نقاشی‌ها مشاهده می‌کنیم، حس زنده بودن را دو چندان می‌کند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتما از این مرداب خوشتان خواهد آمد. در ادامه قصد داریم تا برخی از تفریحاتی که در این منطقه می‌توانید انجام دهید را بیان کنیم.

پیاده‌روی و طبیعت گردی

کسانی که اهل طبیعت گردی و پیاده روی هستند هیچ‌وقت شانس قدم زدن در دل جنگل‌های شمال ایران را از دست نمی‌دهند. منطقه‌ای که مرداب هسل در آن قرار دارد، از جمله مناطق خاص و بسیار زیبای شمال ایران است. وجود درختان بسیار بلند، صدای پرندگان و جانوارن و برخی اوقات سکوتی سرشار از آرامش از جمله ویژگی‌های خاص این مرداب به شما میرود. درختانی مانند مرمز، راش و خرمالو پوشش گیاهی قالب این جنگل به شمار می‌رود. شما می‌توانید در کنار مرداب و اطراف آن پیاده‌روی کنید و از دیدن مناظری کمیاب لذت ببرید. وجود جانورانی مانند آهو، سنجاب و جوجه تیغی زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌ است.

پیک نیک و کمپینگ

پیک نیکر کردن در اطراف مرداب هسل یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌تواند اوقات بسیاری را برای شما خلق کند. کمپ کردن در کنار این مرداب زیبا و در خیل انبوه درختان سربه‌فلک کشیده، یکی از بهترین تجربه‌های شما را شکل می‌دهد.

عکاسی

دیدن چنین طبیعت خاصی بسیار جذاب است. اگر به این مرداب سفر کردید، حتما دوربین خود را با خود به همراه ببرید. شما می‌توانید تصاویری را به یادگار ببرید که می‌توانند برای سال‌ها در دیوار خانه یا اتاقتان، زیبایی طبیعت ایران را به رخ بکشد.

مسیر دسترسی به مرداب هسل

برای رسیدن به مرداب هسل باید به دل جنگل‌های چالوس بزنید.

برای رسیدن به مرداب هسل باید به دل جنگل‌های چالوس بزنید.

مرداب هسل در ۱۰ کیلومتری شمال غربی مرزن آباد قرار دارد و فاصله آن با چالوس در حدود ۱۵ کیلومتر است. برای رفتن به این منطقه باید مسیر فرعی روستای چنس در که ۵ کیلومتری شهر مرزن آباد قرار گرفته را انتخاب کنید. پس از طی کردن مسیری به دوراهی روستا و مرداب برمی‌خورید و کافی است تا راه مرداب را در پیش بگیرید.

اگر قصد دارید تا از تهران حرکت کنید و این شاهکار طبیعت را از نزدیک ببینید، باید وارد جاده چالوس شوید. حواستان باشد که به سمت آزادراه چالوس نروید و در جاده قدیم بمانید. وارد مسیر فرعی جنگل سینوا شوید و پس از عبور از روی رودخانه، وارد مسیر خاکی می‌شوید که پس از طی این مسیر به مرداب هسل می‌رسید.

فاصله تهران تا مرداب هسل

تور مرداب هسل از جمله تورهای یک روزه پرطرفدار است که در فصول مختلف سال و از تهران به سمت این مرداب زیبا حرکت می‌کند. فاصله تهران تا مرداب هسل در حدود ۱۳۵ کیلومتر است. همراه شدن با این تور می‌تواند یک روز شاد به همراه طبیعت گردی فوق‌العاده این منطقه را برای شما به ارمغان بیاورد.

بهترین زمان مرداب هسل

بهترین فصل سفر به مرداب هسل بستگی به این دارد که شما چه رنگ‌هایی رو بیشتر دوست دارید. علاوه بر این هم باید نگاهی به آب و هوای مرداب هسل داشته باشید. بسیاری بهار را بهترین زمان بازدید از این مرداب می‌دانند و برخی دیگر پاییز را انتخاب می‌کنند. در ادامه سعی می‌کنیم تا نگاهی به این پدیده طبیعی در فصول مختلف سال بیندازیم.

مرداب هسل در تابستان و بهار

بسیاری اردیبهشت و خرداد را بهترین ماه‌های بازدید از این مرداب می‌دانند. در این زمان هوا هنوز شرجی نیست و گل‌ها شکوفه زده اند و زیبایی بی‌نظیری را در این منطقه به وجود آورده‌اند. مرداب هتل در تابستان کمی شرجی است. در این فصل جلبک‌های روی مرداب رنگ سبز زمردی به خود گرفته‌اند و زیبایی خاصی را به وجود آورده‌اند.

مرداب هسل در پاییز

مرداب هسل در پاییز

مرداب هسل در پاییز

پاییز یکی از بهترین فصل‌های طبیعت گردی است. در این فصل زیبایی رنگ‌ها وصف ناپذیر است. به همین دلیل و به عقیده بسیاری بهترین زمان مرداب هسل ، پاییز است. رنگ قرمز و نارنجی مرداب زیبایی خاصی دارد و ابهت خاصی را به این مرداب می‌دهند. در این فصل رنگ‌های جذاب طبیعت شما را مجذوب خود خواهد کرد و می‌توانید گوشه‌ای دنج پیدا کنید، کمپ بزنید و از دیدن طبیعت جذاب پاییزی لذت ببرید.

مرداب هسل در زمستان

مرداب هسل در زمستان تقریبا مانند پاییز است. البته هوا بسیار سردتر است و رنگ‌های طبیعت به جذابیت پاییز نیستند. جلبک‌های روی دریاچه رنگ قرمز دارند و مانند دریاچه‌ای جوشان به نظر می‌رسند.

تور مرداب هسل

تور مرداب هسل از جمله معدود تورهای طبیعت گردی است که در همه فصول سال برگزار می‌شود و علاقمندان خاص خود را دارد. اگر دوست دارید طبیعت زیبای این منطقه و اطراف آن را از نزدیک ببینید، حتما با این تور طبیعت گردی همراه شوید. مرداب هسل و تنگه دار از جمله جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا در حوالی چالوس است که بسیار دیدنی هستند.

اقامت

اگر قصد اقامت در اطراف این مرداب را دارید، می‌توانید از امکانات و ظرفیتی که شهر چالوس در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید. اجاره ویلا در چالوس یا استفاده از هتل های چالوس می‌تواند راحت‌ترین گزینه برای شما باشد تا از ساحل زیبای دریای خزر و امکانات تفریحی که شهر چالوس در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید و هروقت که دلتان خواست سری به این مرداب زیبا بزنید و از زیبایی طبیعت لذت ببرید.ضمنا با استفاده از کد تخفیف اتاقک می توانید اقامت گاه های گوناگون را با بهترین قیمت رزرو کنید.

سخن پایانی

یکی از بکرترین جذاب‌ترین مرداب‌های ایران همین مرداب هسل است. این مرداب با طبیعت خاص خود، حتما یک روز خوب را برای شما می‌سازد. شما می‌توانید یک روز را در کنار این مرداب کمپ کنید و از این منطقه زیبای لذت ببرید. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، حتما به طبیعت احترام بگذارید و آن را آلوده نکنید. مرداب وربن یکی دیگر از مرداب‌های نزدیک به این منطقه است که بازدید از آن‌ منطقه را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر طبیعت زیبایی در کنار این مرداب می‌شناسید یا نکته‌ای درباره این مرداب دارید، حتما در قسمت نظرات آن را به اشتراک بگذارید.


این مطالب را هم بخوانید:

دریاچه سقالکسار کجاست؟ با تمیزترین دریاچه ایران آشنا شوید

دریاچه الیمالات کجاست؟ با زیباترین دریاچه مازندران آشنا شوید

با جنگل راش ، منحصر به فردترین جنگل شمال ایران بیشتر آشنا شوید

امتیاز دهید
2 نظر برای "مرداب هسل کجاست؟ راهنمای کامل سفر به مرداب هسل" ارسال شده
  1. ناصر علایی گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی در مورد مرداب هسل ، فقط نکته اینکه فاصله تا تهران را ۱۳۵ کیلومتر نوشتید که در واقع حدود ۱۹۰ کیلومتر هست

  2. غفاری دولت آباد گفت:

    سلام بعضی از این دریاچه ها را دیدم ورفتم لذت بردم،نمیدانم چرا در این نوشتار یا درگاه یا سایت شما مطالب هیچکدام عکسی ندارند؟
    ممنون میشم به ایمیلم بفرستید.
    در کل مطالبتان عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *