یوگا چیست؟ همه‌چیز درباره ورزش یوگا

ما انسان‌ها علاوه بر سلامت جسمی به سلامت ذهنی هم نیاز داریم. روش‌های زیادی هم برای رسیدن به سلامت ذهنی وجود دارد. اما یوگا یکی از بهترین آن‌هاست که هم شامل سلامت جسمی می‌شود و هم شامل سلامت ذهنی. به طور کلی ورزش یوگا شامل طیف گسترده‌ای از اعملا متفراکنه و خود انضباطی مانند حرکت، مدیتیشن، تکنیک‌های تنفس و… می‌شود که هدف آن‌ها ارتقای ذهنی جسمی ماست. در این مقاله سعی داریم شما را با ورزش جذاب و بسیار محبوب آشنا کنیم.

باشگاه ورزشی

یوگا چیست؟

کلمه «یوگا» در اصل به معنای «آن‌چیزی است که شما را به واقعیت می‌رساند». و در لغت به معنای «اتحاد» است. اتحاد یعنی شما را به واقعیت نهایی می‌رساند. جایی که مظاهر فردی زندگی حباب های سطحی در روند خلقت هستند.

یوگا یک عمل باستانی است که بسیاری عقیده دارند در هندوستان به وجود آمده و همانطور که گفتیم شامل حرکت‌های مختلف، مدیتیشن و تکنیک‌های تنفسی می‌شود.

یوگا انواع مختلفی دارد و سبک‌ها و شاخه‌های زیادی در این ورزش وجود دارد. ما در ادامه سعی می‌کنیم شما را با فواید یوگا و شاخه‌های اصلی آن آشنا کنیم.

فواید یوگا

۱. یوگا انعطاف پذیری را بهبود می بخشد

در سال ۲۰۱۶، دو سازمان پیشرو یوگا، Yoga Journal و Yoga Alliance، یک نظرسنجی در سراسر جهان انجام دادند که به بررسی آمارهای مختلف در مورد یوگا، در تلاش برای کم کردن ارزش آن در میان محبوبیت روزافزون پرداخت. بیشترین دلیلی که مردم برای انجام یوگا انتخاب می‌کردند «افزایش انعطاف‌پذیری» بوده است. انعطاف پذیری جزء مهمی از سلامت جسمانی است. یوگا سبک های زیادی را برای انتخاب ارائه می دهد که شدت آن از زیاد تا متوسط ​​و خفیف متفاوت است. حتی سبک‌های با شدت پایین نیز باعث افزایش انعطاف‌پذیری می‌شوند. به نظر می رسد یوگا حتی برای بهبود انعطاف پذیری در بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر مفید است. کاهش انعطاف پذیری بخشی طبیعی از پیری است، و یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که یوگا هم سرعت افتادگی را کاهش می دهد و هم انعطاف پذیری را در افراد مسن تر بهبود می بخشد.

۲. یوگا به تسکین کمردرد کمک می کند

یوگا برای کاهش درد و بهبود تحرک در افراد مبتلا به کمردرد به همان اندازه کشش اصلی مفید است. کالج پزشکان آمریکا، یوگا را به عنوان اولین درمان برای کمردرد مزمن توصیه می کند.

۳. یوگا برای سلامت قلب مفید است

تمرین منظم یوگا ممکن است سطح استرس و التهاب سراسر بدن را کاهش دهد و به سلامت قلب کمک کند. چندین عامل موثر در بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا و اضافه وزن نیز از طریق یوگا قابل رفع است.

۴. یوگا می تواند علائم آرتریت را کاهش دهد

بر اساس بررسی جانز هاپکینز از ۱۱ مطالعه اخیر، نشان داده شده است که یوگا ملایم برخی از ناراحتی های مفاصل حساس و متورم را برای افراد مبتلا به آرتریت کاهش می دهد.

۵. یوگا شما شما را آرام می کند و به شما کمک می کند بهتر بخوابید

تحقیقات نشان می دهد که یک روال منظم یوگا قبل از خواب می تواند به شما کمک کند تا ذهنیت درستی داشته باشید و بدن خود را برای به خواب رفتن و در خواب ماندن آماده کنید.

۶. یوگا به افزایش هوشیاری کمک می کند

یوگا می تواند به معنای انرژی بیشتر و خلق و خوی روشن تر باشد. ممکن است پس از شروع تمرین یوگا، افزایش انرژی ذهنی و فیزیکی، افزایش هوشیاری و اشتیاق و احساسات منفی کمتری را احساس کنید.

۷. یوگا به مدیریت استرس کمک می کند

شواهد علمی نشان می دهد که یوگا از مدیریت استرس، سلامت روان، تمرکز حواس، تغذیه سالم، کاهش وزن و خواب با کیفیت حمایت می کند.

۸. یوگا شما را با یک جامعه حامی مرتبط می کند

شرکت در کلاس های یوگا می تواند احساس تنهایی را کاهش دهد و محیطی را برای درمان و حمایت گروهی فراهم کند. حتی در طول جلسات انفرادی، احساس تنهایی کاهش می یابد، زیرا شخص به عنوان فردی منحصر به فرد شناخته می شود، به او گوش داده می شود و وی در ایجاد یک برنامه یوگا شخصی شرکت می کند.

۹. یوگا باعث ارتقای مراقبت از خود می شود

مطالعات متعدد فواید یوگا را در آرتریت، استئوپنی، مسائل مربوط به تعادل، انکولوژی، سلامت زنان، دردهای مزمن و سایر تخصص ها نشان می دهد.

۱۰. یوگا برای کاهش وزن

تمرین یوگا از رشد فیزیکی، ذهنی و معنوی پشتیبانی می کند که به شما امکان می دهد بهترین نسخه از خود را بسازید. یوگا همچنین می تواند ابزار موثری برای کمک به کاهش وزن باشد، به خصوص انواع فعال‌تر یوگا. بسیاری از کارشناسان معتقدند که یوگا به عنوان روش های مختلف برای رسیدن به وزن سالم عمل می کند.

۱۱. یوگا و تمرکز حواس در کاهش وزن

جنبه های ذهنی و معنوی یوگا بر توسعه آگاهی ذهن تمرکز دارد. این مورد باعث افزایش آگاهی شما در سطوح مختلف می شود که می تواند شما را از اینکه چگونه غذاهای مختلف بر ذهن، بدن و روح شما تأثیر می گذارد آگاه تر کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که افرادی که از طریق تمرین یوگا آگاهی ذهن را توسعه می دهند، ممکن است بهتر بتوانند در مقابل غذاهای ناسالم و تغذیه غیر اصولی مقاومت کنند. همچنین ممکن است با بدن خود هماهنگ‌تر شوند تا متوجه شوند که سیر هستند. تصور می شود که یوگا به ویژه برای افرادی که در حال تلاش برای کاهش وزن به روش های دیگر هستند مفید است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که آموزش تمرکز حواس دارای مزایای کوتاه‌مدت مثبتی در مورد پرخوری یا فعالیت بدنی است. هیچ تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن به طور مستقیم وجود نداشته است، اما تصور می شود که کاهش وزن با دوره های طولانی تر تمرین آگاهی ذهن همراه است. برای گسترش این یافته ها به مطالعات بیشتری نیاز است. از آنجایی که به شما توصیه می‌شود با شکم پر یوگا انجام ندهید، باید قبل از انجام یوگا، انتخاب‌ غذایی سالمی داشته باشید. از سوی دیگر پس از یک جلسه یوگا، ممکن است تمایل بیشتری به غذاهای تازه و فرآوری نشده داشته باشید. و همینطور ممکن است یاد بگیرید که هر لقمه را با دقت بیشتری بجوید و آهسته تر غذا بخورید که می تواند منجر به مصرف کمتر شود.

انواع یوگا

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد، چه بخواهید یک کلاس سخت‌تر از نظر بدنی داشته باشید یا یک کلاس آسان مانند آرامش‌بخش و مراقبه. با هر سبک کمی متفاوت از سایرین، بسته به معلم، تغییراتی را خواهید یافت. امتحان کردن چند سبک و معلم قبل از تصمیم گیری در مورد سبک مورد علاقه خود، تجربه کلی یوگا شما را افزایش می دهد و شما را به چالش می کشد تا از منطقه امن خود خارج شوید.

شاخه های یوگا

تمرین بدنی پوسچرهای یوگا، که به عنوان هاتا یوگا شناخته می‌شود، تنها دریچه‌ای کوچک به دنیای بزرگ‌تر یوگا است.

به غیر از هاتا یوگا، پنج تمرین اصلی دیگر در سنت یوگا وجود دارد، آنها با هم شش شاخه یوگا هستند. به طور جداگانه یا جدا از هم (متوجه خواهید شد که برخی از آنها با هم همپوشانی دارند)، آنها مسیرهای رشد شخصی و معنوی در یوگا در نظر گرفته می شوند.

۱. راجا یوگا

راجا یوگا بر مدیتیشن و تفکر متمرکز است تا فرد خود را به طور کامل درک کند. این روش که به عنوان مسیر سلطنتی (راجا) یا شاه یوگا شناخته می شود، بر اساس مسیر هشت دستی به سوی خودآگاهی است که در یوگا سوترای پاتانجلی بیان شده است و تمایل دارد که تمرین کنندگان از نظر معنوی روحیه ای فداکارتر را به خود جلب کنند.

۲. باکتی یوگا

باکتی یوگا مسیر فداکاری است که بر عشق عبادی به خدا و تسلیم شدن در برابر او تأکید دارد. باکتی یوگا با دیدن خداوند در همه حال و همه جا، پذیرش، بردباری و عشق را نسبت به همه موجودات پرورش می دهد. یوگا باکتی همچنین شامل شعارهای فراوان و تماس و پاسخ است که احساسات عشق، ارتباط و سعادت را برمی انگیزد.

۳. جنانا یوگا

یوگا جنانا مسیر خرد و دانش (جنانا) است که شامل مطالعه منظم متون مقدس و تحقیق مداوم در ماهیت خود است. یوگای جانانا که اغلب یوگای ذهن نامیده می شود، برای افرادی که تمایل بیشتری به فکر دارند بسیار مناسب است.

۴. کارما یوگا

کارما یوگا مسیر عمل فداکارانه است. افرادی که کارما یوگا کار می کنند کاملاً از نتیجه اعمال خود جدا مانده اند، بدون هیچ قصدی برای سود فیزیکی، در خدمت بهبودی همه موجودات هستند.

۵. مانترا یوگا

مانترا یوگا، یوگای صدا است. مانتراها که گفته‌های مقدس در نظر گرفته می‌شوند، هجاها، کلمات یا عباراتی هستند که نمایانگر ویژگی خاصی از خداوند هستند. مانترا یوگا تمرین متمرکز شدن از طریق تکرار مانتراها است.

۶. هاتا یوگا

هاتا یوگا تمرین پوسچرهای یوگا یا آسانا است که از بدن به عنوان وسیله ای برای تغییر خود استفاده می کند.

مطالب مرتبط:

۵ فایدهٔ مهم یوگا برای سلامتی

۴ ورزشی که در زمان بارداری باید انجام دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *