۵ فایدهٔ مهم یوگا برای سلامتی

یوگا

می‌دانید یوگا برای سلامتی چقد مهم است؟ آیا می‌دانید که تنها با انجام ۲۰ دقیقه از این ورزش در باشگاه ورزشی می‌توانید تمام انرژی مورد نیاز روح و جسم خود را برای یک روز کامل تامین کنید؟ یوگا یعنی آشنایی با واقعیات درونی جسم و حرکت به سمت شکوفایی.  یوگا فواید بسیاری دارد. در این مطلب سعی داریم تا فواید آن برای سلامتی را برایتان شرح دهیم.

یوگا چیست؟

قبل از اینکه به فواید یوگا برای سلامتی بپردازیم باید برای‌تان توضیح دهیم که یوگا چیست و چه تاثیری روی شما خواهد گذاشت؟ کلمه یوگا در لغت به معنی اتحاد است. منظور از یوگا اتحاد درونی بدن و ذهن است. این ورزش در حقیقت علمی است که پیشینه‌ای کهن دارد هدف آن هدیه دادن تفکر و منطق به انسان است. یوگا یعنی افزایش انرژی، این ورزش در عرض بیست دقیقه می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را برای جسم و ذهن تامین کند. این ورزش شما را با واقعیت درونی خود آشنا کرده و بسمت رضایت از خود و خودشکوفایی راهنمایی می‌کند.

مراقبه، مراحله ای از این ورزش است که ذهن را متمرکز کرده و شما را از مسائل بی‌اهمیت زندگی، دور می‌کند. بنابراین شما ناخودآگاه عمیقا احساس شادی درونی خواهید داشت. یوگا اکسیر زندگی است و باورتان شود یا نه، می‌تواند مشکلات روزانه ی شما را حل کند. نتیجه ای که (کسانی که این ورزش راکار می‌کنند) در طول هزاران سال بدست آورده اند در دوران ما تنها با علم پزشکی به اثبات رسیده است.

آگاه شدن از حالت‌های بدن

درست از زمانی که شروع به انجام تمرینات یوگا می‌کنید، حالت بدنی شما به صورت قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. این تمرینات به شما نحوه صحیح راست ایستادن را یاد می‌دهند. به طوری که سر شما در راستای قلب و قلب شما در راستان لگن‌تان قرار بگیرد. این حالت باعث می‌شود تا کمترین نیرو و فشاری برای اندام‌های مهم شما وارد شود و از ساییدگی و فشار بر آن‌ها تا حد قابل توجهی کاسته شود.  یوگا در زمان نشستن هم به شما کمک می‌کند و نحوه صحیح درست نشستن را به شما یاد می‌دهد. علاوه بر این وقتی شما حالت بدن را تصحیح کنید، در تنفس شما هم تاثیر بسیار بسزایی دارد. شما می‌توانید با نفس‌‎های عمیق‌تر و بهتری بکشید.

درست نفس کشیدن

اکثر تکنیک‌ها و حرکات یوگا حول تنفس در این ورزش می‌چرخد. pranayama که به معنای گسترش نیروی حیات است، در واقع هنر تنفس در ورزش یوگا است. زمانی که تنفس در این ورزش به درستی انجام می‌شود، در بهبود خلق و خو، کاهش استرس و همین‌طور در کاهش و بهبود اختلالات روانی ناشی از حادثه‌های ناگوار بسیار موثر است. با این‌حال هنگامی که تنفس‌ها به صورت نادرست انجام گیرد، می‌تواند منجر به ایجاد استرس و تنش در ریه‌ و دیافراگم شود. انجام دقیق و کامل تکنیک‌های تنفس در این ورزش بسیار اثربخش است، از این رو اگر از نحوه انجام صحیح تنفس اطمینان ندارید، حتما از یک مربی با تجربه در این ورزش کمک بگیرید. یادگیری اصول پرانایامای تنفس یوگا حس بهتری به شما می‌دهد و شما را برای ادامه مسیر بیشتر تحریک خواهد کرد.

افزایش اعتماد به نفس

هر کسی به دنبال افزایش اعتماد به نفس در خود است. اعتماد به نفس بیشتر هیچگاه باعث ضرر زدن به شما نمی‌شود. ورزش یوگا علاوه بر آثاری که روی جسم و روان شما می‌گذارد، می‌تواند باعث اقزایش اعتماد به نفس هم بشود. بعضی از حرکات این ورزش به صورت کاملا ویژه روی افزایش اعتماد به نفس شما کار می‌کنند. این حرکات در ابتدا بسیار مبتدی هستند و با پیشرفت شما در انجام این حرکات،‌ تبدیل به تمرینات بسیار پیشرفته می‌شوند.

کاهش  استرس

استرس یکی از مشکلات اصلی جوامع متمدن و امروزی است. امروزه بسیاری از مردم با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. یوگا می‌تواند راهی اثر بخش برای مقابله با استرس است. این ورزش می‌تواند ذهن و بدن شما را در مقابله با استرس آماده کند. به گفته دکتر تر کندی که یکی از مربیان معروف این ورزش است، یوگا به شما اجازه می‌دهد تا لحظه‌ای را با آرامش سپری کنید، نفسی آرام بکشید و تنها روی یک چیز تمرکز کنید. و به همین سادگی تنش و استرس را از بدن خارج کرده و بدن و ذهن خود را آرام کنید. استرس زیاد معمولا روی بخشی از بدن تاثیر می‌گذارد و باعث  ایجاد درد در بخش از عضله و اندام‌های بدن می‌شود. شما با انجام تمرین‌های مرتبط به راحتی می‌توانید درد را از بین ببرید و ذهنی سبک‌تر و از نظر فیزیکی آزادتر داشته باشید.

قوی‌تر شدن بدن

بسیاری از یوگا برای رسیدن به تناسب اندام استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که حرکات این ورزش از وزن شخص استفاده می‌کنند. وزن شما به عنوان یک وزنه و مقاومت استفاده می‌شود. با تداوم انجام حرکات و داشتن یک رژیم تغذیه مناسب، بدن شما قوی‌تر و لاغرتر می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند که با انجام منظم تمرینات این ورزش می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر به لاغری و تناسب اندام برسید.


تی آر ایکس چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

ورزش پیلاتس چیست و چه تاثیری روی سلامتی بدن دارد؟

ورزش سی ایکس چیست و چه تاثیری بر لاغر شدن دارد؟

امتیاز دهید
یک نظر برای "۵ فایدهٔ مهم یوگا برای سلامتی" ارسال شده
  1. سیّدمحمّدزعفرانچی گفت:

    از لحاظ اعتماد به نفس بعد از اعتماد به نفس علمیscience confidence،یوگا بهترین نوع اعتماد به نفس را در خود دارد.
    با تشکّر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *