ورزش پیلاتس چیست و چه تاثیری روی سلامتی بدن دارد؟

ورزش پیلاتس

بارها شده اسم پیلاتس را در برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌های آمریکایی شنیده‌ باشیم. و به نظرمان ورزش پرطرفداری محسوب می‌شود. هرچند واقعیت این است که تعداد اندکی در باشگاه ورزشی از زیر و بم این ورزش باخبر هستند. پیلاتس از آن دسته ورزش‌هایی است که روی هماهنگی ذهن و بدن تمرکز می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که ورزش پیلاتس چیست؟ و این ورزش چه فوایدی برای ما دارد،  با ما همراه شوید و این مطلب را بخوانیم.

ورزش ییلاتس چیست؟

ورزش پیلاتس از آن درسته ورزش‌هایی است که روی سلامتی جسم تمرکز دارد. تمرینات این ورزش از سال ۱۹۲۰ توسط شخصی به اسم ژوزف پیلاتس ابداع شد. در ابتدا این ورزش را علم کنترل بدن نام گذاری کرده بودند. پس از مرگز ژوزف پیلاتس، به احترام وی اسم آن را به پیلاتس تغییر دادند و به این ورزش با همین نام محبوب و متداول شد. در حال حاضر این ورزش به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنبال تبدیل شده و در میان بانوان جایگاه ویژه‌ای دارد.

باشگاه ورزشی

تمرینات ورزش پیلاتس به نحوه‌ای طراحی شده‌اند تا انعطلاف و قدرت اندام‌های بدن را بدون اینکه باعث حجیم شدن عضلات شود، بالا ببرد. این ورزش در حقیقت مجموعه‌ای از تمرینات و حرکاتی است که با کمک گرفتن از وزن بدن، جاذبه و وسایل مخصوص این ورزش، مقاومت و توان‌ هر فرد در هر شرایط سنی را بالا می‌برد، ماهیچه‌ها را تثبیت می‌کند و در نهایت بدن را قوی و ورزیده می‌کنند.

در کنار افزایش قدرت بدنی بدون حجیم شدن عضلات بدن، چیزی که باعث شده این ورزش به خصوص در میان بانوان بسیار محبوب باشد، ایجاد هارمونی بین بدن و مغز است. تمرینات این ورزش طوری طراحی شده‌اند که با انجام حرکات کنترل شده بین مغز و بدن هارمونی فیزیکی ایجاد کنند. پیلاتس به ذهن شما کمک می‌کند تا در مورد شیوه حرکات بدنی خود سطح مشخصی از آگاهی داشته باشید و در نهایت بدن خود را بهتر بشناسید.

فواید پیلاتس چیست؟

یکی از ویژگی های ورزش پیلاتس تمرکز اصلی ورزش پیلاتس روی سلامت و آمادگی عمومی بدن است. این ورزش قابلیت این را دارد که تمام عضلات بدن را درگیر کند. به همین دلیل فایده ان از تمرینات با وزنه بسیار بیشتر است. در انجام منظم حرکات پیلاتس می‌تواند بدن شما را سالم و قوی نگه دارد. پیلاتس می‌تواند در بهبود عملکرد ماهیچه‌های بدن، حفظ تعادل بدن و کاهش استرس کمک زیادی کند. این ورزش تاثیر زیادی بر قدرت بدن، استحکام نخاع، ساختار اسکلتی بدن و البته انعطاف پذیری بدن دارد. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید که پیلاتس ورزشی برای لاغری و کاهش وزن نیست.

اگر قصد کاهش وزن دارید، حتما در کنار پیلاتس از ورزش‌ های هوازی را انجام دهید.  ما در ادامه ویژگی های ورزش پیلاتس را که می‌تواند تاثیر زیادی برای شما داشته باشد را شرح داده‌ایم.

۱. افزایش آگاهی بدن

بسیاری از افراد فراموش کرده‌اند که چطور باید از عضلات خود استفاده کنند. و زمان واکنش‌هایشان هم بسیار کند است. پیلاتس به شما کمک می‌کند تا ارتباط بدن با ذهن بهبود بدهید تا از حداکثر توانایی‌هایتان استفاده کنید و تعادل و جهت‌گیری بدن را بهتر و بیشتر کنید. بسیاری از افراد در ابتدا تاثیر این موضوع را بی اثر می‌داند. ولی با دیدن نتیجه کار خود شگفت زده می‌شوند.

۲. درست ایستادن و تناسب اندام

همه ما عادات بدی داریم و از آن هم آگاه هستیم. بد ایستادن یکی از عادات بد بسیاری از ماست. پیلاتس می‌تواند به ما کمک کند تا این عادت بد را از بین ببریم. یکی از اصل‌های این ورزش این است که شما باید کنترل بدن خود را در هنگام انجام حرکات پیلاتس در دست بگیرید. این بدان معنی است که ذهن و بدن شما با هم همکاری می‌کنند تا یک حرکت را به خوبی انجام دهید و آن را حفظ کنید. این تمرینات در همه حال به درست ایستادن بدن نیاز دارند. شما با انجام مداوم این حرکات، یاد می‌گیرید که چطور درست بایستید و حالت خود را حفظ کنید.

۳. ماهیچه‌های قوی و بدون چربی

پیلاتس ماهیچه‌ها را حجیم نخواهد کرد. ولی تاثیر بسیاری به شکل دادن آن‌ها می‌گذارد. ترکیب این ورزش با تمرینات هوازی که ضربان قلب را افزایش می‌دهد، باعث چربی سوزی بهتر می‌شود. ترکیب این ورزش با پیاده روی یک ترکیب عالی است. با انجام ۵ بار در هفته این ورزش می‌توانید به راحتی ماهیچه‌هایی قوی و بدون چربی داشته باشید.

۴. بازسازی جراحت‌ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ورزش در ابتدا برای درمان و بازسازی جراحت‌های ابداع شده بود. دلیل آن‌هم سبک بودن و شدت کم این ورزش است که باعث شده برای درمان و بازسازی جراحت‌ها بسیار مفید باشد. البته این را نظر بگیرید که هیچ چیزی را نمی‌توان جایگزین توصیه‌های پزشک کرد.

۵. بهبود تعادل بدن

ورزش پیلاتس به شما یاد می‌دهد تا چطور بین ذهن و بدن خود ارتباط برقرار کنید. شما با انجام این ورزش نحوه حرکت عضلات خود آگاهی خواهید داشت و به مرور زمان تعادل بدن شما بهتر خواهد شد.

۶. کاهش استرس

انجام تمرینات پیلاتس آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید ساده نیست. این ورزش به نیاز به تمرکز دارد. شما نمی‌توانید با یک ذهن درگیر سراغ انجام این تمرینات بروید. تمرکز روی انجام این تمرینات باعث می‌شود تا شما فقط به نحوه صحیح انجام این تمرین‌ها فکر کنید و فکرتان سراغ مشکل‌های روزمره و شخصی نمی‌رود. علاوه بر این نفس کشیدن در این ورزش بسیار مهم است. پیلاتس به شما یاد می‌دهد تا چگونه درست نفس بکشید. و به همین سادگی و تنها با تمرکز و درست نفش کشیدن این ورزش به شما کمک می‌کند تا استرس را از خود دور کنید.

عوارض پیلاتس چیست؟

حالا که کلی از فواید پیلاتس برای شما گفتیم، بد نیست که کمی به مضرات ورزش پیلاتس بپردازیم! واقعیت این است که این ورزش محبوب طوری که طراحی شده که عوارضی نداشته باشد. شما نمی‌توانید با انجام این ورزش به مشکلی دچار شوید. ولی اگر در هنگام انجام تمرینات دردی را احساس کردید، یا احساس کردید که عضلات بدنتان دچار گرفتگی شده یا حساس شده سریعا انجام این ورزش را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ورزش پیلاتس لاغر می کند؟

اگر به دنبال کاهش وزن سریع هستید، نه تنها پیلاتس، بلکه هیچ ورزش دیگری نمی‌تواند به شما کمک کند تا سریع لاغر شوید. اما اگر به دنبال کاهش وزن طبیعی و به روش اصولی هستید، پیلاتس می‌تواند کمک بسیار خوبی برای فرآیند لاغری شما باشد. هماهنطور که قبلا گفتیم، پیلاتس روی ناحیه مرکزی بدن تمرکز دارد. اگر شما به خوبی این ناحیه را تقویت کنید، می‌توانید به تناسب اندام بی‌نظیری دست پیدا کنید. با انجام این ورزش می‌توانید به بدنی صاف و کشیده دست پیدا کنید.

انجام پیلاتس به صورت مدام می‌تواند به لاغری منجر شود. اگر این ورزش را طی مدت هشت هفته (۳ جلسه در هفته و هر جلسه به مدت یک ساعت) انجام دهید، می‌توانید با این ورزش به لاغری دست پیدا کنید. این ورزش به دلیل این‌که روی قدرت عضلات تمرکز دارد به شما کمک می‌کند تا تناسب اندام را در برخی از نقاط بدن بدست بیاورید. این ورزش می‌تواند با کاهش توده چربی بدن موجب کاهش دور کمر و دور باسن شود که بسیاری به دنبال آن هستند.

البته به این نکته توجه کنید که پیلاتس به عنوان یک ورزش ایروبیک شناخته نمی‌شود. بهتر است برای به دست آوردن بهترین نتیجه این ورزش را با رژیمی سالم ترکیب کنید و به صورت مرتب تمرینات ایروبیک مانند شنا و دوچرخه سواری را انجام دهید.

ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طوری کلی این ورزش برای همه افراد مناسب است. چه ورزشکاران حرفه‌ای باشید و چه سالمند، می‌توانید از این ورزش استفاده کنید. دلیل آن هم این است که درجه سختی این ورزش با توجه به شرایط جسمی شما تغییر کند. اگر تازه کار هستید می‌توانید کار خود را با تمرین‌های سبک و ابتدایی شروع کنید و وقتی آن‌ها را به خوبی و بدون مشکل انجام دادید به سراغ تمرین‌های سخت‌تر بروید. اگر تازه کار هستید بهتر است ابتدا به کلاس پیلاتس بروید تا اگر حرکاتی را اشتباه انجام دادید، مربی پیلاتس آن را تصحیح کند. اگر سالمند یا باردار هستید بهتر است اول پزشک خود مشورت کنید. این ورزش معمولا برای کسانی که از بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیسک کمر و پوکی استخوان رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

یکی دیگر از سوال‌های مهم این است که ورزش پیلاتس برای چه سنی مناسب است؟ واقعیت این است که برای انجام ورزش پیلاتس سن اهمیت چندانی ندارد. شما می‌توانید حرکات این ورزش را بر اساس تناسب اندام خود انجام دهید. ولی به صورت کلی توصیه می‌شود که اگر بالای ۴۵ سال سن دارید، حتما قبل از شروع ورزش جدید با پزشک خود مشورت کنید.


تی آر ایکس چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

ورزش هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *