سوشی چیست؟ + معرفی انواع سوشی

سوشی چیست

اگر بین غذاها رقابت وجود داشت، سوشی یک مدعی قوی بود. این غذای خوشمزه ژاپنی سالم و راحت است و ترکیبات طعم نامحدودی برای امتحان کردن دارد و به همان اندازه خوردن آن لذت‌بخش است. جای تعجب نیست که سوشی یکی از محبوب ترین غذاهای بین‌المللی در کل جهان است. رستوران‌های سوشی را نه تنها در سراسر ژاپن، بلکه در بسیاری از نقاط جهان و رستوران های چینی تهران پیدا خواهید کرد. اگر دوست دارید بدانید سوشی چیست به خواندن این مطلب ادامه دهید تا همه چیز را در مورد غذای سوشی برای شما بازگو کنیم.

 سوشی چیست؟

ترکیبات سوشی از دو بخش تشکیل شده است. شری (シャリ) و نتا (ネタ) شری قسمت برنج و نتا تاپینگ سوشی است. برنج مورد استفاده برای شری معمولا از مخلوط برنج ژاپنی با سرکه، نمک و شکر درست می‌شود. این مخلوط در ابتدا برای جلوگیری از خراب شدن ماهی خام اختراع شد.

وقتی به غذای سوشی فکر می‌کنید، بیشتر مردم ماهی خام را تصور می‌کنند و معمولاً این درست است. با این حال، بسیاری از انواع دیگر نتا مانند ماهی آب‌پز یا پخته، سبزیجات، گوشت و تخم مرغ وجود دارد.

سوشی سابقه‌ای بیش از ۱۲۰۰ سال دارد و گفته می‌شود ریشه‌های آن از جنوب شرقی آسیاست. مردم برای حفظ ماهی سوشی، آن را داخل مخلوطی از برنج و نمک قرار می‌دادند تا تخمیر شود. این روش در دوره نارا (قرن هشتم) به ژاپن آمد و از آنجا با گذشت زمان شروع به تکامل کرد .در ابتدا مردم فقط ماهی را بدون برنج می‌خوردند. همچنین، این غذا بیشتر برای افراد طبقه بالا در دسترس بود.

سپس در دوره موروماچی (قرن ۱۴ تا ۱۶) مردم شروع به خوردن هر دو ماهی با برنج کردند. پس از آن، در طول دوره ادو (قرن هفدهم تا نوزدهم) زمانی است که سوشی در میان عموم مردم رایج شد. اینجا زمانی است که مردم شروع به استفاده از سرکه در برنج کردند به جای اینکه بگذارند تا تخمیر شود.

در آغاز دوره میجی (اواخر قرن ۱۹)، ماشین‌های یخ‌سازی شروع به تبدیل شدن به یک چیز کردند. با این کار، نگهداری ماهی بسیار آسان‌تر شد و امکان استفاده از ماهی خام (ساشیمی) را به عنوان تاپینگ فراهم کرد. این زمانی است که سوشی که همه ما اکنون می‌شناسیم به واقعیت تبدیل شد.

با توجه به محبوبیت بین‌المللی، در اوایل قرن بیستم، در «جشنواره ملی شکوفه‌های گیلاس» که در واشنگتن دی سی برگزار شد، گروهی از ژاپنی‌ها استادان حرفه‌ای سوشی را همراه با کتاب‌های مرتبط با سوشی که به انگلیسی ترجمه شده بودند، آوردند. هدف آن‌ها نشان دادن این غذاهای منحصر به فرد ژاپنی به دنیا بود.

مواد غذای سوشی

مواد اصلی سوشی عبارتند از:

  • برنج : برنج سوشی از انواع برنج‌های ژاپنی است که به‌صورت خاصی پخته می‌شود. این برنج به دلیل وجود سرکه و شکر، عطر و طعم خاصی دارد.
  • جلبک دریایی نوری (Nori): جلبک دریایی نوری از نوع جلبک‌های خوراکی است که به‌صورت ورقه‌ای برش داده می‌شود و برای پیچیدن سوشی استفاده می‌شود.
  • مواد دریایی: ماهی، میگو، خرچنگ، صدف، و ماهی مرکب از جمله مواد دریایی هستند که به‌صورت خام یا پخته در سوشی استفاده می‌شوند.

علاوه بر این مواد اصلی، مواد دیگری نیز ممکن است در سوشی استفاده شوند، مانند:

  • سبزیجات: سبزیجات مانند خیار، کاهو، هویج، و تربچه در برخی از انواع سوشی استفاده می‌شوند.
  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ به‌صورت خام، آب‌پز، یا سرخ‌شده در برخی از مدل‌ها استفاده می‌شود.
  • سس‌ها: سس‌هایی مانند سس سویا، سس واسابی و سس ترشی در کنار این غذا سرو می‌شوند.

انواع سوشی

اکنون که می‌دانیم سوشی چیست و تاریخچه آن چه بوده، بهتر است انواع آن را بشناسید. وقتی این غذا را تصور می‌کنید، ممکن است برش ماهی خام را در بالای توپ برنج تصور کنید یا ماهی و برنج را که دور جلبک دریایی پیچیده شده‌اند. با این حال، این‌ها فقط دو مورد از انواع غذای سوشی موجود هستند. در واقع انواع مختلفی از این غذای ژاپنی وجود دارد که ممکن است برخی از این موارد را بشناسید، اما ممکن است یکی دو نوع وجود داشته باشد که در مورد آن‌ها نشنیده باشید.

 نیگیری

نیگیری

متداول ترین سبک سوشی است که به سادگی از نتا در بالای گلوله برنج کوچک تشکیل شده است. در برخی جاها به این نوع، آزوما نیز گفته می‌شود.

 ماکی

ماکی

برنج و مواد پر شده در جلبک دریایی یا کلپ پیچیده می شود.این نوع سوشی به نام ماکیمونو نیز شناخته می‌شود.

 اوشی

این نوعی سوشی با قرار دادن برنج و نتا در قالب مربعی به نام ‘اوشیباکو’ درست می‌شود و سپس فشرده می‌شود.

 چیراشی

چیراشی

این نوع سوشی به جای داشتن تکه‌های لقمه‌ای، متفاوت است. برنج در یک کاسه یا ظرف دیگری سرو می‌شود و انواع تاپینگ‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که رنگارنگ و زیبا به نظر می‌رسند.

 تماکی

تاماکی

این نوع سوشی اگرچه شبیه ماکی است، اما با پیچیدن برنج و پر کردن با جلبک دریایی نیز درست می‌شود، اما جلبک دریایی به شکل مخروطی پیچیده می‌شود.

گونکان

گونکان

معمولا برای رویه‌های غیر جامد مانند قلیه ماهی قزل آلا یا خارپشت دریایی استفاده می‌شود. برنج در جلبک دریایی پیچیده می‌شود اما روی آن فضایی باقی می‌ماند تا رویه را بدون چکه کردن روی آن قرار داد.

اگر جستجو کنید، انواع بیشتری از سوشی را پیدا می‌کنید، اما این‌ها رایج‌ترین سبک‌ها هستند. علاوه بر انواع مختلف، بسته به منطقه، تفاوت‌های کوچکی نیز وجود دارد، مانند تنوع رویه، اندازه رویه، سس سویا مورد استفاده و غیره.

جلبک سوشی چیست؟

اما در اینجا سوال پیش می‌آید جلبک سوشی چیست؟ نوری نامی است که به جلبک دریایی خوراکی (مخصوصاً شکلی از جلبک قرمز) گفته می‌شود که اغلب در غذاهای ژاپنی به شکل خشک آن استفاده می‌شود. شاید بیشتر در تهیه رول سوشی و اونیگیری استفاده شود، جایی که از آن برای نگهداری محکم برنج سوشی و سایر مواد استفاده می‌شود.

ماهی سوشی چیست؟

ماهی

ماهی سوشی به هر نوع ماهی گفته می‌شود که به‌صورت خام یا پخته در سوشی استفاده می‌شود. ماهی‌های خامی که در غذای سوشی استفاده می‌شوند معمولاً از انواع ماهی سفید، مانند ماهی تن، ماهی خال‌خالی، ماهی سالمون و ماهی قزل‌آلا هستند. این ماهی‌ها به دلیل بافت نرم و لطیف و عطر و طعم دلپذیرشان برای تهیه سوشی مناسب هستند.

انواع ماهی‌ پخته‌ که در سوشی استفاده می‌شوند نیز معمولاً از انواع ماهی‌ سفید، مانند ماهی تن، ماهی خال‌خالی، ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا، ماهی آزاد و کوسه ماهی هستند. این ماهی‌ها معمولاً به‌صورت کبابی، بخارپز یا سرخ‌شده آماده می‌شوند. علاوه بر ماهی، سایر مواد دریایی مانند میگو، خرچنگ، صدف و ماهی مرکب نیز استفاده می‌شوند.

در اینجا برخی از انواع ماهی‌ سوشی استفاده می‌شوند، آورده شده است:

  • ماهی تن 
  • ماهی خال‌خالی 
  • ماهی سالمون 
  • ماهی قزل‌آلا
  • ماهی خال‌خالی 
  • ماهی آزاد 
  • ماهی کوسه 
  • میگو 
  • خرچنگ 
  • صدف 
  • ماهی مرکب 

به‌طور کلی، ماهی‌هایی که برای تهیه مواد این غذای ژاپنی استفاده می‌شوند باید تازه و باکیفیت باشند. ماهی‌ تازه معمولاً پوستی براق و رنگی روشن دارند و بوی بدی ندارند.

جمع‌بندی مطالب

سوشی

اگرچه بسیاری از افراد می‌دانند سوشی به عنوان یک غذا چیست، اما  این نکته مهم است که بدانیم این غذا به عنوان بخشی از فرهنگ ژاپنی چیست و امیدوارم این مقاله توانسته باشد کمی از تاریخچه و انواع سوشی را به شما نشان دهد. 

مطالب مرتبط: 

معرفی بهترین غذاهای گیاهی که باید امتحان کنید 

لذیذترین غذاهای معروف ترکیه که باید امتحان کنید

 

۴/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *