معرفی رژیم فستینگ؛ بهترین روش کاهش وزن و لاغری سریع

معرفی رژیم فستینگ

بدون شک رژیم فستینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن سریع است. این تکنیک مبتنی بر حذف وعده‌های غذایی و خوردن وعده‌های کوچک غذا در طول دوره رژیم است. مهم‌ترین چیز در مورد رژیم فستینگ این است که به متابولیسم کمی استراحت می‌دهد و در سوزاندن کالری بدن را کارآمدتر می‌کند.

به رژیم فستینگ، روزه‌داری متناوب هم می‌گویند. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز لاغری تهران، این رژیم را متناسب با بدن خود دریافت کنید. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که این نوع از رژیم مزایایی فراتر از کاهش وزن دارد، به طور مثال ممکن است رعایت این رژیم به بهبود وضعیت سلامت قلب و مغز کمک کند. در ادامه این مطلب به معرفی کامل رژیم فستینگ و مزایایی که برای بدن دارد، می‌پردازیم. اگر به دنبال روشی سریع برای کاهش وزن هستید، تا انتها با ما همراه شوید.

رژیم فستینگ چیست؟

روزه متناوب یا فستینگ یک الگوی غذایی است که بین دوره‌های روزه گرفتن و خوردن غذا می‌چرخد. در این نوع رژیم اینکه چه نوع غذایی بخورید مشخص نیست اما اینکه چه زمانی غذا بخورید کاملا مشخص است.

در واقع، این یک نوع رژیم غذایی متعارف و معمول نیست و به طور دقیق الگوی غذایی توصیف می‌شود. روش‌های معمول فستینگ شامل روزه‌های روزانه ۱۶ ساعته یا روزه‌داری ۲۴ ساعته، دو بار در هفته است.

انواع رژیم فستینگ

انواع رژیم فستینگ

چندین روش مختلف برای انجام روزه‌داری متناوب وجود دارد. همه این روش‌ها شامل تقسیم روز یا هفته در دوره‌های غذایی و روزه گرفتن است. در انواع رژیم فستینگ، شما یا اصلا غذا نمی‌خورید یا خیلی کم غذا می‌خورید.

محبوب‌ترین انواع رژیم فستینگ عبارتند از:

  • روش ۸/۱۶: این روش شامل حذف صبحانه و محدود کردن دوره غذا خوردن روزانه به مدت ۸ ساعت، مانند ساعت ۱ ظهر تا ۹ شب است. سپس بین ۱۶ ساعت باید ناشتا باشید و چیزی نخورید.
  • رژیم فستینگ ۲۴ ساعته: یکی دیگر از انواع رژیم فستینگ، روزه گرفتن به مدت ۲۴ ساعت برای یک یا دو روز در هفته است، به عنوان مثال با نخوردن شام از یک روز تا شام روز بعد، ۲۴ ساعت روزه می‌گیرید.
  • رژیم فستینگ ۵:۲: با این روش، شما فقط ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری در دو روز غیر متوالی در هفته مصرف می‌کنید، اما ۵ روز دیگر را مثل حالت عادی غذا می‌خورید.

با کاهش میزان کالری، تمام این روش‌ها باید به کاهش وزن ختم شوند تا زمانی که با خوردن بیشتر در دوره غذایی جبران نکنید. بسیاری از افراد روش ۸/۱۶ را ساده‌ترین، پایدارترین برای ادامه دادن می‌دانند و این یکی از محبوب‌ترین انواع رژیم فستینگ است.

چرا رژیم فستینگ روشی موثر برای کاهش وزن است؟

کاهش وزن مهم‌ترین دلیلی است که اکثر افراد رژیم فستینگ را انتخاب می‌کنند. با خوردن وعده‌های غذایی کمتر، روزه‌داری متناوب منجر به کاهش خودکار کالری می‌شود. علاوه بر این رژیم فستینگ، سطح هورمون را برای کمک به کاهش وزن تغییر می‌دهد.

به دلیل این تغییرات در هورمون‌ها، روزه گرفتن کوتاه مدت ممکن است میزان متابولیک را ۱۴% افزایش دهد. با گرفتن این رژیم شما کمتر غذا می‌خورید و کالری بیشتری می‌سوزانید، فستینگ با تغییر هر دو طرف معادله کالری باعث کاهش وزن می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند رژیم فستنیگ یکی از روش‌های کاهش وزن بسیار قدرتمند است. به یاد داشته باشید دلیل اصلی موفقیت در این نوع رژیم، مصرف کالری کمتر است. اگر در زمانی که روزه نیستید زیاد غذا بخورید، ممکن است اصلا وزن کم نکنید.

فواید رژیم فستینگ

فواید رژیم فستینگ

مطالعات زیادی در مورد روزه‌داری متناوب، هم در انسان و هم در حیوانات انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهند که این نوع رژیم می‌تواند فواید بسیاری برای کنترل وزن و سلامت بدن و مغز داشته باشد. حتی ممکن است به داشتن زندگی طولانی‌تر کمک کند. مهم‌ترین مزایای رژیم فستینگ عبارت است از:

  • کاهش وزن: همانطور که اشاره کردیم، رژیم فستینگ می‌تواند به کاهش وزن و چربی شکم کمک کند، بدون اینکه نیاز به محدود کردن آگاهانه کالری داشته باشید.
  • مقاومت به انسولین: روزه‌داری متناوب می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد، قند خون را ۶% و سطح انسولین را ۳۱% کاهش می‌دهد که در برابر دیابت نوع ۲ محافظت می‌کند.
  • التهاب: با گرفتن این رژیم، التهاب که عامل بسیاری از بیماری‌هاست کاهش می‌یابد.
  • سلامت قلب: روزه‌داری متناوب کلسترول، تری گیلیسیرید خون، التهاب، قند خون و مقاومت به انسولین که همگی عوامل خطر برای بیماری قلبی هستند را کاهش می‌دهد.
  • سلمت مغز: این رژیم باعث افزایش هورمون مغزی BDNF می‌شود و ممکن است به رشد سلول‌های عصبی جدید کمک کند. همچنین ممکن است از بیماری آلزایمر محافظت کند.
  • ضد پیری: روزه‌داری متناوب می‌تواند طول عمر را افزایش دهد.

جمع‌بندی مطالب

راه‌های زیادی برای انجام رژیم فستینگ وجود دارد و هیچ برنامه یکسانی وجود ندارد که برای همه افراد مفید باشد. شما باید انواع این رژیم را امتحان کنید تا متوجه شوید چه چیزی با سبک زندگی و ترجیحات شما مطابقت دارد و بهترین نتایج را دریافت خواهید کرد.

صرف نظر از نوع رژیم فستینگ، روزه گرفتن برای دوره‌های طولانی زمانی‌که بدن آمادگی ندارد می‌تواند مشکل ساز باشد. افراد مبتلا به دیابت و دیگر بیماری‌ها باید قبل از هر نوع این رژیم با پزشک صحبت کنند.

بیشتر بخوانید:

رژیم کتوژنیک؛ موثرترین روش کاهش وزن

کرایولیپولیز چیست و چگونه باعث لاغری می‌شود؟

طناب زدن برای لاغری چه فوایدی دارد؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *