ورزش در دوران قاعدگی خوب است یا بد؟

وقتی در دوران خاصی از ماه هستید و با علائمی مانند گرفتگی عضلات، نفخ و خستگی دست و پنج نرم می‌کنید، رفتن به باشگاه ورزشی ممکن است آخرین کاری باشد که دوست دارید انجام دهید. اما ورزش کردن در دوران قاعدگی می‌تواند باعث شود احساس بهتری از نظر جسمی و روحی داشته باشید.

از بهبود خلق و خو گرفته تا کاهش گرفتگی عضلات، فعال ماندن می‌تواند دوره پریود را بسیار آسان‌تر کند. به دلایل مختلفی، بسیاری از افراد در این دوران ورزش نمی‌کنند و از باشگاه رفتن صرف نظر می‌کنند. اما واقعا دلیلی وجود ندارد که ورزش را صرفا به دلیل پریود شدن کنار بگذارید.

 چند نکته وجود دارد که باید هنگام ورزش کردن در دوره قاعدگی رعایت کنید و ما در ادامه مطلب از بلاگ تخفیفان قصد داریم برای شما نکات ورزش در پریودی و مزایای آن را بازگو کنیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

فواید ورزش در دوران قاعدگی

فواید جسمی و روحی ورزش فقط به این دلیل که پریود شده‌اید، متوقف نمی‌شود. در واقع، رعایت روتین می‌تواند به کاهش برخی از مشکلات رایج دوره پریودی کمک کند. طبق نظر پزشکان این دوره از نقطه نظر هورمونی زمان پیچیده‌ای است. پروژسترون و استروژن در تمام طول چرخه پریود در پایین‌ترین حد خود هستند و این می‌تواند باعث شود فرد احساس خستگی کند و انرژی کمتری داشته باشد.

با این اوصاف، دوری از ورزش باعث صرفه‌جویی در انرژی یا ایجاد حس بهتر در شما نمی‌شود. به جای اینکه تمام فعالیت‌های خود را در دوره قاعدگی متوقف کنید، از این هفته به عنوان فرصتی برای امتحان حرکات ورزشی جدید استفاده کنید. در این بخش پنج مورد از فواید ورزش در دوران قاعدگی را معرفی کردیم.

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

اگر در نزدیکی دوران پریود و در طول سیکل قاعدگی دچار خستگی و نوسانات خلقی می‌شوید، ورزش هوازی منظم ممکن است این علائم را کاهش دهد.

ترشح اندورفین

ورزش کردن باعث بالا رفتن سطح اندورفین به طور طبیعی می‌شود و این موضوع می‌تواند روی بهبود خلق و خو و ایجاد حس بهتر به افراد کمک کند. یکی از مزایای اصلی ورزش در دوران قاعدگی، ترشح اندروفین در سطح بالایی است. از آنجایی که اندروفین یک نوع مسکن طبیعی است، هنگامی که در حین ورزش آزاد می‌شود، باعث می‌شود از دوره‌های ناراحت‌کننده خلاص شوید.

تجربه قدرت بیشتر

مطالعات نشان داده است که دو هفته اول چرخه پریود ممکن است سطح قدرت و قوت را در افراد افزایش بدهد. این موضوع به دلیل سطح پایین هورمون‌های زنانه در این دوره اتفاق می‌افتد.

بهبود خلق و خو

ورزش در دوران قاعدگی، خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد. ورزش همچنین باعث کاهش گرفتگی، سردرد یا کمردرد دوران پریود می‌شود.

مبارزه با پریود دردناک

اگر دوران پریود دردناکی که به آن دیسمنوره می‌گویند را تجربه می‌کنید، به خوبی می‌دانید که این زمان در هر ماه چقدر می‌تواند اذیت‌کننده باشد. خبر خوب این است که ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی سبک به کاهش علائم ممکن است کمک کند.

چه ورزش هایی در دوران قاعدگی مناسب است؟

چند روز اول پریود ممکن است دوره ناراحت‌کننده‎ای باشد، به خصوص اگر در این زمان خونریزی زیادی داشته باشید. به همین دلیل روزهای اول پریود تمرکز بر حرکات و تمرینات ملایم باید در صدر لیست فعالیت‌های شما باشد.

متخصصان زنان معتقدند بهترین ورزش در دوران قاعدگی، ورزشی است که دوست دارید انجام دهید. با این اوصاف، آن‌ها بر اهمیت تغییر تمرینات در این یک هفته تاکید دارند. همچنین آن‌ها مغتقدند، دوره قاعدگی ممکن است زمان خوبی برای کاهش شدت ورزش باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در این بخش چند ایده برای ورزش در دوران قاعدگی وجود دارد.

پیاده‌روی سبک یا سایر تمرینات هوازی سبک

تمرینات هوازی را با شدت کمتری انجام دهید یا از مقدار همیشگی آن کم کنید. تمرینات هوازی سبک، پیاده‌روی یا ایروبیک را در نظر بگیرید.

تمرینات قدرتی کم حجم

با توجه به پتانسیل افزایش قدرت در طول دوره پریود، تمرینات قدرتی با حجم کم و فعالیت‌های مبتنی بر قدرت حرکتی هوشمندانه است. دوره پریود زمان بسیار خوبی برای انجام تمرینات طولانی‌تر است که شامل ترکیبی از حرکات قدرتی و هوازی است.

یوگا و پیلاتس

دو تا سه روز منتهی به پریود زمان خوبی برای انجام ورزش‌هایی مانند یوگاست که می‌تواند به آرامش بدن کمک کند و به طور بالقوه علائمی مانند گرفتگی، حساسیت سینه‌ها و خستگی و درد عضلانی را کاهش دهد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوران قاعدگی راحت و بدون دردی را تجربه می‌کنید، با خیال راحت به ورزش معمول خود ادامه دهید. فقط مراقب بدن خود باشید. اگر متوجه شدید بدن شما مثل همیشه عمل نمی‌کند، به خود استراحت دهید و شدت آن را کاهش دهید.

چربی سوزی در دوران پریود

 

یکی از شایعه‌هایی که در مورد دوران پریود وجود دارد این است که بدن در حالت استراحت و زمانی‌که پریود می‌شوید، کالری بیشتری می‌سوزاند. هیچ داده‌ای وجود ندارد که ثابت کند ورزش در دوران قاعدگی باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. اما ورزش ممکن است با کاهش علائمی مانند گرفتگی عضلات و کمردرد باعث شود در دوران قاعدگی از نظرجسمی احساس بهتری داشته باشید.

سخن آخر

ورزش منظم برای بدن و ذهن شما مفید است. هیچ دلیل علمی وجود ندارد که در طول دوره قاعدگی از تمرینات ورزشی صرف نظر کنید. در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند مفید باشد.

نکته اصلی این است: ورزش را ادامه دهید، اما شدت آن را کم کنید، به خصوص اگر احساس خستگی می‌کنید. تمرینات خود را تغییر دهید، زمان بیشتری برای ریکاوری اختصاص دهید و متناسب با توانایی بدن ورزش کنید.

مطالب مرتبط:

انواع ورزش هوازی برای لاغری در خانه + عکس و نحوه انجام تمرین

یوگا چیست؟ همه‌چیز درباره ورزش یوگا

۴ ورزشی که در زمان بارداری باید انجام دهیم

 
۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *