ماساژ شیاتسو چیست و چگونه به بدن شما آرامش می‌دهد؟

ماساژ شیاتسو می‌تواند آرامش را هم به روح شما برگرداند و هم به جسم شما

ژاپنی‌ها هم یک سبک خاص خود از ماساژ را دارند. سبکی که حالا به ماساژ شیاتسو معرف شده بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. این ماساژ با مالش عمیق نقاط خاصی از بدن انجام می‌شود و فواید درمانی و آرامشی بسیار دارد و این فواید به صورت علمی ثابت شده. این نوع ماساژ طرفدار بسیاری در مراکز ماساژ تهران پیدا کرده است. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق و شفاف به این سبک از ماساژ خاص و جالب بیندازیم.

ماساژ شیاتسو چیست؟ تعریف ماساژ شیاتسو

حدود ۴ هزار سال پیش، چینی‌ها کشف کردند که فشار دادن برخی از نقاط بدن، می‌تواند به درمان درد و استرس کمک زیادی بکند. ۲۰۰۰ سال بعد ژاپنی‌های با الهام گرفتن از این موضوع ماساژ شیاتسو را ابداع کردند. شیاتسو در حقیقت از ترکیب ۲ کلمه به وجود آمده. “شی” و “آتسو”. شی در ژاپنی معنی انگشت و آتسو به معنی فشار است. کلمه شیاتسو به معنی فشار انگشت است. این ماساژ از طب سوزنی چینی الهام گرفته و با ایجاد نوعی فشار روی مناطق آسیب دیده بدن، که توسط انگشت شست، کف دست یا آرنج انجام می‌شود، باعث بهبودی آن می‌شود.

ماساژ دهنده ماساژ شیاتسور ابتدا مرحله‌ای را اجرا می‌کند که به آن “چی” می‌گویند. در این مرحله ماساژور انرژی را در سطح بدن شما به گردش می‌آورد تا از مشکلات و بیماری‌های احتمالی باخبر شود. سپس کار خود را روی مناطقی که احساس می‌کند به درمان نیاز دارند، شروع می‌کند.

البته سوال اصلی این هست که چطور باید نقطه‌ای که به آن فشار آورده شود را پیدا کنیم؟ این نکته را در نظر داشته باشید که محل دقیق فشار در هر شخصی فرق می‌کند. این کار الگو‌ها و اصول مخصوص به خود را دارد.  این کار می‌تواند با لمس، مالش و نیشگون گرفتن انجام شود و باعث بهبودی محل آسیب دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: با ماساژ تایلندی و فواید شگفت انگیز آن آشنا شوید

در جلسه ماساژ شیاتسو چه انتظاری باید داشته باشید؟

جلسه ماساژ شیاتسو معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. شما می بایست لباس های گشاد بپوشید و بسته به ناحیه ای از بدن که قرار است روی آن کار شود، روی یک تشک دراز می کشید یا روی یک کاناپه مخصوص می نشینید. شیاتسو یک روش ماساژ درمانی برای کل بدن است که بیشتر با فشار انگشت یا عضله های کف دست انجام می شود، البته در صورت نیاز از زانو، آرنج و پا نیز برای انجام ماساژ شیاتسو استفاده می شود.

آیا مشاهدات علمی برای اثربخشی ماساژ شیاتسو وجود دارد؟

ماساژ شیاتسو روشی درمانی و سنتی در ژاپن است و تحقیقاتی در مورد اثربخشی آن در حال انجام است که در مجلات ژاپن منتشر شده است. این تحقیقات معمولاً به زبان های پرکاربردی مانند انگلیسی منتشر نمی شود و حتی ممکن است هنوز در دسترس مخاطبان فارسی زبان نیز نباشد.

در کشورهای توسعه یافته غربی، ماساژ شیاتسو اغلب زیر مجموعه ای از ماساژ درمانی یا طب سوزنی در نظر گرفته می شود. بنابراین بیشتر آنچه از نظر شواهد در این کشورها در دسترس است، برگرفته از تجربه مشتریان و درمانگران ماساژ شیاتسو است. با این حال، دانشگاه ها و محققان شروع به سازماندهی مطالعات علمی در مورد ماساژ شیاتسو کرده اند و برخی از تحقیقات در مورد اثر درمانی ماساژ شیاتسو که هم اکنون در اروپا نیز انجام می شود.

فواید ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو یک نوع ماساژ درمانی شناخته شده و تاثیر گذار است و می‌تواند به سلامتی بدن کمک کند. ماساژ همیشه عنوان یک عمل پیشگیرانه بسیار موثر است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را طرز قابل توجهی ارتقا دهد. ماساژ شیاتسو می‌تواند کمر درد، دردهای مزمن و حاد، آسیب‌های ورزشی، مشکلات ناشی از کم‌تحرکی و حتی را درد قاعدگی را درمان کند. این سبک ماساژ برای مادران باردار بسیار عالی است و انسداد لگن و باسن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این‌ها ماساژ شیاتو قدرت بسیار خوبی در آرام کردن ذهن دارد و فراموش نکنید، کسانی که ذهن آرام دارند می‌تواند به راحتی بر استرس خارجی و فشارهای عصبی پیروز شوند.

ماساژ شیاتسو از جمله ماساژهایی است که باید آن را به صورت مرتب انجام داد. شما در جلسه اول نه فقط نتیجه درخور توجه‌ای به دست نمی‌آورید، بلکه جلسه اول این ماساژ با درد و احساس ناخوشایندی همراه خواهد بود. به طوری که بسیاری قید آن را می‌زنند. ولی حقیقت این است بدن شما به زمان نیاز دارد تا بتواند تعادل را بین بدن و انرژی حیاتی شما برقرار کند.  پس از آن است که دیگر دل‌کندن از ماساژ شیاتسو بسیار سخت می‌شود و بسیاری برای انجام این ماساژ حاضر به پرداخت هر هزینه‌ای هستند.

این نکته را پیش از شروع درمان فراموش نکنید!

متخصصان این نوع ماساژ، همیشه این نکته را توصیه می‌کنند که میزان ماساژ شیاتسو در بخش پایانه‌های اعضای بدن، کف پا، کف دست و مردین‌ها به صورت کنترل شده باشد و تکنیک‌های ساده شیاتسو استفاده شود. علاوه بر این باید در میزان ماساژ در هر بخش، دقت بسیاری را به خرج داد تا یکسان باشند. به عنوان مثال کف دست راست خاصیت تحریک کنندگی دارد و کف دست چب خاصیت کاهش دهندگی. و اگر به یکی از آن‌ها ماساژ بیشتر داده شود، می‌تواند در عملکردن اندام‌های داخلی مشکلاتی را به وجود بیاورد.


ماساژ سنگ داغ چگونه به سلامتی بدن شما کمک می‌کند؟

با ماساژ سوئدی و خواص درمانی شگفت انگیز آن آشنا شوید

با فواید ماساژ درمانی و انواع ماساژ آشنا شوید

ماساژ صورت چیست و چه فوایدی دارد؟

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *