ماساژ درمانی چیست؟ – آشنایی با فواید ماساژ تراپی

ماساژ درمانی یا ماساژ تراپی برای درمان دردها

زندگی شهری هر چقدر هم که خوب باشد و امکانات رفاهی بسیاری با خود به همراه بیاورد، باز هم با فشار و استرس زیادی همراه است. از استرس‌ها و فشارهای کاری و زندگی شخصی گرفته تا پشت ترافیک ماندن‌ها و خستگی‌های روزمره. همه این موارد فشار زیادی نه فقط به روان ما بلکه به روح ما هم وارد می‌کنند. ماساژ بهترین راه برای رها شدن از تمام این فشارهاست. اگر در تهران ساکن هستید، ماساژ تهران از تخفیفان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فواید ماساژ درمانی آن قدر زیاد و کم‌نظیر است که می‌توان آن را معجزه آزادی روح و جسم دانست. در این مقاله به معرفی انواع ماساژ تراپی یا ماساژ درمانی پرداخته و فواید و مضرات آن را مطرح می کنیم.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژور در حال ارائه ماساژ درمانی به مراجعه کننده

ماساژ درمانی، مکملی عالی برای رسیدن به آرامش و تسکین دردهاست.

چند درصد افکار شما را مشکلات، تنش‌‌ها و استرس‌ها شکل داده‌اند؟ چه راه حلی برای دور شدن از این افکار دارید؟ چه طور می‌توانید به آرامش برسید؟ دور شدن از این افکار و بازگشتن به اصل خویشتن می‌تواند دریچه‌ای جدید برای شما بسازد تا دوباره و نگاهی متفاوت‌تر به مشکلات داشته باشید. و بتوانید بسیار راحت‌تر مشکلات خود را حل کنید. این‌جاست که ماساژ درمانی به کمک شما می‌آید.

ماساژ درمانی در حقیقت عبارتست از ورزیدن بافت‌های نرم بدن به وسیله دست. این کار باعث کاهش فشاری روانی و عضلاتی و حتی کاهش دردهای عضلانی خواهد شد. امروزه در دنیا، میلیون‌ها نفر از این روش جهت کاهش فشارهای روانی و عضلانی استفاده می‌کنند. اما ماساژ خود به تنهایی  صدها مدل و روش دارد. چه نوع ماساژی می‌تواند به ما بیشترین کمک را بکند؟ با ما همراه باشید تا در مورد فواید ماساژ تراپی و انواع آن بیشتر بدانید.

فواید ماساژ درمانی چیست؟

استفاده از ماساژ تراپی برای تسکین دردها

خاصیت‌های ماساژ باعث شده تا ماساژ درمانی طرفداران بسیاری داشته باشد.

ماساژ و ماساژ درمانی یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای تسکین درد و آرامش است. از هزاران سال پیش از ماساژ به عنوان تکسین دردهای مفاصل، عضلات کمر، گرد و سر استفاده می‌کردند. به طور کلی ماساژ تسکین دهنده تمام دردهای نواحی عضلانی و عصبی بدن است. واکنش بدن انسان به ماساژ شگفت انگیز است. در هنگام ماساژ بدن شرع به آزاد سازی ماده شیمیایی به نام سروتونین می‌کند. یکی از خاصیت‌های بسیار خوب این ماده تکسین دردهاست. علاوه بر این ماساژ تراپی در کیفیت خواب تاثیر بسزایی دارد. داشتن خواب عمیق با کیفیت بالا و بدون درد یکی از خاصیت‌های بسیار خوب ماساژ است.

طبق پژوهش‌های انجام شده در زمینه فواید ماساژ، این موضوع ثابت شده که ماساژ درمانی باعث کاهش درد عارضه‌هایی مانند، استرس و اضطراب، آسیب دیدگی بافت‌های عضلانی و نرم بدن، سردرد، آسیب‌های ورزشی و درد مفاصل گیجگاهی می‌شود. ماساژ تراپی می‌تواند موجب تسکین سندروم درد میوفاسیال و سندروم درد اسکتی عضلانی شود.

ماساژ درمانی فقط خاصیت کاهش درد را ندارد.  ماساژ جریان خون در بدن را افزایش می‌دهد و باعث بهبود عملکردی سیستم دفاعی بدن و کاهش فشار خون می‌شود. ماساژ درمانی در بهبود کیفیت زندگی هم نقش بسیار موثری را ایفا می‌کند. آرامش و احساس راحتی از جمله بهترین ویژگی‌های ماساژ درمانی است. فواید ماساژ بسیار متنوع است.  ولی این نکته نباید فراموش شود که ماساژ جایگزین درمان‌های پزشکی نیست. بلکه از این روش باید به عنوان مکمل درمان‌های پزشکی استفاده کرد.

انواع ماساژ درمانی

این موضوع که باید انواع ماساژ را بشناسیم بسیار مهم است. ماساژ چندین نوع و روش مختلف دارد. هر نوع ماساژ فواید و کاربرهای ویژه خود را دارد. انواع ماساژ به طور کلی به دو بخش ماساژ ملایم و شدید تقسیم می‌شوند. شما باید متناسب سلیقه و نیاز خود نوع ماساژ را انتخاب کنید. فراموش نکنید که هر نوع از ماساژ به روی قسمت‌های مختلفی از بدن تمرکز دارد و شیوه‌های بهبود دهنده آن‌ها بسیار متفاوت از یکدیگرند. با ما همراه باشید تا چند نوع ماساژ معروف و پرطرفدار که هر شخصی می‌تواند از خواص بهره ببرد را معرفی کنیم.

ماساژ تراپی با شیاتسو

ماساژ شیاتسو یک نوع ماساژ ژاپنی و از انواع ماساژ تراپی محسوب می شود. واژه شیاتسو در ژاپنی به معنای فشار انگشت است. تاریخه ماساژ شیاتسو به ۲ هزار سال می‌رسد. ماساژ شیاتسو از ماشاژ باستانی چینی و تکنیک‌های طب فشاری الهام گرفته. پزشکان اعتقاد دارند که ماساژ شیاتسو برای رسیدن به آرامش و مقابله به استرس بسیار ثمربخش است. این ماساژ به کاهش به کاهش درد عضلانی، افسردگی، اضطراب و تهوع بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این ماساژ شیاتسو برای تقویت سیستم دفاعی بدن و رفع خشکی ستون فقرات بسیار موثر است. فواید ماساژ شیاتسو بسیار زیاد است. این نوع ماساژ گزینه بسیار خوبی برای رهایی از مشکلات زندگی شهر است.

ماساژ تراپی با تای ماساژ

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ماساژهای درمانی دنیا، ماساژ تایلندی است. این ماساژ درمانی بیش از هزار سال قدمت دارد و در تمام این سال‌های مدام در حال تکامل بوده. در ماساژ تایلندی (تای ماساژ) با کشیده شدن تمام عضلات بدن باعث باز و بسته شدن تمام مفاصل بدن می‌شود. ماساژ تایلندی کمک بسیار شایانی به رفع خشکی بدن می‌کند و سطح انرژی بدن را به حالت نرمال باز می‌گرداند. کسانی که زمان زیادی را پشت میز خود به حالت ساکن می‌گذرانند یا کسانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند، ماساژ تایلندی بهترین نوع ماساژ برای آن‌هاست. ماساژ تایلندی روی عضلات بدن، سیستم گرش خون و پوست تاثیر بسزایی دارد.

ماساژ تراپی با سنگ داغ

کسانی که به دنبال آرامش عمیق هستند، باید ماساژ سنگ داغ را امتحان کنند. استفاده از سنگ‌ها آتشفشانی و مرمر که در آب گرم حرارت دیدن و در روغن غلطانده شده باعث رفع تنش‌های عمیق عضلانی و رفع گرفتگی‌های عضلات بدن می‌شود. ماساژ سنگ داغ که در اصل تلفیقی از ماساژ سنتی تایلندی، فشار و ماساژ سوئدی است، تاثیر خوبی در نرم شدن بافت‌های مختلف بدن دارد. این نوع ماساژ با دفع سموم بدن، تقویت سیستم عصبی و افزایش تمرکز به بالا رفتن هماهنگی و تعادل بدن کمک شایانی می‌کند. استفاده از ماساژ سنگ داغ روی ستون فقرات بدن باعث ریلکس شدن سیستم عصبی مرکز بدن می‌شود.  ماساژ سنگ داغ برای مبتلایان به بیماری ام اس و بیماری فیبرومالژیا بسیار توصیه می‌شود.

ماساژ تراپی با روش سوئدی

ماساژ سوئدی که یک ماساژ درمانی بسیار عالی محسوب می شود، توسط یک فیزیولوژیست سوئدی و در قرن ۱۸ میلادی ابداع شده است. این نوع ماساژ شامل مالش‌های طولانی مدت همراه با فشار، ضربه زدن، اصتحکاک و مالیدن است. این کار باعث افزایش سطح اکسیژن خون، کاهش سموم و اسیدهای جمع شده در عضلات بدن، انعطاف پذیری بیشتر بدن و بهبود گردش خون می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده در بدن افرادی که ۴۵ دقیقه ماساژ سوئدی را دریافت می‌کنند، ماساژ سوئدی باعث کاهش قابل توجه هورمون استرس با افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌شود. علاوه بر این ماساژ سوئدی با افزایش سلول‌های سفید خون باعث افزایش قدرتم سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کسانی که دچار تورم عضلات، خستگی و بیماری‌هایی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا هستند، یک ماساژ کامل سوئدی کمک بسیاری به آن‌ها خواهد کرد. ماساژ سوئدی علاوه بر کاهش سموم و تورم عضلات با تحریک سیستم لنفاوی باعث منظم کردن گردش خون در بدن می‌شود و کاهش عفونت‌های داخلی در بدن هم کمک شایانی می‌کند.

ماساژ تراپی با تکنیک های ورزشی

ماساژ ورزشی بیشتر به عنوان یک نوع ماساژ درمانی و عمومی شناخته می‌شود. ماساژ ورزشی در حقیقت تلفیق دو نوع ماساژ سوئدی و شیاتسو است. این ماساژ برای ورزکاران کاربردهای بسیار ثمربخشی دارد. این ماساژ با تمرکز بر روی ماهیچه‌های خاص، سستی و تنبلی را از گیرنده ماساژ دور می‌کند. ماساژ ورزشی با التیام آسیب‌های ورزشی از ورم کردن قسمت‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند.


امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *