روستای کندوان، تنها روستای صخره‌ای و زنده دنیا

تنها سه روستای صخره‌ای در دنیا وجود دارد که یکی از آن‌ها روستای کندوان است. کندوان در استان آذربایجان شرقی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در این استان به شمار می‌رود. اگر قصد دارید با یک تور چند روزه به این روستا سفر کنید با ما همراه باشید و تا این روستای زیبا در دل کوه بیشتر آشنا شوید.

درباره روستای کندوان

روستای کندوان تنها روستای صخره‌ای که هنوز که زندگی در آن جریان است.

روستای کندوان تنها روستای صخره‌ای که هنوز که زندگی در آن جریان است.

در نزدیکی شهر اسکو در آذربایجان شرقی، روستایی در دل کوه و صخره‌ها وجود دارد که چشم هر ببننده‌ای را به خود محصور می‌کند. این روستا که به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده، از شهرت جهانی هم برخوردار است. روستای کندوان تنها روستا در دنیاست که دل صخره‌ها به وجود آمده و هنوز هم زندگی در آن درجریان است. تنها دو روستای دیگر نیز مانند کندوان وجود دارد. یکی در ترکیه و دیگر در داکوتای آمریکا قرار دارد. ولی دیگر در هیچکدام از آن‌ها زندگی در جریان نیست.

تاریخچه پیدایش این روستا به نزدیک هزار سال پیش برمی‌گردد. در آن دوران، مردم روستای حیله ور که در ۲ کیلومتری غرب کندوان زندگی می کرده اند، تصمیم می گیرند تا از چنگال مغول ها در امان بمانند و به همین دلیل به دشت کنار یعنی کندان می روند. آن ها کم کم شروع به کندن روستا با دست می کنند تا بتوانند در دل آن برای خود پناهگاهی بسازند و این چنین می شود که سکونت در روستای کندوان آغاز می شود.

آب و هوای بسیار خوب کندوان به خاطر قرار گرفتن در دامنه کوه‌های سنهد است. در اطراف کندوان زمین‌ها و مرتع‌های زیاد و سرسبزی وجود دارد. به طوری که عشایر هم از این زمین‌ها برای ییلاق استفاده می‌کنند. شغل مردم کندوان معمولا کشاورزی و دامداری است. هر چند در سال‌های اخیر به دلیل محبوبیتی که این روستا در بین گردشگران و طبیعت گرد‌ها پیدا کرده، باعث شده تا برخی از مردم کندوان شعلی به غیر از این دو داشته باشند.

معماری روستای کندوان

روستای کندوان شب‌های بسیار زیبایی دارد.

روستای کندوان شب‌های بسیار زیبایی دارد.

ساختن خانه‌هایی که در دل صخره‌ها قرار گرفته‌اند، در نوع خود بسیار عجیب است. در این نوع از معماری خبری از مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و… نیست. فضای داخلی خانه‌ها با حکاکی و برش سنگ‌ها در داخل صخره ایجاد می‌شود. به همین دلیل شاید تصور کنید که درون این خانه‌ها بسیار کوچک و ابتدایی باشد.

در صورتی که اصل این چنین نیست. ر، این خانه‌های صخره‌ای همانند منازل مسکونی عادی دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق نشیمن، صندوق‌خانه، آشپزخانه و حتی مجهز به سیستم لوله‌کشی آب و برق هستند. قطر دیوارهای این خانه‌های جالب در حدود ۲ متر بوده و از اینرو، فضای داخل خانه به‌طور طبیعی در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک است.

برای اقامت در روستای کندوان علاوه بر خانه‌های بومی در هتل صخره ای لاله کندوان هم می‌توانید اقامت کنید. اقامت در این هتل پنج ستاره یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین اقامت‌های شما خواهد بود. هتل صخره‌ ای لاله کندوان سومین هتل صخره ای دنیا است.  این هتل دارای ۴۰ اتاق سنگی طبیعی است. هتل لاله کندوان امکانات بسیار خوبی مانند اینترنت، سونا، جکوزی، کافی شاپ، رستوران، پارکینگ و … ارائه می‌دهد و قلب روستای کندوان واقع شده است. شما می‌توانید با استفاده از کد تخفیف اسنپ تریپ، اقامتی ارزان‌تر را در این هتل تجربه کنید.

سوغات کندوان

اولین چیزی که در هنگام دیدن روستای کندوان از دور به یادتان می‌افتاد، شباهت خانه‌ها و صخره‌های روستای کندوان به کندوهای عسل است! حتما تا به حال اسم عسل کندوان را شنیده‌اید. عسل اولین و بهترین سوغات کندوان است که از محبوبیت خاصی هم برخوردار است. خشکبار سوغات دیگر کندوان است. خشکبار به خاطر آب هوای همیشه خوب آذربایجان و کندوان با کیفیت بسیار خوبی ارائه می‌شود. اگر در تابستان قصد رفتن به کندوان را دارید میوه‌های درختی مانند آلبالو، زرد آلو و… را نیز تهیه کنید. از دیگر سوغات کندوان می‌توان به صنایع دستی و بافت‌های کندوان نیز اشاره کرد که توسط زنان این روستا عرضه می‌شوند.

چشمه‌های آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌ها و سوغات این روستای باستانی محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از کمترین درصد سختی و سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.

روستای فیلبند، مرتفع‌ترین ییلاق مازندان با چشم‌اندازی باورنکردنی

روستای ابیانه : روستایی سرخ با بیش از ۴۰ هزار گردشگر خارجی در سال!

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *