جاهای دیدنی یزد؛ معرفی ۲۰ جاذبه تاریخی + آدرس

جاهای دیدنی یزد

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای روی زمین که از دشت‌های کویری برمی‌خیزد، یزد است. جاهای دیدنی یزد، از لحظه‌ای که قدم به این شهر قدیمی افسانه‌ای می‌گذارید، شما را مجذوب می‌کند. این شهر که از هر طرف توسط کویرها احاطه شده است، ممکن است ساختمان‌های عظیم و بزرگ شهرهای دیگر ایران مرکزی را نداشته باشد، اما در عوض، کل بافت شهری و شیوه زندگی آن گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

یزد، شهری بی‌همتا و مسیرهای تاریخی و باستانی، مناظر زیبا از پشت بام و رستوران‌های سنتی با منظره خاص (همه در یک کویر خشک) به تنهایی بهترین مکان برای سفر کردن است. البته، این شهر تاریخی چیزهای بیشتری برای دیدن در چند روز دارد و اکثر مسافران دوست دارند بیشتر در این شهر بمانند.

در ادامه این مطلب از بلاگ تخفیفان به معرفی شهر یزد، جاهای دیدنی یزد و مکان‌های دیدنی آن که در سفر نباید آن را از دست بدهید، می‌پردازیم. تا انتها با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی یزد

یزد شهری تاریخی است که آثار باستانی آن را به یکی از اولین شهرهای خشتی تاریخی ایران و سپس دومین شهر تاریخی جهان تبدیل کرده است. این شهر تاریخی به دلیل جاذبه‌های خیره کننده فراوان و ساختمان‌های خشتی در یونسکو به ثبت رسیده است و به همین دلایل، یزد شهر محبوب جهانی است. این شهر به خاطر بادگیرها و قنات‌هایش محبوب است. در گوشه و کنار این شهر مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد. در ادامه مکان های دیدنی یزد را معرفی می‌کنیم.

۱. مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است که در دل سرزمین کویری قد علم کرده است. این مسجد یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران ایرانی و خارجی است و در حدود ۱۰۰ سال پیش و در ۳ دوره مختلف ساخته شده است. یکی از پایگاه‌های اصلی سلطنت ساسانیان بود. آنچه این مسجد را از دیگر مساجد ایرانی متمایز می‌کند، گنبد بی‌نظیر، سردر بلند و همچنین کاشی‌کاری زیبا و خیره کننده آن است. مسجد جامع یزد از سال ۱۳۱۴ در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد.

ساعات بازدید: ۸:۰۰ الی ۱۹:۰۰

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع

۲. میدان ساعت

میدان ساعت یزد

میدان ساعت یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت ایران و کل جهان است. همچنین اولین ساعت شهری ایران است. قدمت ساخت این برج به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. طاق‌ها، تزئینات آجری و کاشی‌کاری‌هایی که شامل خطوط و آیات عربی است، ویژگی خاصی به آن بخشیده است. ابوبکر، یکی از ساعت سازان ماهر و محلی، سازنده این ساعت بود. امروزه این میدان یکی از دیدنی های یزد و جاذبه ارزشمند ایران است.

این میدان از سال ۱۳۷۹ در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد.

آدرس: خیابان امام خمینی

۳. مجموعه امیرچخماق یزد

مجموعه امیرچخماق یزد

یکی از نمادهای یزد که کمتر کسی است نام آن را نشنیده باشد، مجموعه امیرچخماق است. این مجموعه یک میدان است و مجموعه‌ای از آثار تاریخی و ارزشمند در آن وجود دارد. از جاذبه های مهم آن، ستونی برجسته با مناره‌های بلند است که اصیل ترین نقطه شهر است. قدمت این میدان به قرن پانزدهم قبل از میلاد و زمان تیموریان می‌رسد. شخصی به نام امیر جلال الدین چخماق آن را ساخته است. میدان امیرچخماق یا به گویش مردم محلی میرچخماق محلی برای دور هم جمع شدن اهالی شده است.

۴. باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یزد

این باغ یکی از ۹ باغ ایرانی است که نام آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. عمارت بلند این باغ دارای بلندترین بادگیرهای جهان است. علاوه بر این، معماری عمارت از اهمیت بالایی برخوردار است. این باغ با ۲۶۰ سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران است. این جای دیدنی یزد ​​۶.۴ هکتار است و نشانه‌هایی از بهشت روی زمین را دارد. به طور غیر منتظره‌ای وقتی وارد این باغ می شوید یادتان می‌رود که در شهر کویری یزد هستید و به طرز باورنکردنی می‌توانید عطر باطراوت گل‌ها و گیاهان را در اطراف استشمام کنید و مطمئناً روح شما را لمس خواهد کرد.

ساعات بازدید: ۸:۰۰ الی ۲۱:۰۰

آدرس: خیابان شهید رجایی

۵. خانه موزه لاری‌ها

خانه موزه لاری‌ها

قطعا نمی‌توان همه جاهای دیدنی یزد را در یک مقاله گنجاند زیرا هر طرف این شهر زیبا و دیدنی چیزی دارد که دست کمی از یک جاذبه برتر ندارد. موزه خانه لاری‌ها حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد. در گذشته، حدود ۲۷۰ سال پیش، لاری‌ها برای تجارت از استان فارس به یزد می‌آمدند. آن زمان بود که در نقاط مختلف این شهر ساکن شدند. این خانه دارای یک اتاق آینه‌ای با آینه کاری حدود پنجاه تا شصت ساله است که اصالت آن را به رخ می‌کشد. خانه موزه لاری‌ها از سال ۱۳۷۶ در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد.

ساعت بازدید: ۸:۳۰ الی ۱۹:۴۰

آدرس: خیابان امام خمینی، محله فهادان، جنب عمارت کلاه فرنگی

۶. آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یکی از ۷۵ آب انبار یزد است که ۱۸۰ سال پیش در دوره قاجار ساخته شده است. این بنا به شکل ۸ ضلعی ساخته شده است تا بتواند با شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین جهات متعددی که باد می‌وزد کنار بیاید. این آب انبار با حجمی بالغ بر ۲۰۰۰ متر مکعب یکی از بزرگترین آب انبارهای یزد است. این مخزن دو خروجی دارد. یکی برای زرتشتیان و دیگری برای مسلمانان است.

آدرس: محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر

۷. زندان اسکندر، مدرسه ضیائیه یزد

زندان اسکندر

در یزد ساختمانی با دو نام متفاوت وجود دارد و این نشان از کاربری دوگانه این بنای ارزشمند تاریخی دارد. برخی معتقدند که این بنا در قرن سیزدهم در سال ۱۲۳۴ ساخته شده و ساخت آن در قرن ۱۴ در سال ۱۳۰۶ به پایان رسیده است. مدرسه ضیائیه بیش از هفتصد سال پیش محل آموزش بود. علاوه بر آن، میزبان جلساتی از قبیل گفتگو با بزرگان و علما بوده است. طبق روایات، زمانی که گروهی از تبعیدیان اسکندر مقدونی وارد شهر شدند، به زندان اسکندر تبدیل شد.

این اثر تاریخی ارزشمند از سال ۱۳۴۷ در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد.

ساعت بازدید: ۸:۰۰ الی ۱۹:۳۰

آدرس: محله تاریخی فهادان، کوچه رخت شوی خانه، کوچه حمام جدید، جنب حرم دوازده امامی

۸. ساباط و بادگیرهای یزد

ساباط یزد

آنچه این شهر را از بسیاری از شهرهای ایران متمایز می‌کند، بافت سنتی آن است که همه را وادار می‌کند تا هر گوشه‌ای را با دقت قدم بزنند و تماشا کنند و لذت ببرند. با اینکه هوا در یزد گرم است، لحظه‌ای که در سایه ساباط از آفتاب پناه بگیرید یا وارد خانه شوید، مطمئنا نسیم خنکی را روی پوست خود احساس خواهید کرد. نسیمی که بدون استفاده از انرژی و تنها به واسطه هوش و هنر معماران در جریان است.

این یک معجزه در آب و هوای بیابانی است. تعداد بادگیرهای یزد به قدری زیاد است که به شهر بادگیرها شهرت پیدا کرده است. جدا از بادگیرهایی که فضای داخلی را خنک می‌کنند، سازه‌هایی در دره ها برای خنک کردن هوا برای رهگذران وجود دارد. این سازه‌های نیمه سقفی سایه درست می‌کنند و همانند بادگیرها، هوا را برای خنک کردن مسیر هدایت می‌کنند.

گاهی در گوشه و کنار این ساباط‌ها سکوهایی برای استراحت تعبیه می‌شود تا رهگذران لحظه‌ای بنشینند و خستگی را از تن بیرون کنند.

۹. نخل امیر چخماق

نخل امیرچخماق

 نخل امیر چخماق یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد و بزرگترین نمادهای یزد است. این نخل از چوب ساخته شده است. مردم محلی در مراسم عزاداری محرم آن را به اطراف می‌برند. در ده روز اول محرم با پارچه سیاه و سبز روی آن را می‌پوشانند و در مراسم آن را در محله می‌گردانند. بقیه سال را در مسجد نگه می‌دارند. این نخل با قدمتی ۴۵۰ ساله یکی از بهترین دیدنی های یزد است و به ادعای خودشان یکی از قدیمی‌ترین نخل‌های ایران است.

آدرس: میدان امیرچخماق

۱۰. آتشکده زرتشتیان یزد

آتشکده زرتشتیان

آتشکده بهرام بیش از یک هزار سال است که خاموش نشده است! آتشکده محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان و عبادتگاه زرتشتیان است. آتش داخل این مکان ۱۵۰۰ سال است که روشن است و بازدیدکنندگان آن می‌توانند آتش را ببینند.

زمان بازدید: تابستان ۸:۳۰ الی ۱۲:۰۰ و ۱۶:۳۰ الی ۲۰:۳۰ | در زمستان ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۵:۰۰ تا غروب آفتاب

آدرس: خیابان آیت الله کاشانی

۱۱. برج خاموشان

برج خاموشان

برج خاموشان یکی دیگر از مکان های دیدنی یزد است و از دیدنی‌ترین جاهایی است که می‌توانید در این شهر ببینید. دو برج روی کوه‌های رسوبی قرار دارد. یکی از آن‌ها بالای کوه دخمه است. شاید بپرسید برای چه بودند؟ این برج‌ها مکانی بود که زرتشتیان درگذشته جسد مردگان را در برج می‌گذاشتند تا غذای پرندگان شوند. 

آدرس: ۱۵ کیلومتری شهر یزد، نزدیک منطقه صفائیه

۱۲. بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد

مردم یزدی بهترین معماران ایران بودند و در ساخت و سازهای خود به همه جوانب فکر می‌کردند. به همین دلیل برج‌ها و استحکاماتی ساختند تا جان و محل سکونتشان را از هجوم غارتگران و دشمنان حفظ کنند. در بافت قدیمی، برخی از این سازه‌ها برای تماشا و شگفتی باقی مانده است. در این مکان می‌توانید استراتژی‌های دفاعی عالی را در مهندسی آن‌ها ببینید. بافت قدیمی از سال ۱۳۵۲ در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد.

۱۳.  آرامگاه دوازده امام

آرامگاه دوازده امام یزد

در محله فهادان بنایی از معماری دوره سلجوقی وجود دارد. به آن حرم دوازده امام می‌گویند. این بنا بر اساس شواهد تاریخی قدیمی‌ترین بنای یزد است و در معماری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این به خاطر سبک، رنگ‌ها و طرح و کتیبه‌های کوفی آن است.

این بنای تاریخی از سال ۱۳۱۴ همزمان با مسجد جامع یزد در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفته است.

آدرس: محله فهادان

۱۴. موزه آب یزد

موزه آب یزد

همانطور که می‌دانید شهر یزد به دلیل کویری بودن همواره با مشکل آب مواجه بوده است. تعداد بالای قنات در این شهر به خوبی گویای این داستان است. از این رو، برای نشان دادن این ویژگی شهر، یک موزه آب شامل تجهیزاتی که برای تامین آب مورد نیاز خود استفاده می‌کردند، ساختند. 

ساعات بازدید: ۸:۰۰ الی ۱۹:۰۰

آدرس: خیابان قیام

۱۵. موزه آیینه یزد

موزه آیینه یزد

قصر آینه یا کاخ آینه یکی دیگر از دیدنیهای یزد است که امروزه موزه آیینه و نور است. قدمت این عمارت به سال ۱۳۲۱ برمی‌گردد. قبلاً یک مهمان‌خانه خصوصی بوده است. اما پس از انقلاب آن را به موزه تبدیل کردند.

ساعات بازدید: ۹:۰۰ الی ۲۱:۰۰

آدرس: خیابان آیت الله کاشانی

۱۶. باغ و عمارت ناجی

باغ و عمارت ناجی

یکی دیگر از باغ‌های معروف یزد از دوره قاجار، باغ شگفت انگیز ناجی است. پس از اهدای آن به شهرداری شهر، آن را بازسازی کردند. عمارتی در وسط باغ وجود دارد که دارای تالار با بادگیر و ۲ اتاق و قسمت‌های مختلف است. این عمارت و باغ در گذشته ملک شخصی خانواده ناجی بوده است.

آدرس: بلوار شهید حسن دشتی در مسیر قنات نجف آباد

۱۷. خانه تهرانی‌ها

خانه تهرانی‌ها

خانه تهرانی‌ها قبلا متعلق به یک تاجر ایرانی بوده است. حدود ۲۵۰ سال پیش خانواده‌ای از تهران در آنجا زندگی می‌کردند که آنجا تاجر فرش بودند. این خانه سهم زیادی از زیبایی دارد به طوری که از دیرباز به عنوان کنسولگری اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه هتلی سنتی و یکی از جاهای دیدنی یزد است. ساختمان این هتل دارای حیاط اصلی، عمارت، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، آب انبار، ایوان و سقفی بزرگ مشرف به زیبایی های تاریخی یزد است.

این خانه اولین موزه هتل ایرانی در یزد است.

آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان فهادان، روبروی زندان اسکندر

۱۸. بازار خان یزد

بازار خان یزد

این مجموعه منحصر به فرد شامل بازار سنتی، حسینیه، آب انبار و حمام در کنار آن است. ساخت این مجموعه چشم نواز در یزد به زمان ناصرالدین شاه برمی‌گردد. علاوه بر این، بازار خان به عنوان طولانی‌ترین و عریض‌ترین بازار یزد محبوب است. برای ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است. این مجموعه شگفت انگیز از سال ۱۳۸۲ در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد.

آدرس:خیابان قیام، خیابان امام خمینی

۱۹. خانه تاریخی ملک‌التجار یزد

خانه تاریخی ملک التجار

خانه تاریخی ملک‌التجار با قدمتی حدود ۱۲۰ سال متعلق به حاج علی اکبر شیرازی است. وی از تجار مجرب یزد بود. مردم حاج علی اکبر را به عنوان ملک تاجر می‌شناختند. ناصرالدین شاه این عنوان را به او داده بود و این همه به خاطر اعمال نیک او بود. نوادگان او تا ۴ نسل در این خانه زندگی می‌کردند. این خانه دارای چندین اتاق است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. روی دیوار و سقف بیشتر اتاق‌ها می توانید نقاشی‌های دیدنی از هنرمندان شیرازی را مشاهده کنید و شایان ذکر است که کشیدن و رنگ آمیزی آن‌ها ۱۰ سال طول کشید. امروزه این ساختمان هتلی برای گردشگران است. و در کمال تعجب، اولین هتل خشتی جهان است.

۲۰. میدان مارکار یزد

میدان مارکار یزد

میدان مارکار با ساعتی که درست در مرکز ایران قرار دارد! ساعت فردوسی یک ساعت شهری بزرگ در وسط میدان مارکار یزد است. فردی زرتشتی که مارکار نام داشت، برای ساخت این میدان، دبیرستان و یتیم خانه اطراف را به نام خودش قرار داد.

سخن پایانی

امیدواریم از سفر کوتاه با ما در معرفی جاهای دیدنی یزد لذت برده باشید. اگر شما هم به یزد و معماری جذاب آن علاقه‌مند شدید، می‌توانید با تور مسافرتی به این شهر تاریخی فوق‌العاده زیبا و سنتی سفر کنید و از دیدن مکان‌های تاریخی بی‌نظیر شهر یزد لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

جاهای دیدنی اصفهان؛ خلاصه‌ای از بهترین مکان‌های تاریخی که باید ببینید

جاهای دیدنی کاشان؛ مکانی پر رمز و راز در ایران

جاهای دیدنی مشهد | ۱۰ مکان دیدنی و تفریحی

۴.۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *