سرعین کجاست؟ راهنمای کامل سفر به سرعین

سرعین به خاطر طبیعت، آثار باستانی و امکانات گردشگری بسیاری که دارد، از جمله مناطق خوب برای گردشگری است.

آذربایجان ایران به خاطر دشت‌های سرسبز و چشم‌اندازهای دیدنی‌اش بسیا زیباست. یکی از شهرهای جذابی که در دل این زیبایی‌ها قرار گرفته، سرعین است. شهری که به خاطر آب و هوای خنکش در گرمای تابستان، چشمه‌های آبِ گرم شفا بخشش و همینطور آثار باستانی و چشم‌اندازهای طبیعی که در بیرون شهر به شما چشمک می‌زنند، معروف است. اما چقدر با این منطقه آشنایی دارید و چقدر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی آن اطلاع دارید؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا توضیح دهیم که سرعین کجاست و از دیدنی‌ها و چشمه‌های آب گرم این منطقه برایتان بگوییم و توضیح دهیم که چرا همراه شدن با تور سرعین انتخاب مناسب برای شما خواهد بود.

 

سرعین کجاست؟

هر ساله هزاران گردشگر به این منطقه سراریز می‌شوند تا برای چند روز هم که شده از گرمای داغ تابستان خلاص شوند و زیبایی‌ها و امکاناتی که این شهر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، لذت ببرد. اگر نقشه سرعین را به دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این شهر فاصله زیادی با اردبیل ندارد. این شهر تنها ۲۸ کیلومتر با اردبیل فاصله دارد و غرب این شهر قرار گرفته. این شهر به خاطر هوای بسیار خنکش در گرم‌ترین روزهای سال، تپه‌های سرسبز و زیبای سبلان و همینطور چشمه‌ های آب گرمش که دل زمین می‌جوشند، معروف است. شاید برایتان جالب باشد که واژه «سرعین» در زبان فارسی به معنای «سرچشمه» است و نشان از وجود سرچشمه‌های زیاد در این منطقه دارد.

سرعین جاذبه‌های زیادی دارد. از آثار بستانی مانند تپه‌های آناهیتا، دهکده سنگی کلخوران، تا روستاها جاذبه‌های طبیعی اطرافش مانند روستای آلوارس، روستای بیله درق (دره ویلا)، دهکده سنگی ویند کلخوران، دره گلستان، چشمه و آبشار گورگور، آبشار ورگه سران و مراکز متعدد آب درمانی که شما می‌توانید در جای جای این شهر مشاهده کنید. در ادامه مطلب قصد داریم تا به معرفی دیدنی‌های سرعین و معرفی مراکز آب گرم آن بپردازیم.

 

دیدنی های سرعین

اگر عکسهای جاهای دیدنی سرعین را دیده باشید، متوجه شده‌اید که این منطقه طبیعتی کم‌نظیر دارد. دشت‌های سرسبز، آبشارها، روستاهای زیبا و البته مناطق باستانی موجود در این منطقه، باعث شده تا این شهر، ظرفیت زیادی برای گردشگری داشته باشد. به همین دلیل است که تور سرعین در بهار و تابستان طرفداران زیادی دارد. دیدنیهای سرعین را می‌تواند به سه بخش مهم تقسیم کرد. اولی آثار باستانی سرعین که تعدادشان هم کم نیست. دومی جاذبه‌های طبیعی این منطقه که بسیار زیبا هستند و سومی هم امکانات تفریحی سرعین مانند مراکز آبدرمانی و پیست اسکی آلوارس که در نزدیکی روستای آلوارس قرار گرفته و بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است.

 

آثار باستانی سرعین

سرعین منطقه‌ تاریخی است که آثار باستانی متعددی هم دارد. تپه باستانی آناهیتا، غارهای تاریخی روستای کنزق، غارهای تاریخی روستای ویند کلخوران، امامزاده سید ابوالقاسم، تپه آتشگاه از جمله مناطق دیدنی و تاریخی منطقه هستند که قدمت آن‌ها به چندین هزار سال پیش می‌رسد. قدمت اشیا و سفالینه‌هایی که در تپه باستانی آناهیتا پیدا شده به بیش از ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. اگر به شمال سرعین بروید به روستای آتشگاه می‌رسید که منطقه‌ای بسیار کهن و تاریخی به شمار می‌رود. در این روستای تاریخی می‌توانید از معابد، آتشگاه‌ها و آتشکده‌های بسیار قدیمی را در کنار طبیعت سرسبز منطقه دیدن کنید.

 

تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا

تپه آناهیتا که از آن با نام تپه زرتشت و سارقین هم در تاریخ یاد شده، از غرب شهر سرعین واقع شده. پیشینه این منطقه تاریخی به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و برای سال‌ها محلی برای ریاضت و عبادت موبدان زرتشتی بوده است. در زمان سلسله ساسانی، از این مبعد به عنوان آسایشگاه تابستانی برای حاکمان ساسانی استفاده می‌شده. این تپه که اکنون یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود، سال‌ها مردم محلی از آن به عنوان مسجد استفاده می‌کردند. در زیر این تپه‌ها راه‌های زیرزمینی بسیار وجود دارد که خروجی‌های زیادی دارند. یکی از این خروجی که در حال حاضر بسته است، به میدان گاومیش گلی سرعین ختم می‌شود.

 

روستاهای اطراف سرعین

اگر نقشه سرعین را به دقت نگاه کنید، روستاهای زیادی در اطرف شهر قرار گرفته‌اند که بسیاری از آن‌ها تاریخی و حتی باستانی‌اند و در دل طبیعت خاص این منطقه قرار گرفته‌اند. روستای کنزق و روستای ویند کلخوران از زیباترین روستاهای این منظقه هستند. روستای تاریخی کنزق هم تنها ۳ کیلومتر با این شهر فاصله دارد و بقایای آن، بسیار تماشایی است. در این منطقه می‌توانید علاوه بر تماشای بقایای روستا، از قبرستان تاریخی آن، غارهای طبیعی، تپه‌ها و دخمه‌های به هم پیوسته روستا بازدید کنید. روستای ویند کلخوران یکی دیگر از روستاهای تاریخی و زیبای این شهر است که در غرب این شهر و در کنار جاده اردبیل به نیر قرار گرفته. این دهکده صخره‌ای در دل طبیعتی بسیار زیبا قرار گرفته. بازدید از خانه‌های سنگی و قبرستان‌های تاریخی این منطقه که در دل طبیعت قرار گرفته‌اند، بسیار جذاب است. در ادامه به معرفی برخی روستاهای معروف سرعین می‌پردازیم.

 

آب گرم سرعین

آب گرم سرعین بسیار معروف است و خواص درمانی هم دارد.

آب گرم سرعین بسیار معروف است و خواص درمانی هم دارد.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت این شهر وجود چشمه‌های متعدد آب گرم است. سرعین شهر چشمه‌ها ست. این آب‌ها از از میان سنگ‌های آتش فشانی زیر زمینی کوه سبلان به روی زمین می‌آیند. در این چشمه‌های آب گرم، درصد زیادی از مواد معدنی در آن‌ها حل شده و خاصیت درمانی بسیاری دارند. خواص درمانی چشمه های آب گرم سرعین دیگر برکسی پوشیده نیست. طبق بررسی‌های به عمل آمده، این موضوع ثابت شده که سرچشمه تمامی آب گرم سرعین از دیل زمین می‌جوشد و همه یک منشا دارند. آب گرم این منطقه خواص زیادی دارد. از خواص آرامش بخشی گرفته تا کمک به بهبود دردهای عصبی، رماتسیمی و مفصلی. در ادامه قصد داریم تا برخی از بهترین مراکز آب درمانی در سرعین را به شما معرفی کنیم.

 

آبگرم گاومیش گلی

قدیمی‌ترین آب گرم ایران همین آبگر گاومیش گلی است که آب آن یکی از گرم‌ترین و پرآب‌ترین چشمه‌هاش شهر سرعین هم هست. آب این مرکز آب‌درمانی خاصیت درمانی زیادی دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارد. آبگرم گاومیش گلی بسیار قدیمی است و امکانات زیادی ندارد. این مجموعه روزباز بوده و در ۲ ساس برگزار می‌شود. سانس صبح تا ظهر متعلق به بانوان بوده و سانس بعد از ظهر تا شب ویژه آقایان است.

 

رویال پارک

رویال پارک سرعین بزگرترین مجموعه آبدرمانی ایران و خاورمیانه است که امکانات بسیار مدرن و خوبی دارد. این مجموعه آب گرم خود را از چشمه گاومیش گلی تامین می‌کند. امکانات این مجموعه شامل استخر VIP، سونا، جکوزی، ویکی شاور، انواع ماساژ، غار آرامش، غار نمکی، کپسول لاغری و… برخوردار است. این مجموعه از یک هتل ۴ ستاره هم برخوردار است. فضای باز این مجموعه امکان گرفتن حمام آفتاب را هم فراهم کرده است. خدمات دیگری مانند اسپا، باشگاه ورزشی و خدمات زیبایی هم در این مجموعه وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

 

آبگرم سبلان

آبگرم سبلان نه فقط یکی از بزرگ‌ترین مراکز آبدرمانی در سرعین و ایران است. امکانات این مجموعه بی‌نظیر است. آبگرم سبلان با داشتن ۲ استخر سرپوشیده و عمومی برای خانم‌ها و یک استخر برای آقایان، ۴ واحد سونای خشک، ۲ واحد سونا بخار، حوضچه‌های آب سرد، جکوزی، فیزیوتراپی با ۱۹ وان انفرادی، از لحاظ امکانات فوق‌العاده است. این مرکز در داخل شهر هم قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان است.

 

اقامت در سرعین

یکی از اولین دغدغه‌های سفر کردن، موضوع اقامت است. اگر قصد دارید با یک تور سرعین برای سفر به این منطقه همراه شوید، مشکلی برای اقامت نخواهید داشت. اما برای سفر کردن به صورت شخصی باید فکری برای اقامت خود بیاندیشید. با توجه به فروانی جاذبه‌های گردشگری در سرعین و گردشگران زیادی که در طول سال به این منطقه سفر می‌کنند، این شهر از امکانات اقامتی مناسبی بهرمند است.

شما می‌توانید برای اقامت در سرعین، از هتل‌های مختلفی که در این شهر هستند، استفاده کنید. هتل‌های ۳ تا ۵ ستاره زیادی در این شهر هستند که امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهند و قیمت یک شب اقامت در آن‌ها نیز بسیار مناسب است. علاوه بر این، ویلاهای متعددی هم در این شهر وجود دارند که می‌توانید با انتخاب یکی از آن‌ها، اقامتی بی‌دردسر را در این شهر تجربه کنید.ضمنا با مراجعه به صفحه کد تخفیف اتاقک می توانید این ویلاها را با تخفیف ویژه و به صورت آنلاین رزرو کنید.

سوغات سرعین

اگر به این شهر سفر کردین، یادتان نرود که حتما یکبار برای صبحانه سرشیر، عسل، کره و مربا میل کنید.

اگر به این شهر سفر کردین، یادتان نرود که حتما یکبار برای صبحانه سرشیر، عسل، کره و مربا میل کنید.

شهری که آب و هوای بسیار خوبی دارد، حتما سوغاتی‌های جذابی هم دارد. نام سرعین با عسل درهم آمیخته و عسل‌های این منطقه یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین عسل‌های ایران هستند. دامنه‌های سرسبز سبلان این امکان را فراهم کرده‌اند تا زنبورداری تبدیل به یکی از کسب و کارهای خوب در این منطقه بشود.  اگر به این شهر سفر کردید، یادتان نرود که حتما یک‌بار برای صبحانه، سرشیر و عسل میل کنید.  علاوه بر این، شما می‌توانید عسل را با طعم‌های مختلفی هم تهیه کنید. طعم‌هایی مانند عسل بابونه، عسل آفتاب‌گردان، عسل چهل گیاه و… طعم و خاصیت‌های متنوعی را دارند. حتما در هنگام خرید از فروشندگان درباره خاصیت هر کدام از آن‌ها سوال کنید.

حلوا سیاه که با نام قره حلوا هم معروف است، یکی دیگر از سوغات معروف سرعین است. این محصول با داشتن کره، عسل، آرد سبوس دار، پودر پسته و جوانه گندم یکی از شیرینی‌های رسمی این منطقه محسوب می‌شود و مصرف آن برای بهبود درد استخوان، کمر درد و مفاصل بسیار مفید است. از دیگر سوغات سرعین می‌توان به آش دوغ، تخمه آفتاب گردان، باقلوای ترکی و آب نباب هم اشاره کرد.

صنایع دستی در سرعین هم رواج دارد و یکی از دیگر سوغاتی‌های این منطقه به حساب می‌آید. بسیاری از اهالی روستایی و همچنین عشایر این منطقه، به گلیم بافی مشغول هستند. طرح‌های گلیم در این منطقه بسیار زیباست. از معروف‌ترین این طرح‌ها می‌توان به طرح کشتی نوع که با مجموعه‌ای از حیوانات و درختان بافته می‌شود، اشاره کرد.

 

مسیر دسترسی

سفر به سرعین می‌تواند تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما تبدیل شود. فقط کافی است تا به جاده بزنید و سمت به منطقه زیبا حرکت کنید. فاصله تهران تا سرعین در حدود ۶۱۵ کیلومتر است. برای رفتن به این شهر از تهران باید آزادراه تهران به تبریز را پیش بگیرید. پس از گذر کردن از شهرهای زنجان، میانه، هشترود، بستان آباد و سراب به اردبیل بروید. از اردبیل تا سرعین تنها ۳۰ کیلومتر پیش رو دارید. جاده اردبیل به سرعین یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. در زمان طی کردن این جاده حتما ساعتی را در کنار جاده توقف کنید و از طبیعت شگفت انگیز لذت ببرید.

 

بهترین فصل سفر

این منطقه در بهار و تابستان طبیعت شگفت انگیزی دارد.

این منطقه در بهار و تابستان طبیعت شگفت انگیزی دارد.

بهترین فصل سفر به سرعین، بهار و تابستان است. زمانی که بیشتر شهرهای ایران در این فصول، دمایی بالای ۳۰ درجه و حتی ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، دما در سرعین به حداکثر ۲۵ درجه سانتی گراد می‌رسد. این هوای خنک و مطبوع باعث می‌شود تا در ۲ فصل بهار و تابستان، این منطقه طبیعتی بسیار سرسبز و زیبا داشته باشد و خنکی هوا باعث می‌شود تا این منطقه مملو از گردشگر شود. اما این شهر در فصول پاییز و زمستان سرمای طاقت فرسایی دارد و این منطقه پوشیده از برف است.

 

تور سرعین

یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در بهار و تابستان، سرعین است. تور سرعین در این زمان یکی از بهترین تورهای طبیعت گردی در ایران است. فصل تابستان فرصتی است برای دوستداران طبیعت تا کمی از زندگی روزمره غافل شوند و دمی به دامن مادر طبیعت بروند. و چه بهتر که به چنین منطقه خوش و آب هوایی که شهرت فروانی هم دارد بروید و هم از طبیعت لذت ببرید و هم از آب گرم این استفاده استفاده کنید. تخفیفان در فصل بهار و تابستان پیشنهادهای متنوعی برای تور سرعین دارد. شما می‌توانید با توجه به نوع خدمات، محل اقامت و گشت‌های ارائه شده، مناسب‌ترین تور را انتخاب کنید. فراموش نکنید که همراه شدن با تور سرعین یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای سفر به این منطقه است. تور‌ها تمام مکان‌های تفریحی این منطقه را می‌شناسند و شما را به صورت کامل با این شهر زیبا آشنا خواهند کرد.

مشاهده تخفیف‌های تور سرعین


این مطالب را هم بخوانید:

دریاچه نئور کجاست؟ با بکرترین دریاچه ایران آشنا شوید

سوباتان کجاست؟ هدیه زیبای طبیعت در گیلان

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *