دریاچه نئور کجاست؟ با بکرترین دریاچه ایران آشنا شوید

گلزارهای دریاچه نئور

دشت‌های میان گیلان و اردبیل یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت‌های ایران را دارد. جایی که دشت‌ها در تابستان با گل‌های وحشی و گیاهان سرسبز پوشیده شده‌اند. آسمان واقعا آبی است و هوا آن‌قدر خنک که دیگر دوست ندارید جای دیگری زندگی کنید. در وسط این دشت‌ها و میان مرز گیلان و اردبیل، دریاچه‌ای وجود دارد که زیبایی‌های این منطقه صد چندان کرده. دریاچه نئور یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی ایران است. بودن در کنار این دریاچه حس دیگری دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را به این «حسِ خوب» آشنا کنیم که مملو از آرامش و زیباییست و بگوییم که دریاچه نئور کجاست چه امکاناتی دارد و چه تفریحاتی می‌توانید در کنار آن انجام دهید؟

 

دریاچه نئور کجاست؟

این دریاچه یکی از زیباترین طبیعت‌های ایران است.

این دریاچه یکی از زیباترین طبیعت‌های ایران است.

وقتی به عکس‌های این دریاچه زیبا نگاه می‌کنید، احتمالا به این فکر فرو می‌روید که چنین چشم‌اندازهایی هم در ایران وجود دارند؟ بله. ایران ما مملو از  اینگونه چشم‌اندازهای طبیعی است. یکی از این چشم‌اندازها، چشم انداز دریاچه نئور است که در میان تالش، اردبیل و خلخال قرار گرفته؛ بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین اردبیل است و گل‌زارها و سرسبزی‌هایی که اطراف دریاچه را فرا گرفته، آن را به یکی از خاص‌ترین طبیعت‌های بکر در ایران تبدیل کرده است. دریاچه زیبای نئور در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و در حقیقت از ۲ دریاچه کوچک‌تر که در فصل بهار به هم وصل می‌شوند، تشکیل شده. این دریاچه در حدود ۲۲۰ هکتار وسعت دارد و عمق آن تا ۱۳ متر می‌رسد.

 جالب است که بدانید واژه «نئور» ریشه در زبان مغولی دارد و در این زبان به معنای «دریاچه» است. اما دیدنی‌ها و زیبایی‌های اطراف دریاچه، از جمله نقاط قوت دریاچه زیبای نئور است. جایی که گل‌زارها و دشت‌های سرسبز، نه فقط امکانات زیادی را برای تفریح شما مهیا کرده‌اند، بلکه باعث شده تا این منطقه ارزش زیادی برای کشاورزی، دامداری و زنبورداری داشته باشد. این جذابیت‌ها به همراه رویش گیاهان دارویی بابونه، بومادران، پنج انگشت،کنگر، خاکشیر و… در کنار دریاچه نئور باعث شده تا این منطقه تحت نظارت سازمان حفظت از محیط زیست قرار بگیرد. بیشتر آب این دریاچه از طریق بارش باران و برف تامین می‌شود. البته چشمه‌های کوچکی هم وجود دارند که به دریاچه سرازیر شده‌اند. برای بهربرداری از این آب شیرین، سدی در کنار دریاچه احداث شده است.

 

تفریحاتی که در دریاجه نئور می‌توان انجام داد

دریاچه زیبای نئور منطقه‌ای بکر در دل طبیعت است. به همین دلیل امکانات دریاچه نئور اندک است. ولی اگر مجهز به این منطقه سفر کنید از طبیعت گردی و تفریحات خاصی که طبیعت این منطقه در اختیار شما قرار می‌دهد، نهایت لذت را خواهید برد. در این قسمت، تفریحاتی را که در کنار این دریاچه می‌توانید انجام دهید، معرفی می‌کنیم.

 

ماهی‌گیری

بهار که شروع می‌شود، نوع خاصی از ماهی قزل آلا که به غزل‌آلا رنگین‌کمانی معروف است را در دریاچه نئور رها می‌کنند و قبل از زمستان هم به دلیل سرمای شدید و یخ زدگی دریاچه، تمامی ماهی‌ها را صید یا جمع آوری می‌کنند. اگر علاقمند به این تفریح هستید، در تابستان می‌توانید از ماهیگیری در دریاچه نئور لذت ببرید. در شهریور ماه هم جشنواره ماهی گیری در این منطقه آغاز به کار می‌کند.

 

کمپ و پیک‌نیک

چادر زدن و لذت‌بردن از شب‌های دریاچه نئور یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه طبیعت گردهاست. اکسیژن خالص، تماشای پرندگان زیبا و البته چشم‌اندازهای خاص موجب اقامتی خاطره انگیز در کنار این دریاچه می‌شود. اگر اهل عکاسی هم هستید، دوربین خود را از یاد نبرید. می‌توانید مناظر زیبایی را در این منطقه شکار کنید.

 

پیاده‌روی و دوچرخه سواری

اگر یک دوچرخه مخصوص کوهستان دارید، به هیچ عنوان دوچرخه سواری را در اطراف چنین دریاچه‌ای از دست ندهید. دوچرخه سواری در چنین طبیعتی می‌تواند نگرش شما نسبت به دوچرخه سواری را به کل عوض کند. اگر هم اهل پیاده روی هستید، پیاده در اطراف دریاچه نئور می‌تواند بهترین پیشنهاد برای شما باشد. اما اگر دوست دارید تا یک پیاده روی طولانی و حرفه‌ای را تجربه کنید، پیاده‌روی ۲۰ کیلومتری تا سوباتان می‌توان پیشنهادی وسوسه کننده برای شما باشد.  البته اگر اسب سوار هستید، می‌توانید اسبی را اجاره کنید و مسیر دریاچه نئور و سوباتان را طی کنید و از طبیعت لذت ببرید.

قایق‌سواری

کسانی که قایق بادی دارند می‌توانند آن را با خود به دریاچه برده و از قایق‌سواری در داخل دریاچه لذت ببرند.

 

اقامت در دریاچه نئور

در کنار دریاچه، گیاهان دارویی زیادی می‌رویند.

در کنار دریاچه، گیاهان دارویی زیادی می‌رویند.

در کنار دریاچه نئور هیچ‌گونه هتل و امکانات رفاهی وجود ندارد. به همین دلیل برای اقامت در این منطقه باید از شهرهای اطراف مانند اردبیل، سوباتان یا خلخال استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید در آغوش طبیعت باشید و از آن بیشترین لذت را ببرید و از آسمان پرستاره شب‌های دریاچه نهایت استفاده را بکنید، کمپینگ و چادر زدن می‌تواند بهترین پیشنهاد برای شما باشد. در کنار این دریاچه، امکانات محدودی مانند سکوهایی برای چادر زدن، سرویس بهداشتی و بوفه برای تهیه اقلام ضروری تدارک دیده شده که می‌توانید استفاده کنید.

 

بهترین فصل سفر به دریاچه نئور

"<yoastmark

تابستان بهترین فصل سفر به این دریاچه است. دریاچه نئور در تابستان، خنک، پرآب و بسیار سرسبز است. دمای هوا در این فصل از ۲۵ درجه سانتی گراد عبور نمی‌کند و اغلب گردشگران هم در این فصل به این منطقه می‌روند. اما این دریاچه در پاییز و زمستان، سرد و غیر قابل سکونت است. دریاچه در این فصول تا عمق ۸۰ سانتی‌متری بخ می‌زند ولی با این حال بازهم کسانی هستند که برای انجام تفریحات زمستانی به این منطقه سفر می‌کنند.

 

مسیر دسترسی

دریاچه نئور در ۴۵ کیلومتری جنوبی شرقی اردبیل قرار گرفته و فاصله خلخال تا این منطقه حدود ۱۰۰ کیلومتر است. برای رفتن به این دریاچه از اردبیل باید جاده خلخال را پیش بگیرید. پس از طی کردن ۳۵ کیلومتر به ده بودالالو می‌رسید. از آن‌جا مسیر ۱۰ کیلومتری روستای عباس آباد را طی کنید. از آن‌جا می‌توانید از دور می‌توانید دریاچه را مشاهده کنید. مسیر ماشین رو دریاچه نئور آسفالت است ولی این آسفالت قدیمی است و چاله‌های زیادی دارد. در هنگام طی کردن این مسیر حتما مراقب چاله‌ها باشید.


با سایر دریاچه‌های ایران هم آشنا شوید:

دریاچه چورت کجاست؟ آرامش و زیبایی در دل مازندران

در دریاچه ارواح نوشهر چه خبر است؟

دریاچه سقالکسار کجاست؟ با تمیزترین دریاچه ایران آشنا شوید

دریاچه الیمالات کجاست؟ با زیباترین دریاچه مازندران آشنا شوید

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *