دریاچه چورت کجاست؟ آرامش و زیبایی در دل مازندران

نمایی از دریاچه چورت

ایران پر است از مناظر طبیعی خاص. از سواحل زیبا گرفته تا ارتفاعات باورنکردنی، دشت‌های سرسبز و کویرهای دیدنی. دریاچه‌ها هم یکی از جذاب‌ترین طبیعت‌های ایران را شکل داده‌اند. جایی که موج‌های بسیار آرام، نسیم خنکی را به سمتتان می‌آورد و بازتاب بسیار شفاف طبیعت اطراف، منظره‌ای خاص را شکل می‌دهند. طبیعت اطراف دریاچه‌ها خود به تنهایی ماجراجویی دیگری را پدید می‌آورند. امروز می‌خواهیم از دریاچه چورت که در مازندران واقع شده برایتان بگوییم. این دریاچه که خواهر خوانده دریای خزر هم نامیده می‌شود، زیبایی و امکانات بسیار خوبی دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی کامل به دریاچه زیبا بینداریم.

تور شمال

دریاچه چورت کجاست؟

در سال ۱۳۱۸ در  نزدیکی ساری و روستای چورت، زلزله‌ای رخ می‌دهد و رانش زمین باعث می‌شود تا مسیر چشمه‌ای که از آن حوالی عبور می‌کرد، مسدود شود. این انسداد باعث می‌شود تا دریاچه‌ای در ارتفاع حدودا ۱۰۰۰ متری از سطح دریا، به صورت کاملا طبیعی پدیدار شود که امروزه با نام دریاچه چورت شناخته می‌شود. این دریاچه که در کنار روستای چورت واقع شده، با نام «دریاچه میانشه» هم شناخته می‌شود، به صورت کاملا طبیعی و در میان جنگل‌های بکر و انبوه شمال به وجود آمده. هنگامی که سطح آب کاهش پیدا می‌کند، شما می‌توانید باقی‌مانده درختانی که پیش از پدید آمدن دریاچه در آن محل می‌زیسته‌اند را ببینید. دریاچه چورت مساحتی در حدود ۲.۵ هکتار دارد. اما چه چیزی باعث شده که این دریاچه به یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران تبدیل شود؟

دریاچه چورت طبیعت خاص و بسیار بکری دارد که در دل جنگل‌های انبوه قرار گرفته. با ورود به جاده خاکی این دریاچه بوی فوق‌العاده پونه و آویشن حس بویایی شما را قلقلک می‌دهد. زیبایی این دریاچه به همراه صدای آرامش بخش پرندگان، تجربه طبیعت‌گردی را به بهترین شکل ممکن برایتان به ارمغان می‌آورد. سواحل این دریاچه شیب ملایمی دارند. به صورتی که شما به دریاچه اشراف کامل خواهید داشت. چمن‌زاری که اطراف دریاچه چورت در بهار و تابستان پدید می‌آید، زیبایی‌های این منطقه را صدچندان کرده است. تماشای رنگ‌های متفاوت و زیبا در هر فصلی از سال باعث شده تا دریاچه چورت همیشه منحصربه‌فرد باشد. ترکیب رنگ‌ها در هر فصلی از سال در این منطقه بسیار جذاب است. پیشنهاد ما این است که در همه فصول سال می‌توانید با تور یک روزه به این منطقه بکر سفر کنید و زیبایی‌هایی که رنگ‌ها به وجود آورده‌اند، لذت ببرید.

تفریحات دریاچه چورت

در کنار دریاچه می‌توانید به قایق سواری، پیک نیک، آفرود، پیاده روی و... بپردازید.

در کنار دریاچه می‌توانید به قایق سواری، پیک نیک، آفرود، پیاده روی و… بپردازید.

وقتی صحبت از طبیعت بکر می‌شود، نمی‌توان انتظار امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای داشت. دریاچه چورت هم از این موضوع استثنا نیست. در کنار این دریاچه امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد ولی می‌توانید از امکانات رفاهی که در روستای چورت قرار داده شده استفاده کنید. اما این دریاچه زیبا امکانات فوق‌العاده‎‌ای برای تفریح و طبیعت گردی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پیک‌نیک و کمپینگ

چادر زدن و پیک‌ نیک در کنار این دریاچه می‌تواند خاطرات شیرینی را برای شما، دوستان و خانواده‌تان رقم بزند. حس خوب بودن در طبیعت بکر و تماشای آسمان پرستاره در این منطقه زیبا از جمله جذابیت‌های پیک نیک و کمپینگ در کنار دریاچه چورت است.

آفرود سواری

اگر اهل آفرود هستید، جاده خاکی به این دریاچه منتهی می‌شود، منطقه‌ای ایده‌آل برای آفرود سواری است. این جاده در دل جنگل‌های انبوه، زیبای خاصی دارد و کسانی که اهل تجربه‌های هیجان انگیز هستند، می‌توانند از این آفرود سواری در این منطقه لذت ببرند.

پیاده‌روی

کافی است با پای پیاده دل را به جنگل‌های انبوه بزنید. پیاده روی در هر فصلی از سال در این منطقه، رویایی است. شما می‌توانید طبیعت بکر را از نزدیک حس کنید و گشت و گذاری کاملا متفاوت را تجربه کنید.

قایق‌ سواری و ماهی گیری

اگر قایق یا ابزار ماهی گیری دارید، به هیچ عنوان خودتان را از این تفریحات ناب در  دریاچه چورت، محروم نکنید. می‌توانید و از سکوت و آرامشی که بر این طبیعت حکم‌فرماست، نهایت استفاده را ببرید و از ماهی گیری و قایق سواری لذت ببرید.

شنا کردن در این منطقه اصلا توصیه نمی‌شود و بسیار خطرناک است. با توجه به وجود باقی مانده درختان و همچنین گیاهان و بوته‌های آبزی در کف دریاچه، شنا کردن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اقامت در دریاچه چورت

اگر به فکر اقامت در دریاچه چورت هستید، بهترین گزینه شما چادر زدن و کمپ کردن است. شب‌های دریاچه چورت با آسمانی پرستاره و بازتابی که روی آب دریاچه دارند، رویایی است و شما هم تجربه‌ای ناب از این سفر هیجان انگیز خواهید داشت. اما اگر امکانات چادر زدن را ندارید، می‌توانید از روستاها و شهرهای اطراف برای اقامت استفاده کنید. در روستای چورت یک اقامتگاه به همین منظور تدارک دیده شده. خانه‌های ویلایی هم می‌توانند گزینه بعدی شما برای اقامت در این منطقه باشند. اجاره ویلا در این منطقه گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.

بهترین فصل سفر

دریاچه چورت در تابستان

دریاچه چورت در تابستان

دریاچه چورت، مقصدی برای هر چهار فصل سال است. هر فصل زیبایی‌های مخصوص خودش را دارد. در بهار، این دریاچه هم مانند زمین در حال نو شدن است. درختان شروع به جوانه زدن کرده‌اند و هوای بسیار خوبی بر منطقه حاکم است. در تابستان، سرسبزی بر منطقه حکم‌فرما شده و جلوه خاصی به این دریاچه که کنار جنگل‌های انبوه واقع شده، بخشیده است. سطح آب در این فصل پایین می‌آید و باقی مانده درختانی که قبل از به وجود آمدن دریاچه در این محل بوده‌اند، نمایان می‌شود. نمای دریاچه در پاییز بی‌نظیر است. رنگ‌های زیبا و متفاوتی که در این فصل در کنار دریاچه مشاهده خواهید کرد، رویایی است. زمستان فصلی است که در افراد کمتری از این منطقه بازدید می‌کنند. اما جنگل و دریاچه پوشیده از برف هم زیبایی خاص خودش را دارد. دو فصل بهار و پاییز، بهترین فصل‌های سفر به این منطقه هستند.

مسیر دسترسی

دریاچه چورت در مازندران و بین دو شهر ساری و کیاسر واقع شده است. این دریاچه تنها ده کیلومتر با روستای چورت فاصله دارد. شما می‌توانید هم از طریق سمنان و هم از طریق ساری به این منطقه برسید. برای رفتن به دریاچه در از طریق ساری باید از طریق بلوار کشاورز این این شهر خارج شوید، مسیر خود را در حدود ۴۰ کیلومتر ادامه دهید تا به ورودی چورت برسید.  این جاده را ادامه دهید و روستا چورت را هم رد کنید تا به دریاچه برسید. برای رفتن به دریاچه از طریق سمنان باید مسیر شهمیرزاد را در پیش بگیرید تا به جاده ساری برسید. پس از رد کردن کیاسر، ورودی چورت را مشاهده خواهید کرد که پس از طی کردن مسیری و رد شدن از روستا به دریاچه چورت می‌رسید.

پس از رد شدن از روستای چورت، به مسیر خاکی می‌رسید که به دریاچه ختم می‌شود. این مسیر که در دل جنگل‌های انبوه عبور می‌کند، بسیار زیباست و  مسیری کاملا مناسب برای آفرود است. ماشین‌های معمولی به‌خصوص در روزهای بارانی، به دشواری می‌توانند از این جاده عبور کنند. بهتر است در هنگام عبور از این جاده، حواستان به آب و هوا باشد.


این مطالب را هم بخوانید:

در دریاچه ارواح نوشهر چه خبر است؟

دریاچه سقالکسار کجاست؟ با تمیزترین دریاچه ایران آشنا شوید

دریاچه الیمالات کجاست؟ با زیباترین دریاچه مازندران آشنا شوید

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *