معرفی دریاچه گهر: راهنمای تفریح و آرامش

دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی لرستان و یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین در ایران است. این دریاچه با طبیعت زیبا و آب زلالی که دارد، هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. به خصوص که یکی از بهترین مکان ها برای صید قزل‌آلا است. همچنین امکان صعود به قله‌های اشترانکوه در اطراف دریاچه وجود دارد که می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی باشد. در ادامه این مطلب از بلاگ تخفیفان به معرفی دریاچه گهر می‌پردازیم، تا انتها با ما همراه شوید.

دریاچه گهر دورود

یکی از بهترین دریاچه‌های ایران دریاچه گهر دریاچه طبیعی در استان لرستان در نزدیکی شهرستان دورود  قرار دارد. به گویش بختیاری معنی کلمه گهر جایی است که آب جمع آوری شده، این دریاچه در اثر زلزله ایجاد شده است.

دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه است، طول دریاچه حدود ۱۷۰۰ متر، عرض متوسط ​​۵۰۰ متر، ۲۳۶۰ متر بالاتر از سطح آب آزاد، عمیق ترین نقطه دریاچه حدود ۲۸ متر است، انواع مختلفی دارد. از درختان اطراف دریاچه، به عنوان مثال، گردوی جنگلی، انگور جنگلی و غیره می‌توان اشاره کرد.

  در منطقه گهر (دریاچه پایین، بالای دریاچه) وجود دارد، پایین دریاچه بزرگتر از بالای دریاچه، به این نقطه توجه کنید که  بالای دریاچه کوچک است و دریاچه اصلی دریاچه پایین است، بین دریاچه‌ها یک بیشه و یک رودخانه وجود دارد که این رودخانه از بالای دریاچه به دریاچه پایین می‌رود، همچنین رودخانه ای از دریاچه است. از پایین به بیرون، دریاچه آب از ذوب برف و همچنین چندین فواره در کف دریاچه است.

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهر یکی از دیدنی‌های دورود است و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و در جنوب شرقی دورود در استان لرستان به زیبایی خودنمایی می‌کند. دریاچه دائمی گهر در سمت غرب اشترانکوه، جنوب گردنه پنبه کال و تنگه تپله و شمال شرقی کوه سرسبز قرار دارد. فاصله خرم آباد تا دریاچه گهر ۱۲۰ کیلومتر و فاصله دورود تا دریاچه ۳۵ کیلومتر است.

اگر از الیگودرز به گهر بروید ابتدا به دریاچه کوچک گهر می‌رسید و سپس در مسیر و با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی در مرز شهرستان دورود با دریاچه گهر بزرگ روبرو می‌شوید. اما اگر از دورود حرکت کنید ابتدا دریاچه گهر بزرگ را خواهید دید. همانطور که گفتیم گهر شامل دریاچه‌های گهر علیا (کوچک) و گهر سفلی (بزرگ) است.

این دریاچه طبیعی از ذوب برف اشترانکوه و انباشته شدن آب در پشت سد یا آب بندی که از رانش زمین تشکیل شده است به وجود آمده به طوری که آب فراوان ورودی این دریاچه باعث سرریز شدن آن به دریاچه پایین یا گهر اصلی شده است.

دریاچه گهر مانند برکه ای است که از چشمه‌ها، آبشارها و چاه‌های چشمه اشترانکوه پر شده و حجم آب آن در تابستان و زمستان ثابت است و بیشتر سطح دریاچه در زمستان یخ می‌زند.

ساحل این دریاچه به جز ورودی دریاچه (ضلع غربی) و قسمت جلویی آن (بخش شرقی) دارای سواحل ماسه‌ای و سایر سواحل صخره‌ای است. محاصره دریاچه در میان کوه‌های اشترانکوه، گونه‌های گیاهی و جانوری، درختان و گل‌هایی مانند شقایق، لاله واژگون و… منظره‌ای دیدنی را در این منطقه ساخته است.

کوهنوردی، ماهیگیری با قلاب، شنا، قایق سواری، امکان اسکی روی آب، دیدن حیات وحش، گردش در رودخانه از جاذبه‌های بوم‌گردی این منطقه است.

مسیر دریاچه گهر

برای رسیدن به دریاچه باید ۳۸ کیلومتر را طی کنید، البته می‌توانید ۲۰ کیلومتر با ماشین تا سرچشمه کلمحمد یا سرچشمه خرم بروید. از سرچشمه خرم باید حدود ۱۸ کیلومتر پیاده روی کنید اما نگران پیاده روی نباشید زیرا کوه های زیبا و رودخانه های شگفت انگیز در مسیر وجود دارد. بعد از ۳ یا ۴.۵ ساعت پیاده روی در کوهستان به دریاچه می‌رسید. به گردشگران آماتور توصیه می‌شود یک راهنمای تور مسافرتی داشته باشند. سه راه برای رفتن به دریاچه گهر وجود دارد:

  • شهرستان دورود شامل ۲۰ کیلومتر با ماشین و ۱۸ کیلومتر کوهنوردی (بهترین مسیر) است.
  • شهرستان ازنا این مسیر بسیار سخت است و برای کوهنوردان حرفه‌ای مناسب است. به دلیل اینکه باید از کوه اشترانکوه با ارتفاع ۴۱۵۰ متر (هشتمین قله ایران در مرتفع) عبور کنید نیاز به راهنما دارید.
  • شهرستان الیگودرز این مسیر پیشنهاد خوبی نیست چون در طبیعت بیشتر مسیر باید با ماشین طی شود و مناسب نیست.

مسیر کوهنوردی دریاچه گهر

مسیر کوهنوردی گهر

دریاچه گهر در پشت اشترانکوه قرار دارد که برای رسیدن به آن باید کوه را دور زد که از دو مسیر الیگودرز و دورود امکان پذیر است. از آنجایی که دسترسی به دریاچه با وسایل نقلیه عمومی امکان پذیر نیست. باید با ماشین شخصی یا با تورهای چند روزه به این منطقه سفر کنید.

از دورود به دریاچه گهر (مسیر اصلی): از دورود تا پارکینگ چشمه خیه (خرم) جاده های آسفالته به طول ۲۰ کیلومتر است که ماشین خود را در آنجا پارک می‌کنید و از اینجا به بعد جاده خاکی ۱۲.۵ کیلومتری. پیش رو دارید.

از ابتدای مسیر تا پنبه کال باید ۴.۵ کیلومتر سربالایی را طی کنید و سپس مسیری ۲.۵ کیلومتری با شیب تند تا پایین دره خواهید داشت. ۵.۵ کیلومتر باقی مانده دارای شیب ملایمی به سمت دریاچه است. پیاده روی این مسیر به حدود ۵ تا ۶ ساعت پیاده روی نیاز دارد. با این حال می‌توانید این مسیر را با قاطر و الاغ که توسط مردم محلی برای حمل بار یا سواری اجاره می‌شود، طی کنید.

مسیر دورود در برخی نقاط تا حدودی صعب العبور است، اما وجود پارکینگ و امنیت کافی باعث شده تا اکثر گردشگران این مسیر را برای رسیدن به دریاچه گهر انتخاب کنند.

بهترین زمان رفتن به دریاچه گهر

بهترین زمان برای رفتن به دریاچه گهر از اواسط اردیبهشت تا تیرماه است که دریاچه و مسیرهای پیاده‌روی زیبا و سرسبز هستند. اما در بیشتر موارد بازدید از دریاچه گهر تا اواسط خرداد مجاز نیست.

کمپ در دریاچه گهر

کمپ در دریاچه گهر

با توجه به جاذبه‌های طبیعی برجسته اطراف دریاچه گهر برای لذت بیشتر از زیبایی‌های این منطقه می‌توانیدیک شب در اطراف این دریاچه بمانید. برای یک شب اقامت در اطراف دریاچه گهر باید در این منطقه کمپ بزنید. به دلیل کمبود امکانات در اطراف این دریاچه باید وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در طبیعت را به همراه داشته باشید. این منطقه کوهستانی است و حتی در فصول گرم سال با غروب خورشید و شروع شب هوا سردتر می‌شود.

لباس گرم، کیسه خواب و چادر ضروری ترین وسایل برای کمپینگ در اطراف دریاچه گهر است. مقدار زیادی غذا و آب همراه خود داشته باشید. این منطقه برای کمپینگ مناسب است و امنیت بالایی دارد.

سخن آخر

دریاچه گهر یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید برای طبیعت‌گردی انتخاب کنید. ماهیگیری، شنا و استراحت در کنار دریاچه بهترین کار برای انجام است و به شما پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌هایی که ذکر شده به این دریاچه زیبا سفر کنید.

مطالب مرتبط:

دریاچه الیمالات کجاست؟ با زیباترین دریاچه مازندران آشنا شوید

در دریاچه ارواح نوشهر چه خبر است؟

دریاچه چورت کجاست؟ آرامش و زیبایی در دل مازندران

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *