طبیعت گردی چیست؟ و چرا به طبیعت علاقه داریم؟

تور طبیعت گردی این روزها بسیار پرطرفدار شده. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی اقدام به برگزاری تور طبیعت گردی می‌کنند. اما دلیل این همه محبوبیت چیست؟ چرا ارتباط با طبیعت و زندگی بیرون از شهر تا این حد دلچسب و مهم شده است؟ با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چرا باید گاهی اوقات به دامان طبیعت پناه برد و چرا باید با تورهای طبیعت گردی همراه شد.

طبیعت گردی چیست؟

طبیعت گردی در هر فصلی حس و حال خاص خود را دارد.

طبیعت گردی یا همان اکوتوریسم نوعی از گردشگری است. در طبیعت گردی، گردشگران به دامان طبیعت می‌روند و به تماشای مناظر بی‌نظیر، گونه‌های گیاهی و جانوری می‌پردازند. این نکته را فراموش نکنید که صرفا دیدار از محیط زیست و مناظر طبیعی مطرح نیست. آموزش و سودرسانی به جوامع محلی هم بسیار واجب است.

انجمن بین المللی اوکوتوریسم، تعریف طبیعت گردی را اینگونه بیان می‌کند: «بوم گردشگری سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که در آن به حفظ محیط زیست و رفاه مردم محلی تأکید شود.»

علاوه بر این‌ها طبیعت گردی نوعی ورزش هم هست. ورزشی سالم، پرنشاط و البته انسان ساز که از دوران قدیم هم مورد توجه بسیار بوده. عشق به ماجراجویی و تماشای طبیعت شگفت انگیز همواره شما را وادار به دیدن طبیعت و دیدن جاذبه‌های شگفت انگیز آن می‌کند.

چرا طبیعت گردی را انتخاب کنیم؟

کوچه‌های یوش در مازندران، در ایران مقاصد طبیعت گردی به وفور و با تنوع زیاد پیدا می‌شود.

کوچه‌های یوش در مازندران، در ایران مقاصد طبیعت گردی به وفور و با تنوع زیاد پیدا می‌شود.

گاهی اوقات شما گلدانی را در خانه یا محل کارتان قرار می‌دهید. به آن گلدان می‌رسید و از دیدنش لذت می‌برید. این کار کمترین نیاز ما انسان‌ها به طبیعت است. ارتباط با طبیعت یکی از نیاز‌های مهم  در زندگی است. زندگی ما از ابتدا به طبیعت وابسته بوده و خواهد بود. در کنار زندگی ماشینی و پرهیاهوی مدرن امروزی، تنها آغوش طبیعت است که می‌تواند شما را به آرامش حقیقی برساند. لذت دیدن جاده‌های زیبا، کشف و دیدن مناطق بکر و دست نخورده، تماشای دریاچه‌های کوچک، تماشای غروب آفتاب و کمپ در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا. این‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های طبیعت گردی است. سفر به طبیعت برای ما انسان‌هایی که در جوامع بزرگ و مدرن شهری، رشد یافته‌ایم بسیار واجب است. شما هر چه بیشتر از طبیعت دور باشید، بیشتر دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی می‌شوید.

ما زمانی که از طبیعت دور می‌شویم، رنج می‌بریم. بوییدن عطر گل‌ها و گیاهان، گوش دادن به نغمه‌های طبیعت و لمس سختی و استواری سنگ‌ها و صخره‌ها از جمله کارهایی است که پنجره‌ای جدید  و خاص از زیبایی‌های زندگی را برای ما می‌گشاید. آشنایی با سادگی و بی‌پیرایگی مردم روستا هاو عشایر و نحوه اتراق و امرار معاش آن‌ها، نزدیکی با فرهنگ اقوام گوناگون ایران‌زمنی، سرشار شدن از انرژی و نزدیکی به خویشتن خویش، از دیگر مواهب منحصر به فردی است که طبیعت گردی با خود به همراه می‌آورد.

نکاتی که در هنگام طبیعت گردی باید رعایت کنید

همیشه سعی کنید کوله‌تان سبک باشد

طبیعت گردی و همراه شدن با تورهای آن فرهنگ و شرایط خاصی را دارد. این سفر‌ها با سفرهای معمولی به مکان‌های توریستی، تاریخی و… تفاوت‌های زیادی دارد. در طبیعت گردی خبری از هتل‌های پنج ستاره و امکانات آنچنانی نیست. سفر شما از خانه شروع می‌شود، زمانی که طبیعت گرد در حال انتخاب وسایل مورد نیاز برای سفر است. شما باید با یک کوله سبک که به کوله طبیعت گردی معروف است، به دامان طبیعت بروید. سعی کنید لباس‌های سبک و آستین بلند بپوشید که رنگی متناسب با طبیعت دارند و زود هم خشک می‌شوند. لباس‌هایتان را مناسب فصل انتخاب کنید و از پوشیدن لباس‌های پر زرق و برق که باعث جلب توجه مردم محلی می‌شود، خودداری کنید.

شما در طبیعت گردی نیازی به وسایل سنگین الکترونیکی ندارید. همراه داشتن یک گوشی موبایل، پاور بانک و اسپیکر کوچک قابل حمل کافی است. اگر قصد کمپ دارید، یک چادر و ملحفه سبک همراه خود داشته باشید. حتما، مواد دفع کننده حشرات، ضد آفتاب تهیه شده از مواد طبیعی، کیف کمک‌های اولیه، عینک آفتابی، لیوان، چاقوی جیبی چند کاره که معمولا به همراه قاشق و چنگال است، مسواک، چراغ قوه، کلاه آفتابی، و ژل ضدعفونی کننده برای استفاده بعد از دستشویی را حتما همراه خود داشته باشید.

تورهای طبیعت گردی معمولا جزو تور های یک روزه هستند. تور یک روزه هزینه و زمان کمتری دارد. فقط کافی است تا یک روز از آخر هفته خود را به این تورهای اختصاص دهید.

چرا تور طبیعت گردی را انتخاب کنیم؟

تور طبیعت گردی طرفداران زیادی دارد.

تور طبیعت گردی طرفداران زیادی دارد.

تورهای طبیعت گردی معمولا جزو تور های یک روزه هستند. تور یک روزه هزینه و زمان کمتری دارد. فقط کافی است تا یک روز از آخر هفته خود را به این تورهای اختصاص دهید. این روزها تور طبیعت گردی با استقبال زیادی همراه شده. تور شمال با مقاصد گوناگون از جمله محبوب‌ترین تورهای طبیعت گردی است. تورهای دیگر هم مثل تور کویر گردی، تور نمک آبرود، تور ماسوله، تور قلعه رود و… از جمله مقاصد محبوب گردشگران است.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *