شنا یا دویدن: کدام ورزش برای لاغری بهتر است؟

شنا یا دویدن

مهم است که ورزش مناسب بدنتان را پیدا کنید. نه تنها برای رسیدن به تناسب اندام، بلکه برای بهبود سلامت و تندرستی انتخاب نوع ورزش اهمیت دارد. با وجود گزینه های بسیار برای انتخاب (دوچرخه سواری، پیاده روی، صخره نوردی و غیره)، دو نوع ورزش هوازی در باشگاه های ورزشی تهران همچنان در بین علاقه‌مندان ورزش و مبتدیان محبوب باقی مانده‌اند: دویدن و شنا.

سوال این است که کدام یک برای تناسب اندام بهتر است؟ پاسخ این سوال به سطح آمادگی جسمانی و اهداف شخصی هر فرد بستگی دارد. هر فردی ممکن است اهداف مختلفی از ورزش داشته باشد. به طو مثال برای بهبود سطح آمادگی یا تناسب اندام، کاهش وزن، بهبود سلامت قلبی عروقی، سوزاندن کالری، افزایش عضله یا بهبود تراکم استخوان باشد.

اگر در حال بهبودی از یک آسیب هستید، شنا یک توصیه رایج برای ورزش کردن است که مفاصل را راحت می‌کند. اما ریکاوری تنها دلیل رفتن به استخر نیست! شنا مزایای متعددی برای سلامتی دارد و همچنین مزایایی نسبت به دویدن برای تناسب اندام دارد.

هنوز مطمئن نیستید که باید در شنا کنید یا بدوید؟ مشکلی نیست در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد فواید شنا و دویدن بدانید و اینکه چگونه تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب‌تر است را بازگو خواهیم کرد.

شنا یا دویدن برای چربی‌سوزی بهتر است؟

در مورد چربی سوزی، فیزیوتراپیست‌ها می‌گویند که متغیرهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد. آن‌ها معتقدند: «تمرینات اینتروال یکی از راه‌هایی است که فرد می‌تواند از سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کاهش چربی بدن و شکم مطمئن شود.

تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) شامل دوره‌های کوتاه تمرین شدید و به دنبال آن دوره‌های ریکاوری با شدت کم است. اگرچه مدت زمان کمتری ورزش می‌کنید، اما تحقیقات نشان داده است که این نوع تمرین فواید مشابهی با دو برابر فعالیت با شدت متوسط ​​دارد.

به گفته متخصصان، شما می‌توانید تمرینات تناوبی با شدت بالا را هم با دویدن و هم با شنا انجام دهید. کل کالری هایی که می‌سوزانید بر اساس شدت تمرین است که مستقیماً با ضربان قلب شما مرتبط است. برای مثال، وقتی دوی سرعت انجام می‌دهید، ضربان قلب خود را برای مدت کوتاهی به محدوده‌های شدید می‌رسانید.

به همین دلیل است که انجام آن در مدت زمان با دوره‌های استراحت کوتاه‌تر می‌تواند برای سوزاندن کالری و چربی بسیار مفید باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، دویدن یا شنا کردن هر دو برای چربی سوزی مناسب هستند.

آنچه شما باید در نظر بگیرید این است:

  • شدت ورزشی که انجام می‌دهید.
  • چقدر ضربان قلب خود را بالا می برید و آن را بالا نگه می دارید.
  • مدت زمان تمرین

نتیجه نهایی این است که دویدن و شنا هر دو گزینه های ورزشی موثر برای سوزاندن کالری و چربی هستند.

مزایای ورزش شنا چیست؟

شنا

  • شنا برای مفاصل راحت‌تر است. یکی از مزایای اصلی شنا این است که روی مفاصل راحت‌تر است. این امر به ویژه در صورت ابتلا به آرتروز، آرتریت روماتوئید یا سایر شرایطی که باعث درد مفاصل می شود، مهم است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که شنا به عنوان یک تمرین ورزشی منجر به کاهش سفتی و درد مفاصل می‌شود.
  • اگر در حال بهبودی از یک آسیب هستید، شنا راهی امن برای ورزش است. همچنین این ورزش انتخاب محبوب برای افرادی است که در حال نقاهت پس از صدمات، به ویژه آسیب‌های پایین تنه هستند. شناوری آب در مقایسه با تمرین روی زمین، حفاظت بیشتری از عضلات و مفاصل شما می‌کند. این ورزش به شما این امکان را می‌دهد که سخت‌تر تمرین کنید و تأثیر کمتری نسبت به روی زمین بر بدن خود وارد کنید.
  • راه های زیادی برای سوزاندن کالری ارائه می‌دهد. شنا همچنین راه‌های مختلفی برای سوزاندن کالری ارائه می‌دهد. می‌توانید دورهای شنا را با ضربات مختلف، افزایش مقاومت با کمربند آبی یا وزنه‌های مچ پا و یا انجام تمرینات کامل بدن در استخر، به طور مداوم انجام دهید.
  • این ورزش تمرین کامل بدن را شامل می‌شود. شنا به شما نیاز دارد که از عضلات زیادی در بدن خود استفاده کنید، که آن را به یک تمرین عالی برای کل بدن تبدیل می‌کند. دویدن، اگرچه برای پایین تنه شما عالی است، اما عضلات پشت، سینه، بازوها یا شانه های شما را به همان اندازه‌ای که شنا انجام می‌دهد کار نمی‌کند.

دویدن چه مزایایی دارد؟

دویدن

  • باعث سوزاندن کالری بالایی می‌شود. اگر می‌خواهید کالری زیادی بسوزانید، دویدن یک انتخاب عالی است. هر چه سریعتر بدوید، بیشتر کالری می‌سوزانید. با اضافه کردن فواصل پیاده‌روی یا آهسته دویدن، می‌توانید دویدن را به یک تمرین کالری سوز و چربی سوز تبدیل کنید. برای شروع، نسبت فاصله ۲ به ۱ را امتحان کنید. به عنوان مثال، ۲ دقیقه با سرعت سریع بدوید، سپس به مدت ۱ دقیقه راه بروید یا آهسته آهسته بدوید. ۳۰ دقیقه تکرار کنید.
  • دویدن تمرین تحمل وزن است. دویدن به شما این امکان را می دهد تا تراکم استخوان خود را از طریق فعالیت های تحمل وزن افزایش دهید. شنا اجازه این کار را نمی دهد. ورزش‌های تحمل وزن مانند دویدن و پیاده‌روی بهترین فعالیت‌های استخوان‌سازی هستند، زیرا در برابر جاذبه کار می‌کنید.
  • شروع کار آسان است. برخلاف شنا که نیاز به استخر دارد، دویدن فقط به یک جفت کفش خوب و دسترسی به فضای باز یا تردمیل نیاز دارد.
  • یک دوز ویتامین D دریافت خواهید کرد. رفتن در فضای باز برای دویدن نیز می‌تواند سطح ویتامین D شما را افزایش دهد. فقط به یاد داشته باشید که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از دویدن بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر که پرتوهای خورشید قوی‌ترین هستند، خودداری کنید.

سخن آخر: کدام یک برای شما مناسب است؟

در نهایت، بسته به سطح آمادگی جسمانی، منابع و اهداف، تصمیم با شماست.

اگر احساس درد مفاصل دارید یا افزایش عضله و سوزاندن کالری را در اولویت قرار می‌دهید، شنا را انتخاب کنید. دویدن برای بیرون رفتن، ایجاد تراکم استخوان و پیدا کردن یک دونده عالی است. مهم‌ترین راهکار، رعایت عادات سالمی است که شامل ورزش منظم هوازی می‌شود. سلامت بدن از ورزش، رژیم غذایی، خواب و بسیاری از شرایط تسکین دهنده تشکیل شده است.

یک تمرین خوب می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد، به شرطی که پیشگیری از آسیب را تمرین کنید، به طور مداوم ورزش کنید و تغذیه شخصی خود را حفظ کنید. چه شنا یا دویدن را به برنامه تناسب اندام خود اضافه کنید، توصیه می‌شود پیشرفت خود را پیگیری کنید تا با انگیزه بمانید و از آن لذت ببرید!

مطالب مرتبط:

انواع ورزش هوازی برای لاغری در خانه + عکس و نحوه انجام تمرین

سیکس پک شکم فقط با ۶ حرکت ورزشی

طناب زدن برای لاغری چه فوایدی دارد؟

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *