۱۰ راهکار موثر افزایش رشد مو

داشتن موهایی مانند انیمیشن راپونزل کار ساده‌ای نیست. به طور متوسط، موها تقریباً ۱ و نیم سانت در هر ماه رشد می‌کنند که مجموعاً به حدود ۱۵ سانتی‌متر در سال می‌رسد. البته، تعدادی از عوامل می‌توانند روی رشد مو تأثیر بگذارند، مانند سن (ما با افزایش سن ریزش مو بیشتر می‌شود)، ​​سلامت کلی (مانند کمبود ویتامین)، و عوامل استرس‌زا و عادات روزانه (مانند سیگار کشیدن).

 چندین راهکار برای افزایش رشد مو و کمک به آن وجود دارد، از جمله تحریک فیزیکی، مانند ماساژ، ماساژ پوست سر با استفاده از برخی مواد طبیعی کلیدی می‌تواند به حفظ طول کمک کند و به نوبه خود، تارهای مو را زیباتر نشان دهد.

با تعداد زیادی گزینه‌های درمانی طبیعی و بدون نسخه، دستیابی به افزایش رشد مو چندان دور از ذهن نیست. فقط به یاد داشته باشید که هیچ ماده یا روشی وجود ندارد که بتواند باعث رشد سریع موهای شما از ریشه شود. برای اینکه بفهمید برای رشد مو چه راهکارهایی وجود دارد در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

رشد موها به چه عواملی بستگی دارد؟

سر شما به تنهایی حدود ۱۰۰۰۰۰ فولیکول دارد. با بالا رفتن سن، برخی از فولیکول‌ها تولید مو را متوقف می‌کنند که همین موضوع باعث طاسی یا نازک شدن مو می‌شود. در مجموع، چرخه رشد برای هر موی سر می‌تواند ۲ تا ۶ سال طول بکشد.

سرعت رشد موها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن
  • نوع مو
  • سلامت کلی
  • شرایط جسمانی خاص

راهکارهایی برای تسریع رشد مو

اگرچه رشد مو به طور طبیعی انجام می‌شود، اما هنگامی که می‌خواهید رشد موهای خود را بیشتر کنید، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید تا به موفقیت برسید.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای افزایش رشد مو استفاده کنید، مراقبت است. بهترین راه برای این کار، استفاده از محصولات مراقبت از مو مانند شامپو، ماسک و روغن مو است. انتخاب محصولاتی که حاوی مواد غذایی مانند ویتامین ها، پروتئین و روغن های طبیعی هستند، می‌تواند به افزایش رشد مو کمک کند.

علاوه بر مراقبت از موها، تغذیه سالم نیز می‌تواند به افزایش رشد مو کمک کند. مصرف مواد غذایی سالم مانند میوه، سبزیجات، پروتئین ها و ویتامین ها می‌تواند به سلامتی موها کمک کرده و رشد آنها را تحریک کند.

در نهایت، برای افزایش رشد مو، تلاش برای کاهش استرس و اضطراب نیز بسیار مهم است. استرس و اضطراب می‌توانند باعث ایجاد مشکلات مویی شوند و رشد موها را کاهش دهند. در ادامه راهکارهایی برای افزایش رشد مو آورده شده است که ممکن است در تسریع رشد مو و قوی شدن آن کمک کند.

  1. به موها بیش از حد حرارت ندهید.

حالت دادن حرارتی می‌تواند به موها آسیب برساند. اگر اغلب سشوار می‌کنید یا از فرکننده یا اتو مو یا برس حرارتی استفاده می‌کنید، ممکن است موهایتان به سرعتی که می‌خواهید رشد نکنند. اگر مجبورید از گرما استفاده کنید:

  • ابتدا روی موها محافظ حرارتی اسپری کنید.
  • از پایین‌ترین تنظیمات استفاده کنید.
  • سریع کار کنید تا گرما تا حد امکان کمتر موهای شما را لمس کند.
  • هر روز از آن استفاده نکنید.
  1. بگذارید موهایتان خیس بماند.

موهای خیس فوق العاده کشش دارند. اگر وقتی خیس است آن را شانه بزنید، رشته‌های مو را می‌شکنید یا به کوتیکول که از هر مو محافظت می‌کنند، آسیب می‌زنید. استفاده از ابزارهای حرارتی روی موهای خیلی مرطوب می‌تواند حباب‌هایی در ساقه مو ایجاد کند و آن را شکننده‌تر کند. اگر موهایتان صاف است، اجازه دهید در هوا خشک شوند، سپس با یک شانه دندانه پهن به آرامی شانه کنید. برای موهای دارای بافت یا مجعد، در حالی که مرطوب است، به آرامی با یک شانه دندانه پهن آن را باز کنید.

  1. مراقب رنگ‌های شیمیایی باشید.

دکلره کردن و سایر مواد شیمیایی دائمی، موهای شما را ضعیف می‌کند، بنابراین احتمال شکستگی آن‌ها قبل از رشد به طول مورد نظر وجود دارد. اگر رنگی نه چندان دور از رنگ طبیعی خود انتخاب کنید، مثلاً سه سایه، به پراکسید آسیب‌رسان کمتری نیاز دارید.

  1. موهایتان را مرتب کوتاه کنید.

چگونه کوتاه کردن مو می‌تواند به رشد موهای شما کمک کند؟ هنگامی که موها را کئتاه کنید، آن چیزی که جدا می‌شود انتهای آن است، ضعیف‌ترین قسمت رشته‌ها. اگر همانطور که هست باقی بمانند، انتهای مو ممکن است بشکند یا شکافته شود. انتهای دوشاخه می‌تواند تا ساقه موها حرکت کند و موهای شما را کوتاه تر کند. اگر هدف شما رشد است، زیاد کوتاه نکنید.

  1. استرس را کم کنید.

استرس شدید می‌تواند موها را وارد فاز استراحت کند و از مرحله‌ای که باعث رشد آن‌ها می‌شود بگذرد. ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری به نام آلوپسی آره آتا قرار دهد، جایی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. همچنین می‌تواند منجر به تریکوتیلومانیا شود، یک میل شدید برای کندن موهایتان. وقتی استرس زندگی خود را کاهش دهید یا راه‌هایی برای مدیریت آن پیدا کنید، ممکن است دوباره رشد کنند.

  1. از موهایتان مراقبت کنید. 

اگر موهای شما به راحتی می شکند، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. به عنوان مثال، موهای سیاه معمولا شکننده هستند، بنابراین:

  • بیش از حد موها را نشویید. فقط تا حدی این کار را انجام دهید تا محصول از روی موهایتان حذف شود که این ممکن است هفتگی یا هر هفته در میان باشد.
  • هر دو هفته یکبار موهای خود را با روغن‌های طبیعی تغذیه کنید.
  1. مراقب اکستنشن و بافت مو باشید.

 اکستنشن مو یا بافت ممکن است میانبر مفیدی برای بلند شدن موها باشد که می‌خواهید. اما آن‌ها را بیش از ۲-۳ ماه در یک زمان انجام ندهید و هرگز خودتان آن‌ها را باز نکنید. این کار می‌تواند به مو و پوست سر آسیب برساند. اگر وقتی موهایتان را به صورت اکستنشن یا بافت حالت می‌دهید، آزارتان می‌دهد، خیلی سفت هستند و به موهایتان آسیب می‌رسانند، درخواست مجدد انجام دهید.

  1. نرم‌کننده بزنید.

 هر بار که شامپو می‌زنید از نرم‌کننده استفاده کنید. این نه تنها به ظاهر بهتر موهای شما کمک می‌کند، بلکه آن را تقویت کرده و از آن در برابر اشعه های مضر UV خورشید محافظت می‌کند. اگر موهای ظریفی دارید، آن را فقط به قسمت پایین موی خود بمالید تا از سنگینی آن جلوگیری کنید. برای موهای مشکی، نوک آن را به خوبی بپوشانید تا آن انتهای شکننده را تغذیه کنید.

  1. از مکمل استفاده کنید.

هیچ مکمل ثابت شده‌ای برای رشد سریع مو وجود ندارد. اما اگر کمبود مواد مغذی خاصی دارید، می‌تواند موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود آهن باعث کم خونی می شود که می‌تواند باعث ریزش مو شود. ویتامین های B و D نقش بزرگی در موهای سالم دارند. روی، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین B بیوتین هم همینطور. پزشک می تواند شما را از نظر کمبودها آزمایش کند. از او بپرسید که آیا باید مولتی ویتامین یا مکمل بخورید و چه مقدار مصرف کنید.

  1. کف سر را ماساژ دهید.

چند مطالعه نشان داده‌اند که ماساژ منظم سر ممکن است به رشد موها کمک کند. اما ماساژ به کاهش استرس کمک می‌کند و استرس می‌تواند به ریزش مو کمک کند. علاوه بر این، ماساژ کف سر احساس بسیار خوبی دارد. ابزار ماساژ پوست سر را امتحان کنید یا به آرامی پوست سر خود را برای چند دقیقه فشار دهید، کشش دهید و هر روز چند دقیقه انجام دهید.

جمع‌بندی مطالب

برخی از جنبه های رشد مو، مانند ژنتیک، خارج از کنترل  است. با این حال، اگر فردی از رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کند و راهکارهای افزایش رشد مو را دنبال کند، ممکن است رشد مو را بهبود بخشد. استفاده از برخی درمان های خانگی و مراقبت خوب از مو ممکن است به افزایش ضخامت و رشد مو کمک کند. اگر نگران ریزش یا رشد مو است، باید با پزشک صحبت کنید.

 

مطالب مرتبط:

فیلر مو + مزایا و روش انجام

احیای مو چیست + روش های احیای مو

درمان خشکی مو در خانه + علت خشکی مو

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *