کویر ابوزیدآباد کجاست و چه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌ دارد؟

کویر ابوزیدآباد

هوا که رو به سردی و خنک شدن می‌گذارد، همه مشتاقانه ثانیه شماری می‌کنند تا به کویر بروند و از زیبایی‌ها و آسمان پر ستاره‌اش لذت ببرند. کویرهای زیادی در ایران وجود دارند که جاذبه شان همه ساله هزاران نفر را با تور کویر به سی خود سرازیر می‌کند. از کویر مصر که پرطرفدارترین کویر ایران است گرفته تا کویر مرنجاب و کویر کاراکال.

امروز قصد داریم کویر ابوزیدآباد که در حال تبدیل شدن به یکی از کویرهای پرطرفدار ایران است را به شما معرفی کنیم. با ما همراه شوید تا سری به یکی دیگر از کویرهای خاص اطراف کاشان بزنیم که با جاذبه‌های تاریخی مختلفی مانند کاروانسرای ابوزید آباد و شهر زیرزمینی اویی هر روز پرطرفدار می‌شود.

کویر ابوزید آباد کجاست؟

اطراف کاشان کویرهای خاص و دیدنی‌ای وجود دارد که اگر از آن‌ها بازدید نکنید به طور قطع سرتان کلاه رفته. یکی از این کویرهای خاص و زیبا در که در شمال شرقی کاشان قرار دارد، کویر ابوزیدآباد است. این کویر به خاطر جاذبه‌های تاریخی هیجان انگیزی که در خود جای داده تبدیل به مقصدی پرطرفداری برای علاقمندان به کویر گردی و طبیعت گرده شده. این کویر در اصل بخشی از بیابان بند ریگ است.

ابوزیدآباد محلی در شهرستان آراد و بیدگل در کاشان است که در زبان محلی بیذُوُی خوانده می‌شود. این کویر هم به خاطر تاریخ اسرار آمیزش و هم به خاطر آرامش و تپه‌های شنی زیبایش بسیار مورد توجه قرار گرفته. نزدیکی این منطقه به کاشان، ابیانه و آران و بیدگل باعث منحصر به فرد بودن کویر ابوزیدآباد شده.

مسیر کویر ابوزید آباد از تهران تقریبا راحت است. شما تنها ۴ ساعت با این کویر فاصله دارید. شما می‌توانید راه قم را در پیش گرفته و پس از عبور از این شهر وارد آزاد راه امیرکبیر یا جاده قم کاشان شوید. پس از رسیدن به کاشان وارد بلوار قطب راوند و سپس بلوار ملاصدرا شده تا به یک دو راهی برسید. دو راهی را به سمت چپ بپیچید و همین مسیر را ادامه دهید تا به ابوزیدآباد برسید.

حتما بخوانید: لوازم سفر به کویر؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

کاروانسرای ابوزید آباد

کاروانسرای ابوزیدآباد از زمان صفویان تاکنون فعال است.

کاروانسرای ابوزیدآباد از زمان صفویان تاکنون فعال است.

اگر به دنبال اقامت در کویر ابوزید آباد هستید، کاروانسرای ابوزید آباد می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. کاروانسرای ابوزیدآباد از معدود کاروانسراهای تاریخی در ایران است، که هنوز هم کارکردی اصلی خود به عنوان یک مکان اقامتی را حفظ کرده. این کاروانسرا که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد، در زمان صفویان بنا شده. کاروانسرای ابوزیدآباد با هشت ورودی در یک طبقه بنا و با مساحت ۲۲۰۰ متر بنا شده. ارتفاع دیوارهای آن به ۸ متر می‌رسد و از ۸ برج و بارو به عنوان حایل دیوارها بهره می‌برد. این کاروانسرا چهار انبار یا اصطبل بزرگ دارد و تا همین ۶۰ سال پیش هم از شتربانان در یزد و اصفهان در این کاروانسرا اطراق می‌کردند.

کاروانسرای ابوزیدآباد پس از مرمت به فهرست آثار ملی ثبت شد و اکنون با داشتن ۲۹ اتاق میزبان گردشگران علاقمند است. یکی از ویژگی‌های این کاروانسرا این است که اصالت آن در طول تمام این سال‌ها حفظ شده. شکوه خارق العاده و امکانات مناسب باعث شده تا اقامت در این کاروانسرا به یکی از بهترین تجربه‌های بومگردی شما تبدیل شود. در عملیات تجهیز این کاروانسرا هیچگونه آسیبی به آن وارد نشده و در دکوراسیون و چیدمان داخلی اتاق‌ها از فرش‌های دست باف و رختخواب‌های سنتی با الیاف طبیعی استفاده شده.

شهر زیرزمینی اویی (نوش آباد)

شهر زیرزمینی اویی از جاذبه‌های شگفت انگیز ابوزیدآباد است.

شهر زیرزمینی اویی از جاذبه‌های شگفت انگیز ابوزیدآباد است.

شهر زیرزمینی اویی که به شهر زیرزمینی نوش آباد معروف است، با قدمتی ۱۵۰۰ ساله به دوره ساسانیان مربوط می‌شود. این شهر که قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی دنیا به حساب می‌آید، کاملا با دست کنده شده و به خاطر نقشی که در حفظ جان مردم و دفاع از شهر داشته بسیار معروف است. این شهر ساختاری پیچیده و متراکم با دالان‌های باریک و تو در تو دارد. وسعت این شهر زیرزمینی اویی به دلیل ارتباط بین محلات و حفاظت از مردم زیاد بوده. جالب است بدانید که این شهر در سال ۱۳۸۵ به صورت اتفاقی توسط شخصی که قصد حفر چاه در منزل خود را داشته، کشف شده. این شهر در همان سال در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وسعت شهر زیر زمینی نوش آباد که عمقی بین ۴ تا ۱۶ متر دارد، مشخص نیست. اما به توجه شواهد مساحت آن ۴ کیلومتر مربع تخمین زده می‌شود. آثار معماری به دست آمده تاکنون در سه طبقه شامل راهروهای باریک به همراه اتاق‌های چهار گوش با طاقچه‌های ایجاد شده در دیوارهاست که ارتباط بین طبقات به وسیله چاه‌های عمودی حفر شده با پنج تا هفت متر عمق می‌باشد.

تور کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد از جمله کویرهایی ایران است که طرفدارانی پر و پا قرص دارد.

کویر ابوزیدآباد از جمله کویرهایی ایران است که طرفدارانی پر و پا قرص دارد.

تور یکروزه کویر ابوزیدآباد از جمله تورهای گردشگری هیجان انگیز در اطراف کاشان است. کسانی که قصد اقامت در ابوزیدآباد را ندارند و می‌خواهند فقط از جاذبه‌های طبیعی و کویر ابوزیدآباد دیدن کنند، می‌توانند از تور یکروزه کویر ابوزیدآباد بهره ببرند. ولی اگر قصد گشت در ابوزیدآباد و بازدید تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه را را دارید، می‌توانید با اقامت در کاروانسرای ابوزیدآباد می‌تواند پیشنهادی ایده آل برای شما باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *