چرا کویر مصر هیجان انگیزترین کویر ایران است؟

وقتی صحبت از کویر پیش می‌آید سرزمین بی‌آب و خشکی در ذهنمان مجسم می‌شود که آفتاب تا اعماق وجودمان را داغ خواهد کرد و در این شرایط هیچ تفریحی هم نمی‌توانیم داشته باشیم. اما این روزها دیگر این چنین نیست. امروزه با تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی متنوع در مناطق کویری و ارائه خدمات مختلف  این بومگردها به گردشگرهای داخلی و خارجی باید تصویر دیگری از کویر را در ذهنمان بسازیم. کویر مصر هم به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کویری ایران از این قاعده مستثنی نیست. مصر روستایی است در ناحیه کویر مرکزی ایران و از لحاظ تقسیم بندی سیاسی از توابع شهرستان خور و بیابانک در شمال شرقی استان اصفهان  است.

روستا و کویر مصر با ۱۲۰ نفر جمعیت و با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هیجان انگیز، آن سحر و جادویی که همیشه درباره کویرها بیان می‌کنند را به بهترین شکل ممکن تداعی می‌کند. با ما همراه باشید، تا سری به یکی از پرطرفدارترین مقاصد پاییزی و زمستانی طبیعت گردان خوش ذوق بزنیم و با تمام جاذبه‌های منحصر به فرد این منطقه آشنا شویم.

 

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر جذاب‌ترین کویر ایران است.

کویر مصر جذاب‌ترین کویر ایران است.

اگر می‌خواهید بدانید که کویر مصر کجاست باید به دل ایران بزنید.  ۴۵ کیلومتر از شرق شهر جندق در استان اصفهان که دور شوید به پرطرفدارترین کویر ایران می‌رسید. کویر مصر روی نقشه بخشی از کویر مرکزی ایران یا همان دشت کویر است. این کویر آن‌قدر مناطق خیرکننده و زیبا دارد که به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران در پاییز و زمستان تبدیل می‌شود. به طوری که تور کویر مصر یکی از محبوب‌ترین تورهای گردشگری در ایران می‌شود. تنها منبع زندگی در این ناحیه باغ‌های باشکوه و نخلستان‌هایی است که در وسط آب قرار گرفته‌اند. آب این منطقه از چشمه‌هایی فوران می‌کنند که در کوه‌پایه‌های کوه‌های اطراف روستای مصر قرار گرفته‌اند.

روستای مصر نقطه‌ای سرسبز در وسط کویر خشک است و همین جذابیت، لذت سفر به این کویر زیبا را دوچندان می‌کند. در این منطقه می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند دریاچه نمک، دکتر فیش، نخلستان سوخته و نیزار مصر دیدن کنید و تفریحاتی مانند شترسواری، سافاری و موتور سواری در تپه‌های شن و ماسه، شب‌نشینی و دیدن آسمان پرستاره کویر را تجربه کنید.

 

روستای مصر

عکس روستای مصر؛ بافت تاریخی روستای مصر بسیار زیباست.

عکس روستای مصر؛ بافت تاریخی روستای مصر بسیار زیباست.

روستای مصر جایی است که طلوع خورشید، طلوع ماه، ستارگان، تپه‌های شنی و خانه‌های سنتی را به زیبایی هرچه تمام‌تر مشاهده می‌کنید و سکوت بیابان را به خوبی می‌شنوید. روستای مصر، روستایی از توابع خور و بیابانک است و قلب تپنده کویر مصر به شمار می‌رود. این روستا به برق سراسری متصل است و مجهز به آنتن‌های ارتباطی است تا نیازهای اولیه شما را به خوبی برطرف کند. تماشای روستای مصر، خود به تنهایی جاذبه‌ای دیدنی به شمار می‌رود. خانه‌های سنتی با دیواره‌های کاه‌گلی، سقف‌های گنبدی شکل و درهای چوبی در این شهر به زیبایی خودنمایی می‌کنند. سوقاتی روستای مصر خرما، انار، صیفی‌حات و دوغ شتر است. اگر اهل غذهای محلی هستید، حتما کالجوش، کباب شتر و آبگوشت محلی این روستا را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کویرهای ایران

 

علت نام گذاری کویر مصر چیست؟

این سوال برای بسیاری مطرح است که علت نام گذاری کویر مصر چیست؟ این کویر چه ارتباطی با مصر دارد؟  برای پاسخ دادن به این سوال باید به حدود ۱۰۰ سال پیش و زمان به وجود آمدن این روستا برگردیم. یوسف، بنیان گذار این روستا بوده که در این منطقه به خاطر وجود قنات‌ها به کار چراندن گوسفندها و شبانی مشغول بود.

کم کم آب قنات‌ها خشک شد و یوسف با موتورهای دیزلی شروع به حفر چاه کرد. یوسف به چاه‌ها قانع نشد و برای دسترسی به سفره‌های زیرزمینی این چاه‌ها را عمیق‌تر کرد. همین کار یوسف باعث شد تا اهالی این روستا و روستاهای همجوار، به روستا نام “چاه دراز” را بدهند. هرچند که یوسف از این نام خوشش نیامد. یوسف با توجه به نام خودش و داستان حضرت یوسف و منطقه‌ای که آن داستان اتفاق افتاده بود. از مردم خواست که نام روستا را مصر بنامند. و این طور بود که روستای مصر شکل گرفت.

یوسف با آینده نگری خیابانی عریض و به طول ۵۰۰ متر در روستا ساخت که در آن زمان و در نوع خودش منحصر به فرد بود. حالا روستای مصر یکی از پرطرفدارترین کویرهای ایران است. برق سراسری و مخابرات دارد. و امکانات رفاهی و خدماتی بسیار خوبی را در خود جای داده.

بیشتر بخوانید: کویر مرنجاب کجاست

 

فاصله کویر مصر تا تهران و اصفهان

ایران از نظر داشتن جاذبه‌های طبیعی یکی از بهترین کشورهای دنیاست. شما در این کشور زیبا همه چیز می‌بینید. از جنگل‌های انبوه و پوشیده از برف در شمال غربی تهران گرفته تا پیست اسکی در تهران. چند ساعتی از تهران هم که به سمت اصفهان، خور و بیابانک هم که حرکت کنید، به یکی از زیباترین کویرهای ایران و حتی دنیا می‌رسید. فاصله کویر مصر تا تهران در حدود ۷۰۰ کیلومتر است و فاصله این کویر تا اصفهان در حدود ۴۲۱ کیلومتر است.

 

جاذبه‌های کویر مصر

شب نشینی در کویر مصر یکی از خاص‌ترین تفریحات شما خواهد بود.

شب نشینی در کویر مصر یکی از خاص‌ترین تفریحات شما خواهد بود.

بالطبع مهمترین جاذبه گردشگری هر کویری تپه های شنی روانش هستند که گردشگر ها می‌توانند  ساعت‌ها بر روی شن‌های روان به تفریح بپردازند. ولی کویر مصر جاذبه‌های طبیعی منحصر بفرد دیگری دارد که از دیگر کویرهای ایران و حتی جهان متمایزش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: لوازم سفر به کویر ؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

 

۱. دریاچه نمک

یکی دیگر از جاذبه‌های خاص اطراف کویر مصر دریاچه فصلی نمک است که بزرگترین دریاچه فصلی نمک دنیاست و در نیمه دوم سال خشک می شود. شما می‌توانید ساعت‌ها در زمینی با وسعت بسیار زیاد وقت بگذرانید و زیبایی های منحصر به فردش را در ذهن خود جاودانه کنید.

 

۲. دکتر فیش

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کویر مصر دریاچه دکتر فیش است که به شکل طبیعی مملو شده از ماهی‌هایی که بهترین درمان برای بیماری های پوستی هستند و تجربه بی‌نظیری برایتان فراهم می‌کنند. در کنار چنین دریاچه بی‌نظیری که در نوع خود منحصر بفرد است.

 

۳. نخلستان سوخته

شما نخلستان بزرگی را مشاهده خواهید کرد که به عنوان نخلستان سوخته شناخته می‌شود. نخلستانی مملو از نخل‌هایی که بدلیل سرمای زیاد در زمستان ۴۰ سال پیش یخ زده‌اند و تصویر بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند.

 

۴. نیزار مصر

در ۶ کیلومتری شمال شرق کویر مصر، نیزار مصر قرار گرفته. دلیل به وجود آمدن این نیزار، سیلی است که در سال ۱۳۵۵ در این منطه شکل گرفت و دریاچه‌ای را در منطقه‌ای از این کویر به وجود آورد. این دریاچه اما به مرور زمان خشک شد اما در زیر ماسه‌ها و زمین‌های این منطقه یک مسیر آبی شکل گرفته که باعث می‌شود تا پساب کشاورزی در روستای امیرآباد به این زمین‌ها نفوذ کند و نیزار مصر با به وجود آورد. نیزار مصر با نی‌هایی که ارتفاع آن‌ها به ۴ متر هم می‌رسد محلی فوق العاده برای عکاسی و آبشخوری برای حیات وحش این منطقه است. حیواناتی مانند کاراکال، گرگ، گربه شنی، روبال شنی، شاهین، مار جعفری و… این نیزار استفاده می‌کنند.

 

۵. دریاچه نمک خور

دریاچه نمک خور

دریاچه نمک خور

بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی ایران در کویر مصر واقع شده و دریاچه نمک خور نام دارد. در این دریاچه به خاطر وجود نمک هیچگونه گیاهی رشد نمی‌کند ولی اشکال پنج ضلعی نمکی چشم اندازی جذاب را در زمین‌های این منطقه به وجود آورده است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این دریاچه نمک در زمستان با خاک رس آمیخته می‌شود و به رنگ سیاه در می‌آیند. اما در تابستان این اشکال به رنگ سفید در می‌آیند.

 

تفریح در کویر مصر

کویر مصر به خاطر داشتن امکانات تفریحی مناسب، تبدیل به یکی محبوب‌ترین کویرهای ایران شده و می‌تواند به سادگی تجربه‌ای کاملا متفاوت از کویر گردی را برای شما رقم بزند. در ادامه قصد داریم به تفریحات کویری بپردازیم که در این کویر می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

 

۱. پیاده روی

پیاده روی روی شن‌های داغ، آن‌هم در سکوت خاص کویر، حس خوب آرامش در تمام وجودتان پخش می‌کند. حتما حداقل یک ساعت را به پیاده روی در این کویر اختصاص دهید. شاید یک ساعت زمان زیادی برای شما باشد. ولی فقط صبر کنید تا به بالای تپه‌های شنی برسید و منظره‌ها جذاب تپه‌های ماسه‌ای را با چشم خودتان بینید. این چشم انداز تمام خستگی پیاده روی را از تنتان در می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش طبیعت گردی

 

۲. آفرود سواری

رانندگی با ماشین‌های شاسی بلند و آفرود سواری روی تپه‌های کویر مصر و پاشیده شدن ماسه‌ها به اطراف بسیار هیجان انگیز است. یکی از امکاناتی که در این کویر وجود دارد، امکان آفرود سواری با راننده یا بدون راننده است که شما می‌توانید با راحتی و با پرداخت مبلغی از این تجربه هیجان انگیز لذت ببرید.

 

 

تور کویر مصر

سافاری در کویر مصر از جمله تفریحات هیجان انگیز در این کویر زیبا است.

سافاری در کویر مصر از جمله تفریحات هیجان انگیز در این کویر زیبا است.

کویر گردی امروزه تغییرات گسترده ای نسبت به چند ده سال گذشته کرده است و این روز ها امکانات متنوع مدرنی در اختیار گردشگران اسن. برای مثال سافاری. خودرو های شاسی بلند و موتور های چهار چرخ آنجا آماده اند تا یک تجربه شگفت انگیز را برایتان ثبت کنند. در مجموع اگر قصد سفر به طبیعت را دارید، تور کویر مصر یک گزینه ایده آل است تا برای اولین بار چهره متفاوتی را از طبیعت ببینید. تورهای متنوع داخلی  این روزها با ایجاد بسترهای مناسب اعم از سکونت، غذا، ترابری و … یک سفر ایده‌آل را برایتان فراهم می‌کنند و شما فقط درگیر لذت بردن از سفرتان خواهید بود.

مشاهده پیشنهادهای تور کویر مصر در تخفیفان

 

بهترین زمان سفر به کویر مصر

پاییز و زمستان بهترین فصل سفر به این کویر است.

پاییز و زمستان بهترین فصل سفر به این کویر است.

آب و هوای کویر مصر به طور کلی گرم و خشک است. به همین دلیل سفر به این ناحیه در اواخر بهار و تابستان به خاطر گرمای شدید منطقه سخت و طاقت‌فرساست. اما بهترین فصل سفر به کویر مصر پاییز و زمستان است. آب و هوای این منطقه از اوایل آبان تا اردیبهشت ماه معتدل و ملایم است و حتی شب‌های سردی را دارد. در این زمان شما در روزها با یک تی‌شرت هم می‌توانید در این منطقه گردش کنید ولی شب‌ها حتما به یک ژاکت گرم نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این جانورانی مانند رطیل، عقرب و مار که در کویر سکونت دارند، در این فصل به خواب زمستانی می‌روند و خطری شما را از این بابت تهدید نخواهد کرد.  اگر با تور کویر مصر همراه باشید، این تورهای در شب آتشی برپا می‌کنند و شب‌نشینی در کنار آتش و زیر آسمان پرستاره بسیار زیبای این منطقه به یکی از خاطرات خوب شما تبدیل خواهد شد. این نکته را فراموش نکنید که بهترین زمان سفر به کویر مصر، در نیمه دوم سال است. البته این مناطق در عید نوروز و اوایل سال (تا اوایل اردیبهشت) هم بسیار پرطرفدار هستند و هوا هنوز رو به گرمی نرفته است.

 

اقامت در کویر مصر

کمپینگ با دوستان در کویر مصر می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

کمپینگ با دوستان در کویر مصر می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

امروزه به دلیل وجود اقامتگاه‌های زیاد در این کویر زیبا، اقامت در این منطقه پرطرفدار بسیار راحت شده. وجود اقامتگاه‌های بومگردی و هتل‌های سنتی و امکان اجاره خانه در کویر مصر باعث شده تا دیگر نگران اسکان خود در این منطقه نباشید. البته کمپینگ در دل کویر هم یکی دیگر از راه‌های اقامت در این منطقه است که می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. البته باید به اصول کمپینگ کاملا آشنا باشید و به این نکته توجه کنید که پشه‌های زیادی در شب وجود دارد. حتما با خود پشه بند یا پمادهای ضد نیش حشرات را با خود داشته باشید. در ادامه قصد داریم تا به هتل‌ های اطراف این کویر و همین‌طور اقامتگاه‌‌های اطراف این کویر زیبا را معرفی کنیم.

 

هتل کویر مصر

تفاوت کویر مصر با سایر کویرهای ایران این است که در این منطقه کویری، امکانات رفاهی به خوبی فراهم شده. وجود چندین هتل و اقامتگاه در این منطقه، اقامتی راحت و آسوده را در این کویر رویایی فراهم کرده است تا با آسودگی تمام شب‌های خود را در این منطقه سپری کنید و از آسمان پرستاره و زیبای کویری لذت ببرید. هتل بالی کویر مصر، هتل تیدا و هتل یه تا در کویر مصر از جمله هتل‌های بسیار خوب در این منطقه هستند و امکاناتی را فراهم می‌کنند تا دیگر به هیچ وجه نگران اقامت خود در این منطقه نباشید.

 

اقامتگاه کویر مصر

اگر قصد سفر به چنین منطقه زیبایی را دارید، حتما باید چاره‌ای برای اقامت خود هم بکنید. استفاده از اقامتگاه بوم گردی در کویر مصر یکی از راه‌های اصلی اقامت در این منطقه است. سبک معماری قیدیمی و البته کویری این مهمانسراها و قرار گرفتن آن‌ها در بافتی قدیمی، یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های شما را شکل می‌دهد. اقامتگاه‌های بوم گردی به طور کلی در محیط‌های کاملا طبیعی شکل گرفته‌اند و معماری کاملا بومی دارند و البته از استانداردهای خوبی بهره می‌برند تا تجربه اقامت در خانه‌های قدیمی را به خوبی برای شما تداعی کنند. در ادامه به معرفی برخی اقامتگاه‌های کویر مصر می‌پردازیم.

 

اقامتگاه عمو نوروز کویر مصر

اقامتگاه بوم گردی عمو نوروز در شهر خور و نزدیکی کویر مصر قرار دارد. جذابیت این اقامتگاه به این خاطر است که این اقامتگاه بوم گردی در بافت سنتی شهر قرار گرفته و معماری سنتی، قدیمی و بسیار زیبایی دارد. این اقامتگاه از ۱۱ اتاق برخوردار است که ۳ اتاق آن سرویس بهداشتی اختصاصی دارد و بقیه اتاق‌ها از سرویس مشترک استفاده می‌کنند.

 

اقامتگاه بوم گردی بیراهه کویر مصر

اقامتگاه بوم گردی بیراهه کویر مصر که در روستای مصر واقع شده، دو ساختمان قدیم و جدید دارد. ساختمان قدیم آن حدود ۸۰ سال قدمت دارد و از ۹ اتاق برخوردار است. ساختمان جدید این اقامتگاه بوم گردی ۱۰۰ متر از ساختمان قدیم آن فاصله دارد و از ۴ اتاق خواب برخوردار است. ساختمان قدیم این مجموعه در سال ۱۳۹۴ بازسازی و مرمت شده. به دلیل حفظ معماری سنتی و القاء حسی کاملا نوستالژیک، برخی از اتاق‌های اقامتگاه بیراهه ازحمام و سرویس بهداشتی برخوردار نیستند.

 

اقامتگاه بوم گردی کاریز کویر مصر

اقامتگاه بوم گردی کاریز در روستای مصر واقع شده و از ۱۲ واحد اتاق با ظرفیت کلی ۴۸ برخوردار است. این روستا به دلیل هم‌جواری با کویر مصر مورد استقبال کویرنوردان و گردشگران قرار گرفته. هر اتاق این اقامتگاه می‌تواند تا ۵ نفر را در خود جای دهد. تمامی اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی کاریز با المان‌های سنتی تزئین شده‌اند و فضایی زیبا را به وجود آورده‌اند. در وسط حیاط این اقامتگاه یک آتشکده وجود دارد و تخت‌های سنتی را دور آن چیده‌اند. اگر اهل دورهمی‌های شبانه و تماشای آسمان کویر در شب هستید، از حیاط این اقامتگاه بسیار لذت خواهید برد.

 

اقامتگاه بوم گردی ترند کویر مصر

یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی که به خوبی معماری سبک اقلیم کویر را تداعی می‌کند. اقامتگاه بوم گردی ترند کویر مصر است. این در مرکز شهرستان خور و در بافت قدیمی این شهر واقع شده است. این اقامتگاه دسترسی آسانی به کویر و نقاط گردشگری شهر خود دارد. اقامتگاه بوم گردی ترند ۷۰ نفر ظرفیت دارد و از ۱۰ اتاق برخوردار است. سرویس بهداشتی و حمام و توالت فرنگی برای تمامی اتاق ها به صورت مشترک است. در اقامتگاه تختی وجود ندارد و باید لحاف و تشک برای خواب استفاده کنید. این اقامتگاه تنها چند قدم با مرکز خرید و فروشگاه صنایع دستی فاصله دارد.

 

مسیر دسترسی

کویر مصر بخشی از شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این کویر تنها ۴۵ کیلومتر با شهر خندق فاصله دارد. اگر سفر به این کیر با ماشین شخصی دارید باید ابتدا به خور و بیابانک رفته و از آن‌جا مسیر شهر جندق و روستای مصر را پیدا کنید. همچنین می‌توانید از طریق شهر نایین به روستای جندق و سپس روستای مصر بروید. برای ورود به روستای مصر در روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل باید بلیت ورودی به مبلغ ۵ هزار تومان تهیه کنید.


با سایر کویرهای ایران آشنا شوید:

کویر کاراکال

کویر ابوزیدآباد

کویر ریگ جن

کویر بشرویه

کویر ورزنه

 

امتیاز دهید
یک نظر برای "چرا کویر مصر هیجان انگیزترین کویر ایران است؟" ارسال شده
  1. روبینا گفت:

    باتشکر از تخفیف های خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *