لوازم سفر به کویر؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

اساسی‌ترین لوازمی که در هنگام کویرگردی به آن‌ها نیاز دارید.

ایران کویرهای بسیار زیبایی دارد. در مطلبی به طور مفصل به معرفی کویرهای ایران پرداخته‌ایم. اگر تاکنون سفر به کویر را تجربه نکرده‌اید، باید بگوییم که صبح‌هایی بسیار زیبا، ظهرهایی مملو از نور آفتاب، بعدازظهرهایی تابناک و شب‌هایی سرد با آسمانی پرستاره در انتظار شما خواهد بود. تماشای طلوع و غروب زیبای خورشید در کویر، تپه‌های شنی زیبا، تماشای مناظری شبیه سیاره مریخ، تنهایی و البته سکوتی خارق‌العاده، از جمله پاداش‌های سفر به کویر است. اما اگر قبل از رفتن به کویر این مطلب را نخوانید و لوازم سفر به کویر را به درستی تهیه نکنید، تور کویر ممکن است بسیار طاقت فرسا و همراه با آفتاب سوختگی باشد.

چادر

 چادری را انتخاب کنید که هوا در آن جریان داشته باشد.

چادری را انتخاب کنید که هوا در آن جریان داشته باشد.

اگر قصد کمپ کردن در دل کویر را دارید، خرید یک چادر خوب باید در صدر لیست الویت‌های شما باشد. چادرها انواع مختلفی دارند. چادرهای سبک، بهترین راه‌حل برای برای استفاده در کوله پشتی هستند. در حالی که چادرهای لوکس و جادار، سنگین هستند. ولی اگر با خودرو به کویر سفر می‌کنید، استفاده از این نوع چادرها می‌تواند قابل توجیه باشد.

به این نکته توجه کنید که دو نوع چادر وجود دارد. یکی چادرهای سه فصل و دیگری چادرهای چهار فصل. تفاوت این دو نوع چادر در مناسب بودن آن‌ها برای فصل زمستان است. چادرهای سه فصل مناسب فصل زمستان نیستند و در حالی که چادرهای چهارفصل پارچه‌های ماندگارتری دارند و می‌توانند برف‌های زمستان را به راحتی تحمل کنند.

بهترین چادر برای سفر به کویر، چادری است که باد در آن به خوبی جریان داشته باشد و همینطور از شما در برابر نور خورشید و اشعه‌های آن محافظت کند. سعی کنید چادری انتخاب کنید درها و پنجره‌های توری بزرگی داشته باشد.

کوله پشتی

یک کوله پشتی خوب نباید باعث ایجاد کمردرد شود.

یک کوله پشتی خوب نباید باعث ایجاد کمردرد شود.

کوله پشتی از جمله مهم‌ترین لوازم سفر به کویر است. اگر قصد سفر یک روزه را دارید یا می‌خواهید در مسیر کوچکی حرکت کنید، مطمئنا به کوله پشتی نیاز ندارید. اما اگر می‌خواهید بیشتر از یک روز را در طبیعت سپری کنید، حتما به یک کوله پشتی بسیار خوب نیاز خواهید داشت. اگر قصد خرید کوله پشتی را دارید باید به این دو ویژگی کوله پشتی دقت کنید.

اندازه کوله پشتی: در انتخاب اندازه کوله پشتی بسیار دقت کنید. اندازه کوله پشتی باید متناسب با طول سفر شما و وزن وسایلی که قصد حمل آن‌ها را دارید، باشد. در دنیای کوله پشتی‌ها، سه اندازه برای آن‌ها وجود دارد. کوله پشتی روزانه، یک شبه و کوله پشتی مناسب برای مسافت‌های طولانی. انتخاب اندازه مناسب کاملا بستگی به کاری دارد که قصد انجام آن را دارید.

امکانات کوله پشتی: این امکانات می‌توانند روی عملکرد شما تاثیر زیادی داشته باشند.

صندل برای پیاده روی در کویر

به نظر شما چه کفشی برای کویر مناسب است؟ در حالی کفش‌های راحتی و مناسب پیاده روی خود را پوشیده‌اید تا به مقصدتان برسید، همراه داشتن یک جفت صندل برای پیاده روی در کویر  و روی شن‌های کویری بسیار مهم است. واقعیت این است که شما نمی‌خواهید شن و ماسه وارد کفش‌تان شود و دوست دارید بسیار راحت و سبک روی تپه‌های شنی قدم بزنید. به همین دلیل انتخاب یک صندل خوب که مناسب پیاده روی در کویر باشد بسیار مهم است. صندلی تهیه کنید که به راحتی از پاهایتان در نیاید و به خوبی از آن‌ها محافظت کند. انتخاب یک صندل خوب برای پیاده‌روی روی تپه‌های شنی را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند.

لباس مناسب کویر

بهترین فصل سفر به کویر در پاییز و زمستان است. آب و هوای کویر در این فصول و در حالی سایر شهرهای ایران سرد است، گرمای لذت بخشی دارد. پیاده روی در کویر و در این فصول بسیار زیبا و مهیج است. اما بسیار مهم است که بدانید لباس مناسب کویر چه نوع لباسی است تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود یا دچار گرمازدگی یا آفتاب سوختگی نشوید. در هنگام سفر، حتما شلوار بلند و راحت و تی‌شرت نخی و آستین بلند بپوشید.

بله! کویر می‌تواند بسیار گرم  باشد؛ ولی بسیار مهم است که از پوستتان محافظت کنید. پوشیدن لباس راحت و گشاد کمک می‌کند تا هوا در جریان باشد و بدنتان را خنک کند. حتما از جوراب‌های ضد رطوبت استفاده کنید. یادتان باشد که اگر پاهای شما احساس راحتی نکنند، بقیه بدن شما هم راحت نخواهند بود. از پوشیدن جوراب نخی خودداری کنید. جوراب‌های نخی رطوبت را نزدیک پاهای شما نگه می‌دارند و باعث ایجاد تاول می‌شوند.

دستمال محافظ

دستمال محافط بسیار کاربردی است و از شما در برابر گرد و غبار محافظت می‌کند.

دستمال محافط بسیار کاربردی است و از شما در برابر گرد و غبار محافظت می‌کند.

همراه داشتن یک دستمال گردن طبیعت گردی به شما بسیار کمک خواهد کرد. این دستمال‌ها  فقط زینتی نیستند و کاربردهای فراوانی دارند. این دستمال‌ها از ورود گرد و غبار به دهان، بینی و چشم به خوبی جلوگیری می‌کنند. از این دستمال‌ها می‌توان به عنوان ماسک، کلاه، پیشانی‌بند و عرق‌گیر استفاده کرد.

عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب

پلاریزه بودن عینک آفتابی را فراموش نکنید.

پلاریزه بودن عینک آفتابی را فراموش نکنید!

همراه داشتن کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید. مطمئن شوید که آن‌ها به طور کامل از شما در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کنند. در هنگام خرید کرم ضدآفتاب حداقل کرم SPF 30 را تهیه کنید. کرم را روی تمام مناطقی که به طور مستقیم در برابر نور آفتاب هستند، بمالید.

قمقمه آب

قمقمه آب از اصلی‌ترین لوازم سفر به کویر است.

قمقمه آب از اصلی‌ترین لوازم سفر به کویر است.

در کویر حتما به آب نیاز دارید، بنابراین داشتن یک قمقمه آب یکی از مهترین لوازم سفر به کویر است. کارایی قمقمه آب بیشتر برای نوشیدن آب است؛ اما داشتن یک قمقمه خوب نیازهای مختلفی را می‌تواند برطرف کند. شما می‌توانید قمقمه پلاستیکی یا فلزی تهیه کنید. هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند. قمقمه‌های پلاستیکی بسیار سبک و مناسب برای حمل و نقل هستند در حالی که از قمقمه‌های فلزی می‌توان برای گرم کردن آب یا حتی برخی کارهای آشپزی استفاده کرد.

وسایل بهداشتی شخصی

بهداشت را در همه حال رعایت کنید. حتی در هنگام سفر کویر. همراه داشتن وسایل بهداشت شخصی مانند مسواک، خمیردندان، صابون، دستمال مرطوب و ضد تعریق را فراموش نکنید.

زیرانداز، پتوی مسافرتی و کیسه خواب

هر کسی که یک شب سرد را کویر بگذراند، به خوبی متوجه اهمیت داشتن یک کیسه خواب و پتوی مسافرتی خوب می‌شود. بعد از گذراندن یک روز کامل در کویر و لذت بردن از تفریحات کویری ، داشتن یک کیسه خواب و زیرانداز، نعمتی است که نباید از دستش بدهید. این موارد به شما کمک می‌کند تا از سرمای شب‌های کویر و گرد و غبار در امان باشید.

شما چه وسایلی را پیشنهاد می‌کنید؟

قبل از سفر به کویر سعی کنید یک چک لیست مناسب از لوازم سفر به کویر درست کرده تا راحت‌تر وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید و مطمئن شوید که همه چیز را با خود می‌برید. اگر فکر می‌کنید که لوازم اساسی دیگری هم برای سفر به کویر مورد نیاز هست که ما به آن اشاره نکرده‌ایم، حتما برای ما نظر گذاشته و آن را با ما در میان بگذارید.


دوست دارید بیشتر درباره کویرهای ایران بدانید؟ مطالب زیر را حتما بخوانید:

کویر ابوزیدآباد کجاست و چه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌ دارد؟

با کویر ریگ جن ، مثلث برمودای ایران آشنا شوید

کویر بشرویه کجاست؟ با شگفت‌انگیزترین کویر خراسان جنوبی آشنا شوید

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *