معرفی بهترین کویرهای ایران برای رصد آسمان

معرفی کویرهای ایران

آسمان شب برای ما تنها در یک ماه و یک ستاره پر نور خلاصه می‌شود و ما همیشه از دیدن یک پرده نمایش سیاه و نمایش هزاران بازیگر پر نور و درخشان محروم هستیم. آلودگی‌های نوری مزاحم‌های این نمایش جذاب و دیدنی هستند و چه چیزی از این بهتر که برای فرار از آن‌ها به تور کویر برویم. کویرها خالی از سکنه هستند و نبود مزاحم‌های نوری در آنجا می‌تواند آسمان شب را به بهترین شکل به رخ بکشد. بنابراین، اگر شما هم دلتان می‌خواهد که آسمان شب و این نمایش جذاب را تماشا کنید، با کویرهای معروف ایران آشنا شوید.

کویرهای معروف ایران برای هم نشین شدن با ستارگان

مرز بین زمین و آسمان در کویر، تنها به اندازه یک خط است و اگر به آنجا سفر کنید، شب‌ها را هم‌نشین ماه و ستارگان و آسمان کویرخواهید بود. پیشنهاد ما این است که این فرصت فوق‌العاده را از دست ندهید و برای رصد آسمان شب کویر آماده شوید. کویرهای معروف ایران که در ادامه آمده است، یک به یک آماده پذیرایی از شما هستند.

کویر مرنجاب

یکی از معروف‌ترین کویرها برای رصد آسمان در شب، کویر مرنجاب است. این کویر در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از تهران واقع شده و برای رسیدن به آنجا باید خودتان را ابتدا به اصفهان و سپس به شهرستان آران و بیدگل برسانید. اگر تور کویر مرنجاب را تهیه کنید، خیالتان از بابت اقامت نیز راحت خواهد بود. زیرا کاروانسرای مرنجاب در دوره صفویه ساخته شده و از آن زمان تا به حال پذیرای مهمانان این کویر است.

همچنین، علاوه بر رصد آسمان کویر در شب، شما می‌توانید روزها را نیز در آنجا مشغول تفریح باشید. آب انبارها، شهر زیرزمینی نوش آباد، دریاچه نمک، پارک ملی کویر و … از جمله دیدنی‌های روزهای کویر است.

  • آدرس: اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، جاده مرنجاب

کویر مصر

کویر مصر

اصفهان علاوه بر پذیرایی در کویر مرنجاب، در کویر مصر نیز از شما پذیرایی می‌کند. کویر مصر یکی دیگر از کویرهای معروف ایران است که در شهرستان خور و بیابانک و در دهستان جندق قرار دارد. این کویر در شب برای رصد آسمان و در روز برای موتور سواری، شتر سواری در کویر، پیاده‌روی بر روی شن‌ها، سر زدن به نیزارها و … بسیار بکر و بی‌نظیر است. اقامتگاه‌های موجود در این کویر نیز به سبک خاصی طراحی شده‌اند و دیدن آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم که از تور کویر مصر و سر زدن به این منطقه غافل نشوید.

  • آدرس: اصفهان، شهر نایبن، دهستان جندق

صحرای طبس

صحرای طبس

صحرای طبس را با نام عروس کویرهای ایران بشناسید. کویری که در شب از جمله تاریک‌ترین نقاط ایران است و هیچگونه آلودگی نوری در آن وجود ندارد. این کویرعلاوه بر داشتن آسمانی تاریک برای دیدن ماه و ستارگان، جاذبه های طبیعی دیگری نیز دارد و شما می‌توانید روزها را به تماشای آن‌ها مشغول باشید.

اگر انتخابتان سفر به صحرای طبس باشد، باید الویتتان را روی بازدید از کویر روح مرغوم و نایبند بگذارید. این دو منطقه از نظر شرایط آب‌وهوایی و نبود آلودگی‌های نوری بهترین نقاط صحرای طبس به حساب می‌آیند. نکته دیگری که باید یادآوری کنیم این است که دسترسی به صحرای طبس از طریق حمل ونقل زمینی، ریلی و هوایی ممکن است و برای سفر به آنجا هیچگونه محدودیتی نخواهید داشت. همچنین، وجود مراکز درمانی در صحرای طبس می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری نسب به سفر به آنجا برایتان ایجاد کند.

کویر متین آباد

کویر متین آباد

متین آباد را برای فراغت از شهرهای پرسروصدا محل سکونت‌تان و دیدن آسمان کویر انتخاب کنید. منطقه‌ای بکر که علاوه بر رصد آسمان امکان بازدید از یک باغ وحش طبیعی را نیز برایتان فراهم می‌کند. چکاوک، زاغ ، تیهو، شتر و … از جمله حیواناتی هستند که سالها است که در کویر متین آباد زندگی می‌کنند.

برای اقامت در کویر متین آباد هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید شب را در کاروانسرا، کلبه های گلی یا حتی در چادرهایی که بر روی شن‌ها قرار می‌گیرند استراحت کنید.

  • آدرس: کیلومتر ۵۵ جاده کاشان به اصفهان، شهر بادرود، روستای خالد آباد، روستای متین آباد

کویر زمان آباد

کویر زمان آباد

کمی از مسیر اصفهان فاصله بگیریم و وارد مسیر سمنان شویم. کویر زمان آباد در مسیر سمنان به مشهد است و یکی دیگر از نقاطی است که برای رصد آسمان می‌توانید به آنجا سفر کنید.

این کویر علاوه بر امکان رصد آسمان شب کویر ، دیدنی‌های دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلعه حصار، امامزاده پیر زمان آباد، قلعه سنگی اسب کشان و … اشاره کرد. اگر به رفت‌وآمد به این شهر فکر می‌کنید، باید بگوییم که مسیر رفتن به این شهر آسفالت شده است و هیچ دشواری برای برای رسیدن به انجا وجود ندارد.

  • آدرس: سمنان، شاهرود، بیارجمند، ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق بیارجمند

کلوت های شهداد

کلوت های شهداد

کویرهای بسیاری برای رصد آسمان وجود دارد که همه‌ی آن‌ها در این مقاله جمع نمی‌شود. پس به عنوان آخرین منطقه کویری به کلوت‌های شهداد اشاره می‌کنیم و نام بردن از کویر را به انتها می‌رسانیم.

کلوت‌های شهداد در استان کرمان قرار دارند و قدمت آن‌ها به سالیان بسیار دور می‌رسد. آسمان این منطقه برای دیدن ستارگان و کهکشان راه شیری بی‌نظیر است. کلوت‌های شهداد تنها با آسمان زیبای خود از شما پذیرایی نمی‌کنند و در کنار آن شما را به دیدن مناطق باغ بالا و سیرچ، شهر کوتوله‌ها، شهرهای خشتی نیز دعوت می‌کنند.

  • آدرس: کرمان، جاده قدیم کرمان بم، جاده سیرچ، جاده شهداد

در کویر، ستارگان را در آغوش بگیرید

کویرها بهترین مکان برای رصد آسمان شب کویر و خودنمایی ستارگان هستند. کویر مصر، مرنجاب، متین آباد  و … از معروف‌ترین کویرهایی هستند که می‌توانید آسمان شب و درخشندگی ستارگان را در آن تماشا کنید. پیشنهاد ما این است که حداقل یکبار از شلوغی شهر فرار کنید و به یکی از این کویرها سر بزنید.

 

مطالب مرتبط:

لوازم سفر به کویر؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

چرا کویر مصر هیجان انگیزترین کویر ایران است؟

تفریحات کویری: در یک تور کویر گردی چه تفریح‌هایی می‌توانید انجام دهید؟

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *