معرفی همه کویرهای ایران

معرفی کویرهای ایران

«هرکس  یک بار مسحور افسون کویر شود، تا پایان عمر رهایش  نخواهد کرد.» دکتر آلفونس گابریل، جغرافیدان و جهانگرد فقید اتریشی که معروف ترین سفرنامه اش تحت عنوان عبور از صحرای ایران به چاپ رسیده است این عبارت را راجع به سرزمین های کویری بیان میکند. ایران کشوری با آب و هوای گرم و خشک است، بنابراین دشت های کویری متعددی در نقاط مختلف و به خصوص مراکز آن گسترده شده‌اند و حدود یک چهارم مساحت ایران را کویر و بیابان تشکیل می‌دهد.سرزمین‌های رازآلودی که سفر به آنها جزو هیجان انگیز ترین تجربیات زندگیتان خواهد بود.

از میان این سرزمین‌ها برخی به عنوان مقاصد گردشگری کویری شناخته شده اند، که هریک بسته به ویژگی های اقلیمی و منطقه ای برای گروه خاصی از گردشگران جذابیت بیشتری دارند. تخفیفان این بستر را مهیا کرده که شما از میان چندین تور کویر، تور دلخواه خود را انتخاب کرده و لحظات خوشی را سپری کنید. در ادامه با مجله تخفیفان همراه باشید و برای اطلاع از آخرین تخفیف‌های تور و هتل به سایت اصلی تخفیفان مراجعه کنید.

کویر مصر

کویر مصر یکی از مقاصد پرطرفدار در بین کویر گردها است.

کویر مصر لقب دریای شنی کویر را به خود اختصاص می‌دهد. شاید از خودتان بپرسید کویر مصر کجاست؟ کویر مصر از توابع استان اصفهان است. این کویر معمولا از سوی منجمان یشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و از سایر کویرهای ایران پرطرفدارتر است. بسیاری بر این باورند که پس از فیلم سینمایی “خیلی دور، خیلی نزدیک” ساخته رضا میرکریمی که بخشی از آن در روستای مصر ساخته شده، این روستا بیشتر شناخته شد.

کویر مصر در ۷۰۰ کیلومتری تهران و در میان شن های روان کویر مرکزی ایران واقع شده است. روایات مختلفی در مورد نام این روستا وجود دارد که معروف‌ترین آنها به این ترتیب است: فردی به نام یوسف که از اهالی این روستا بوده، در زمان مواجهه روستا با کم‌آبی چاه عمیقی حفر کرده و به آب می‌رسد و از ساکنین می‌خواهد که به احترام حضرت یوسف و داستان وی که در مصر اتفاق افتاد، نام مصر را روی آن بگذارند و مردم نیز به احترام او می‌پذیرند. بهترین زمان سفر به کویر مصر از اواسط پاییز تا اواخر فروردین ماه است. قیمت تور کویر مصر بنا به محل اقامت و خدمات ارائه شده تفاوت دارد.

کویر مرنجاب

تفریحات کویر مرنجاب متنوع و هیجان انگیز هستند.

تفریحات کویر مرنجاب متنوع و هیجان انگیز هستند.

کویر گردی در کاشان بسیار جذاب است. کویر مرنجاب یکی دیگرهای کویرهای نزدیک کاشان است. کویر مرنجاب به علت فاصله کمتر با تهران (۳۰۰ کیلومتر) و پوشش غنی گیاهی و جانوری علیرغم کویر بودنش و همچنین تپه های شنی بلند و آسمان بسیار زیبا در شب، پر گردشگر ترین کویر ایران است. گفته میشود ریشه اسم مرنجاب از عبارت “مرد رنج آب” گرفته شده است، از آنجا که حفر چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین کاری دشوار بوده و رفته رفته این عبارت به کلمه مرنجاب تغییر پیدا کرده است. کویر مرنجاب بهشت آفرود سواران ایران است. تور کویر مرنجاب را با بهترین قیمت از تخفیفان خریداری نمایید.

کویر خور و بیابانک

کویر خور و بیابانک و نزدیکی کویر مصر قرار دارد.

شهرستان خور و بیابانک از شرق به یزد، و از غرب به نایین می‌رسد. کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری و تپه های شنی که با وزش باد به اشکال مختلف در می‌آیند و همچنین دریاچه نمک خور از جذابیت های توریستی این منطقه اند. بخش عمده شهرستان خور را سرزمینی کویری تشکیل می‌دهد که جاذبه های منحصربفردی دارد. در هر نقطه از این کویر تپه های بزرگی از ریگ پدید آمده است که با وزش باد تغییر شکل می‌دهند و هر یک نام خاصی دارند، مثل ریگ‌جن، تخت عباسی و … شما با تور یک روزه می‌توانید به این کویر سفر کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

کمپ کویری متین آباد

کمپ کویری متین آباد امکانات بسیار خوبی را برایتان فراهم خواهد کرد.

اگر یک آماتور هستید و می‌خواهید در عین تجربه کویر گردی، سختی زیادی متحمل نشوید، کمپ کویری متین آباد به عنوان اولین کمپ طبیعی (eco camp) ایران، واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان، بهترین انتخاب برای شماست.

در این کمپ اتاق، چادر و همچنین کومه هایی برای اقامت در نظر گرفته شده است، که برخلاف کاروانسراهای کویری نوساز و مدرن است، بنابراین خیلی راحت تر می‌توانید به تجربیاتی از قبیل راه رفتن روی رمل های لغزنده، تماشای ستارگان در آسمان شب و شترسواری دست پیدا کنید.

کویر زردگاه

کویر زردگاه

زدرگاه در ۱۸۰ کیلومتری طبس، لقب سرسبز ترین کویر ایران را به خود اختصاص می‌دهد و این سرسبزی را مدیون نخلستان های این روستاست. روستای زردگاه روستایی پلکانی است، و از جذابیت های آن می‌توان به چشمه آب گرم و استخر کوچکی برای آبتنی اشاره کرد.

کلوت های بیابان لوت

کویر لوت ایران

کلوت ها سرزمین های سوزان عاری از هرگونه حیات گیاهی و جانوری هستند، که به دلیل دمای حدود ۷۰ درجه حتی باکتری ها نمی‌توانند در آنجا زندگی کنند. بزرگترین شهر کلوخی دنیا، کلوت کویر لوت است که شاهکاری از باد، خاک و آب به شمار می‌آید. این سازه های طبیعی توسط رقص باد در کویر ساخته می‌شوند و انسان در ساخت آنها هیچ تاثیری ندارد، و به دلیل فرسایش دائمی، همچنان در حال تغییر و تحول هستند. این مناطق به دلیل نبود حیات نباتی و حیوانی سراسر سکوت و آرامش اند، و حرکت باد در دل نرم خاک کویر منطقه ای را پدید آورده که از دور به شهری بزرگ می‌ماند با ساختمان هایی کوتاه و بلند.

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین

به فاصله ۴۰ کیلومتر از شمال بافق در استان یزد، بیابان ریگ زرین یا مغستان خودنمایی می‌کند. این کویر با ارتفاعاتی که از میانش می‌گذرند، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است و شنزارهای ریز و روان آن بهترین تجربه از قدم گذاشتن بر کویر را به ارمغان می‌آورند. در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین قرار گرفته که جهتی شمال شرقی – جنوب غربی دارند و قسمت جنوب غربی این کویر را گنبد های نمکی پوشانده است.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
5 نظر برای "معرفی همه کویرهای ایران" ارسال شده
  1. Vahid گفت:

    سپاس از اشتراک گذاری

  2. سید علی هاشمی گفت:

    با سلام و خسته نباشید.
    توجه داشته باشید ریگ زرین در ۸۰ کیلومتری شهرستان اردکان قرار دارد و روستای مغستان از توابع بخش خرانق این شهرستان میباشد.
    خواهشا اصلاح نمایید.

  3. پرهام گفت:

    کویر کاراکال در رتبه یک کویر های ایران قرار داره که اصلا در اینجا نامی از اون برده نشده خواهشمندم قبل از نوشتن مقاله کمی در مورد اون موضوع مطالعه بفرمایید. ممنون

  4. حسین بهاری ورزنه گفت:

    نزدیکترین وبهترین کویر مرکزی ایران که دارای سایت گردشگری می باشد ودر مثلث گردشگری تهران یزد شیراز قرار دارد کویر ورزنه می باشد۲۵تا ۲۵ کیلومتر کویر جاده آسفاته تاخود کویر فاصله کویر تا شهر ودریاچه گاوخونی ۱۵ کیلومتر .اینجانب یک اقامتگاه در این شهر کویری دارم که پذیرای شما مهمانان عزیز هستیم بنام عمارت سنتی شاباز ورزنه varzanehshabaz_tourism

  5. حسین بهاری ورزنه گفت:

    اینجانب حسین بهاری ورزنه دارای اقامتگاه سنتی در شهر کویری ورزنه هستم وآماده همکاری ۰۹۱۳۲۰۳۰۷۷۶-۰۹۹۰۵۰۴۷۹۳۲
    شاید یکی از بهترین اقامتگاها در شهر ورزنه هستند ۸اتاق ۸ سرویس بهداشتی ایرانی وفرنگی حیاط بزرگ حوض آب وشاه نشین کل پشت بام آجر فرش برای خوابیدن در پشت بام ورصد ستاره وستاره چینی .درعمارت سنتی شاباز ورزنه می‌توانید زیر کرسی بنشینید و از صدای ساز و موسیقی لذت ببرید، می‌توانید شتر سواری کنید یا شبانه به دل کویر بزنید و تجربه مهیا کردن آتش را زیر آسمان پرستاره کسب کنید. اکثر مسافرهایی که به سفرهای کویری علاقه‌مند هستندیا در عمارت سنتی شاباز اقامت داشتند و یا وصف صفای این کلبه را شنیده‌اند. ورزنه اولین فلکه بعد از پمپ بنزین (فلکه نماز)خیابان شیخ بهایی بعد از فروشگاه کورش اولین کوچه شهید خیرالهی عمارت سنتی شاباز ورزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *