کویر بشرویه کجاست؟ با شگفت‌انگیزترین کویر خراسان جنوبی آشنا شوید

کویر بشرویه

می‌گویند کویر اسرار زیادی را سینه دارد و راز خود را تنها با انسان‌های نیک اندیش درمیان می‌گذارد. به همین دلیل بسیاری شیفته زیبایی‌های بی ادعای کویر می‌شوند. همه ساله فصل پاییز و زمستان که می‌رسد، کسانی که زیبایی‌های کویر را دیده‌اند و هم کسانی که این زیبایی‌ها را شنیده‌اند، مشتاقانه با تور کویر همراه می‌شوند و سر به بیابان می‌گذراند. کویر بشرویه در قلب خراسان جنوبی یکی از مناطق زیبای کویری در ایران که با داشتن جاذبه‌های بکر طبیعی و دست نخورده همه ساله عده زیادی را به سوی می‌کشاند. در این مطلب با ماه همراه باشید تا با زیر و بم این کویر بکر و زیبا آشنا شوید.

کویر بشرویه کجاست؟

کویر بشرویه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذابی دارد

کویر بشرویه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذابی دارد

کویر بشرویه در شرق شهرستان بشرویه و در استان خراسان جنوبی قرار گرفته. این کویر که در حدود ۲۴ کیلومتر طول و ۳۰ کیلومتر عرض دارد، از شمال به کاشمر، از جنوب به رود کال شور و از شرق به کویر نمک بشرویه محدود می‌شود. این کویر از تپه‌ های شنی بلندی برخوردار است. بلندترین تپه‌ های شنی در جنوب این کویر قرار دارند و ارتفاع آن‌ها به ۷۰ متر هم می‌رسد.

پوشش گیاهی و جانوری در کویر بشرویه از جمله موارد جذابی است که باید به آن توجه کرد. کویر بشرویه از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است. هرچند که مرکز این کویر خالی از هر گونه پوشش گیاهی است. ولی اطراف کویر و به خصوص شمال آن از پوشش گیاهی انبوهی برخوردار است. گیاهانی که در این منطقه می‌رویند از جمله گیاهان ماسه پسندی مانند نسی، اسکمبیل، تاغ و… هستند. در حاشیه کویر بشرویه و در کنار زمین‌های کشاورزی گیاهانی مانند زیره سیاره، انقوزه، کتیرا و بارهنگ که خاصیت‌های دارویی و صنعتی دارند می‌رویند.

پوشش جانوری کویر بشرویه هم در نوع خود جذاب است. این کویر از جمله معدود کویرهای ایران است که در آن گربه شنی زندگی می‌کند. گربه شنی، گربه‌ای با جسه بزرگتر از گربه‌های شهری است. این گربه به داشتن پاهای پهن به راحتی رو شن و ماسه راه می‌رود. این گربه در شن زارهای ایران، پاکستان، عربستان و آفریقای شمالی زندگی می‌کند. از دیگر جانورانی که در این کویر زندگی می‌کنند، می‌توان از افعی شاخدار، مار جعفری، اگاما، جکو و تیر مار نام برد.

حتما بخوانید: لوازم سفر به کویر؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

با جاذبه‌ های تاریخی شهر بشرویه آشنا شوید

قلعه

قلعه دختر بشرویه مشهورترین اثار تاریخی کویر بشرویه است که قدمت آن به قبل از اسلام می‌رسد.

شهر بشرویه از جمله شهرهایی است که از آثار تاریخی زیادی نسبت به جمعیت و وسعتی که دارد، بهره می‌برد. تاریخچه برخی از این آثار به دوران قبل از اسلام می‌رسد. قلعه دختر، آسیاب هفتگانه بشرویه و خانه مستوفی از جمله جاذبه‌های تاریخی شهر بشرویه هستند.

قلعه دختر بشرویه، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در این شهر است که در غرب این شهر واقع شده. این قلعه که برای بالای یک قله مخروطی شکل قرار گرفته از سه طرف رو به پرتگاه است و فقط از جنوب که البته راه سختی هم دارد می‌توان وارد این قلعه شد. این قلعه که متعلق به دوره ساسانیان است، در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح زمین واقع شده.

آسیاب هفت گانه بشرویه از دیگر مکان‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود که در جاده قدیم بشرویه طبس قرار دارند. این آسیاب‌ها در مسیر قنات قدیمی شهر و به موازات آب‌های زراعی شهر ساخته شده. هنوز هم سه آسیاب از هفت آسیاب آن فعال است. این آسیاب‌های فعال یکی از نوادر میراث فرهنگی کشور هستند که وجود و فعال بودن آن‌ها در مناطق کویری شگفتی‌های آن زمان است. کیفیت آرد این آسیاب‌ها و نان تولیدی از آن‌ها نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

خانه مستوفی جمله ساختمان‌های اعیانی نشین در بشرویه است که زمان قاجار ساخته شده. این خانه که زیبا که متعلق به شخصی با نام مستوفی است، با سبک معماری زیبا و ساباط و بادگیرهایش بسیار زیبایش از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر بشرویه است.

از دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به دیوار تاریخی شهربند، کوچه پی جلد، حسینیه میان ده، مدرسه علمیه، امام زاده هوگند و پل ترناو اشاره کرد.

تور کویر بشرویه

تور کویر بشرویه از جمله تورهای پر رونق و هیجان انگیز خراسان جنوبی است. در این تور شما نه فقط با شهر و کویر بشرویه بلکه با کویرهای دیگر مانند طبس آشنا خواهید شد. اگر در فصل مناسب با این تور همراه شوید شانس دیدن مراسم برداشت زعفران هم خواهید داشت. کسانی که اهل طبیعت گردی هستند، تور کویر بشرویه از جمله تورهای خوب کویر گردی با تفریحات بسیار دوست داشتنی و جذاب است که هر کسی به کویر گردی علاقه داشته باشد را به سوی خود می‌کشاند.

۳/۵ - (۴ امتیاز)
یک نظر برای "کویر بشرویه کجاست؟ با شگفت‌انگیزترین کویر خراسان جنوبی آشنا شوید" ارسال شده
  1. شیرین گفت:

    عالیه کویر بشرویه😍
    مخصوصا تفریحاتش
    سافاری،پاراگلایدر،کمپ هایی برای اقامت شب تا صب و رصد ستاره ها،غذاهای سنتی عالی اونجا😎
    برای من یه خاطره شد که همش خوبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *