با ماسال بهشت گمشده گیلان، طبیعت بکر، فرهنگ و تاریخ غنی آن آشنا شوید

ییلاقات ماسال

گیلان سرسبزترین استان شمالی ایران است که با وجود وسعت کم، زیبایی‌های طبیعی و تاریخی بی شماری را در دل خود جای داده است  که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها شهر ماسال است. ماسال که به بهشت گمشده گیلان شهره است به ییلاق‌های زیبایش شناخته می‌شود. هرساله از فصل بهار تا اواخر فصل تابستان، گردشگران، طبیعت‌گردان و توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری در قالب سفرهای انفرادی یا در جمع تورهای مسافرتی متعدد به این منطقه خوش آب و هوا سفر می کنند. شما می‌توانید با گرفتن تور شمال از تخفیفان به این روستای شگفت انگیز سفر کنید اما قبل از آن در این مقاله قصد داریم به قلب سبز و تپنده‌ی طبیعت شمال کشور یعنی جایی که بوی سبزه تازه، آب جاری از کوه‌ها و صدای پرندگان در جنگل‌‎های انبوه، آدمی را با اصل خود وصل می دهد، سفر کنیم و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

تور شمال

ماسال، بهشت گمشده گیلان

نام ماسال به زبان تالشی به معنای کنار کوه است. آب و هوای این منطقه سبب می شود تا ابرها در ارتفاع کم شکل بگیرند و اغلب در اطرافمان مه ببینیم. یکی از تخیلات کودکی ما شاید راه رفتن بر روی ابرها بوده باشد که با سفر به ماسال این تخیل به واقعیت بدل می شود. با نگاه به مناظر طبیعی ماسال مرز میان خیال و واقعیت به باریکی یک تار مو  می‌رسد. حتما پیش آمده است که عکس‌های منظره‌های ماسال را در اینترنت دیده باشید؛ در نگاه اول با کم‌لطفی تمام خیال می‌کنیم به طبیعت کشورهای اروپایی مانند سوییس و ایتالیا و جنگل های فنلاند و یا نروژ چشم دوخته‌ایم، اما این طبیعت زیبا متعلق به جایی نیست جز ایران.

ماسال پس از رودبار، با ارتفاع ۱۰۵۰ متر بالاتر از سطح دریا، دومین شهر مرتفع گیلان است. این شهر از شرق به فومن و صومعه سرا، از غرب و جنوب به خلخال و از شمال به رضوانشهر منتهی می‌شود. ماسال در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل و خنک و در فصول پاییز و زمستان سرد و همراه با برف بسیار است. تعدد مناطق بکر و زیبای ماسال سبب می شود تا گاهی مناظر این ناحیه برای بومیان نیز تازگی داشته باشد. جاذبه‌های طبیعی ماسال آن‌قدر گسترده و منحصر بفرد است که با وجود تعدد بالای سفرها به این منطقه، همچنان نقاط بسیاری از آن دست نخورده و دیده نشده است.

علاوه بر جاذبه های طبیعی ماسال، آثار تاریخی بسیاری در دل این منطقه آرمیده است. این آثار بعضا قدمتشان به سال‌های پیش از میلاد مسیح می‌رسد. بسیاری از این آثار و ابنیه مربوط به دوره پس از اسلام است. جالب است که شهری به این کوچکی، وسعتی این چنین گسترده از جاذبه های تاریخی و طبیعی را در دل خود جای داده است.

جاذبه‌های شهر ماسال

همانطور که قبلا گفته شد ماسال با وجود وسعت جغرافیایی کم، چه از حیث طبیعی و چه از حیث تاریخی جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. خوب این خود مزیت بزرگی برای این شهر است و به همین دلیل تعداد سفرها و بازدیدها از این شهر بسیار زیاد است. چه چیزی از این بهتر که با یک تیر چند هدف را نشانه برویم؛ سفری که در آن هم طبیعت‌گردی باشد و هم ما را با بناها و تاریخ معماری یک اقلیم آشنا کند، سفری غنی و با ارزش خواهد بود که قطعا در خاطر خواهد ماند. درست است که بدلیل قدمت بالای تمدن در ایران، تقریبا هیچ شهر و حتی روستایی خالی از شگفتی‌های معماری و جاذبه‌های تاریخی نیست اما چیزی که ماسال را از دیگر شهرها و روستاهای ایران متمایز می‌کند تنوع این جاذبه‌ها از حیث دوران تاریخی و تعدد بالای آن‌ها است.

جاذبه‌های طبیعی

عموما افراد برای طبیعت‌گردی به شمال کشور سفر می کنند. ماسال نیز از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری از گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی برای بازدید از جاذبه های طبیعی ماسال به این منطقه سفر می کنند. ما نیز در این مقاله سعی داریم بیشتر به معرفی جاذبه‌های طبیعی این شهر بپردازیم.

ماسال

ماسال با وجود وسعت جغرافیایی کم، چه از حیث طبیعی و چه از حیث تاریخی جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد

بام سبز ماسال

ارتفاعات ماسال شگفت انگیزترین نقاط این شهر هستند. کمی آنطرف‌تر در شمال این شهر به بام سبز ماسال می‌رسید؛ جایی که چشم انداز‌هایی خارق‌العاده انتظارتان را می کشند. بام سبز ماسال یکی از کم‌نظیرترین مناطق گردشگری در کل استان گیلان به حساب می‌آید و عده‌ای تنها به بهانه بازدید از این ناحیه به این شهر سفر می کنند. با قدم گذاشتن بر بام سبز  علاوه بر اینکه چشمتان با زیبایی‌ها و سرسبزی این شهر نوازش داده می شود، می توانید در دوردست بخش‌هایی از بندر انزلی و شهرستان صومعه‌سرا را نیز مشاهده کنید.

روستای اولسبلنگاه

تعداد ییلاقات و مراتع ماسال شاید از صد تجاوز کند. خانه‌های چوبی و ساخته شده از تنه درختان در این مناطق به وفور به چشم می خورد. ییلاقات ماسال از جمله رویایی‌ترین مناطق گیلان هستند.  صحبت از ییلاق‌های شهرستان ماسال خود به یک مقاله نیاز دارد که شاید از حوصله این متن خارج باشد؛ اما در این میان روستای اولسبلنگاه در کنار شنبه راه و نم نم پشت مهم‌ترین و پر بازدیدترین ییلاق های ماسال هستند که در اینجا بطور مختصر از اولسبلنگاه با شما صحبت خواهیم کرد.

 اولسبلانگاه جایی است که آسمان به زمین می‌رسد و شما از طبیعت بکر و زیبای آن سیر نخواهید شد. روستای اولسبلانگاه یکی از جاذبه‌های معروف گیلان است که در بهار و تابستان حتی طبیعت‌گردهای خارجی را نیز به سوی خود می‌کشاند. تعداد بالای توریست‌های داخلی و خارجی سبب شده است تا علاوه بر اقامتگاه‌های سنتی و شخصی، در این منطقه هنل نیز ساخته شود.

اغلب خانه‌ها در این روستا از چوب ساخته شده است. شاید یکی از موثرترین سیاست‌‌هایی که برای حفظ طبیعت این منطقه اتخاذ شده است، جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه باشد. تماشای غروب آفتاب و دیدن پدیده اقیانوس ابر در این روستا جادویی است. به جرات می‌توان گفت که هیچ منظره‌ای را در هیچ کجای دنیا بدین شکل مشاهده نخواهید کرد. در این روستا می‌توانید کمپ بزنید، در طبیعت قدم بزنید و اگر مایل باشید می توانید شب را در خانه‌های چوبی روستا سپری کنید.

غار آویشو طولانی‌ترین غار کشور

غار آویشو یکی از ده‌ها غار شهرستان ماسال است. این غار در سال ۸۹ بعنوان یک از آثار طبیعی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید. دهانه این غار ۱۹ مترو عرض آن ۱۴ متر است. این غار از جمله غارهای آهکی ایران است که قدمت آن بنا به تشخیص زمین‌شناسان و دیرینه‌شناسان به حدود ۷۵ میلیون سال قبل بازمی گردد.

چیزی که این غار را در ماسال و حتی ایران از دیگر غارها متمایز می کند وجود ۷ آبشار و ستون‌های آهکی عظیم در غار آویشو است. از ابتدا تا جایی از این غاز توسط غارنوردان کشف شده است آب جاری است و ازینرو غار آویشو از دسته غارهای رودخانه‌ای به شمار می‌رود. اغلب بدلیل دسترسی نه چندان ساده، این غار نادیده گرفته می‌شود؛ اما بیاد داشته باشید که غار آویشو یکی از مهم‌ترین غارها و البته زیباترین و شگفت‌انگیزترین غارهای ایران به شمار می‌رود. اگر به ماسال سفر می کنید، بازدید از این غار اعجاب انگیز را فراموش نکنید و خود را از یکی از جذاب‎‌ترین دیدنی‌های شهرستان ماسال محروم نکنید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *