تنگه واشی کجاست؟ با ییلاق زیبا و خنک تهران بیشتر آشنا شوید

گرمای تابستان‌های تهران کلافه‌تان کرده؟ حتما سری به تنگه واشی بزنید!

در اطراف تهران مکان‌هایی هست که از دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد و اصلا به ذهن‌تان هم نمی‌رسد که چنین مکان‌هایی در نزدیکی تهران وجود داشته باشد. یکی از این دیدنی‌های تنگه واشی است که به آن تنگه ساواشی هم می‌گویند. با وبلاگ تخفیفان همراه باشید تا نگاهی کامل به این جاذبه طبیعی بسیار زیبا بیندازیم و توضیح دهیم که چگونه می‌توان یک روز فوق العاده را با تور یک روزه در این منطقه بسیار خوش آب و هوا سپری کرد.

تنگه واشی کجاست؟

کتیبه تاریخی قاجاری که متعلق به فتحعلی شاه است.

کتیبه تاریخی قاجاری که متعلق به فتحعلی شاه است.

تابستان‌ها چطور از هوای گرم تهران خلاص شویم؟ احتمالا جواب‌های بسیار زیادی برای این سوال وجود دارد. ولی در همین نزدیکی تهران ییلاقی وجود دارد که می‌تواند نگرش شما به سوال را به طور کلی تغییر دهد. تنگه واشی ییلاقی است که شاهان قاجار تابستان‌های گرم خود را در این منطقه سپری می‌کردند و به شکار و تفریح می‌پرداختند. تنگه واشی مکانی در ۱۷ کیلومتری شهر فیروزکوه است که به خاطر رودخانه بسیار کم عمقی که دارد و مسیر پیاده روی بسیار جذابی را شکل داده، معروف است. برای رفتن به تنگه واشی تنها کافی است تا کیلومتر ۲ جاده فیروزکوه تهران برسید و سپس مسیر فرعی روستای جلیزجند را طی کنید. در حاشیه این روستا یک دشت بسیار سرسبز و زیبا قرار گرفته که با طی مسیری در حدود ۴ کیلومتری به مسیر پیاده‌روی تنگه ساواشی می‌رسید.

تنگه واشی در اصل ۲ تنگه دارد که از این ۲ تنگه می‌توانید به صورت پیاده عبور کنید و آب و هوای خنک و طبیعت جذاب تنگه لذت ببرید. در تنگه اول که تنگه واشی نام دارد، آب کمی سرد است و مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. طول این مسیر در حدود ۲۵۰ متر است و آب ممکن تا زانوها‌ی شما هم بالا بیاید. در این مسیر، فرورفتگی‌های غار مانندی را مشاهده می‌کنید که بالا رفتن از آن‌ها به شرطی که جانب احتیاط را رعایت کنید، بسیار هیجان انگیز خواهد بود. یک کتیبه ۱۸۵ ساله و قاجاری در این تنگه نیز قرار گرفته که کتیبه قاجار معروف است و متعلق به فتحعلی‌شاه است. در این کتیبه فتحعلی شاه را در حال شکار گوزن نشان می‌دهد و سر فرزند او هم سوار بر اسب و با کمان و نیزه در حال شکار هستند.

دشت ساواشی

دست ساواشی در تابستان

دست ساواشی در تابستان

وقتی از تنگه واشی عبور کردید، وارد دشتی بسیار زیبا می‌شوید. این دشت مانند زمان قاجار دیگر خبری از حیوانات و شکار آن‌ها نیست. ولی با این همه سرسبزی محل بسیار خوبی برای کمپینگ، استراحت و لذت بردن از آب و هوا است. آب و هوای دشت ساواشی به نسبت رودخانه گرم‌تر است و گرمای خوبی دارد. شما می‌توانید در این محل به استراحت بپردازید و صبر کنید تا لباس‌هایتان خشک شود. شما می‌توانید در این محل چادری به پا کنید و از منطقه لذت ببرید. اهالی محلی هم بی‌کار نشسته‌اند و آلونک‌های را ساخته‌اند و خوراکی‌های محلی مانند آش داغ، دوغ محلی، آلوچه، لواشک، گیاهان معطر و… را می‌فروشند.  البته به یاد داشته باشید که دشت ساواشی پایان ماجراجویی شما نیست. این دشت ۱۷۰۰ متر طول دارد و پس از آن وارد تنگه دوم یا همان تنگه سا می‌شوید.

تنگ سا و آبشار تنگه واشی

از دشت ساواشی که عبور کنید، وارد تنگ سا می‌شوید. عمق رودخانه این تنگه کمتر از تنگه واشی است ولی عرض آن بیشتر است. طبیعت تنگ سا نسبت به تنگه واشی بسیار متفاوت است. این بخش از رودخانه آب بسیار زلال‌تری دارد و خزه و گیاهای مختلفی روی صخره‌ها و دیواره‌های آن رشده کرده است. در تنگ سا برخلاف تنگه واشی می‌توانید آسمان آبی را به راحتی مشاهده کنید. طول این تنگه در حدود ۸۰۰ متر است.

وقتی به آخر تنگ سا می‌رسید، صدای شرشر آب، نوید بخش رسیدن به یک مکان بسیار زیباست. آبشار تنگه واشی در این قسمت قرار گرفته و دما در این مکان اختلاف فاحشی با تهران دارد. این آبشار ارتفاع ۱۵ متری دارد و به یک حوضچه با مساحت ۵۰ متر مربع می‌ریزد. عمق این حوضچه در بیشترین مقدار، ۱ متر است. در کنار این حوضچه و در حاشیه سنگی می‌توان دوباره استراحت کرد. معمولا برای بیشتر بازدیدکنندگان، این نقطه پایان سفر و رودخانه نوردی است و بعد از بازدید از این منطقه باز می‌گردند. ولی اگر طبیعت گرد و کوه‌نورد حرفه‌ای هستید، می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید و دشت سرسبزی که در ادامه مسیر وجود دارد، لذت ببرید. شما می‌توانید از طریق این دشت به ارتفاعات سواد کوه برسید. البته رفتن به این ارتفاعات در حدود ۳ روز طول می‌کشد و حتما باید تجهیزات مناسب همراه داشته باشید.

تنگه واشی در بهار و تابستان

شما از اواخر بهار می‌توانید از این تنگه استفاده کنید. آب رودخانه این تنگه از اواخر بهار زیاد سرد نیست و می‌توانید از این تنگه لذت ببرید. البته بهترین زمان رفتن به تنگه واشی، در تابستان و به خصوص مرداد است. در ماه تضاد بین گرمای هوا و خنک بودن آب رودخانه، حس بسیار جالبی را به وجود می‌آورد و می‌توان ساعاتی از گرم‌ترین روزهای سال را در یکی از خنک‌ترین مناطقی که در اطراف تهران پیدا می‌شود، گذراند.

تنگه واشی در زمستان

زمستان‌های تنگه واشی بسیار سر است.

زمستان‌های تنگه واشی بسیار سر است.

اگر می‌خواهید در زمستان به این تنگه سفر کنید، حتما وسایل و تجهیزات کامل کوه‌نوردی و تنگه نوردی را با خود به همراه داشته باشید. اگر کوه‌نورد حرفه‌ای نیستید، عبور از این منطقه در زمستان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. علاوه بر این، به خاطر بارندگی‌های شدید در پاییز و زمستان، امکان وقوع سیل در تنگه واشی بسیار زیاد است. حتما قبل از رفتن، از آب و هوای این منطقه اطلاعات کافی را داشته باشید.

تور تنگه واشی

تور تنگه واشی از اواخر بهار تا تابستان، می‌تواند پیشنهاد بسیار خوبی برای رهایی یک روزه از گرمای طاقت‌فرستای تابستان‌های تهران باشد. در این منطقه از بادهای خنک لذت خواهید برد و می‌توانید گرمای تهران را فراموش کنید و از آب خنک و زیبایی‌های طبیعت این منطقه در اختیارتان گذاشته لذت ببرد. تور تنگه واشی معولا به صورت تور یک روزه برگزار می‌شود. برای اطلاعات از پیشنهادهای متنوع تور تنگه واشی، می‌توانید به تخفیفان مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

با پارک جنگلی سراوان و مرداب سراوان بیشتر آشنا شوید

با جنگل راش ، منحصر به فردترین جنگل شمال ایران بیشتر آشنا شوید

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *