عوارض کاشت ناخن چیست؟

روی آوردن به استفاده از ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن، عوارض زیادی همچون عفونت‌های معمولی و قارچی، درماتیت یا اگزمای تماسی، تغییر شکل صفحه ناخن، شکنندگی، عدم رشد مجدد و حتی از بین رفتن صفحه اصلی ناخن را به دنبال خواهد داشت.

هم‌چنین، کاشت ناخن‌های مصنوعی باعث تغییر رنگ طبیعی ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر اصلی ناخن یا همان اُنیکولیز خواهد شد.

نظر متخصصان در مورد عوارض کاشت ناخن

دکتر نیل فروش زاده، متخصص پوست و مو نیز معتقد است: «استفاده طولانی مدت از کاشت ناخن یک بار مصرف گرفته تا ناخن‌های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث واکنش‌های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود. خانم‌هایی که از کاشت ناخن و ناخن‌های مصنوعی برای زمان طولانی استفاده می‌کنند، ممکن است مشاهده کنند که ناخن‌های طبیعی آنها نازک‌تر و مات‌تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شوند. اگر اصراری برای استفاده از ناخن‌های مصنوعی وجود دارد، این ناخن‌ها باید هر ۳ ماه یک بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن‌های طبیعی استراحت کنند.»

هم‌چنین پوشاندن ناخن‌ها به وسیله چسب به دلیل وجود آکریلات در ترکیبات آنها از لحاظ طبی و پزشکی عوارضی نظیر پوسته‌ریزی، تغییر بافت ناخن و عفونت‌های قارچی به خصوص کاندیدا را به وجود می‌آورد و به جز در افرادی که بافت ناخن در آنها به دلیل ژنتیکی یا بیماری از بین رفته است ، توصیه نمی‌شود.

عفونت و قارچ ناخن

قارچ ناخن یک عارضه پوستی شایع است که روی ناخن‌های دست و پا ایجاد می‌شود، این بیماری واگیردار و مسری اما قابل درمان است. قارچ ناخن در صورت فراهم بودن شرایط، ممکن است در هر فردی ایجاد شود، ولی قارچ ناخن در افرادی که ضعف ایمنی بدنی دارند شیوع بیشتری دارد. ممکن است قارچ از یک ناخن به ناخن دیگر سرایت کند و به سایر افراد خانه نیز انتقال پیدا کند.

کاشت ناخن خطر عفونت‌های قارچی و میکروبی ناخن را بیشتر می‌کند. این عفونت‌ها باعث بدشکلی و تغییر رنگ ناخن به سیاه، قهوه‌ای و حتی سبز می‌شوند. تراش دادن سطح ناخن قبل از کاشت نیز باعث می‌شود ضخامت صفحه اصلی ناخن کم شده و ناخن در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر شود. شاید این موضوع باورکردنی نباشد، اما تحقیقات علمی ثابت کرده گازهای سمی موادی که برای کاشت ناخن استفاده می شود می تواند سبب مسمومیت ناخن کار و حتی مشتری شود. این نوع از مسمومیت علائم شبیه مسمومیت الکلی دارد که در موارد شدید با علایمی از جمله بروز اختلالات روانی، خونی، کبدی، قلبی- عروقی و تنفسی همراه است. مواجهه طولانی مدت آرایشگران با این بخارهای سمی می تواند زمینه ساز آسم و حتی سرطان ریه باشد.

استفاده از محصولات کاشت ناخن و چسب های ناخن های مصنوعی می تواند زمینه ساز بروز اگزمای تماسی باشد. این نوع اگزما ممکن است در بیشتر موارد نوک انگشتان یا هر ناحیه دیگری که با ناخن مصنوعی در تماس باشد، مثل چشم ها و لب ها را درگیر کند. معمولا اگزمای تماسی ناشی از این ترکیبات ۴۸ تا ۹۶ ساعت بعد از کاشت ناخن با علائمی مانند سرخی پوست و ضایعات خارش دارد و تاول بروز می کند. البته لاک ناخن هم می تواند مسبب این قضیه باشد و باید به این موضوع توجه کرد.

چندی پیش دو نمونه سرطان پوست در انگلیس گزارش شد که دقیقا مرتبط با کاشت ناخن بود. متخصصان دلیل این موضوع را استفاده از اشعه UV برای سفت کردن پودر ژلی روی ناخن اعلام کردند.

یکی از مبتلایان که در سلامت کامل به سر می برده، به دنبال ۸ جلسه ترمیم کاشت ناخن در طول یک سال و نفر دوم که ۷ سال بزرگ تر است، بعد از ۳۶۰ جلسه مبتلا شده است. گرچه متخصصان سرطان شناسی هنوز هم نمی توانند قطعا ارتباطی بین کاشت ناخن و سرطان اعلام کنند، ولی توصیه می کنند تمام کسانی که کاشت ناخن انجام می دهند، مرتب زیر نظر متخصص پوست باشند تا با بروز هر نوع علامت مشکوک آن را بررسی کنند.

حداکثر مدت زمان مجاز نگهداری کاشت ناخن‌ها ۶ تا ۸ هفته است. بین هربار کاشت نیز باید حداقل يك تا ۲ هفته به ناخن ها استراحت داده شود. کاشت ناخن در دوران بارداری آسیب چندانی به‌ جنین وارد نمی‌سازند، اما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران درگیری‌های خیلی بیشتری برای فرد ایجاد کند و از آنجایی که نمی‌توان به‌راحتی در دوران بارداری از دارو استفاده کرد، این درگیری بیشتر خواهد شد.

علاوه بر تمامی این عوارض، وارد شدن فشار، ضربه یا آسیب مداوم روی قسمت‌های طبیعی ناخن باعث می‌شود تا قسمت سازنده آن تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه ناخن‌ها به طورت غیر طبیعی موج‌دار و خط خطی رشد نمایند. عوارض کاشت ناخن آنچنان زیاد و طولانی‌ مدت است که کارشناسان و متخصصان پزشکی استفاده از ناخن مصنوعی در موارد ضروری را بسیار بهتر از کاشت ناخن می‌دانند. متخصصان پوست و زیبایی معتقدند از آن رو که ناخن‌های مصنوعی‌های خانگی اثر فشاری نداشت.


انواع کاشت ناخن و بهترین روش‌های آن

 بازی اتاق فرار چیست؟ 

میکرونیدلینگ چیست و چه تاثیری رو جوانسازی پوست دارد؟

۲/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *