میکرونیدلینگ چیست و چه تاثیری در جوانسازی پوست شما دارد؟

میکرونیدلینگ یکی روش‌های محبوب جوانسازی پوست است.

در کهن‌ترین مطالب طبی از قبیل طب سنتی ایران باستان، مصریان، رومیان و همچنین در طب سنتی سرزمین‌های شرق آسیا، روش های متعددی برای حفظ زیبایی ظاهری، بخصوص جوانسازی و حفظ شادابی پوست صورت وجود داشته است. میکرونیدلینگ یکی از این روش‌های زیبایی است. این روش جوانسازی پوست در واقع تلفیقی از بازوان قدرتمند تکنولوژی روز و الهام از روش‌های سنتی مصریان باستان در جوانسازی پوست محسوب می‌شود. اما حقیقتا میکرونیدلینگ چیست و چه کاربرد و تاثیری در زیبایی پوست صورت دارد؟ آیا از مزایا و معایب این روش آگاه هستید؟ تفاوت این عمل با سایر روش های جوانسازی پوست صورت در چه چیزی است؟ قرار است در این مقاله به تمامی این سوالات و نظیر آن ها پاسخ بدهیم؛ با ما همراه باشید.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ از دو واژه «میکرو» به معنای عام مقیاس بسیار کوچک و «نیدلینگ» به معنای سوزن زدن تشکیل شده است. در واقع در این عمل زیبایی سرپایی، پوست صورت با ضربات سریع و البته مکرر سوزن‌های ریز تحریک می شود. سلول‌های لایه‌های میانی پوست صورت برای مواجهه با زخم‌های سطحی ایجاد شده، با کلاژن‌سازی و ترشح الاستین که از مهم‌ترین عناصر برای از بین بردن عوارض پوستی هستند، شروع به ترمیم و بازسازی پوست می‌کنند.

عمل میکرونیدلینگ به دو روش عمده صورت می‌گیرد. در روش اول که به‌صورت دستی است؛ پزشک با ابزاری بنام دِرمارولر که غلتکی پوشیده از سوزن‌های ریز است، بر روی پوست در جهات مختلف روزنه‌هایی ریز ایجاد می‌کند. در روش دوم که با دستگاه انجام می‌شود تعداد حفره‌های میکرونی در مقایسه با روش دستی بسیار بیشتر است و دقت کار افزایش می‌یابد که همین امر سبب نتیجه مطلوب‌تر خواهد شد.

به تشخیص پزشک معالج و برای گرفتن نتیجه مطلوب‌تر ممکن است حین انجام عمل میکرونیدلینگ برای تسریع در فرآیند کلاژن سازی و یا تقویت دیگر فرآیندهای زیبایی پوست مانند روشن‌سازی از یک سری محصولات و سرم‌های درمانی استفاده شود. در این عمل معمولا مواد تقویتی و سرم‌ها روی پوست مالیده می‌شوند و سپس پزشک با ابزار دِرماپِن روی پوست حفره‌های ریز و میکرونی ایجاد می‌کند تا سرم‌های تقویتی جذب پوست شوند. اما در برخی از دستگاه‌ها مواد مغذی و سرم‌های تقویتی بطور همزمان با ایجاد حفره‌های میکرونی به پوست تزریق می‌شوند.

انواع میکرونیدلینگ صورت

میکرونیدلینگ بیشترین کاربرد را روی جوانسازی صورت دارد. از این روش معمولا برای از بین بردن جای جوش، لکه‌های پیری، چین و چروک صورت، صاف کردن پوست صورت و… استفاده می‌شود. علاوه بر این از این روش برای از بین بردن ترک‌های موجود در سایر نواحی بدن هم استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم شما را انواع میکرونیدلینگ صورت آشنا کنیم.

میگرونیدلینگ ابرو

ابرو از اجزایی در صورت است که در زیبایی صورت بسیار موثر است. هنگامی که ابروها به هر دلیل پرپشتی خود را از دست می‌دهند یا ریزش شدید پیدا می‌کنند، میکرونیدلینگ می‌تواند کمک‌رسان باشد. با انجام این عمل در ناحیه ابروها، خون‌رسانی در پوست زیرین آن‌ها افزایش پیدا می‌کندو همین امر سبب می‌شود تا پروتئین و مواد تغذیه‌کننده ابرو بهتر به این ناحیه برسد و در نتیجه باعث رشد مجدد، تقویت و نهایتا پرپشتی آن‌ها می‌شود.

میکرونیدلینگ پلک

کرم‌ها و لوسیون‌های روشن‌سازی پوست و رفع چین و چروک پلک فوقانی و زیرین، همیشه بخوبی و بطور کافی به لایه‌های زیرین پوستی این نواحی نفوذ نمی‌کنند و نتایج مطلوب مدنظر را ندارند. انجام میکرونیدلینگ پلک می‌تواند راهگشای چین و چروک پلک‌های شما باشد. از آنجایی که پلک عضو حساسی است، این روش در این ناحیه با بی‌حسی انجام می‌شود و همزمان با ایجاد حفره‌های میکرونی، مواد روشن‌سازی پوست به پلک‌ها تزریق می‌شود. همچنین افرادی که قبلا از بلفاروپلاستی یا پلاسما جت در ناحیه پلک استفاده کرده‌اند، می‌توانند با استفاده از میکرونیدلینگ زخم‌های ناشی از عمل بلفاروپساتی را بهبود بخشند.

پیشانی

اکثر چین و چروک‌های مربوط به پیشانی در حد فاصل دو ابرو و کمی بالاتر از ابروها شکل می‌گیرند. در پیشانی دو عضله مهم وجود دارد که یکی وظیفه بالا کشیدن ابروها و دیگری مسئولیت پایین کشیدن ابروها را دارد.  کشش بین این دو عضله و تداوم این حرکت نوسانی سبب می‌شود تا پوست در بین دو ابرو و بالای ابروها به مرور زمان شل شود و در نهایت خطوطی به شکل چین‌های افقی در پیشانی و خطوط عمودی در بین دو ابرو پدیدار شود. علاوه بر این، عوامل دیگری مانند افزایش سن، بیش از حد در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار گرفتن و استعمال دخانیات سبب شکل‌گیری این خطوط در پیشانی می‌شود.

میکرونیدلینگ پیشانی برای کاستن و حتی از بین بردن کامل چین و چروک‌های پیشانی درمان فوق العاده موثری است. حتی از میکرونیدلینگ می توان‌برای بهبود جای زخم‌ها و جوش‌های پیشانی استفاده کرد.

میکرونیدلینگ مو

میکرونیدلینگ علاوه بر جوانسازی پوست کاربردهای دیگری هم دارد. یکی دیگر از این کاربردها، پرپشت کردن موی‌ سر است. ریزش موی سر از معضلات همیشگی بین آقایان و بانوان بوده که تا به امروز راهکارهای متفاوتی برای آن ارائه شده است. میکرونیدلینگ یکی از ایمن‌ترین و موثرترین این راهکارها است. در شرایطی که فولیکول‌های موی سر از بین نرفته باشند می‌توان از این روش برای رویش مجدد مو در نواحی که دچار ریزش شده‌اند کمک گرفت.

تاثیر این روش مشابه انجام میکرونیدلینگ ابرو است. این عمل با تحریک ناحیه ساقه مو و ایجاد حفره‌های زیر در کف سر سبب به جریان در آمدن بهتر خون و حرکت بهتر پروتئین و دیگر مواد ضروری برای رشد مو می‌شود. استفاده همزمان از این روش و کوکتل‌های تقویتی تاثیر چشمگیری در رویش مجدد مو دارد. این درحالی است که طبق آزمایش‌های انجام شده استفاده کوکتل تقویتی بدون عمل میکرونیدلینگ نتایج چندان رضایت‌بخشی نداشته است.

دستگاه درمارولر

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ پوست شما را صاف، بدون لک و جوان می‌کند.

همانطور که پیش از این گفتیم، انجام میکرونیدلینگ، ابزار گوناگونی دارد. دلیل این تنوع ابزارها تا حد زیادی به منطقه‌ای از صورت که این روش قرار است انجام شود، برمی‌گردد. درواقع بسته به اینکه کدام بخش از پوست صورت یا بدن را بخواهیم با میکرونیدلینگ ترمیم یا جوان‌سازی کنیم، از ابزار گوناگون و مخصوص آن باید استفاده کنیم. برای مثال پوست اطراف چشم از ضخامت کمتری برخوردار است و بدلیل حساس بودن پوست در این ناحیه، باید از ابزاری استفاده کرد که ابعادی کوچک‌تر و دقت بالاتری دارد. اما برای موضع کف سر که پوست مستقیما بر روی جمجمه کشیده شده است و عضو حساسی مانند چشم‌ها مانع انجام عمل نیست، ابزار مورد استفاده متفاوت خواهد.

تفاوت در انجام میکرونیدلینگ تنها به مواضع پوستی معطوف نمی‌شود. گاهی هدف از انجام این عمل، برطرف کردن زخم‌های عمیق (اسکار) ناشی از انواع بریدگی‌ها یا سوختگی‌ها است. در این مواقع انجام این‌کار عمیق‌تر صورت می‌گیرد تا سلول‌های بخش زیرین پوست درگیر شوند. از طرفی گاهی این عمل صرفا جهت بازسازی سلول‌های سطحی پوست انجام می‌شود که طبیعتا انجام این روش در عمق کمتری از پوست صورت می‌گیرد.

عامل دیگری که سبب می شود میکرونیدلینگ ابزار گوناگونی داشته باشد، نواحی مختلف پوستی است؛ اغلب مواقع، میکرونیدلینگ برای پلک ها، ابرو، پیشانی، پا و کف سر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از انجام میکرونیدلینگ به چه مواردی باید توجه کرد؟

میکرونیدلینگ

پیش از انجام میکرونیدلینگ مطمئن شوید که روی صورت شما هیچگونه جوش یا اکنه فعالی وجود ندارد.

همیشه در انجام عمل‌هایی که منجر به در معرض قرار گرفتن بافت‌های بدن می‌شود باید به بهداشتی بودن فرآیند توجه ویژه‌ای کرد. به همین منظور توصیه می شود میکرونیدلینگ را در کلینیک‌های معتبر و مطب پزشکان و تحت نظارت مستقیم پزشک متخصص انجام دهید. موضوع دیگری که باید قبل از انجام این عمل به آن توجه داشته باشید مراجعه به مراکز و مطب‌هایی است که از سوزن یکبار مصرف، استریل و استاندارد استفاده می‌کنند. استفاده از کارتریج (سوزن) مشترک برای افراد مختلف یا یک کارتریج برای جلسات متعدد بدلیل غیر بهداشتی بودن و کند شدن احتمالی آن ممکن است باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند عفونت و یا تخریب بافت پوستی شما شود.

علاوه بر این کارتریج مورد استفاده باید دارای غشای محافظ باشد تا از بروز عفونت‌های احتمالی و انتقال ویروس‌های هپاتیت یا ایدز جلوگیری شود. اگر روی پوست شما جوش و یا آکنه فعال وجود دارد بایستی صبر کنید تا جوش و آکنه بهبود یابد و سپس عمل میکرونیدلینگ را انجام دهید. نکته آخر که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که توصیه می‌شود حداقل سه روز پیش از انجام عمل از داروهای ضد غلظت خون مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می‌شوند خودداری کنید.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

بسیاری از افراد فرآیند درمان را بلافاصله بعد از انجام عمل تمام شده تلقی می‌کنند در صورتی که میکرونیدلینگ نیز مانند باقی عمل‌های زیبایی نیاز به مراقبت‌های پس از عمل دارد. بیاد داشته باشید که پس از انجام عمل باید از آرایش کردن پوست، برنزه کردن نواحی تحت درمان، شنا در آب کلرددار، رفتن به سونا و دوش آب داغ گرفتن و یا استفاده از سولاریوم و هرگونه تحریک محل درمان شده بپرهیزید.

مزایا و معایب میکرونیدلینگ

قرمزی پوست پس از انجام میکرونیدلینگ پس از 2 روز از بین می‌رود.

قرمزی پوست پس از انجام میکرونیدلینگ پس از ۲ روز از بین می‌رود.

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های پاک سازی پوست است و بطور کلی میکرونیدلینگ روش ایمن و مناسبی برای درمان مشکلات و عوارض پوستی است و با کلازن سازی و تولید سلول‌های جدید پوستی سبب بهبود شرایط پوست شما می شود؛ اما این عمل نیز مانند دیگر عمل‌های زیباسازی و جوانسازی پوست عوارضی دارد. در برخی موارد، کبودی، قرمزی پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست، سوزش و یا خارش موضعی، تیرگی پوست بدلیل استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب پس از انجام این کار، حساسیت پوستی به تماس فلز و التهاب و ورم جزئی مشاهده و گزارش شده است.

میکرونیدلینگ در رفع چین و چروک‌های دور و زیر چشم، ترک‌ها و خط‌های نامطلوب دور لب، افتادگی پوست پلک، آفتاب سوختگی، درمان زخم های سطحی، جای آکنه و جوش، استرچ مارک‌ها ناشی از چاقی و لاغری و یا بارداری، شلی پوست در ناحیه گردن، رفع تجمع رنگدانه‌ها در بافت‌های پوستی و حتی با تزریق همزمان مواد مغذی (مزونیدلینگ: ترکیب میکرونیدلینگ با مزوتراپی) در درمان ریزش مو نتایج چشم گیر و قابل توجهی داشته است.

موارد منع استفاده

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، انجام میکرونیدلینگ برای شما مناسب نیست:

  • باردار بودن
  • داشتن بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما
  • داشتن زخم‌های باز و خوب نشده
  • کسانی که اخیرا پرتو درمانی انجام داده‌اند.

میکرونیدلینگ خانگی

شما می توانید با هزینه کمتر و تنها با خرید یک دستگاه خانگی این عمل را در منزل انجام دهید. اما این کار مستلزم رعایت شرایط مختص خود است. ابتدا به امر باید نسبت به استاندارد بودن دستگاهی که می‌خواهید خریداری کنید مطمئن شوید. نوع دستگاهی که قصد خرید آن را دارید مستقیما به هدف شما از عمل میکرونیدلینگ و موضع پوستی مدنظر شما و البته میزان مهارت شما در انجام این عمل دارد. دستگاه‌های موجود در بازار به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند:

  • غلتکی
  • استمپی
  • ضربه‌ای یا خودکاری

پس از خرید دستگاه مناسب با دقت روش استفاده از دستگاه را بخوانید؛ معمولا هر دستگاه روش استفاده خاص و منحصربفردی دارد. برای حفظ سلامت پوست خود، دستگاه و سوزن‌های آن را همواره بهداشتی و استریل نگه دارید تا به مشکلات و عفونت‌های پوستی دچار نشوید.

توجه داشته باشید که رعایت شرایط عمومی و مراقبت‌های قبل و بعد میکرونیدلینگ برای کسانی که در خانه این عمل را انجام می‌دهند نیز واجب و ضروری است.

خدمات میکرونیدلینگ در سایت تخفیفان

شما در تخفیفان می‌توانید میکرونیدلینگ را با قیمتی بسیار خوب انجام دهید.

شما در تخفیفان می‌توانید میکرونیدلینگ را با قیمتی بسیار خوب انجام دهید.

اگر به دنبال مرکز، کلینیک یا مطبی برای انجام خدمات میکرونیدلینگ هستید، سایت تخفیفان این خدمات را در مطب‌های مختلف و البته معتبر با تخفیف‌های ویژه به شما ارائه می‌دهد. شما می توانید با رجوع به سایت تخفیفان و در نوار راهنمای بالای صفحه وارد دسته سلامتی و پزشکی شوید و یا به سادگی کلمه میکرونیدلینگ را جستجو کنید و مطب یا کلینیک مورد نظر خود را انتخاب و تخفیفان خود را خریداری کنید


بیش‌تر بدانید:

میکرودرم چیست و چه تاثیراتی بر پوست دارد؟

۸ روش خوب و بدون دردسر برای جوانسازی پوست

کربوکسی تراپی چیست و چه مزایای برای جوانسازی پوست دارد؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "میکرونیدلینگ چیست و چه تاثیری در جوانسازی پوست شما دارد؟" ارسال شده
  1. ایمان گفت:

    بسیار ممنون بابت این مطلب مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *