هایفوتراپی؛ راهکاری موثر برای مقابله با پیری پوست

هایفوتراپی یا سونوگرافی متمرکز با شدت بالا، درمان غیرتهاجمی برای پیری صورت است. این روش بخشی از روند رو به رشد روش‌های درمانی ضد پیی است که شامل برخی از مزایای لیفت صورت  بدون نیاز به جراحی است.

این درمان‌های غیر تهاجمی دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به گزینه‌های جراحی دارند، اما نتایجی که دارند چندان چشمگیر نیستند و به همان اندازه دوام ندارند. به همین دلیل، متخصصان پوست،  HIFU  را فقط برای علائم خفیف تا متوسط ​​یا اولیه پیری توصیه می‌کنند.

در ادامه این مقاله نگاهی می‌اندازیم به این که هایفوتراپی چیست و شامل چه مواردی می‌شود. همچنین بررسی می‌کنیم که این روش چقدر موثر است و آیا عوارض جانبی دارد یا خیر، اگر دوست دارید در مورد این روش اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتها با ما همراه شوید.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی از امواج فراصوت برای ایجاد گرما در سطح عمیق پوست استفاده می‌کند. این گرما به سلول‌های هدف پوست آسیب می‌رساند و باعث می‌شود بدن برای ترمیم آن‌ها تلاش کند. برای انجام این کار، بدن کلاژن تولید می‌کند تا به رشد مجدد سلول کمک کند. کلاژن ماده‌ای در پوست است که به آن ساختار و خاصیت ارتجاعی می‌دهد.

طبق گفته مراکز و کلینیک‌های هایفوتراپی در تهران، درمان‌های اولتراسوند بدون جراحی مانند HIFU  می‌توانند:

  • پوست گردن را سفت کنند.
  • غبغب را از بین ببرند.
  • پلک یا ابروهای افتاده را لیفت کنند.
  • چین و چروک‌های صورت را صاف کنند.
  • پوست سینه را صاف و سفت کنند.

نوع سونوگرافی که در هایفوتراپی استفاده می‌شود با سونوگرافی که پزشکان برای تصویربرداری استفاده می‌کنند متفاوت است. هایفو از امواج با انرژی بالا برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از بدن استفاده می‌کند.

متخصصان همچنین از HIFU برای درمان تومورها در جلسات بسیار طولانی تر و شدیدتر استفاده می‌کنند که می‌تواند تا ۳ ساعت در اسکنر MRI طول بکشد

هایفو مخفف عبارت High-Intensity Focused Ultrasound است. هایفو به معنی امواج فراصوتی (اولتراساند) است که فرکانس بالایی دارند. عمل هایفوتراپی در حقیقت نوع متمرکز شده این امواج هستند که با هدف منقبض کردن الیاف کلاژن روی پوست تابیده می‌شوند. علاوه براین این امواج باعث تحریک عمل کلاژن سازی شده. همانطور که می‌دانید کلاژن از تحلیل رفتن پوست جلوگیری می‌کند و هایفوتراپی باعث انقباض این الیاف شده و آن را لیفت می‌کند. بدین ترتیب شما پوستی صاف‌تر و جوان‌تر خواهید داشت.

روش انجام هایفوتراپی

پزشکان معمولا جوانسازی صورت به روش هایفوتراپی را با تمیز کردن ناحیه انتخابی صورت و استفاده از ژل آغاز می‌کنند. سپس از دستگاه دستی استفاده می‌کنند که امواج اولتراسوند را در فواصل کوتاه منتشر می‌کند. هر جلسه معمولاً ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

برخی از افراد ناراحتی خفیف در طول انجام گزارش می‌کنند و برخی پس از آن درد دارند. پزشکان ممکن است قبل از عمل از بی حسی موضعی برای کمک به جلوگیری از این درد استفاده کنند. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز ممکن است کمک کنند.

بر خلاف سایر روش های زیبایی، از جمله لیزر موهای زائد، انجام هایفو صورت نیازی به هیچ گونه آمادگی ندارد. هنگامی که یک جلسه تمام می شود، زمان بهبودی نیز وجود ندارد، به این معنی که افراد می‌توانند پس از دریافت درمان هایفو به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. افراد بسته به نتایجی که می‌خواهند به آن برسند، ممکن است بین یک تا شش جلسه نیاز داشته باشند.

عکس قبل و بعد هایفوتراپی

عکس قبل و بعد هایفوتراپی

عکس قبل و بعد هایفوتراپی

عوارض هایفوتراپی چیست؟

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که هایفوتراپی عوارض جانبی کمی دارد، اگرچه برخی از افراد ممکن است بلافاصله پس از انجام درد و ناراحتی را تجربه کنند.

یک در مطالعه کره جنوبی به این نتیجه رسید که هیچ عارضه جانبی جدی از انجام هایفوتراپی وجود ندارد، اگرچه برخی از افراد موارد زیر را گزارش دادند:

  • تورم
  • بی حسی
  • سرخی
  • کبودی
  • حساسیت پوستی

در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که در حالی که برخی از افرادی که هایفو روی صورت یا بدن خود هایفوتراپی انجام دادند، بلافاصله پس از درمان درد را گزارش کردند، اما پس از ۴ هفته، هیچ دردی را گزارش نکردند. یک مطالعه متفاوت نشان داد که ۲۵.۳٪ از شرکت‌کنندگان پس از هایفوتراپی درد داشتند، اما بدون هیچ مداخله‌ای بهبود یافت.

مزایای انجام هایفوتراپی

مزایای هایفوتراپی

طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، هایفوتراپی و سایر روش‌های غیرجراحی برای لیفت صورت طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردند.

هایفوتراپی مزایای زیبایی زیادی دارد، از جمله:

  • کاهش چین و چروک
  • سفت کردن پوست افتادگی گردن
  • لیفت کردن گونه، ابروها و پلک‌ها
  • تقویت خط فک
  • سفت کردن سینه
  • صاف کردن پوست

نتایج مطالعه امیدوارکننده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ با مشارکت ۳۲ نفر نشان داد که هایفوتراپی به طور قابل توجهی خاصیت ارتجاعی پوست گونه‌ها، پایین شکم و ران‌ها را پس از ۱۲ هفته بهبود می‌یابد.

هایفوتراپی واژن چیست؟

با اثرات زایمان، یائسگی و افزایش سن، بافت یا پوست بیرونی و داخلی واژن سست شده و باعث عوارض عملکردی می‌شود. هایفوتراپی واژن یک درمان غیرجراحی پیشرفته است که از فناوری سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (HIFU) برای تقویت داخل واژن و درمان آتروفی واژن (نازک شدن)، اختلال عملکرد جنسی و خشکی واژن استفاده می‌کند.

هایفوتراپی واژن بدون جراحی که بر اساس نیازهای بیمار شخصی سازی شده است، رشد کلاژن را تحریک می‌کند که به نوبه خود انعطاف پذیری و کشسانی پوست واژن را تقویت می‌کند و زیبایی بیرونی را بهبود می‌بخشد.

هایفوتراپی صورت چیست؟

لیفت و جوانسازی پوست صورت یکی از بهترین کاربردهای هایفوتراپی است. در این روش لایه‌های زیرین پوست را مورد هدف قرار می‌دهد. امواج فراصوت باعث می‌شوند تا این لایه‌ها به سرعت گرم شوند. زمانی که سلول‌های لایه‌های زیرین پوستی به درجه‌ مشخصی از گرما رسیدند، گرمای ایجاد شده باعث می‌شود تا سلول‌ها مقداری آسیب ببیند. این آسیب جزئی باعث افزایش قابل ملاحظه تولید کلاژن در پوست می‌شود. افزایش کلاژن هم باعث سفتی و لیفت پوست می‌شود  و در نتیجه چین و چروک پوست صورت را کاهش می‌دهد. به خاطر این‌که امواج فراصوت فقط روی لایه‌های زیرین پوست صورت تمرکز می‌کنند، هیچ آسیبی به لایه‌های بیرونی پوست وارد نمی‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید هایفوتراپی صورت مناسب همه اشخاص نیست. معمولا اشخاصی که بالای ۳۰ سال سن دارند و شدت شل شدگی یا افتادگی پوست آن‌ها زیاد نیست، بهترین کاندیدا برای انجام این روش جوانسازی پوست است.

اما هایفوتراپی صورت چگونه انجام می‌شود؟ در این روش پزشک پس از بررسی سوابق پزشکی و معاینه صورت و گردن و در صورت وجود نداشت عفونت یا مشکلات پوستی، کار خود را شروع می‌کند. ابتدا صورت شما کاملا پاکسازی می‌شود و سپس از ژل اولتراساند روی پوست شما استفاده می‌شود. پزشک دستگاه اولتراساند را روی پوست شما قرار می‌دهد و میزان عمق نفوذ آن را متناسب با نوع پوست شما تنظیم می‌کند.

مزایا

بر اساس تحقیقات انجمن جراحی زیبایی پلاستیک آمریکا، هایفوتراپی صورت به همراه سایر روش‌های غیرتهاجمی جوانسازی مانند میکرودرم و میکرونیدلینگ در سال‌های گذشته به شدت محبوب شده‌اند. انجام این روش‌ها از سال ۲۰۱۲ میلادی تا سال ۲۰۱۷ رشد ۶۴.۸ درصدی را تجربه کرده‌اند. این روش فواید بسیاری دارد. از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چین چروک پوست صورت
  • سفت کردن پوست شل شده روی گردن
  • لیفت کردن گونه، ابرو و پلک‌ها
  • صاف کردن پوست

هایفوتراپی برای لاغری

یکی دیگر از کاربردهای خوب هایفوتراپی کمک به لاغری است. هایفوتراپی لاغری در حال تبدیل شدن به جانشینی بسیار خوب برای لیپوساکشن است که روشی تهاجمی به حساب می‌آید. این تکنیک قادر است تا سلول‌های چربی منطقه مورد نظر را بدون برگشت از بین ببرد. روش کار هایپوتراپی برای لاغری به این صورت است که امواج فراصوت با ایجاد گرما در سلول‌های چربی باعت از بین رفتن آن‌ها می‌شود. این روش نه تنها به پوست آسیبی نمی‌رساند، بلکه با کلاژن سازی باعث لیفت پوست هم می‌شود. به طوری که اگر شما هایفو شکم را انجام دهید پوست شما شل نخواهد شد و دچار افتادگی نمی‌شود.

هایفوتراپی لاغری برای بسیار از نواحی بدن استفاده می‌شود. هایفو شکم، ران، باسن، پشت بدن و غبغب از جمله نواحی است که این روش تاثیر فوق‌العاده‌ای برای لاغری می‌گذارد.

شما برای گرفتن بهترین نتیجه هایفوتراپی شکم نیاز به ۳ تا ۴ ماه زمان و ۳ جلسه ۱ ساعته خواهید داشت. دور کمر شما در طی این مدت حداقل بین ۴ تا ۶ سانتی متر  کم خواهد شد.

هزینه هایفوتراپی چقدر است؟

با توجه به اثرگذاری بالای این روش جوانسازی، قیمت هایفوتراپی صورت هم به نسبت بسیاری از روش‌های دیگر غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست گران است. هزینه هایفوتراپی صورت معمولا در کلینیک‌های تهران در حدود ۱۲۰۰۰۰۰ تومان است. ولی شما با کمک تخفیفان می‌توانید، هزینه‌های این روش را به صورت قابل توجهی کم کنید. تخفیفان معمولا تخفیف‌های بالای ۶۰ درصد را به شما برای انجام هایفوتراپی پیشنهاد می‌کند و شما می‌توانید این کار را با قیمتی بسیار کمتر و بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان انجام دهید.

جمع‌بندی مطالب

هایفوتراپی روشی ایمن، موثر و غیرتهاجمی برای سفت کردن پوست صورت است. مزایای آن نسبت به جراحی لیفت صورت  به سختی قابل انکار است. هیچ برشی، جای زخم و زمان استراحت یا بهبودی لازم نیست. هایفوتراپی همچنین هزینه کمتری نسبت به لیفت صورت دارد. اکثر مردم نتایج کامل را سه ماه پس از درمان نهایی خود مشاهده می‌کنند.

اگر به دنبال درمانی سریع، بدون درد و غیرتهاجمی هستید، هایفوتراپی یک گزینه عالی در مقایسه با جراحی لیفت صورت است.

البته، هایفوتراپی یک درمان معجزه آسا برای پیری نیست. این روش برای بیمارانی با شلی پوست خفیف تا متوسط ​​مناسب است و ممکن است لازم باشد این روش در یک تا دو سال بعد از شروع روند طبیعی پیری تکرار شود. اگر پیرتر هستید و دارای افتادگی و چین و چروک شدید پوست هستید، هایفوتراپی ممکن است نتواند این مشکلات پوستی را از بین ببرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *