با کاربردهای بوتاکس آشنا شوید

کاربردهای بوتاکس

همه ما بوتاکس را به عنوان یک ماده زیبا کننده و جوانساز می‌شناسیم، اما جالب است بدانید بوتاکس یکی از کشنده‌ترین سم‌ها برای انسان است و تا ۳۰ سال پیش کسی با کاربردهای ویژه این ماده آشنایی نداشت. در واقع بوتاکس همان سمی است که باعث یک نوع مسمومیت غذایی خطرناک به نام بوتولیسم می‌شود. اما امروزه کاربردهای دیگری دارد و پزشکان برای درمان برخی از بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند.

بر اساس یک مطالعه بالینی در سال ۲۰۱۶، بوتاکس یک درمان ساده، ایمن، موثر برای کاهش چین و چروک پیشانی است و یکی از اصلی‌ترین روش‌ها در کلینیک زیبایی تهران است. اگر دوست دارید با این ماده سمی در عین حال کاربردی آشنا شوید، شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم تا با کاربردهای متحیر کننده آن آشنا شوید.

بوتاکس را بهتر بشناسید

بوتاکس از باکتری بوتولینیوم گرفته می‌شود که در بسیاری از محیط‌های طبیعی از جمله خاک، دریاچه، جنگل و مجاری روده پستانداران و ماهی وجود دارد. باکتری‌ها به طور طبیعی بی‌ضرر هستند، مشکلات تنها زمانی ایجاد می‌شوند که تبدیل به سم شوند و شروع به تولید سم عصبی مرگبار بوتولیسم می‌کنند.

با این وجود زمانی‌که بوتاکس به طور مناسب در یک زمینه درمانی استفاده شود، بی خطر است. این ماده  به طور موقت عضلات را فلج می‌کند و می‌تواند برای افراد مبتلا به اختلالات مختلف عضلانی یا عصبی سودمند باشد.

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است. این مواد سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهد و فرایندهای پیام رسانی عصبی را که انقباض عضلانی را تحریک می‌کند، مختل می‌کند. به این روش است که این دارو باعث فلج موقت عضلانی می‌شود. به این ترتیب سم به عضلات کمک می‌کند تا کمتر سفت شوند.

این روش کم تهاجمی است و شامل برش یا بیهوشی نیست. در طول انجام، پزشک از سوزن نازک برای تزریق استفاده می‌کند. معم.لا بین دو ابرو تزریق می‌شود و تقریبا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

بوتاکس برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

موارد استفاده از بوتاکس

کاربردهای بوتاکس برای زیبایی یا درمان بیماری بسیار متنوع هستند. برخی از موارد استفاده از بوتاکس به شرح زیر است:

میگرن مزمن: بوتاکس برای بیمارانی که ۱۵ بار یا بیشتر در طول ماه دچار میگرن می‌شوند و این سردرد ۴ ساعت در روز طول می‌کشد استفاده می‌شود. برای میگرن بوتاکس در هفت ناحیه خاص از عضلات سر و گردن تزریق می‌شود. نتایج این تزریق معمولا تا ۱۲ هفته بسته به بدن بیمار، ماندگاری دارد.

چین و چروک صورت: بوتاکس آرایشی برای کاهش موقت چین و چروک صورت استفاده می‌شود.

سفتی عضلانی: بوتاکس برای درمان اسپاسم عضلانی بازوها، دست‌ها و پاها در بزرگسالان استفاده می‌شود.

بیماری‌های عضله چشم: بوتاکس برای درمان برخی بیماری‌های عضلانی چشم ناشی از اختلالات عصبی در بزرگسالان و کودکان حداقل ۱۲ سال استفاده می‌شود. این بیماری شامل پلک زدن یا اسپاسم کنترل نشده پلک‌ها و وضعیتی است که چشم در یک جهت قرار نمی‌گیرد.

تعریق بیش از حد: برای افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند، بوتاکس در ناحیه زیر بغل تزریق می‌شود  و به رفع این موضوع کمک زیادی می‌کند.

آیا بوتاکس بی خطر است؟

عوارض بوتاکس

بوتاکس به طور کلی زمانی ایمن است که در کلینیک تزریق بوتاکس تهران و توسط متخصص پوست حرفه‌ای انجام شود. می‌توانید قبل از انجام هر گونه تزریق از پزشک متخصص کمک بگیرید. اگر باردار یا شیرده هستید، نباید تزریق بوتاکس انجام دهید. علاوه بر این در موارد زیر تزریق بوتاکس توصیه نمی‌شود:

  • بیماری عصبی عضلانی
  • افتادگی پلک
  • عضلات ضعیف صورت

مراقبت قبل بوتاکس

قبل از انجام تزریق بوتاکس به این موارد توجه داشته باشید:

  • حساسیت به بوتولینیوم
  • عفونت در ناحیه‌ای که قصد دارید بوتاکس تزریق کنید.
  • عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده خون و داروهای ضد التهاب
  • عدم مصرف قرص آسپرین برای کاهش خطر کبودی
  • تمیز کردن ناحیه درمان و تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس

کبودی یا ناراحتی جزئی ممکن است ایجاد شود، اما ظرف چند روز بهبود می‌یابد. دیگر عوارض جانبی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • تورم یا افتادگی در ناحیه پلک
  • خستگی
  • سردرد
  • گردن درد
  • دو بینی
  • خشکی چشم
  • واکنش‌های آلرژیک، مانند خارش یا علائم آسم

مراقبت بعد بوتاکس

از مالش، ماساژ یا هر گونه فشار به ناحیه خودداری کنید. این کارها می‌تواند باعث گسترش بوتاکس به نواحی دیگر بدن شود و در نتیجه نهایی تاثیر منفی بگذارد. بعد از تزریق بوتاکس بین ابروها، به مدت سه تا چهار ساعت نباید دراز بکشید یا خم شوید. نتایج مثبت و قابل توجه را می‌توان در عرض یک تا دو روز پس از تزریق انتظار داشت. اثر بوتاکس تزریق به منظور زیبایی صورت معمولا تا چهار ماه باقی می‌ماند. همچنین از طریق شل کردن عضلات به جلوگیری از بازگشت خطوط ریز کمک می‌کند.

قیمت بوتاکس

کلینیک تزریق بوتاکس

 

هزینه تزریق بوتاکس به عوامل متعددی مثل میزان دوز تزریقی، اندازه ناحیه تزریق و مکان کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید، بستگی دارد. تزریق بوتاکس به این دلیل که روش زیبایی است، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

جمع بندی مطالب

بوتاکس کاربردهای زیبایی و پزشکی زیادی دارد. تزریق این ماده می‌تواند چین و چروک را کاهش دهد و به درمان برخی از اختلالات مربوط به سیستم عصبی و عضلانی کمک کند. اگر دوست دارید بوتاکس را امتحان کنید، ایده بسیار خوبی است که از قبل با یک پزشک مشورت کنید و در مورد هزینه، عوارض و سایر ملاحظات صحبت کنید. نظر شما در مورد این روش چیست؟ آیا روش دیگری برای از بین بردن خطوط صورت می‌شناسید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

قبل از تزریق ژل لب این مطلب را بخوانید

بهترین مارک بوتاکس کدام است؟

هر آنچه لازم است در مورد تزریق چربی بدانید

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *