افتادگی پلک: علت، علائم و درمان

افتادگی پلک

پلک‌ها  گاهی اوقات دچار مشکلی به نام پتوز یا همان افتادگی پلک می‌شوند. پتوز ممکن است در یک یا هر دو پلک ایجاد شود. اصطلاح پتوز به معنای افتادگی است. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از علل افتادگی پلک و نحوه درمان آن می‌پردازیم، تا انتها با ما همراه شوید.

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک چیست

پلک‌ درجه‌های مختلف افتادگی دارد. گاهی اوقات افتادگی خفیف است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. در موارد دیگر، پلک ممکن است به اندازه ای افتاده باشد که مردمک را بپوشاند و دید فرد را محدود کند.

اگر فردی دارای افتادگی جزئی در پلک باشد، مشکل اغلب زیبایی است. این ممکن است به این معنی باشد که فرد از ظاهر پلک خود ناراضی است، اما پتوز روی عملکرد چشم او تأثیر نمی‌گذارد.

وقتی پلک بیشتر می‌افتد، مشکل ممکن است عملکردی شود و احتمالاً توانایی دیدن فرد را محدود کند.

یک فرد ممکن است به دلایل مختلف دچار پتوز شود. گاهی اوقات ممکن است در دوران کودکی شروع شود، اما اغلب با افزایش سن ایجاد اتفاق می‌افتد.

اگر عضله پلک جدا شود یا کشیده شود، پلک ها ممکن است افتادگی داشته باشند. همچنین ممکن است به دلیل مشکل در اعصاب پلک ایجاد شود.

علامت اصلی افتادگی پلک، افتادگی پلک بالایی پایین تر از حد معمول است. یکی دیگر از علائم این است که چین‌های پلک بالایی به صورت متقارن بین چشم راست و چپ ظاهر نمی‌شوند.

چه زمانی نیاز به درمان است؟

در برخی موارد، افتادگی پلک ممکن است خود به خود برطرف شود. اگر پتوز وجود داشته باشد اما هیچ مشکل عملکردی ایجاد نکند، ممکن است فرد اصلاً نیازی به درمان نداشته باشد.

گزینه های درمانی به علت افتادگی پلک، تأثیر آن بر فرد و سن بستگی دارد.

به عنوان مثال، زمانی که کودکی دارای پلک افتاده است، پزشکان اغلب جراحی را توصیه می‌کنند. به این دلیل که افتادگی پلک بیشتر روی بینایی کودک تأثیر می‌گذارد. قبل از شروع درمان، پزشک  از موارد زیر را ارزیابی می‌کند:

  • تصویربرداری
  • آزمایش خون
  • معاینه کامل چشم

این ارزیابی‌ها به آنها کمک می‌کند تا بهترین درمان را تعیین کنند.

 درمان افتادگی پلک بدون جراحی

درمات افتادگی پلک بدون جراحی

درمان افتادگی پلک ممکن است با جراحی در مراکز زیبایی انجام شود، اما برخی از گزینه‌های درمان افتادگی پلک بدون جراحی نیز وجود دارد. این شامل:

  • قطره‌های چشمی تجویزی
  • عینک های تخصصی برای تقویت چشم
  • دارو

پزشک ممکن است قبل از اینکه جراحی را توصیه کند، این گزینه‌ها را امتحان کند.

درمان افتادگی پلک با جراحی

درمان افتادگی پلک باجراحی

جراحی افتادگی پلک برای اصلاح موقعیت عضلات پلک انجام می‌شود. این جراحی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد.

انواع مختلفی از جراحی افتادگی پلک وجود دارد که بسته به علت و شدت افتادگی پلک انتخاب می‌شود. برخی از رایج ترین انواع جراحی افتادگی پلک عبارتند از:

جراحی :levator در این نوع جراحی، عضلات پلک بالا تقویت می‌شوند تا پلک را به طور کامل بالا ببرند.

جراحی برداشتن پوست: در این نوع جراحی، پوست اضافی پلک برداشته می شود تا پلک ها صاف‌تر و جوان‌تر به نظر برسند.

جراحی لیفت پلک: در این نوع جراحی، عضلات و پوست پلک بالا برداشته می‌شوند تا پلک بدون چروک و جوان‌تر به نظر برسند.

پس از جراحی افتادگی پلک، معمولاً لازم است که پانسمان هایی برای محافظت از زخم‌ها استفاده کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف داروهای مسکن داشته باشید.

اکثر افراد پس از جراحی افتادگی پلک کامل بهبود پیدا می‌کنند. با این حال، ممکن است برخی عوارض جانبی مانند کبودی، تورم و قرمزی وجود داشته باشد که معمولاً طی چند هفته برطرف می‌شوند.

درمان خانگی افتادگی پلک

هیچ درمان خانگی قطعی برای افتادگی پلک وجود ندارد. با این حال، برخی از درمان‌های خانگی ممکن است به بهبود علائم کمک کند.

ماساژ پلک: ماساژ منظم پلک‌ها به تقویت عضلات پلک و بهبود انعطاف‌پذیری آن کمک می‌کند. برای انجام ماساژ پلک، انگشتان خود را به آرامی روی پلک بمالید و دایره‌هایی به اندازه یک سکه بکشید. این کار را به مدت ۵ دقیقه در هر طرف انجام دهید.

استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد به کاهش تورم و التهاب پلک‌ها کمک می‌کند. یک پارچه تمیز را در آب سرد خیس کنید و آن را روی پلک‌های خود قرار دهید. این کار را به مدت ۱۰ دقیقه در هر طرف انجام دهید.

استفاده از روغن طبیعی: روغن‌های طبیعی مانند روغن خراطین، روغن زیتون و روغن بادام می‌توانند به تقویت عضلات پلک و بهبود گردش خون کمک کنند. چند قطره روغن را روی انگشتان خود بمالید و به آرامی روی پلک‌ها بمالید. این کار را به مدت ۵ دقیقه در هر طرف انجام دهید.

استفاده از محصولات ضد پیری: محصولات ضد پیری به کاهش چین و چروک و افتادگی پلک کمک می‌کنند. محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی ترکیباتی مانند رتینول، هیالورونیک اسید و ویتامینc باشند.

جمع‌بندی مطالب

افتادگی پلک زمانی اتفاق می افتد که پلک بیش از حد معمول به سمت پایین آویزان باشد. افتادگی پلک گاهی طبیعی است و اغلب با افزایش سن ایجاد می‌شود. اگر افتادگی شدید باشد، بر عملکرد چشم تأثیر می‌گذارد و بینایی را محدود می‌کند.

بهترین گزینه درمان افتادگی پلک بستگی به علت ایجاد آن دارد. اگر افتادگی پلک یک فرد باعث مشکل عملکردی شود، پزشک ممکن است یکی از چندین گزینه درمانی را توصیه کند که ممکن است جراحی یا غیرجراحی باشند. اگر فردی نگران افتادگی پلک است، بهتر است با پزشک مشورت کند.

سیاهی زیر چشم : دلایل و عوامل موثر و روش‌های خانگی برای درمان آن

تزریق فیلر زیر چشم+ مزایا و عوارض

بهترین روش های  درمان گودی زیر چشم

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *