کرونا در کودکان؛ چگونه از فرزندان خود در برابر کرونا محافظت کنیم؟

چگونه از ابتلا کودکان به کرونا جلوگیری کنیم؟

در حالی که هنوز موج اول کرونا در ایران به پایان نرسیده، بسیاری از محققان از شروع موج دوم آن در پاییز خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد تا زمانی که واکسن مناسبی برای این بیماری کشف نشود و دو سوم مردم دنیا هم به این بیماری مصونیت پیدا نکنند، نمی‌توان گفت که کامل از شر این ویروس خلاص شده‌ایم. پس باید تا آن زمان از خود و اطرافیانمان در برابر این ویروس محافظت کنیم. اما مهم‌ترین دغدغه پدرها و مادرها در زمان کرونا، محافظت از کودکانشان است. درست است که کودکان به خاطر داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر از افراد بزرگسال، کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند، اما به این حال کرونا در کودکان هم می‌تواند مرگبار باشد. بنابراین باید تمام تلاش خود را برای محافظت از کودکانمان انجام دهیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با علائم کرونا در کودکان و محافظت از آن‌ها آشنا کنیم.

علائم کرونا در کودکان چیست؟

به اساس شواهد بدست آمده، به نظر نمی‌رسد که کودکان در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان در هنگام مواجه شدن با کرونا باشند.  با این حال تاثیر ویروس کرونا در کودکان، بسیاری از متخصصان را سردرگم کرده است. به نظر می‌رسد که تعداد بسیار کمی از کودکان پس از ابتلا به این بیماری به طور جدی بیمار می‌شوند یا حتی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال در بریتانیا تنها ۱۰ نفر از ۱۹۷۴۰ نفر از افراد زیر ۲۰ سال مبتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست دادند. با این حال نباید کرونا در کودکان را دست کم گرفت. چون کودکان می‌توانند باعث شیوع موج دوم شیوع کرونا شوند و افراد بزرگسال را به خطر بیندازند. بنابراین دانستن علائم ویروس کرونا در کودکان بسیار مهم است.

علائم کرونا در مقاسه با آنفولانزا و سرماخوردگی

علائم کرونا در مقاسه با آنفولانزا و سرماخوردگی

علائم ویروس کرونا در کودکان مشابه با بزرگسالان است. با این حال کودکانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، معمولا علائم خفیف‌تری را نشان می‌دهند.  علائمی که معمولا در کودکان گزارش می‌شود، معمولا علائمی مانند سرما خوردگی که شامل سرفه، تب، لرز، دردهای عضلانی، از بین رفتن حس چشایی و بویایی و آبریزش بینی است. همچنین در موارد حادتر استفراغ و اسهال هم گزارش شده است.

این علائم ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از ابتلا به این ویروس ظاهر شوند. افراد ابتلا به کووید ۱۹ معمولا یک یا ترکیبی از علائم بالا را نشان می‌دهند. فراموش نکنید که این علائم همه را شامل نمی‌شود. در صورت بروز سایر علائم وخیم و نگران کننده حتما با پزشک مشورت کنید. اگر یکی از علائم زیر را در فرزند خود مشاهده کردید، سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید:

  • مشکل در تنفس
  • احساس درد مداوم یا فشار در سینه
  • لب یا صورت مایل به آبی

آیا سردرد یکی از علائم ابتلا به ویروس کروناست؟

ویروس کرونا طیف وسیعی از علائم را شامل می‌شود. از بیماری‌های خفیف گرفته تا ذات‌الریه. علائم این بیماری معمولا تب، سرفه و سردرد است. در موارد شدیدتر هم مشکلات تنفسی و سردرد را به همراه دارد. اما توجه داشته باشید که هر سر دردی نشانه ابتلا به این ویروس نیست و باید با دقت و حفظ خونسردی علائم دیگر را بررسی کرد.

حتما بخوانید: همه شایعات و حقیقت‌هایی که باید درباره ویروس کرونا بدانید

آیا اسهال یکی از علائم کرونا در کودکان است؟

یکی از علائم کرونا در کودکان و حتی بزرگسالان بروز بیماری‌های گوارشی است. محققان دانشگاه استنفورد دریافته‌اند که یک سوم بیماران مبتلا به این ویروس که علائم خفیفی از ویروس را در خود نشان داده‌اند، دچار مشکلات گوارشی هم شده‌اند. مطالعات محققان در دانشگاه پکن هم نشان می‌دهد که تا ۷۹ درصد مبتلایان به این ویروس دچار بیماری‌های گوارشی شده‌اند.

اسهال یکی از شایع‌ترین موارد ابتلا به این ویروس است. مطالعات اخیر نشان داده است که در حدود ۱۹.۴ درصد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند دچار اسهال نیز شده‌اند. از جمله بیماری‌های دیگر گوارشی که مبتلایان به آن دچار شده‌اند می‌توان به استفراغ و از دست دادن اشتها اشاره کرد.

مراقبت از کودکان در زمان شیوع ویروس کرونا

اگر فرزند شما با شخصی در تماس بوده که به این ویروس مبتلا شده، باید ۱۴ روز از او در قرنطینه نگهداری کنید یا اینکه فرزند شما توسط پزشک معاینه و پس از انجام تست کرونا، عاری از کرونا اعلام شود. تا آن زمان کودک شما باید در خانه بماند و از تماس او با سایر افراد جلوگیری کنید. علاوه بر این، فرزند خود را در این مدت از نظر تب و سرفه کنترل کنید. در صورت بروز هر یک از این علائم،  حتما با پزشک تماس گرفته و مشورت کنید. شما می‌توانید با رعایت موارد زیر از سلامتی فرزندان خود در زمان شیوع ویروس کرونا اطمینان حاصل کنید.

حتما بخوانید: چگونه از خودمان در مقابل کرونا محافظت کنیم؟

۱. فاصله اجتماعی را به دقت رعایت کنید

مهم‌ترین عامل کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و محدود کردن تماس تا حد ممکن است. به کودکان خود آموزش دهید که حتی در زمان مدرسه هم فاصله اجتماعی را رعایت کنند و با سایر کودکان و خانواده آن‌ها بازی‌های حضوری نداشته باشند. اگر کودکان در خارج از خانه بازی می‌کنند، ضروری است که فاصله دو متری را با سایر کودکان و بزرگسالان حفظ کنند.

۲. شستن صحیح دست‌ها را به کودکان یاد دهید

مطمئن شوید که کودکان رفتارهای پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها را به خوبی انجام می‌دهند. لازم است که کودکان نحوه صحیح شستن دست‌ها را به خوبی یاد بگیرند و حداقل برای ۲۰ ثانیه دست‌های خود را با آب و صابون بشویند. این موضوع به خصوص در زمان‌هایی که در مکان‌های عمومی بوده‌اید، بسیار ضروری است.

۳. برنامه تعطیلات و سفر خود را تغییر دهید

برنامه‌های سفر خود یا دید و بازدیدها را در زمانی که این ویروس در کشور فعال هست، به عقب بیندازید. سفر کردن یا دیدن سایر اعضای خانواده می‌تواند کودکان را به راحتی در معرض خطر قرار دهد. کودکان مبتلا به این ویروس ممکن است فقط برخی علائم خفیف را داشته باشند؛ اما هنوز هم می‌توانند به راحتی ویروس را به افراد دیگر (به خصوص افراد مسن) منتقل کنند و باعث به وجود آمدن موج دوم شیوع ویروس شوند.

۴. دید و بازدید از افراد مسن را محدود کنید

افراد مسن یا افرادی که شرایط پزشکی جدی دارند، بالاترین خطر امکان ابتلا به بیماری شدید کووید ۱۹ را دارند. اگر از افراد مسن در خانه مراقبت می‌کنید، اقدامات احتیاط آمیز را برای جدا کردن فرزندان خود از این افراد در نظر بگیرید. دید و بازدید از افراد مسن خانواده مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به عقب بیندازید یا این دیدارها را به صورت آنلاین برگزار کنید.

حتما بخوانیددستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت و نگهداری از بیماران مشکوک به کرونا در خانه

۵. مراقب بروز هر گونه علائم کرونا در کودکان باشید

اگر علائم این بیماری به خصوص سرفه یا تنگی نفس را در فرزندانتان مشاهده می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید و فرزند خود را تا حد ممکن در خانه و دور از دیگران نگه دارید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *