چگونه از خودمان در مقابل کرونا محافظت کنیم؟

باتوجه به شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیار مهم است که از خود در مقابل این ویروس محافظت کنید. در حال حاضر هیچ واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد. اما جای نگرانی نیست. افراد زیادی هستند که پس از ابتلا به این بیماری، بهبود یافته‌اند. اما به یاد داشته باشید که همیشه بهترین درمان، پیشگیری است.

رعایت بهداشت فردی برای محافظت از خود و اطرافیانتان، در مواجهه با این ویروس بسیار مهم است. در مطلب قبلی شما را با شایعات و حقایقی درباره ویروس کرونا آشنا کردیم. در این مطلب قصد داریم با جزئیات کامل توضیح دهیم چه کارهایی می‌توانید برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهید.

 

چگونه از خودمان در مقابل کرونا محافظت کنیم؟

کرونا چقدر مرگبار است؟

کرونا چقدر مرگبار است؟در این شکل می‌توانید میزان کشندگی این ویروس دربرابر سایر ویروس‌های مرگ‌بار را مشاهده کنید.

 

محافظت کردن از خود و خانواده‌تان در این شرایط، امری ضروری و مهم است. در ابتدا سعی کنید تا آن‌جا که می‌توانید از بیرون رفتن خودداری کنید. در ادامه مواردی را نام برده‌ایم که می‌تواند از شما در برابر کرونا محافظت کند.

 

۱. دست‌هایتان را مرتب بشویید

دست‌هایتان را مرتب و با آب و صابون بشویید یا از مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید. حتما از آب جاری برای شستن دست‌ها استفاده کنید. شستن دست‌ها در تشت یا کاسه آب و به طور کلی آب ساکن، هیچ کمکی نخواهد کرد.

چرا؟ آب و صابون و محلول‌های الکلی کمک می‌کنند تا ویروس از روی دست شما پاک شود.

 

نحوه شستن دست‌ها

۱. شیر آب را باز کنید و دست‌ها را زیر آن بگیرید.
۲. تمام دست‌تان را به صابون آغشته کنید.
۳. تمام سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بمالید، از جمله پشت دست‌ها، میان انگشتان و زیر ناخن‌ها.
۴. دست‌ها را کاملا با آب بشویید.
۵. دست‌ها را با دستمال تمیز یا حوله یک‌بار مصرف خشک کنید.
۶. دست‌ها را مرتب بشویید، به خصوص قبل از خوردن، بعد از فین کردن، سرفه یا عطسه و دستشویی.
۷. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از ژل شستشوی دست الکلی با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید. اگر دستان‌تان به صورت مشهود کثیف هستند، حتما با آب و صابون بشویید.

 

۲. در هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرید

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با آرنجتان یا یک دستمال بپوشانید. دستمال را بلافاصله به سطل انداخته و دستان خود را با آب و صابون یا الکل تمیز کنید.

چرا؟ پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه از شیوع میکروب و ویروس جلوگیری می‌کند. اگر در دستان خود عطسه کرده باشید، ممکن است اشیا یا افرادی که با آن‌ها تماس دارید را آلوده کنید.

 

۳. فاصله خود را افراد حفظ کنید

حداقل یک متر (سه قدم) فاصله بین خود و سایر افراد (به خصوص افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند یا تب دارند) ایجاد کنید.

چرا؟ وقتی شخصی به یک بیماری تنفسی مانند ویروس کرونا آلوده شده، سرفه یا عطسه، قطرات کوچک حاوی ویروس را پخش می‌کند. اگر خیلی نزدیک باشید، ممکن است از ویروس تنفس کنید.

 

۴. از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید

اگر دستتان را نشسته‌اید، به هیچ عنوان اقدام به دست زدن به چشم، بینی و دهان نکنید.

چرا؟ دستان شما احتمالا سطحی آلوده به ویروس را لمس می‌کند. اگر با دستان آلوده، چشم، بینی یا دهان خود را لمس کنید؛ می‌توانید ویروس را به درون بدن انتقال دهید.

 

۵. اگر تب دارید یا سرفه می‌کنید یا نمی‌توانید خوب نفس بکشید، سریعا به بیمارستان مراجعه کنید

اگر به مکانی سفر کرده‌اید که در آن‌جا ویروس کرونا گزارش شده است یا با کسی در ارتباط بوده‌اید که به آن مکان‎‌ها سفر کرده و مشکلات تنفسی برایش به وجود آمده، حتما آن را در میان بگذارید.

چرا؟ زمانی که شما تب، سرفه یا مشکلات تنفسی دارید، لازم است سریعا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. زیرا این وضعیت ممکن است به دلیل عفونت‌های تنفسی یا وضعیت جدی دیگری باشد. علائم مشکلات تنفسی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و بسته به تاریچه سفرهای شما، می‌تواند نشانه ابتلا به ویروس کرونا باشد.

 

۶. اگر دچار مشکلات تنفسی خفیف شده‌اید و سابقه مسافرت به مکان‌های آلوده را ندارید چه؟

اگر دچار مشکلات تنفسی خفیف شده‌اید و هیچ سابقه مسافرت به مکان‌های آلوده را ندارید، اقدام به انجام موارد بهداشتی اولیه برای بهبود تنفس  کنید و در صورت امکان در خانه بمانید.

از مصرف محصولات خام حیوانی یا گوشت‌های نیم‌پز، خودداری کنید. در مصرف گوشت، شیر و سایر محصولات گوشتی احتیاط کنید. مطمئن شوید که آن‌ها را به خوبی پخته‌اید و شیر را هم خوب بجوشانید تا از انتقال احتمالی ویروس جلوگیری کنید.

 

آیا از ماسک برای محافظت از خودمان استفاده بکنیم؟

پوشیدن ماسک می‌تواند به محدود کردن شیوع برخی از بیماری‌های تنفسی کمک کند. با این وجود استفاده از ماسک به تنهایی تضمینی برای جلوگیری از عفونت نیست و باید سایر اقدامات پیشگیری از جمله بهداشت دست و دستگاه تنفسی انجام شود.

سازمان بهداشت جهانی توصیه به استفاده منطقی از ماسک‌های پزشکی می‌کند. بنابراین از هدر رفتن غیرضروری منابع گرانبها و سواستفاده احتمالی از ماسک‌ها جلوگیری کنید. این بدان معناست که استفاده از ماسک تنها در صورتی که دچار علائم تنفسی شده‌اید یا از شخصی مراقبت می‌کنید که مبتلا به این بیماری است، ضروری است.

 

چطور از ماسک استفاده کنیم؟

درست پوشیدن ماسک بسیار مهم است. چوت در غیر این صورت کارایی خود را از دست می‌دهد. در شکل زیر می‌توانید با نحوه صحیح استفاده از ماسک آشنا شوید:

چگونه از ماسک استفاده کنیم؟

  • ۱. قبل از پوشیدن ماسک، دستان خود را با آب و صابون یا مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل بشویید.
  • ۲. دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ شکافی بین صورت و ماسک وجود ندارد.
  • ۳. در زمان استفاده از ماسک، از دست زدن به آن خودداری کنید. اگر به ماسک زدید، دستان خود را بشویید.
  • ۴. به محض مرطوب شدن ماسک، آن را با یک ماسک جدید عوض کنید.
  • ۵. برای درآوردن ماسک از صورت، آن را از پشت جدا کنید و جلوی ماسک را لمس نکنید. سپس دست‌هایتان را بشویید.

فراموش نکنید که در حال استفاده از ماسک‌های یکبار مصرف هستید. عمر این‌گونه ماسک‌ها معمولا ۸ ساعت است و پس از آن کارایی خود را از دست می‌دهند. بسیار مهم است که مرتب ماسک‌ خود را تعویض کنید.

 

چه تفاوتی بین ویروس کرونا و سرما خوردگی یا آنفولانزا وجود دارد؟

افراد مبتلا به ویروس کرونا، آنفلولانزا یا سرماخوردگی معمولا علائم تنفسی مانند تب، سردرد، سرفه و آبریزش بینی را نشان می‌دهند. اگرچه بسیاری از علائم یکسان هستند اما در اثر ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند. به همین دلیل، تشخیص این بیماری تنها بر اساس علائم دشوار است. به همین دلیل لازم است که برای تایید ابتلا به کرونا آزمایش مخصوص را انجام دهید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند افرادی که سرفه، تب و مشکل تنفسی دارند، باید هرچه زودتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *