فواید پیاده روی چیست؟ با ۱۰ فایده مهم پیاده روی آشنا شوید

همه چیز درباره فواید پیاده روی

پیاده روی روشی عالی برای بهبود و حفظ سلامت جسمانی شماست. تنها ۳۰ دقیقه پیاده روی در هر روز می‌تواند آمادگی قلبی و عروقی بدن شما را به شکل قابل توجهی تقویت کند. پیاده روی باعث تقویت استخوان‌ها شده، چربی‌های اضافه بدن را کاهش می‌دهد و قدرت و استقامت ماهیچه‌های بدن را تقویت می‌کند. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. پیاده روی برخلاف بسیاری از ورزش‌ها رایگان است و نیازی به تجهیزات و آموزش خاصی ندارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را به صورت کامل با فواید پیاده روی آشنا کنیم و توضیح دهیم که چرا پیاده روی برای سلامتی شما مفید است.

 

چرا باید پیاده را در برنامه روزانه خود قرار دهیم؟

سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز راه بروید.

سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز راه بروید.

قبل از این‌که به سراغ فواید پیاده روی برویم، می‌خواهیم اول برای شما توضیح دهیم که چرا باید  پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید؟ برای اینکه بدنی سالم داشته باشید حتما لازم نیست به مدت طولانی فعالیت بدنی داشته باشید. یک تحقیق در سال ۲۰۰۷ روی زنانی که تحرک کمی دارند، نشان داد که ورزش کردن حتی در سطوح پایین (۷۵ دقیقه در هفته) میزان سلامتی را به طرز قابل توجهی بهبود می‌بخشد. پیاده روی ورزشی سطح پایین به حساب می‌آید که به تجهیزات زیادی احتیاج ندارد و در هر ساعتی از شبانه‌روز قابل انجام است و می‌تواند با سرعت مورد نظر شما انجام شود.

یکی از مهم‌ترین فواید پیاده روی این است که خطرات ناشی از ورزش کردن را ندارد. تنها کافی است از خانه خارج شوید و راه بروید. پیاده روی برای افرادی که اضافه وزن دارند و افراد سالخورده یا کسانی که در مدت زمان طولانی ورزش نکرده‌اند، یک فعالیت بدنی عالی محسوب می‌شود.

پیاده روی چه به منظور تناسب اندام انجام شود و چه به منظور تفریح، محدود به قدم زدن در خیابان‌های اطراف محل زندگیتان نیست. مکان‌های مختلفی برای پیاده روی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و پیاده روی به تفریحی لذت‌بخش و یک سبک زندگی تبدیل کنید.

 

فواید پیاده روی

چقدر با فواید پیاده روی برای سلامتی آشنا هستید؟

چقدر با فواید پیاده روی برای سلامتی آشنا هستید؟

شما در هنگام راه رفتن، وزن بدن خود را تحمل می‌کنید. این نوع فعالیت ورزشی به تمرینات تحمل وزن مشهور است . مهم‌ترین فواید پیاده روی برای سلامتی بدن به شرح زیر است:

  • بالا بردن قدرت تحمل اندام‌های قلبی، عروقی و ریوی
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی
  • مدیریت بهتر شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، درد مفاصل و عضله یا سفی و دیابت
  • کمک به داشتن استخوان‌های قوی‌تر و بهبود تعادل آن‌ها
  • افزایش قدرت عضلانی و استقامتی
  • کاهش چربی بدن

مواردی که در بالا گفته شد تنها فواید کلی پیاده روی بود. فواید پیاده روی بسیار بیشتر از این موارد است. در ادامه ۱۰ فایده جذاب پیاده روی را برای شما ذکر کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: پیاده روی در تهران

 

۱. پیاده روی و چربی سوزی

یکی از مهم‌ترین فواید پیاده روی، چربی سوزی است. قدم زدن به شما کمک ‌می‌کند تا کالری بیشتری در روز بسوزانید. سوزاندن کالری به شما در حفظ تناسب اندام و کاهش وزن کمک می‌کند.

چربی سوزی در هنگام پیاده روی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سرعت قدم زدن
  • مسافتی که پیموده‌اید
  • شیب مسافت (شما در کالری بیشتری در مسیرهای سربالایی می‌سوزانید.)
  • وزن شما

 

بیشتر بخوانید: تمرینات کاردیو برای چربی سوزی بیشتر

 

۲. مهم‌ترین فواید پیاده روی : قلبتان را قوی‌تر کنید

فواید پیاده روی و تاثیری که روی سلامتی قلبتان دارد، برکسی پوشیده نیست! حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را ۱۹ درصد کاهش دهد و شما می‌توانید این رقم را با افزایش مدت و مسیر پیاده روی، بیشتر کنید.

 

۳. میزان قند خون خود را کم‌تر کنید

یک پیاده روی کوتاه پس از یک وعده غذایی به کاهش قند خون کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داده که ۱۵ دقیقه قدم زدن پس از هر وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) سطح قند خون را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش داده. پس اگر از بیماری قند خون رنج می‌برید، پیاده روی پس از هر وعده غذایی را فراموش نکنید.

 

۴. درد مفاصل تا کم‌تر کنید

پیاده با تقویت ماهیچه‌های مفاصل به محافظت از مفاصل بدن شما از جمله زانو و باسن کمک زیادی می‌کند. پیاده‌روی به کاهش درد مفاصل در کسانی که دچار آرتروز هستند، کمک زیادی می‌کنید. همچنین اگر در هفته ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر پیاده‌روی کنید، احتمال مبتلا شدن به آرتریت را بسیار کاهش می‌دهید.

 

۵. باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌‌شود

پیاده روی خطر ابتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا به شدت کاهش می‌دهد. در یک مطالعه، هزار شخص بزرگسال در فصل زمستان که آنفولانزا بسیار شایع هست، مورد تحقیق قرار گرفتند. افرادی که در روز به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و با سرعت متوسط قدم می‌زدند، ۴۳ درصد کمتر از به بیماری‌های سرماخوردگی و عفونت دستگاه‌های تنفسی مبتلا شدند.

اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید، سعی کنید از این فایده پیاده‌روی استفاده کنید. شما حتی می‌توانید روی یک تردمیل یا در اطراف مراکز سرپوشیده قدم بزنید.

 

۶. انرژی خود را تقویت کنید

احتما این موضوع شما را شگفت‌زده می‌کند. اما اگر خسته هستید، پیاده‌روی می‌تواند به بازیابی انرژی و سرحال شدن شما کمک زیادی کند!  یکی از فواید پیاده‌روی این است که همانند ماساژ به افزایش جریان اکسیژن در بدن شما کمک زیادی می‌کند و علاوه بر این سطح کورتیزول و اپینفرین را در بدن شما افزایش می‌دهد. این هورمون‌ها باعث افزایش انرژی در بدن شما می‌شوند.

 

۷. روحیه خود را بهتر کنید

مطالعات نشان می‌دهد که پیاده روی می‌تواند در بهتر شدن روحیه شما تاثیر بسزایی داشته باشد. قدم زدن به کاهش اضطراب، افسردگی و روحیه منفی کمک می‌کند و همچنین اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

برای تجربه این فایده پیاده‌روی، حتما قدم زدن را به مدت ۳۰ دقیقه و سه روز در هفته انجام دهید. همچنین می‌توانید آن را به سه پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید.

 

۸. فواید پیاده روی برای داشتن عمر طولانی را فراموش نکنید

قدم زدن با سرعت بیشتر می‌تواند زندگی شما را طولانی‌تر کند. محققان دریافته‌اند که پیاده روی با سرعت متوسط در مقایسه با سرعت آهسته منجر به کاهش ۲۰ درصدی خطر مرگ می‌شود! این در حالی است که قدم زدن با سرعتی سریع (۶ کیلومتر در ساعت) این مقدار را به ۲۴ درصد کاهش می‌شود. در این مطالعه، ارتباط پیاده‌روی با سرعت بیشتر، با عواملی مانند دلایل مرگ، بیماری قلبی و عروقی و مرگ ناشی از سرطان بررسی شده.

 

۹. شکل پاهایتان را جذاب‌تر کنید

راه رفتن ماهیچه‌های پاها را تقویت می‌کند. برای تقویت بیشتر عضلات خود، در مناطق کوهستانی یا سربالایی‌ها قدم بزنید. یا مسیرهای پله‌ای را طی کنید. شما می‌توانید پیاه روی را با سایر فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه سواری یا دویدن ترکیب کنید. همچنین می‌توانید تمرینات مقاومتی مانند ایروبیک، اسکات، تی آر ایکس، وزنه زدن و… را انجام دهید.

 

 ۱۰. با پیاده تفکر خالقانه داشته باشید

پیاده روی به باز شدن ذهن شما کمک می‌کند و باعث می‌شود تا آزادنه‌تر و خلاقانه‌تر فکر کنید. در یک مطالعه افرادی مقایسه شدند که سعی داشتند در هنگام راه رفتن یا نشستن، به ایده‌های جدید فکر کنند. محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان در هنگام راه رفتن و به‌خصوص زمانی که در حال پیاده روی در بیرون هستند، بسیار بهتر عمل می‌کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که پیاده روی باعث به وجود آمدن جریان آزاد ایده‌ها می‌شود و روشی بسیار ساده برای افزایش خلاقیت است.

 

۳۰ دقیقه در روز پیاده روی کنید

حالا که با فواید پیاده روی آشنا شدید حتما این ورزش بسیار ساده را برنامه روزانه خود قرار دهید. برای بهره بردن از فواید پیاده روی، سعی کنید حداقل در اکثر روزهای هفته، ۳۰ دقیقه و با سرعت زیاد قدم بزنید. ممکن است این کار در ابتدا کمی برایتان سخت باشد. اما پس از چند روز، برایتان بسیار راحت و ساده خواهد شد. اگر وضعیت پزشکی خاصی دارید و پیاده روی ممکن است خطراتی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد، قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی جدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

نکاتی برای ایمن بودن در هنگام پیاده روی

پیاده روی طول عمر را افزایش می‌دهد.

پیاده روی طول عمر را افزایش می‌دهد.

برای اطمینان از ایمنی در هنگام راه رفتن ، این نکات را رعایت کنید:

  • پیاده روی را در محیطی انجام دهید که ویژه عابرین پیاده است. در صورت امکان به دنبال مناطق پرنور برای پیاده روی باشید
  • اگر قصد دارید در شب یا ساعات اولیه صبح قدم بزنید، یک جلیقه بازتابنده یا نور بپوشید تا خودروها بتوانند شما را ببینند.
  • کفش‌های راحت و مناسب پیاده روی بپوشید. حتما قبل از خرید کفش مطالب راهنمای خرید کفش پیاده روی و راهنمای خرید کفش طبیعت گردی را بخوانید.
  • لباس‌های راحت و گشاد بپوشید.
  • قبل و بعد از پیاده روی مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

بهترین مناطق برای پیاده روی در تهران:

 

شما چه فکر می‌کنید؟

شما چه تجربه‌ای از پیاده روی دارید؟ تا کنون به این نتیجه رسیده‌اید که قدم زدن برای شما فوایدی داشته؟ اگر چنین تجربه‌ای را دارید یا فکر می‌کنید قدم زدن فواید مهم دیگری هم دارد که ما آن را ذکر نکرده‌ایم، حتما برای ما نظر بگذراید و آن را به اشتراک بگذارید.

از این مطلب خوشتان آمد؟ [ratings]

۴.۱/۵ - (۶۵ امتیاز)
5 نظر برای "فواید پیاده روی چیست؟ با ۱۰ فایده مهم پیاده روی آشنا شوید" ارسال شده
  1. مهدی گفت:

    به مدت چندسال روزای زیادی چند کیلومتر پیاده روی کردم و کاملا موافقم منی که زانو درد شدید داشتم و پاهام سست بود با وجود اینکه لاغر بودم الان شکل پاهام خوب شده و ماهیچه ها تقویت شدن و در درمان افسردگی و افزایش اعتماد به نفس روحیه خوب در همه چیز موثره

  2. بازتاب: hossein
  3. رضا بارزانی گفت:

    واقعا از لحاظ روحی پیادە روی از هر دارویی کە باشە بهترە هستش و برای زانو درد هم خوب هستش کە من دارم واز پیادە روی فواید خوبی گرفتم .بدن انسان یە جورایی احساس بهتری می گیرە واقعا عالیە

  4. مینا گفت:

    سلام. تجربه بسیار خوبی دارم واز پیاده روی بسیار لذت مي برم سلامتی جسم و روحم و مدیونشم. توصیه می کنم حتما در برنامه ی روزانه خود قرار بدین اولش ذهن کمی مقاومت می کنه اما شما بااراده ای ومی تونی…بسم‌الله….سلامت و شاد باشید.

  5. حاج مرتضی صالحی گفت:

    پیاده روی عالی حتما انجام بدید من سرعت انزال داشتم همسرم خیلی شاکی بود مدام غر میزد بعد ۲ سال فراری شده از دست من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *