استخر رفتن برای چه کسانی مضر است؟

درباره فواید و کمک‌هایی که استخر به سلامتی انسان می‌کند، زیاد شنیده‌ایم. کمک به سیستم قلبی و عروقی، مشکلات حرکتی، بیماری‌های استخوانی، شادابی پوست و رفع اسپاسم از مهم‌ترین این فواید هستند. بااین‌حال، این فعالیت نیز مانند هر ورزش و تفریح دیگری برای برخی از افراد مناسب نیست. همچنین از آنجا که ریسک انتقال آلودگی و بیماری بدن افراد از این طریق بالاست، برخی دیگر از افراد نیز باید با احترام به سلامتی و حقوق دیگران از رفتن به استخر خودداری کنند. این افراد چه کسانی هستند؟

در این مقاله افرادی را که نباید به استخر بروند را معرفی می‌کنیم. پیش از تهیه بلیط استخر، این مقاله را مطالعه کرده و سلامتی خود و دیگران را به خطر نیندازید.

افرادی که ناراحتی های پوستی دارند

این افراد را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • افرادی که رفتن به استخر تنها به ضرر خودشان است
  • افرادی که با رفتن به استخر علاوه بر سلامتی خودشان، سلامتی دیگران را نیز تهدید می‌کنند

در دسته اول، افرادی قرار می‌گیرند که ناراحتی‌های پوستی در حال درمان و غیرواگیر دارند. به‌عنوان‌مثال، افرادی که در حال درمان جوش‌های بدن خود هستند، بهتر است تا بهبودی کامل از قرار دادن پوست خود در معرض انواع آلودگی خودداری کنند. همچنین، درصورتی‌که به تاول‌های خودایمنی مبتلا هستید، بهتر است تا بهبودی کامل از رفتن به استخر صرف‌نظر کنید. در غیر این صورت، احتمال عفونت تاول‌ها وجود دارد.

دیگر بیماری‌های پوستی، عمدتا واگیردار هستند. درصورتی‌که به انواع قارچ‌های پوستی، زگیل، تبخال، زردزخم، مولوسکوم و دیگر بیماری‌های این‌چنینی مبتلا هستید، رفتن به استخر نه‌تنها سبب وخامت وضعیت سلامتی شما می‌شود؛ بلکه قطعا سبب انتقال بیماری‌تان به دیگران نیز خواهد شد که ازنظر اخلاقی، مسئولیت بالایی دارد.

افرادی که فوبیای شدید نسبت به آب دارند

یک توصیه اشتباه به افرادی که نسبت به آب فوبیای شدید دارند این است که به‌منظور غلبه بر ترس خود به استخر بروند. این فوبیا می‌تواند نزد کودکان بیشتر باشد. این افراد در بسیاری مواقع، کنترل عصبی خود را در استخر از دست می‌دهند و با فریاد و ترس بسیار زیاد، سبب بر هم خوردن نظم استخر نیز می‌شوند. همچنین، ترس بسیار شدید ممکن است سبب حملات عصبی در آن‌ها شود. اتفاقی که می‌تواند مشکلات فیزیکی یا روحی روانی بعدی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

توصیه می‌شود اگر خود یا اطرافیانتان نسبت به آب، فوبیا یا ترس شدید دارید، پیش از مراجعه به استخرهای عمومی با استفاده از وان یا استخرهای کوچک‌تر خصوصی و در صورت نیاز، تحت نظر پزشک و مشاور، نسبت به غلبه بر فوبیای خود اقدام کنید.

درصورتی‌که ترس خودتان یا فرزندتان از آب قابل‌کنترل و طبیعی است، بهتر است هنگام حضور در استخر از همراهی مربیان یا یک شناگر حرفه‌ای برخوردار باشید و کم‌کم نسبت به رفع ترس خود و فراگیری مهارت شنا اقدام کنید.

خطر سونا و جکوزی برای پسربچه ها و مردان جوان

گفته می‌شود که استفاده مکرر از سونا و جکوزی، سبب عقیم شدن کودکان پسر و مردان جوان می‌شود. دلیل اصلی این موضوع، بالا رفتن دمای بیضه‌هاست که به‌طور طبیعی باید دمایی پایین‌تر از دمای معمول بدن، یعنی بین ۳۶٫۱ و ۳۷٫۲ درجه سانتی‌گراد باشند.

علاوه بر این، استفاده از سونا و جکوزی برای افراد مبتلا به بیماری واریکوسل نیز مضر است. این کار، سبب افزایش دمای بیضه‌ها و آسیب دیدن هرچه بیشتر مکانیسم تولید اسپرم در بدن آن‌ها می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی

به‌طورکلی، آبتنی در استخر و به‌خصوص استفاده از حوضچه‌های آب سرد یا جکوزی، سبب افزایش سرعت و فشار خون‌رسانی در بدن می‌شود. درصورتی‌که به بیماری‌های قلبی و عروقی با علائم شدید مبتلا باشید، استفاده از استخر می‌تواند سبب فشار به قلب شما شود. علاوه بر این در صورتی به بیماری‌هایی با علائم تنگی‌نفس مبتلا هستید حضور در استخر به شما توصیه نمی‌شود؛ چراکه در استخر درصد بالایی از رطوبت وجود دارد که می‌تواند سبب فشار به ریه‌های شما شود.

افرادی که به ناراحتی های گوش مبتلا هستند

حتی با استفاده از گوش‌گیر نیز نمی‌توانید جلوی ورود صد درصد آب به گوش خود را بگیرد. درصورتی‌که از هریک از ناراحتی‌های مربوط به گوش رنج می‌برید بهتر است از رفتن به استخر تا زمان بهبودی کامل، خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال، پرده گوش آسیب‌دیده می‌تواند با ورود به استخر عفونت کند. وضعیتی که نه‌تنها برای خود فرد خوشایند نیست؛ بلکه سبب انتقال عفونت از طریق آب به دیگران می‌شود.

دیگر افرادی که نباید به استخر بروند

  • افرادی که علائم سرماخوردگی دارند. یکی از بدترین کارهایی که برخی افراد بی‌ملاحظه انجام می‌دهند این است که با رفتن به سونای عمومی، سعی در بهبودی وضعیت سرماخوردگی خود دارند. درصورتی‌که علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری‌های مشابه را دارید به جد از رفتن به استخر خودداری کنید.
  • افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند. در زمان حاضر که بیماری کرونا روزانه جان بسیاری از هم‌وطنانمان را می‌گیرد باید پیش از ورود به استخر حتما همه دوزهای واکسن کرونا را دریافت کنیم. در غیر این صورت، احتمال ابتلایمان به این بیماری بسیار بالا خواهد بود. همچنین درصورتی‌که هریک از علائم این بیماری را دارید، بهتر است نسبت به انجام تست کرونا اقدام کنید و سلامتی دیگران را با مراجعه به استخر به خطر نیندازید.
  • افرادی که عدم اختیار دفع دارند. برخی افراد و به‌ویژه کودکان در کنترل دفع خود دچار مشکل هستند. این افراد باید از مراجعه به استخر به جد پرهیز کنند؛ چراکه در این صورت، سلامتی دیگران را به‌شدت با خطر مواجه می‌کنند.

سخن آخر

هر ورزش و فعالیت بدنی برای برخی از افراد ممنوع بوده و یا دارای محدودیت‌هایی است. مراجعه به استخر نیز به همین ترتیب است. اصلی‌ترین افرادی که باید از مراجعه به استخر خودداری کنند، شامل افراد با ناراحتی‌های پوستی، قلبی و عروقی و نیز افراد با علائم سرماخوردگی و کرونا هستند. مراجعه به استخر با این شرایط، سلامتی خود فرد و دیگران با خطرات جدی مواجه می‌کند. علاوه بر این، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری واریکوسل و نیز کودکان پسر و مردان جوان از استفاده مکرر از سونا و جکوزی خودداری کنند.

امیدواریم توانسته باشیم شما را در این خصوص به شکلی مفید، راهنمایی کرده باشیم. به نظر شما چه افراد دیگری نباید به استخر بروند؟ نظر خود را با ما در کامنت‌ها به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

قبل از خرید بلیط استخر بانوان این نکات بهداشتی را در نظر بگیرید

۱۲ نکته که باید هنگام مراجعه به استخر رعایت کنید

 

۳.۶/۵ - (۱۰ امتیاز)
یک نظر برای "استخر رفتن برای چه کسانی مضر است؟" ارسال شده
  1. فاطمه گفت:

    آیا کسی پسی داشته والان خوب شده میتواند برود استخر لکه ها پوست برنمی‌آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *