مسجد آبی، اولین مسجد امپراطوری بعد از ۴۰ سال

مسجد سلطان احمد

آیا تا به حال چیزی در مورد مسجد آبی شنیده‌اید؟ مکانی زیبا با مناره ۶ عددی که به زیبایی هرچه تمام‌تر در محله سلطان احمد استانبول می‌درخشد. در این تور مسافرتی مجازی، می‌خواهیم سری به این مکان بزنیم که با نام مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی آن شناخته می‌شود. تاریخچه این بنا قطعا برای شما هم جذاب خواهد بود.

مسجد آبی را بهتر بشناسیم…

مسجد سلطان احمد به عنوان یک نماد از قدرت سیاسی، در استانبول شناخته می‌شود. یادگاری به جا مانده از یک دوره تاریخی با معماری بی‌نظیر که نامگذاری آن داستان جذابی را با خود به همراه دارد. معماری زیبای این بنا باعث شده تا گردشگران زیادی پس از ورود به استانبول، تور یک روزه مسجد سلطان احمد را در میان برنامه سفر خود قرار دهند. اما تاریخچه این بنا چیست؟ چه چیزی آن را تا این اندازه محبوب کرده است؟

تاریخچه مسجد سلطان احمد

تاریخچه مسجد آبی

در سال ۱۶۰۹ بود که سلطان احمد، پادشاه عثمانی که تنها ۱۹ سال داشت، دستور ساخت این بنا را داد. (کاری که اغلب پادشاهان عثمانی برای ماندگاری نام خود انجام می‌دادند.) البته تقریبا تا ۱۶۱۶ طول کشید تا کل نمای داخلی و بخش خارجی آن تکمیل شود. توجه ویژه‌ای که این پادشاه به مسجد داشت، باعث شده بود که گاهی خودش نیز در برخی از مراحل ساخت آن حضور داشته باشد. در نهایت نیز زمانیکه تنها ۱ سال از پایان ساخت آن باقی مانده بود، در کنار همین مسجد به خاک سپرده شد و این بنا را به عنوان یادگاری از خود باقی گذاشت.

مسجد آبی در ابتدا مخصوص عبادت مسلمانان و همچنین دارای بخش‌های مختلفی مانند مدرسه، بیمارستان، مسافرخانه و … بود که البته چندین سال بعد همه آنها دچار آسیب شدند. اگر به ابعاد آن در کنار ایاصوفیه دقت کنید، آن را کمی کوچکتر خواهید دید. محمد صدفکار کسی بود که معماری این بنا را به عهده گرفته بود.

یک اشتباه کوچک و خلق اثری بزرگ…

نحوه طراحی این مسجد کاملا اتفاقی بود. محمد صدفکار برای آن ۶ مناره در نظر گرفته است. دلیل این تعداد دستوری بود که سلطان احمد به او داده بود. سلطان احمد در نظر داشت تا مسجد خود را به رنگ طلایی بنا کند. واژه‌های altın در ترکی به معنی طلایی و Altı به معنای ۶ تقریبا تلفظی شبیه به هم دارند. در آن زمان که تمام دستورات با حرف منتقل می‌شود، محمد صدفکار Altı را به جای altın از دهان پادشاه شنید و به این ترتیب ۶ مناره برای این مسجد در نظر گرفته که البته با تحسین پادشاه نیز رو به رو شد.

معماری بی نظیر و هدفمند مسجد سلطان احمد

نمای داخلی مسجد سلطان احمد

می‌خواهیم قدمی به داخل محوطه این مسجد بگذاریم. در نمای بیرونی آن، شاهد گنبدهایی هستیم که با شیبی ملایم خود را به نمایش گذاشته‌اند. در این بخش می‌توانیم سبک تاریخی و زیبای ساختمان را ببینیم و از فضای بیرون برای عکاسی استفاده کنیم.

با ورود به داخل مسجد شاهد یک سقف بلند هستیم که برای تزئین آن از ۲۰ هزار کاشی به رنگ آبی استفاده شده است و این دلیل اصلی انتخاب نام مسجد آبی برای این مکان است. روی کاشی‌ها طرح و نقش‌هایی از گل، درخت و تاریخ گذشتگان قرار گرفته که بسیار جذاب و دیدنی است. ستون‌های بزرگ و این مکان که همگی پوشیده از کاشی هستند، این بنا را تا به امروز پابرجا نگه داشته است.

در کنار این نما، یک چهلچراغ بزرگ نیز دیده می‌شود که فضای درونی را زیباتر کرده است. همچنین دور تا دور آن پنجره‌هایی وجود دارد که تعداد آنها به ۲۶۰ عدد رسیده و در ابتدا به صورت رنگی بودند و اکنون بسیاری از آنها به شیشه‌های معمولی تبدیل شدند.

در بخشی از این مسجد شاهد یک محراب هستیم که با سنگ‌ مرمر ساخته شده و دارای دیوارهای سرامیکی است که در کنار آن نیز یک منبر قدیمی نیز قرار گرفته است.

چگونه به مسجد آبی برویم؟

برای رسیدن به مسجد باید به منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی بروید. راه اصلی شما برای رسیدن به این منطقه از تکسیم است. از این مکان باید ابتدا به کاباش و سپس با استفاده از تراموای Tram T1 به ایستگاه Sultanahmet بروید. اکنون تنها با ۵ دقیقه پیاده‌روی به مسجد خواهید رسید.

خرید بلیط و شرایط بازدید از سلطان احمد استانبول

مسجد آبی

اگر با تور چند روزه به استانبول سفر کرده‌اید حتما از لیدر خود بخواهید که بازدید از این بنا را در برنامه‌های شما قرار دهد. هزینه ورودی این مکان رایگان است، اما زمان‌های خاصی برای بازدید وجود دارد. از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰، ۱۳ تا ۱۴:۳۰، ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۴۵ در روزهای هفته و از ساعت ۱۳:۳۰ در روزهای جمعه امکان بازدید وجود دارد. همچنین در وقت نماز نیز برای مدت زمان ۹۰ دقیقه اجازه ورود را به گردشگران نمی‌دهند.

اگر قصد مراجعه و بازدید از این مکان را داشته باشید، باید حتما پوشش مناسبی را انتخاب کنید. معمولا در ورودی مسجد شال یا دیگر لباس‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها به صورت امانی استفاده کنید. همچنین در مراسم مذهبی، اجازه بازدید از مسجد وجود ندارد.

از مسجد آبی دیدن کنید…

استانبول شهر مساجد تاریخی است. کافی است در سطح این منطقه چرخی بزنید تا با تعداد زیادی از مناره‌ها که هر کدام یک نام را به خود اختصاص داده‌اند رو به رو شوید. مسجدی که در این مطلب به معرفی آن پرداختیم نه تنها مکانی برای عبادت بلکه منطقه‌ای است که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این موضوع را کاملا با وجود مشخصاتی که در مورد آن گفته شد درک خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

مسجد ایاصوفیه استانبول؛ آمیخته فرهنگ و هنر

نگاهی به بهترین شهربازی‌ های استانبول

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *