مسجد ایاصوفیه استانبول؛ آمیخته فرهنگ و هنر

استانبول شهری توریستی در ترکیه است که هر ساله افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند. تعداد زیادی از اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این منطقه، بناهای بازمانده از تاریخ گذشته این کشور هستند که امروز به یکی از منابع اقتصادی مهم در آن تبدیل شده‌اند. تور مسافرتی استانبول یکی از پرفروش‌ترین‌ مقاصد در میان آژانس‌های هواپیمایی است.

در این مطلب به سراغ یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه رفتیم. کلیسایی که در ابتدا به مسجد و اکنون به یک موزه برای بازدید عموم تبدیل شده است. مسجد ایاصوفیه استانبول نام این بنا بوده و تصویری زیبا از تاریخ شهر را در ذهن گردشگران تداعی می‌کند. این مکان از نظر افراد زیادی یک نماد برای کشور ترکیه است. اگر قصد بازدید از این مسجد را دارید، بهتر است با تاریخ و شرایط ورود به آن آشنا شوید.

مسجد ایاصوفیه در کدام بخش استانبول قرار گرفته است؟

مسجد ایاصوفیه

لوکیشن این مسجد در بخش اروپایی استانبول است. جایی که مکانی پر رفت و آمد بوده و در کنار آن بسیاری از هتل‌ها، مراکز خرید و جاهای دیدنی واقع شده است. اگر آدرس مسجد معروف سلطان احمد را بشناسید، می‌توانید ایاصوفیه را هم در نزدیکی آن ببینید. به جز این جاذبه‌های گردشگری دیگری نظیر کاخ توپکایی نیز در اطراف این بنای تاریخی قرار گرفته است. در هر صورت مسیر رفت و آمد برای تور یک روزه ایاصوفیه بسیار آسان بوده و وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به آن وجود دارد.

مسیر رفت و آمد به ایاصوفیه چگونه است؟

خوشبختانه ایستگاه‌های وسایل نقلیه در نزدیکی این مسجد وجود دارد که می‌توانید از تمام نقاط استانبول خود را به آن برسانید. می‌توانید با سوار شدن در مترو خط T1 که مسیر باگجیلار-کاباتاش است و پیاده شدن در ایستگاه سلطان محمد خود را به ایاصوفیه برسانید. به جز این استفاده از قطارهای کابلی نیز شما را به کاباتاش و سپس به ایستگاه سلطان محمد می‌رساند. از این ایستگاه تا ایاصوفیه را می‌توانید پیاده طی کنید.

از میدان تکسیم تا ایاصوفیه باید ۵ کیلومتر را طی کنید که با تراموا (قطارهای برقی زمینی) یا تاکسی تقریبا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. همچنین می‌توانید با پای پیاده نیز خود را به این منطقه برسانید که در این صورت بازدید از امکان دیدنی قرار گرفته در مسیری مانند مسجد سلیمانیه، مسجد شاهزاده و برج گالاتا را هم از دست نخواهید داد.

ایاصوفیه، مسجدی بازمانده از چند دوره پادشاهی

مسجد ایاصوفیه در دوران گذشته

اکنون که با مکان این مسجد آشنا شدید، بهتر است نگاهی نیز به تاریخچه آن بیاندازیم. ایاصوفیه را در گذشته با اسامی حاجیا سوفیا و هاگیا صوفیا نیز می‌شناختند. یکی از کلیساهای مسیحیت شرق که در سال ۵۳۲ به دستور کنستانتین اول ساخته شد.

در قرن ۶ بود که بازسازی و مرمت ایاصوفیه در دستور کار قرار گرفت. معمارانی که وظیفه بازسازی این بنا را به عهده گرفتند ایسیدوروس و آنتییوس بودند. البته در کنار این دو نفر تقریبا ۱۰ هزار کارگر دیگر نیز مشغول بودند. در نهایت پس از ۵ سال این مسجد به طور کامل مرمت شد و با نام کلیسای بزرگ به محلی برای دعا و نیایش مسیحیان تبدیل شد.

در زمان محمد دوم و پس از فتح استانبول بود که این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد. بسیاری از نقش و نگارهایی که معماران این بنا در آن ایجاد کرده بودند، پوشانده و نماز در آن به پا شد.

در زمان سلیم دوم دستور مرمت دوباره این بنا داده شد و مراد سوم مناره، منبر و محراب را هم به این ساختمان اضافه کرد تا به طور کامل شبیه به یک مسجد شود. آیات قرآنی که روی دیوارهای داخلی این مکان می‌بینید، به دستور مراد چهارم روی آن نوشته و لوحه‌هایی نیز در دور سقف قرار گرفت. با کمی دقت می‌توانید اسامی امامان را روی آن ببینید که با خط ابراهیم افندی نوشته‌ شده‌اند.

تاریخ دگرگونی ایاصوفیه به همینجا ختم نشد. با ورود آتاتورک به ترکیه، این مکان با همان شکل و شمایل پایانی‌اش، یه یک موزه برای بازدید عموم تبدیل شد. این بنا با ۱۴۰۰ سال قدمت، اکنون یکی از قطب‌های گردشگری در بخش اروپایی استانبول به حساب می‌آید. اگر با تور چند روزه به استانبول می‌روید، احتمالا این مسجد نیز در بازدیدهای شما قرار می‌گیرد.

معماری بی نظیر مسجد ایاصوفیه

جدا از تاریخ چند مرحله‌ای این بنا، معماری آن نیز یکی از جذاب‌ترین ساختمان‌ها را ایجاد کرده است. این مسجد بر اساس سبک بیزانس شکل گرفته است. گنبد بزرگ روی نیم گنبدهای معلق آن و نمای بیرونی ساده از ویژگی‌های این سبک است. در این بنا دیوارها به صورت آجرهای طرح دار و با شکل مارپیچ، مشبک و به صورت هفت و هشت هستند. همچنین ستون‌ها به صورت ردیفی و سرستون‌ها حجاری شده و سبدی شکل هستند. با ورود به طبقه بالا شاهد راهروهای پوشیده از مرمر رنگی خواهید بود که در کنار موزاییک‌های پروانه‌ای جلوه زیبایی را به محیط بخشیده‌اند.

طاق‌ها در این بنا کاملا با هم هماهنگ هستند. ۴ ستون بزرگ این طاق‌ها را در جای خود نگه داشته‌اند. علاوه براین نزدیک به ۴۰ پنجره برای ورود نور خورشید به این فضا در نظر گرفته شده است.

چگونه بلیط بازدید از ایاصوفیه را خریداری کنیم؟

مسجد ایاصوفیه

اگرچه بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول نیازمند تهیه بلیط است، اما مبلغ آن چندان زیاد نخواهد بود. شما می‌توانید در تمام روزها از ۹ تا ۵ عصر در پاییز و زمستان و از ۹ تا ۷ شب در بهار و تابستان برای بازدید به این مکان مراجعه کنید. این موضوع را هم اضافه کنیم که برای ورود به مسجد به دلیل قرار گرفتن در میان اماکن مذهبی، نیازمند رعایت برخی از آداب هستید که در حین ورود به شما اعلام خواهد شد. اگر در هتل‌های این شهر باشید نیز، می توانید بلیط این مسجد را به صورت آنلاین از طریق سایت https://ayasofyamuzesi.gov.tr/en  رزرو کنید.  

ایاصوفیه منتظر شما است…

با ورود به استانبول گزینه‌های زیادی برای بازدید پیش روی شما خواهد بود که ایاصوفیه تنها یکی از آن‌ها است. با وجود قیمت مناسب ورودی آن و زیبایی‌ها و تاریخی که در دل آن نهفته است، به نظر می‌رسد ارزش بازدید را داشته باشد. به خصوص اینکه می‌توانید بازدید از مناطق دیدنی دیگر که در نزدیکی‌اش واقع شده‌اند را هم در سفر خود جای دهید. شما هم اگر تجربه‌ بازدید از این بنای تاریخی را داشته‌اید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

نگاهی به بهترین شهربازی‌ های استانبول

معرفی کامل شهر وان ترکیه: شهری زیبا و نزدیک با جذابه‌های فراوان

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *