با تنگه هلن و منطقه حفاظت شده هلن آشنا شوید

در منطقه حفاظت شده هلن طبعیت زنده و انواع تفریحات آبی را یک جا تجربه کنید.

شهرکرد به خاطر طبیعت وحشی و چشم‌اندازهای خیره کننده‌اش، یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است. کسانی که به این منطقه سفر کرده‌اند، همیشه از طبیعت آن به عنوان یکی از زیباترین طبیعت‌های ایران یاد کرده‌اند. امروز قرار است نگاهی داشته باشیم به تنگه هلن و منطقه حفاظت شدن هلن؛ با وبلاگ تخفیفان همراه باشید تا از این منطقه زیبا که می‌توان تفریحات بسیار هیجان‌انگیزی را در آن‌جا انجام داد را برایتان  توصیف کنیم. اگر علاقه‌مند به سفر هستید و می‌خواهید از این مناطق دیدن کنید، می‌توانید از خدمات تور شمال استفاده کنید.

تور شمال

منطقه حفاظت شده هلن

منطقه حفاظت شده هلن در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد و در محدوه شهرستان‌های اردل و لردگان قرار دارد. “هلن” نام پرستاری آمریکایی است که با پزشکی ایرانی بختیاری ازدواج کرد و در سال ۱۹۳۱ به ایران آمد. هلن به همراه همسرش، همراه با ایل بختیاری کوچ می‌کرد و همزمان هم به مداوای مردم می‌پرداخت. بعدها به خاطر قدردانی از زحمات او، نام این منطقه را هلن گذاشته‌اند. منطقه جنگلی و حفاظت شده هلن، در حدود ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد و پوشیده از درختان بلوط غرب است. منطقه حفاظت شده هلن، منطقه‌ای کوهستانی به حساب می‌آید که بیشترین ارتفاع آن کوه بزمنی است که ۳۲۲۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و کمترین ارتفاع آن حاشیه ارمندرود است که در ارتفاع ۱۱۶۶ متری از سطح زمین قرار گرفته.

منطقه هلن آب و هوای نیمه مرطوبی دارد. این منطقه در تابستان گرم و خشک است و زمستان‌های سردی دارد. بهار بهترین فصل برای سفر به این منطقه است. آب و هوای خنک و بهاری هلن در فصل بهار باعث شده تا طبیعت‌گردهای زیادی از این منطقه بازدید کنند. اگر اهل کوه‌نوردی و صخره‌نورده هستید، حتما از طبیعت گردی در این منطقه لذت خواهید برد. شما در این منطقه با آبشارهای طبیعی، رودخانه‌های خروشان، جنگل‌های بلوط، حیات وحش زیبا مواجه خواهید شد. اگر اهل عکاسی هستید، منطقه حفاظت شده هلن، منطقه‌ای منحصربه‌فرد برای عکاسی است.

تنگه هلن کجاست؟

رفتینگ در تنگه هلن

رفتینگ در تنگه هلن

رفتینگ در آب‌های خروشان یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین ورزش‌هایی است که در طبیعت انجام می‌شود و علاقمندان بسیاری دارد. تنگه هلن یکی از جذاب‌ترین مناطق ایران برای رفتینگ و تفریحات آبی است. از زمانی که سد کارون ۴ ایجاد شده، اکوتوریسم این منطقه تغییر کرده و امکان لذت بردن از ورزش‌های آبی مانند رفتینگ فراهم شده. با تاسیس کمپ هلن در این منطقه، امکان هرچه بیشتر لذت بردن از این منطقه بیشتر شده. شما می‌توانید در چادرهای حرفه‌ای این منطقه اقامت کنید. سرویس‌های بهداشتی و حتما به صورت کانکس در این کمپ ایجاد شده. این کمپ با داشتن کافی‌شاپ و تفریحات آبی مانند بلاب جامپ يا بالشتک بادی، ترامپولین و سكوی بازی، تخت ننو، قايق‌های بادی یک نفره و چند نفره شرایط جذابی را در این منطقه ایجاد کرده.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده هلن

درخت “بلوط غرب” اصلی‌ترین پوشش گیاهی در این منطقه جنگلی و حفاظت شده است. بسیاری از منطقه را جنگل بلوط غرب پوشیده است. اما این موضوع به این معنی نیست که گونه‌های دیگر گیاهی در این منطقه پیدا نمی‌شود. شما می‌توانی گونه‌هی گیاهی دیگری مانند زالزالک، ارژن، دافنه، گز، بادام، بنه، پلاخور، شکر تیغال و گون را در این منطقه پیدا کنید.

با توجه شرایط اقلیمی، جنگل‌های انبوه و منابع آبی منطقه، گونه‌های متنوع جانوری را می‌توانید در تنگه هلن و منطقه حفاظت شده هلن پیدا کنید. خرس قهوه‌ای، شغال، تشی، روباه، گراز، گرگ، خرگوش، کبک، دلیجه، عقاب طلائی، افعی، لاک پشت آبزی و زاغ نوک قرمز از جمله پوشش جانوری در این منطقه هستند.

مسیر دسترسی

نگران مسیر دسترسی به این طبیعت زیبا نباشید.

نگران مسیر دسترسی به این طبیعت زیبا نباشید.

دسترسی به منطقه حفاظت شدن هلن اصلا سخت نیست. کافی است در مسیر شهرکرد به خوزستان حرکت کنید. این مسیر آسفالت است و رفتن به این منطقه را بسیار راحت کرده. این منطقه در حاشیه این مسیر قرار گرفته. البته راه‌های دیگری هم برای رفتن به تنگه هلن و منطقه حفاظت شده وجود دارد. شما می‌توانید از جاده‌های خاکی روستای جوزستان و جاده دورک برای رفتن به منطقه حفاظت شده هتل استفاده کنید.


این مطالب را هم بخوانید:

آبشار ویسادار کجاست؟ زیبایی کم‌نظیر در دل طبیعت گیلان

رفتینگ، یک ماجراجویی کاملا واقعی در دل طبیعت

سیر تا پیاز کلاردشت و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی اطراف آن

۳/۵ - (۲ امتیاز)
3 نظر برای "با تنگه هلن و منطقه حفاظت شده هلن آشنا شوید" ارسال شده
  1. bardia گفت:

    اصلا این منطقه ربطی به شهر کرد نداره /لردگان و اردل کجا شهرکرد کجا /درسته مرکز استان شهرکرد هستش ولی خود شهر شهرکرد هیچ جای دیدنی طبیعی نداره و شما بهتره بگویید چهارمحال و بختیاری چون چهارمحال و بختیاری شامل مناطق بسار دیدنی و گردشگری فراوان مثل همین تنگه هلن /دره عشق/گندمکار/فرخشهر/اردل/لردگان

    1. احسان گفت:

      حرف شما درست اما دوست عزيز متر و معيار از مركز استان است ، شهركرد اردل ناغان و غيره آدرس دهى از مركز استان است.

  2. م ر گفت:

    کی گفته خود شهرکرد جای دیدنی نداره؟! شهرکرد مرکز منطقه ی لار هست با دهها نقطه ی دیدنی و شگفت انگیز ‌‌… از چشمه ی وقت و ساعت، جنگلهای ارژن، سامان و زمان خان تا بسیاری مناطق کمتر شناخته شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *