با کویر ورزنه بیشتر آشنا شوید

پیاده روی در تپه هاش شنی کویر ورزنه

کویر ورزنه آرامشی را با خود به همراه می‌آورد که در کمتر کویرهای دیگر ایران پیدا خواهید کرد. در كوير ورزنه تا جایی که چشم کار می‌کند، پر است از مناظر یکدست و شن‌ها و تپه‌های کویری که سکوت و آرامش غرق شده‌اند. در دل کویر می‌توانید تفریحات را پیدا کنید که در هیچ‌جای دیگر نظیر آن را پیدا نخواهید کرد. تفریحاتی مانند شتر سواری، آفرود، موتور سواری، پیاده روی در کویر و… . شما می‌توانید در این کویر زیبا عکس‌های منحصر به فردی بیندازید. قبلا در مطالب جداگانه در مورد کویر مصر و کویر مرنجاب برایتان گفتیم. اگر قصد کویرگردی با یک تور کویر را دارید، امروز با ما همراه باشید تا در مورد كوير ورزنه و زیبایی‌های خاص این کویر برایتان بگوییم.

پیاده روی در تپه هاش شنی کویر ورزنه

معرفی کویر ورزنه

کویر ورزنه در استان اصفهان قرار گرفته. این کویر ۱۰۰ کیلومتر از شرق شهر اصفهان فاصله دارد. شمال این کویر شهرستان ورزنه و زاینده رود قرار دارد. این کویر از شرق به تالاب گاوخونی می‌رسد و از جنوب کویر ورزنه به حسن آباد می‌رسد. ماسه‌های روان، تپه‌های شنی یکدست و ریگزارهای زیبا از جمله ویژگی‌های خاص کویر ورزنه است. وزش بادها از هر سو، شکل‌های متفاوتی را به تپه‌های ماسه‌ای كوير ورزنه داده است. انواع شکل‌های طولی، هلالی و هرم‌های ماسه‌ای زیبایی‌های خاصی را در كوير ورزنه به وجود آورد که نمونه آن را در کمتر کویری در ایران مشاهده خواهید کرد.

پوشش گیاهی كوير ورزنه

کویر ورزنه به تالاب گاوخونی نزدیک است. به همین دلیل بخشی از رطوبت این تالاب را دریافت می‌کند. همین موضوع باعث شده تا کویر ورزنه پوشش گیاهی متنوعی داشته باشد. در ۱۷ هزار هکتار ریگزار کوير ورزنه انوع درختچه‌های تاغ و اسکمبیل را می‌توانید ببینید. البته گیاهانی که در ماسه هم به خوبی رشد می‌کنند مثل بوته‌های نسی و تق تقو در کویر ورزنه پیدا می‌شوند.

در سال‌های اخیر با توجه به اینکه تالاب گاوخونی در حال خشن شد بوده و شکار بی‌رویه هم در این منقطه صورت گرفته، از پوشش جانوری کویر ورزنه کاشته شده. هرچند که امروز شما می‌توانید بسیاری از جانواران مانند گربه، شاهین، افعی، مار شتری، خرگوش و… را در کویر ورزنه مشاهده کنید.

جاذبه‌های کویر ورزنه

کویر ورزنه اسمش را روستای ورزنه گرفته. البته به اسم کویر خارا هم معرف است. کسانی که به کویر ورزنه سفر می‌کنند معمولا سری هم به روستای ورزنه می‌زنند. این روستا جاذبه‌های منحصر به فردی دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.  یکی از جاذبه های جالبی که در این کویرگردی می توانید آن را ببینید، پل تاریخی ورزنه است که آخرین پل تاریخی کشیده شده بر روی زاینده رود است. درباره اینکه این پل دقیقا در چه زمانی ساخته شده اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای آن را برای زمان سلجوقیان و عده ای هم برای دروه صفویه می دانند. این پل که در لیست آثار ملی قرار دارد از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و با ۶ متر ارتفاع، ۷۰ متر طول و ۷ متر عرض یکی از دیدنی ترین پل های تاریخی است.

قلعه قورتان یکی دیگر از جاذبه‌های کویر ورزنه است. این قلعه قدمی ۱۱۰۰ ساله دارد. قلعه قورتان ۵ هکتار مساحت دارد و از گل و خشت ساخته شده. برج‌ها و باروهای شمالی و جنوبی قلعه قورتان تا ۲۵۰ متر طول دارند که در نوع خود کم‌نظیرند. از دیگر جاذبه‌هایی که در سفرتان به کویر ورزنه باید از آن‌ دیدن کنید کنید مسجد جامع تاریخی ورزنه است. شما می‌توانید از کبوتر خانه و تالاب گاوخونی نیز دیدن کنید.

فاصله کویر از تهران تنها ۶ ساعت است. تور كوير ورزنه همه ساله در فصول پاییز و زمستان طرفداران زیادی دارد. اگر با این تورهای کویرگردی همراه شوید هم از تفریحات معمول در سفر به کویر بهرمند خواهید شد و هم از تمام جاذبه‌های کویر ورزنه دیدن خواهید کرد.

لوازم سفر به کویر؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

تفریحات کویری: در یک تور کویر گردی چه تفریح‌هایی می‌توانید انجام دهید؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "با کویر ورزنه بیشتر آشنا شوید" ارسال شده
  1. سید گفت:

    سلام
    خسته نباشید. سایت ورزنه سبا یه سایت جامع هست در مورد شهر ورزنه که توسط کارشناس میراث فرهنگی آقای احمد شهباز نوشته شده. اگر امکان داره آدرس سایت ورزنه سبا رو تو سایتتون معرفی و درج کنید. تا مردم بیشتر با این شهر بیشتر آشنا بشن. و همچنین یه کمکی به مردم کشاورز این منطقه بشه. varzanehsaba.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *