کویر مرنجاب کجاست؟ تمام زیبایی‌های کویری در یک‌جا

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در استان اصفهان و در نزدیکی کاشان یکی از خاص‌ترین کویرهای ایران است. مرنجاب در اصل نام یک کاروانسرا و قنات متعلق به دوران صفویه بوده است. و کم‌کم سایر مناطق اطراف کاورانسرا هم به مرنجاب تغییر نام داده‌اند. امروزه به کل منطقه کویری که در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته، کویر مرنجاب می‌گویند. برای رفتن به این کویر زیبا مسیرهای متنوعی وجود دارد. بهترین و راحت‌ترین راه این است که سمت کاشان به سمت این کویر حرکت کنید. در غیر این‌صورت مسیر گرمسار و مسیر خالد آباد می‌تواند شما را به این کویر برساند. شما می‌توانید با یک تور کویر به این منطقه سفر کنید و نهایت لذت را ببرید.

کویر مرنجاب کجاست؟

کاروانسرای شاه عباسی در کویر مرنجاب

کاروانسرای شاه عباسی در کویر مرنجاب

کویر مرنجاب از معدود کویر‌هایی است که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد. کاروان سرای مرنجاب هم که دستور شاه عباس ساخته شده از مسیر ارتباطی بین دو شهر خراسان و اصفهان بوده است. دلیل احداث این قلعه زیبا حمله ازبک‌ها و افغان‌ها از طریق دریاچه نمک و این کویر به کاشان و اصفهان بود. بالای کاروانسرا به شکل سنگرهای دیده‌بانی درست شده و  در آن زمان ۵۰۰ پاسدار همیشه در کاروانسرا حضور داشتند تا امنیت عبور کالا از اروپا به چین و برعکس را تامین کنند. در حال حاضر و پس بازسازی و مرمت کاروانسرا، اتاق‌های کاروانسرای مرنجاب اجاره داده می‌شود. اقامت در این کاروانسرای تاریخی در نوع خود هیجان انگیز و لذت بخش است. قناتی در کنار کاروانسرا وجود دارد که از نوع آب شیرین است. وجود این قنات در کنار کویر و شوره زار بسیار رازی است که هنوز فاش نشده.

از کوير مرنجاب در کنار کویر مصر و کویر کاراکال به عنوان یکی از زیباترین نقاط کویری ایران یاد می‌کنند. تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق، جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده‌‌اند. دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که جزیره سرگردانی در دریای بیکران کویر، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه، قابل مشاهده است. این جزیره در سایر ایام سال به نمکزار تبدیل می‌‌شود.

حتما بخوانید: لوازم سفر به کویر؛ راهنمای کامل تهیه تجهیزات ضروری کمپینگ در کویر

جاذبه‌های کویر مرنجاب

همانطور که گفتیم، کویر مرنجاب از جمله کویرهای زیبای ایران است. اما اگر قصد بازدید از این منطقه را داشته باشید چه چیزی در این کویر زیبا در انتظارتان خواهد بود؟ این کویر محبوب همانند هر کویر دیگری امکان لذت از تپه‌های شنی، شتر سواری و البته لذت از سافاری را مهیا می‌کند. اما جاذبه‌های این کویر در تفریحات کویری خلاصه نمی‌شود. کویر مرنجاب به خاطر وجود کاروانسرای تاریخی شاع عباسی، جزیره سرگردان و پوشش گیاهی مخصوص بسیار معروف است که در ادامه به معرفی آن‌های می‌پردازیم.

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان یکی از نقاط دیدنی کویر مرنجاب است. تا حالا به ذهنتان خطور کرده که چرا به این منطقه جزیره سرگردان می‌گویند؟ وقتی جزیره را از دور تماشا می‌کنید، دو انتهای آن در افق ناپدید می‌شوند و منظره مانند کشتی در حال حرکت در اقیانوس شن به نظر می‌رسد. به همین دلیل آن را جزیره سرگردان می‌نامند. این جزیره  تنها یک یا دو ماه از سال به دلیل بارندگی در منطقه قابل مشاهده است و مابقی در طول سال به باتلاق نمکی تبدیل می‌شود.

تپه های شنی

یکی دیگر از جاذبه‌های کویر مرنجاب، تپه‌های شنی این کویر است. در این کویر می‌توانید تپه‌های شنی با ارتفاع ۷۰ متر مشاهده کنید. شما می‌توانید از پیاده روی روی این تپه‌ها لذت ببرید. اگر اهل تفریحات کویری هستید، حتما از اسکی روی شن در این کویر لذت خواهید برد.  اگر به دنبال ماجراجویی هستید، در ضلع جنوبی کاروانسرای مرنجاب، کوهی به نام کوه کلنگ وجود دارد که با تپه‌های شنی احاطه شده است. با یک پیاده روی ۱۵ دقیقه‌ای می‌توانید به این ارتفاعات برسید. منظره کویر از این بالا نفس‌گیر است. شما می‌توانید از مناظر شگفت‌انگیز تپه‌های شنی که در حال حرکت هستند، لذت ببرید. از آن‌جایی که دمای هوای کویر در طول روز افزایش پیدا می‌کند، بهتر است پیاده روی خود را در صبح زود یا هنگام غروب انجام دهید.

پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب

رویش گیاه در کویر مرنجاب

رویش گیاه در کویر مرنجاب

آب و هوای به نسبت معتدل کویر مرنجاب باعث به وجود آمدن انواع پوشش گیاهی و جانوری شده. گیاهان شورپسندی مانند درختان گز و تاغ و بوته‌های قیچ، ارته، اسکنبیل و دم گاوی رشد خوبی در این کویر دارد. پوشش جانوری در این کویر به دلیل وجود آب و پشش گیاهی بسیار غنی است. حیواناتی مانند آفتاب پرست، گرگ، گربه شنی، روباه شنی، انواع مارمولک، مار، عقرب و حتی عقاب در کوير مرنجاب به راحتی دیده می‌شوند. در سال‌های اخیر گزارش شده که یوز پلنگ هم در این کویر دیده شده است. بنا به گفته ساکنان محلی تعداد ۲۱ راس یوزپلنگ در حال حال حاضر در این کویر زندگی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

سفر به کویر

سفر به کویر

سفر به کویر همیشه زیبایی‌های خاص خود را دارد ولی اگر قصد سفر به کویر مرنجاب را دارید. پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به این منطقه است. در این زمان متوسط دما در روز حدود ۱۹ درجه سانتی گراد  و شب در حدود ۵ درجه سانتی گراد است.  در ابتدای بهار نیز هوا معتدل و خنک است. ولی در تابستان دمای هوا در روز به ۴۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد. به همین دلیل تابستان زمان مناسبی برای سفر به کوير مرنجاب نیست.

آدرس کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در استان اصفهان واقع شده و از توابع شهرستان آران بیدگل به حساب می‌آید. اگر نقشه کویر مرنجاب را به دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که برای رسیدن به این کویر از هر کجا که باشید باید اول به شهرستان آران بیدگل برسید. کویر مرنجاب دو حدود ۴۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

تور کویر مرنجاب

تور کویر مرنجاب و لذت پیاده روی در تپه های شنی

تور کویر مرنجاب و لذت پیاده روی در تپه های شنی

همه ساله از اواسط پاییز تا اواسط بهار تور کویر مرنجاب محبوبیت خاصی دارد. تورهای زیادی با گشت‌هایی مانند دریاچه نمک، چاه دست کن، دریاچه فصلی نمک، آفرود سواری در دل کویر برگزاری می‌شوند. این تورها لحظاتی خاطره انگیز مانند شب نشینی در آسمان پرستاره کویر و لذت قدم زدن در چند ضلعی های تمام نشدنی دریاچه نمک با رفلکس زیبای نور را برای شما مهیا می‌کنند. اگر به دنبال تفریح در این کویر زیبا هستید، حتما پیشنهادهای تور کویر مرنجاب در سایت تخفیفان را مشاهده کنید. محل اقامت در کویر مرنجاب برای این تورها معمولا یا به صورت کمپینگ است یا در کاروانسرای شاه عباس اقامت خواهید کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *