گیم مستر اتاق فرار کیست و چه کاری انجام می دهد؟

گیم مستر اتاق فرار

گیم مستر (Game Master) اتاق فرار، شغل پررمزورازی است که کمتر میان مردم شناخته‌شده است. حتی کسانی که قبلا تجربه بازی در اتاق‌های فرار را دارند هم اطلاع چندانی از این شغل ندارند. اتاق فرار، یک تفریح هیجانی گروهی در یک مکان بسته با داستانی مشخص با انواع تم‌های هیجان‌انگیز، ترسناک، طنز و غیره است. گیم مستر به‌طور خلاصه، وظیفه کارگردانی این بازی را بر عهده دارد.

در این مقاله به‌صورت جزئی نگاهی خواهیم داشت به تعریف و وظایف شغل گیم مستری. درصورتی‌که قصد رفتن به اتاق فرار را دارید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. در پایان شاید حتی به این شغل علاقه‌مند هم شدید.

گیم مستری چه شغلی است؟

گیم مستر کسی است که بر کیفیت بازی، تأثیر بسزایی داشته و می‌تواند آن را از یک تجربه معمولی به یک بازی فوق‌العاده سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز تبدیل کند. افرادی که برای این شغل مناسب‌اند، علاوه بر داشتن مهارت‌های لازم برای انجام این کار باید علاقه فراوانی نیز به آن داشته باشند. آن‌ها باید در برقراری رابطه با افراد جدید توانمند باشند و به بازیکنان تازه‌وارد کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری کنند. همین‌طور با داشتن روحیه ماجراجویی و طنزپردازی بتوانند هیجان بازی را بالا نگه دارند.

مهم‌ترین مسئولیت گیم مستر، فضاسازی بازی است. او نباید اجازه دهد که سطح انرژی اتاق فرار پایین بیاید. هدف اصلی بازی، ساختن خاطره‌ای ماندگار برای بازیکنان است. گیم مستر هدایتگری است که ریتم بازی را در دست دارد و با ایجاد اتمسفر درست، می‌تواند مثل یک کارگردان، تصویری فراموش‌نشدنی در ذهن بازیکنان ثبت کند. در ادامه وظایف گیم مستر در پیش از شروع، در حین و در پایان آن شرح می‌دهیم.

مطالب مرتبط: اکتور اتاق فرار کیست و چه کاری انجام می دهد؟

وظایف گیم مستر پیش از شروع بازی

گیم مستر، اتاق فرار باید قبل از شروع بازی، از آماده بودن فضا و تمام ابزار و وسایل موردنیاز اطمینان حاصل کند. یکی از مهم‌ترین وظایف او این است که در ابتدای بازی، تمام توصیه‌های ایمنی لازم را به شرکت‌کنندگان گوشزد کرده و احتیاطات لازم را به آن‌ها یادآوری کند.

در مرحله بعدی او باید تمام قوانین و داستان بازی را برای شرکت‌کنندگان توضیح دهد و به‌گونه‌ای آن را روایت کند که هم برای همه قابل‌درک و ساده باشد هم درعین‌حال، جذاب بوده و بازیکنان را تشویق به بازی کند. اولین مواجهه بازیکنان با بازی، همیشه از مهم‌ترین لحظات برای آنان بوده و تعیین‌کننده کیفیت تجربه آن‌ها در ادامه بازی است. گیم مستر، علاوه بر اینکه همه اطلاعات لازم را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد، آن‌ها را هم ترغیب می‌کند که هر چه سریع‌تر بازی را آغاز کنند.

وظایف گیم مستر در حین بازی

گیم مستر اتاق فرار

پس از انجام مقدمات، گیم مستر شروع بازی را اعلام کرده و هیجان آغاز می‌شود. او در تمام طول بازی، فعالیت گروه‌ها را زیر نظر دارد. راهنمایی‌های لازم را به‌موقع ارائه می‌دهد و بازیکنان را هدایت می‌کند. همچنین از مهارت‌های روان‌شناسانه‌اش استفاده می‌کند و اگر تیمی، انگیزه‌اش را ازدست‌داده، یا بیش‌ازاندازه هیجان‌زده شده یا در بازی گیج شده و مسیرش را گم کرده باشد، می‌تواند با دخالت به‌موقع و به‌جا، روند بازی را دوباره به سمت درست برگرداند.

مسئولیت گیم مستر، لزوما وظایفی از پیش تعیین‌شده نیست و می‌تواند با هر تیم جدید تغییر کند. بعضی بازیکنان، شوخی‌های بیشتر و ریتمی هیجانی‌تر را می‌پسندند و برخی دیگر، سکوت بیشتری نیاز دارند تا به بازی فکر کنند. مهم‌ترین وظیفه یک گیم مستر در طول بازی این است که بتواند نیازهای بازیکنان را به‌موقع تشخیص داده و مطابق با آن‌ها، بازی را هدایت کند.

مهم این است که خود گیم مستر کاملا به بازی مسلط باشد و راه و چاه آن را دقیقا بشناسد. برای دستیابی به این تجربه ضروری است که او خود قبلا بازی را انجام داده باشد. در خلال بازی، هرلحظه ممکن است مشکل غیرمنتظره‌ای به وجود بیاید. لازم است گیم مستر، سرعت عمل بالایی به خرج دهد تا اگر بازی آن‌طور که باید پیش نرفت، باید بتواند سریعا مشکل را شناسایی و برطرف کند.

مطالب مرتبط: ۶ ویژگی که باعث جذابیت یک اتاق فرار می‌شود

وظایف گیم مستر در پایان بازی

هنگامی‌که مراحل بازی تمام شد یا وقت بازیکنان به اتمام رسید، گیم مستر باید بازی را به پایان ببرد. این مرحله نیز از مراحل تأثیرگذار در تجربه بازیکنان بوده که قرار است در خاطرشان باقی بماند. معمولا پس از پایان بازی، بازیکنان همچنان هیجان‌زده هستند و به فضایی احتیاج دارند تا انرژی باقی‌مانده‌شان را تخلیه کنند. گیم مستر با مدیریت درست به آن‌ها اجازه می‌دهد که پایان خوشایندی از بازی را تجربه کنند و می‌داند نباید با قطع ناگهانی جریان بازی، آخرین لحظات بازیکنان را مخدوش کرد.

پس از ساخت یک پایان‌بندی مناسب برای تیم‌ها حالا باید اتاق را برای گروه بعدی آماده کرد. همه‌چیز را به حالت اول و آماده برای شروعی دوباره برگرداند و به یاد داشت که هر تیم جدید، شامل افراد جدیدی است که تجربه منحصربه‌فرد خود را از بازی می‌طلبند و گیم مستر با توانایی پیش‌بینی بازی و شناخت شخصیت بازیکنان به آن‌ها کمک خواهد کرد تا یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی را از سر بگذرانند.

لزوم انتخاب اتاق فرار با گیم مستر حرفه ای

همان‌طور که خواندیم، گیم مستر، نقشی بسیار مهم در تعیین کیفیت بازی دارد. بنابراین، لازم است که هنگام انتخاب یک اتاق فرار با تحقیق از حرفه‌ای بودن گیم مستر آن مطمئن شویم. در این زمینه، تجربه دیگر دوستان و کامنت‌هایی که دیگر کاربران در اینترنت منتشر می‌کنند، می‌تواند مفید باشد. در حال حاضر در تهران اتاق فرارهای بسیاری تأسیس‌شده‌اند که متأسفانه همه آن‌ها گیم مستر حرفه‌ای ندارند.

همچنین به‌عنوان بازیکن نیز لازم است که تلاش کنیم ارتباط مؤثر و دوستانه‌ای با گیم مستر برقرار کنیم. این امر می‌تواند تجربه ما از اتاق را به مقدار بسیار زیادی بهبود ببخشد.

سخن آخر

برخی مشاغل دنیا بیش ازآنچه تصور می‌شود خاص و هیجان‌انگیز هستند. گیم مستری اتاق فرار یکی از آن‌هاست. اتاق فرار یک تفریح هیجان‌انگیز داستان محور و جمعی است که هدف از آن انجام یک مأموریت فرضی یا یافتن جواب یک معما در بازه زمانی و مکانی به نام اتاق فرار است. مسئول اتاق فرار فردی است به نام گیم مستر که وظیفه آموزش، اجرا، پیشبرد، هیجان‌انگیز کردن و درنهایت به پایان بردن بازی را درست مانند یک کارگردان تئاتر بر عهده دارد.

اتاق فرار چیست

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *