کویر مصر تا کویر مرنجاب؛ معرفی کویرهای ایران

کویر مصر تا کویر مرنجاب؛ معرفی کویرهای ایران

برای سفر به کویر کدام مورد برای شما جذابیت بیشتری دارد؟ آرامش؟ سکوت؟ آسمان آرام و پر ستاره؟ تماشای طلوع خورشید؟ رمل های گرم و نرم؟ چند ضلعی های کوير؟ قدم زدن روی دریاچه نمک؟ تماشای جزیره سرگردان؟

در هر کدام از تورهای کویری ایران می توانید از تعدادی از این جاذبه های کویری لذت ببرید. کافی است انتخاب کنید تا به دنبال چه هستید تا با انتخاب تور مناسب بتوانید از تجربه مسافرت به کوير لذت ببرید.

بهترین فصل سفر به کویر

پاییز و زمستان بهترین فصل برای سفر به کویر و استفاده از تور کویر است. در این فصول گرمای هوا دیگر رخت بربسته و می توانید مهمان هوای دلچسب و آسمان‌های پرستاره کوير باشید. کویرهای ایران در پاییز و زمستان، تجربه‌ای گرم برای روزهای سرد هستند. ایران از لحاظ تنوع کوير کمبودی ندارد و به دلیل آب و هوای گرم خشک به خصوص در قسمت میانی کشور شاهد تنوعی زیاد کوير در کشور هستیم.

از کویر لوت که گرمترین نقطه زمین است تا کویر مرنجاب که عاشقان زیادی دارد، جایی که میتوان سکوت و تجربه راه رفتن روی رمل‌های کويری و تماشای آسمانی که انگار به زمین دوخته شده را کسب کرد.

تورهای کویری بسیاری در کشور فعالیت می کنند. شما باید ابتدا مقصد خود را مشخص کنید و بعد از آن می توانید با مراجعه به سایت تخفیفان یا هر یک از دفاتر مسافرتی تور مناسب خود را پیدا کنید.

کویر خور و بیابانک

یکی از بهترین این تصویرها از چشم اندازی وسیع از تپه های شنی را میتوان در کویر خور و بیابانک که در ۳۹۹ کیلومتری اصفهان واقع شده، دید. خور که نامش با بیابانک پیوند خورده به معنی خورشید است و از آنجایی که در ایران باستان هر روز از هر ماه شمسی اسمی داشت، به روز یازدهم از هر ماه شمسی خور می‌گفتند و خور در آن زمان به عنوان فرشته نگهبان شناخته می شده است.

بخش زیادی از خور را کویر تشکیل می‌دهد که جاذبه های گردشگری مختلفی مانند تپه‌هایی که با وزش باد به شکل‌های مختلف درمی‌آیند، کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری، ریگزارهای مصر در ۵۰ کیلومتری خور و آسمان پرستاره کویر که خیلی‌ها به عشق دیددنش به کویر می‌روند، را به بیننده هدیه می دهد.

دریاچه نمک خور که بزرگترین دریاچه فصلی نمک جهان محسوب می‌شود و روستای ایرج که عمری ۴ هزار ساله دارد از جاذبه های توریستی این منطقه است. حتما در نظر داشته باشید که اختلاف دمای روز و شب در این منطقه بسیار زیاد است و حتما باید لباس گرم و تجهیزات به همراه داشت. بهترین فصل رفتن به کويرها اوایل آبان تا اوایل بهار است.

کویر مصر

کویر مصر برای طبیعت گردان و عاشقان طبیعت نامی آشناست و از بقیه کویرهای ایران طرفداران بیشتری دارد. روستای مصر از توابع خور و بیابانک در استان اصفهان است و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده. مصر را به دریای شنی کویر نیز می‌شناسند.

از جاهای دیدنی روستای مصر می توان منطقه امیر آباد در ۲ کیلومتری روستا که تپه‌های شنی دارد و مملو از درختچه‌های گز و نخل‌های زیبا است و روستای فرحزاد در شمال روستای مصر که نخلستان‌های بلندی دارد و نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر که چشمه آبی هم دارد را نام برد. موتورسواری و شترسواری از جمله تفریحات این منطقه است. شما با تور کویر مصر به راحتی می‌توانید به این منطقه سفر کنید.

کویر مرنجاب

از دیگر کویرهای ایران مرنجاب است. مرنجاب یکی از پرطرفدارترین‌هاست و این محبوبیت به دلایلی چند به دست آمده. یکی اینکه مرنجاب با اینکه کویری است ولی از پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ای برخوردار است.

تپه‌های شنی بلند دارد و آسمانش بسیار در شب‌ها زیباست. از اینها که بگذریم دریاچه نمک حوض سلطان درکنارش واقع شده و ترکیب کویر و دریاچه نمک تصویر بدیعی را خلق می‌کند.

مرنجاب با تهران ۳۰۱ کیلومتر فاصله دارد و در ۵۲ کیلومتری آران و بیدگل در استان اصفهان و ۶۰ کیلومتری کاشان واقع شده است. چاه دستکن، جزیره سرگردان و کاروانسرای مرنجاب از مکان های دیدنی کویر مرنجاب است. ضمن اینکه مسابقات آفرود نیز در مرنجاب و در فصل سفر به کویر برگزار می شود.

کمپ کویری متین آباد

اگر دلتان نمیخواهد در سفر به کوير سختی زیادی را تحمل کنید، به مدد همه گیر شدن کویرنوردی امکانات زیادی هم در دل برخی از مناطق کویری برای کویرنوردان درنظر گرفته شده. مانند منطقه نمونه گردشگری متین آباد در حاشیه کویر مرکزی ایران و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان.

این منطقه اولین اکو کمپ ایران است که در دل نطنز  که خود ۸۵ کیلومتر با کاشان فاصله دارد، قرار گرفته است. تجربه راه رفتن روی رمل‌های لغزنده، تماشا و رصد ستارگان، شترسواری، دیدن مزارع ارگانیک، تماشای پرورش اسب ها و شترمرغ‌ها در اکو کمپ متین‌آباد که در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از ۱۸ سایت برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های اکوتوریست شناخته شده، انتظارتان را می‌کشد. در این اکو کمپ میتوانید بسته به انتخاب در اتاق، چادر یا کومه‌هایی که در نظر گرفته شده اقامت کنید.

کویر زردگاه

کویرهای ایران به همنیجا ختم نمی‌شوند. زردگاه، روستایی است از توابع بخش دیهوک در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران. این روستا در نزدیکی روستای نایبند و در کوهپایه کوه نایبند و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر دیهوک و ۱۸۰ کیلومتری طبس واقع شده.

آنچه این روستا را متفاوت از هرجای دیگری در دل کویر می‌کند، سرسبزی است که به مدد نخلستان‌های روستا به وجود آمده، جز این، روستای زردگاه مثل نایبند روستایی است با خانه‌های پلکانی. قدیم‌ها ساکنان روستا بیشتر بودند اما این روزها تنها ساکنان روستا دو خانواده هستند که یکی از ساکنان آنها پیرزنی است که حصیربافی می‌کند.

از جذابیت‌های روستا و کویر زردگاه درختان خرما، پرتقال، نارنج، نارنگی و لیموی آن و چشمه آب گرم و استخر کوچکی برای آبتنی است.

روستای نایبند

روستای نایبند یکی از نمونه های معماری پلکانی می باشد که عنوان ماسوله کویر را به خود اختصاص داده است. این روستا همچون جزیره ای سبز در میان کوير به نظر می رسد و جلوه ای شگفت انگیز دارد. در میانه جاده بین المللی طبس به راور پوششی سبز از درختان نخل توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. این پوشش سبز همچون سرابی در دل کوير به نظر می رسد اما در واقع آنچه که پیش روی شماست، روستایی به نام نایبند است که به صورت پلکانی شکل گرفته.

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزید آباد و شمال شرقی کاشان است. ابوزید نیز مثل هر تکه‌ی دیگر از کوير، اوج زیبایی خود را در سکوت عمیق، لابه‌لای تپه‌های شنی  داغ  روانش و چشم‌اندازهای وسیع وبی‌نظیرش پنهان کرده است.

در سفر به کوير ابوزیدآباد می‌توانید آرامش بودن در کوير و تجربه راه رفتن بر تپه‌های شنی را مزه کنید و علاوه بر آن از کاروانسرای صفوی (که به دلیل موقعیتش در گذشته اهمیت بسیاری داشته)، آب‌انبار و شهر زیرزمینی اویی بازدید کنید.

کویر ورزنه

کویر ورزنه با شن‌های فراوان و تپه‌های کویری یک دستش، یکی از شناخته‌ شده‌ترین کویرهای ایران است. فاصله این کوير از تهران تنها ۶ ساعت است. کویر ورزنه در استان اصفهان و در شرق شهر اصفهان قرار گرفته. کویر ورزنه به خاطر نزدیکی به تالاب گاوخونی از پوشش گیاهی بسیار خوبی بهره می‌برد.

گیاهانی مثل تق تقو و بوته‌ نسی که در ماسه هم رشد می‌کنند در کوير ورزنه به وفور رشد می‌کنند. از جاذبه‌های کویر ورزنه می‌توان به روستای خارا، پل تاریخی ورزنه، قلعه قورتان و مسجد جامع ورزنه نام برد.

همه سال در فصل‌های پاییز و زمستان، کویر ورزنه میزبان بسیاری از کویر نوردان حرفه‌ای است.

تور کویر گردی

تور کویر گردی یکی از زیباترین و خاص‌ترین تورهای طبیعت گردی در ایران است. دیدن زیبایی‌های کویری، طلوع و غروب زیبای آفتاب در کویر، تفریحات کویری و سکوتی که بر کویر حاکم است باعث شده تا تور کویر گردی در پاییز و زمستان طرفداران بسیاری داشته باشد.

اگر علاقمند به همراه باشد تور کویر مصر هستید، تخفیفان پیشنهادهای بسیار جذابی همه روزه برای شما دارد. تور کویر مرنجاب و تور کویر کاراکال هم از دیگر پیشنهادهای پرطرفدار در سایت تخفیفان هستید. و اگر می‌خواهید تمام تورهای کویر گردی را باهم مشاهده کنید، سری به صفحه تور کویر گردی در سایت تخفیفان بزنید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *