با قدیمی ترین شهر ایران آشنا شوید

قدیمی ترین شهر ایران

 ایران با هزاران سال تاریخ مکتوب یکی کهن‌ترین تمدن‌های بشری به حساب می‌آید. در طول این زمان صدها شهر بنا شده و تخریب شده است. اگر از شما بپرسیم قدیمی‌ترین شهر ایران کجاست؟ لابد از شیراز، اصفهان و امثال این شهرها یاد خواهید کرد. درست است که این شهرها باستانی هستند ولی قدیمی‌ترین شهرهای ایران نیستند. قدیمی‌ ترین شهر ایران که هنوز هم آثاری از آن‌ها پابرجاست شهرهایی مثل شوش، شهر سوخته و حریره هستند. با ما همراه باشید تا تاریخی ترین شهر ایران زمین را به شما معرفی کنیم.

قدیمی ترین تمدن ایران کجاست؟

اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که قدیمی ترین تمدن ایران کجاست؟ جالب است بدانید در منطقه ای به نام سوزیانا یا همان شوش در جنوب غربی ایران کنونی واقع شده است. شوش، پایتخت سوزیانا، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که قدمت آن به بیش از شش هزار سال می‌رسد.

شوش، قدیمی‌ ترین شهر زنده ایران

شوش، قدیمی‌ترین شهر ایران است زندگی هنوز هم در آن جریان دارد.

قلب تاریخی ایران یعنی شوش پایتخت اولین شهر تاریخی ایران است که زندگی از ۷ هزار سال پیش تا کنون در آن جریان دارد. شوش که هنوز هم جایگاه مهم خود را از دست نداده است یکی از دیدنی‌ترین و البته تاریخی‌ ترین شهر ایران است. شهر شوش برای سال‌ها مرکز تمدن ایلامی‌ها بوده است. همچنین این شهر تا زمان شروع پادشاهی هخامنشیان پایتخت بوده است. اطلاعاتی که از این شهر به دست آمده نشان می‌دهد که این شهر در حدود ۲ هزار سال پایتخت بوده است.

شهر شوش تا قبل از حمله مغول‌ها رونق بسیاری داشت و پس از آن زمان بوده که سکونت در این شهر کمتر می‌شود. باستان شناسان پس از حفاری در مناطقی نزدیک شوش پی بردند که کشاورزی از حدود ۹ هزار سال پیش در این منطقه رواج داشته است. از جمله دیدنی‌هایی که در شهر شوش می‌توانید ببینید به کاخ اردشیر، کاخ آپادانا، ایوان کرخه و تپه‌های باستانی شوش می‌توان اشاره کرد.

شهر سوخته

شهر سوخته یکی از ده شهر تاریخی ایران است که روی که آبرفت‌های رود هیرمند ساخته شده است. می‌گویند شهر سوخته پیشرفته‌ترین تمدن کهن به حساب می‌آید که با دوره برنز تمدن جیرفت هم مقایسه می‌شود. کسی هنوز دلیل از بین رفتن یا از سکنه خالی شدن این شهر را نمی‌داند. به خاطر همین هم اسم این شهر را شهر سوخته گذاشته‌اند. شهر سوخته که در حدود ۲۸۰ هکتار وسعت داشته از سیستم آبرسانی و فاضلاب بسیار پیشرفته‌ای برخوردار بوده است که نشان از پیشرفت و شکوه این شهر در آن زمان دارد. صنایع مختلفی در شهر سوخته رواج داشته است. ابزاری که در حفاری‌ها از این شهر به دست آمده، گواه این موضوع هستند. قدیمی‌ترین تخته نرد دنیا و همینطور قدیمی‌ترین چشم مصنوعی در شهر سوخته پیدا شده است.

شهر دقیانوس

دقیانوس فقط یک افسانه نیست. دقیانوس تمدنی با عظمت داشته که در خاک‌های جیرفت مدفون شده است. شهر دقیانوس یکی دیگر از قدیمی ترین شهرهای ایران است. مارکوپلو جهانگرد معروف ایتالیایی در سفرنامه خود از شهر دقیانوس به عنوان یک شهر باشکوه یاد کرده است. دقیانوس از جمله شهرهای اسلامی است که در دوره سلجوقیان ساخته شد و در زمان خود جزو بزرگترین شهرهای اسلامی شناخته می‌شد.

هرچند اکنون مقدار زیادی از شهر دقیانوس باقی نمانده ولی این شهر جزو اولین تمدن‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود و به ثبت ملی هم رسیده است. تاریخ دقیانوس به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این شهر در آن زمان مهد فرهنگ، هنر و قدرت به شمار می‌رفت. در حاشیه این شهر زیبا رودخانه هیل رود قرار دادشته و به همین خاطر، اطراف آن مملو از زمین‌های کشاورزی بوده است. در کنار این‌ها وجود معادن و پادشاهی مقتدر باعث شده تا دقیانوس به یکی از بی‌نظیرترین شهرها تاریخ بدل شود.

شهر حریره

در جزیره کیش زمانی یک شهر باستانی وجود داشت که در قرن ۴ تا ۱۰ هجری قمری دوران طلایی را می‌گذرانده است. اگر قصد سفر به کیش را دارید حتما سری هم به شهر باستانی حریره بزنید. این شهر به عنوان یکی از زیباترین آثار باستانی شناخته می‌شود و دلیل آن‌هم به خاطر قرار گرفته این شهر در در غار و کوه‌های مختلف است. بر اساس کاوش‌هایی که در این مکان انجام شده، دارای چندین بخش ساحلی، بخش عمارت اعیانی، حمام و مسجد بوده است. وجود قنات‌های قدیمی و کارگاه‌های شیشه گری هم به زیبایی شهر حریره افزوده است. حریره به یک شهر برون گرا معروف است و در زمانی که شهرها معماری دفاعی و درونگرایی داشتند، در این شهر خبری از دیوار در اطراف شهر نیست.

تپه سیلک

تپه سیلک

تپه شمالی سیلک که به سیلک کوچک نیز معروف است در لیست قدیمی ترین شهر ایران قرار دارد که قدمت آن به دوره نوسنگی تا هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد. در این دوره، مردم سیلک به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و از ابزارهای سنگی و سفالی برای زندگی خود استفاده می‌کردند.

تپه جنوبی سیلک که به سیلک بزرگ نیز معروف است، قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره ماد می‌رسد. در این دوره، مردم سیلک به ساخت بناهای مذهبی و مسکونی روی آوردند و از ابزارهای مفرغی و آهنی برای زندگی خود استفاده می‌کردند.

از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی کشف شده در تپه سیلک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • سفال‌های منقوش که از جمله قدیمی ترین سفال‌های منقوش جهان هستند.
  • ابزارهای سنگی و مفرغی که نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی در دوران نوسنگی و عصر مفرغ است.
  • بناهای مذهبی که نشان دهنده وجود یک تمدن پیشرفته در سیلک است.

تپه سیلک یکی از ده شهر تاریخی ایران است که اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ و فرهنگ اولیه این کشور ارائه می‌دهد. این منطقه در سال ۱۳۱۰ خورشیدی توسط رومن گیرشمن کاوش شد و در سال ۱۳۸۲ خورشیدی به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم قدیمی ترین شهر ایران را به اختصار معرفی کنیم. شهرهای قدیمی ایران تعداد بالایی دارند و ما تلاش کردیم چند شهر مهم و باستانی را به شما معرفی کنیم. به نظر شما قدیمی ترین شهر ایران کجاست و شما چه مناطق دیگری را می‌شناسید؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

۳.۹/۵ - (۱۶ امتیاز)
42 نظر برای "با قدیمی ترین شهر ایران آشنا شوید" ارسال شده
  1. ایمان گفت:

    عکس دوم مربوط به شوشتر میباشد سازه های آبی شوشتر که متعلق به دوران ساسانی میباشند.

  2. Mir گفت:

    درود و سلام
    نام آنزان ایذه کنونی راباقدمت ۷۰۰۰ساله شهر سنگ نگاره های جهان فراموش ننمایید.
    سپاس وتشکر

  3. امید گفت:

    چرا اسمی از تیس چابهار وجود نداره که قدمتش از همه اینا بیشتره

    1. reza گفت:

      جیرفت قدیمی ترین شهرشونه چرا حرف مفت میزنی تمدن جیرفت اولین تمدن خاورمیانه بود

  4. قمی گفت:

    باسلام من یک قمی هستم و می دانم تاریخ و تمدن خیلی از فواید را دارد و میخواهم بگویم که قم غیر از اینکه شهری بسیار مذهبی و دوستدار اهل بیت است شهری بسیار قدیمی است اما مردم ایران حتی خود قمی ها این شهر را بدون جاذبه طبیعی و تاریخی می دانند بلکه مکان هایی مانند تپه درویش قلی که در مرکز قم قرار دارد تاریخ این شهر را به ۷۰۰۰سال پیش میکشد.
    حتی اثاری کشف شده که به ۱۰تا۱۲هزار سال کشیده می‌شود.گنبد نمکی قم که اگر گمان کنم در بخش خلجستان قرار گرفته است دارای شواهدی است که زمان به وجود امده آن را به ۶۰میلیون سال پیش می کشد .
    اما در شهر هایی مانند شوش وتخت جمشید که شکوفایی تمدن ،بیشتر از شهری مانند قم که هر پادشاهی که ایران را تصرف میکرد این شهر ازبین رفته با خاک یکسان میشد را دارد .
    شکوفایی گذشته قم به زمان علویان می‌رسد که اسلام وارد قم شد و به همین دلیل قم را شهری فقط با تاریخ اسلام می شناسند
    شهر مارو هم به لیست تاریخی تون اضافه کنید ?

  5. . گفت:

    بابا گلپایگان اصلا خونه نداشتند که قدمتش برمیگرده به دوران پارینه سنگی که سنگ نگاره داشتن چرا از اون چیزی نگفتید؟

  6. Kamran گفت:

    بابا ۹هزار سال چیه.من جای خوندن در همدان و کرمانشاه قدمت شهرهای دارن بالای ۱۳هزار سال.یه موزه در عید سه سال پیش در کرمانشاه دیدیم موزه پارینه سنگی دیرنه سنگی ک بعضی اشیعا جنگی سنگی با قدمت بالای ۱۰هزار سال ک ساخته دست بشر بود وجود داشت.خواهشن کسی اگر میخواد متنی رو بنویسه فقط ب داشته خودش اکتفا نکنه و مطلب اشتباه ننویسه.مثال شهر دقیانوس شهر زیاد قدیمی نیست.ک اسمشو آوردی.شک نکنید بالای ده شهر قدیمی در ایران هست ک قدمتشون از اینا ک نوشته بیشتره

  7. جواد گفت:

    مطلب خوبی بود ودرست. البته جاهای پر قدمت زیاد داریم ولی این مطلب درباره پرقدمت ترین شهر ایران که موجود هم باشد. وگرنه میمند تو کرمان برای ۱۳۰۰۰سال میباشد تو همه استانهای ایران میشه مکانهای با قدمت بالای پنج هزار سال به راحتی نام برد . بالاخره تمدن در ایران خیلی کهن است

  8. محرم عبادی گفت:

    مراغه یکی از کهن ترین شهر های ایران است که معبد مهر یا مهرگان در انجا قرار دارد و قدمتی بیش از ۷۰۰۰ سال دارد و از دوران مفرغ«قبل از عصر آهن» ساخته شده. و در دوران صفویان این معبد نمای اسلامی داده شده

  9. سعید بخشی گفت:

    ببخشید ولی اینا که گفتید به گرد پای همدان هم نمیرسن….همدان اولین شهر و اولین پایتخت ایران و جزو سه شهر اول دنیا میباشد

  10. علی گفت:

    با سلام خدمت هموطنان عزیزم شهر ما بروجرد افراد بسیار بزرگی داشته و باید بگم الان با بی توجهی استان لرستان به شهر ما داره شهر به این خوبی نابود میشه ای کاش حداقل جزو یه استان دیگه میبودیم . مسجد جامع بروجرد ۳۰۰۰ سال قدمت داره که الان هیچ کجا ازش نام برده نمیشع گفته میشه قبل از اون هم آتشکده بوده

  11. محمدرضا گفت:

    همدان نیست چرا وقتی همدان یک شهر بود اینا شهر های که گفتی بیابان بودن

  12. D.A گفت:

    بهبهان استان خوزستان باقدمتی۷۰۰۰ساله از قدیمی ترین شهر هاست وحلقه قدرت هم اونجا یافت شده و در قدیم به اسم ارجان یا ارگان معروف بوده

  13. Reza گفت:

    سیلک چی شد پس.
    ۱۱هزار سال قدمت
    مطالعه کنید چه تمدنی داشتن.

  14. غزل گفت:

    بله بله درست نوشتین شوش نفقط قدیمی ترین شهر ایران بلکه یکی از قدیمی ترین شهر جهان هم محسوب میشه ولی متاسفانه ایرانی ها زورشون میاد و هرکی شهر خودشو اورده وست ولی خب دیگ حقیقت تلخه براشون???‍♀️

  15. مهرگان قذق ماداکتو گفت:

    بابا اینا چیه شهر ماداکتو موقعه اینجا شهر بوده اینا نبودن بزنین جستجو کنین بعد بیایین بگین کدوم شهر ها قدمتشون بالا بوده من چیزی نمیگم فقط جستجو کنین

  16. سروش گفت:

    دامغان با قدمت هشت هزار ساله رو ننوشتی

  17. علی گفت:

    هرجا که رود خونه بوده مردم روستایی بودن و بعد کم کم تبدیل به تمدن(شهرنشینی)شده مثل بین النهرین رودکارون بین همه استانها معروفه و خب خودتون دو دوتا چهارتا کنید ببینید کدوم استان به اندازه خوزستان منابع آبی داره؟؟؟
    پس قدمت خوزستان بیشتره???

  18. تنها گفت:

    دره شهر (شهر ماداکتو)در استان ایلام هم یکی از قدیمی ترن شهرهای ایران هستش که آثارش هنوز پابرجاست حتی یه نقاب در این شهر پیدا شد با قدمت ۲۸۰۰ سال،البته ناگفته نمونه که کل ایران پیشینه ای کهن داره و به یه شهر یا استان بر نمیگرده،شیراز،اصفهان؟همدان،کرمانشاه و……….

  19. Khatar گفت:

    پس شیراز چی؟؟
    شیراز یکی از قدیمی ترین شهر های جهانه

  20. آرسس خان گفت:

    سلام ممنون از تمام توضيحات عالیه شما ، من خودم اهل شیراز هستم و قربونش می رم ولی شما شهر هایی مثل اولین سکونتگاه پارس ها قبل هخامنشیان یعنی انشان ۸۰۰۰ ساله رو فراموش کردین ، ولی کلا هر کسی شهر خودش براش عزیزه ، همدان که ۵۰۰۰ سالشه ، شیراز ما هم نظر های زیادی در مورد قدمتش هست بعضی می گن ۶۵۰۰ سالشه ، بعضی ها کمتر من که عمر شیراز رو کمتر از زمان هخامنشیان نمی دونم بعضی از نویسده های خارجی هم سکونتگاه شدن شیراز رو ۷۰۰۰ تخمین می زنن ، ولی جدا از شهر و قوم تبار ما همه اهل ایران زمین هستم با هر زبان و فرهنگی همه از ایرانی هستیم و به قول ایرانیان باستان ایرانشهری هستیم ، ولی هرکی نظر بده نظرش محترم ،
    خوشا شیراز وضع بی مثالش خداوندا نگهدارا از زوالش.

  21. مهدی انوری گفت:

    یاشاسین آذربایجان وطنیم

  22. پرهام گفت:

    ایذه و دهدز و بوشهر را فراموش کردید که‌صدها سال قبل از آریایی ها ساخته شده و از بزرگترین شهر های تمدن عیلام بعد از شوش بودند

  23. مهدی عبرت بندری گفت:

    نمیدونم چرا هرکی امده اسم شهر خودشو نوشته بعد میگه قدیمی، اخه با کدوم مدرک میگید شهر ما فلانو سال قدمت داره ، اگه داشت که ثبت جهانی میشد ، شهر سوخته سیستان که یکی از قدیمی ترین شهر های جهان و پیشرفته بوده وقتی میگن ۵هزار سال پیش عمل جراحی چشم مصنوعی میشده ، یعنی قدمتش خیلی بیشتر بوده ، چرا نمیرید مطالعه نمیکنید و الکی اسم شهر خودتون مینویسید ، همه شهر های ایران قدیمی هستن ، ادمین سایت توضیح داده که قدیمی ترین شهرهای جهان شوش و سیستان بودن و حتی کشور های خارجی هم قبول دارن چون امدن از خاک و وسایلی که پیدا شده بررسی کردن و هنوز هم نتونستن حدس بزنن قدمت سیستان رو ، و دارن میگن دیگه ۵۰۰۰سال پیش عمل جراحی چشم مصنوعی میشده که تو جهان شگفت انگیز بوده سیستان ، حالا قدمتشو خودت با عقل و فهمت پیدا کن که چقد قدیمیه با سپاس

  24. سعید گفت:

    پس ما تو کتابا خوندیم هگمتانه همدان اولین شهری هست که ایرانیان یعنی همون قوم ماد ساختن ولی اینجا حرفی ازش نزدن .
    کی به کیه کدوم درسته ??

  25. آرات گفت:

    شهر مرند معروف به شهر نوح نبی (بنا به برخی اسناد یهودی و ارمنی) هم از قدمت بالایی برخورداره، قلعه معروف و مخروبه مانداگارانا موجود در این شهر از قدمت ۶۰۰۰ ساله ای بهره منده

  26. بهمن گفت:

    ایذه از همه اینا قدیمیتره

  27. ارش زند گفت:

    کوهدشت لرستان اثاری ازانسان نخستین پیداکردن متعلق به بالای۵۰هزارسال پیش بهش میگن یافته کوه وناگفته نمانددرپی حمله اسکنندرتمام گنجینه وخزانه هخامنشی به کلماکره ازرشته کوههای صعبالعبورزاگرس لرستان سپرده شد

  28. ارش زند گفت:

    درکوهدشت لرستان اثارانسان ۵۲هزارساله در یافته کوه پیداشده ودرپی حمله اسکنندرتمام گنجینه وخزانه۵تنی هخامنشی به کلماکره ازرشته کوههای صعبالعبورزاگرس لرستان سپرده شد

  29. ارش زند گفت:

    کوهدشت لرستان، برید تحقیق کنید

  30. علی گفت:

    شهرری؛ شهری به قدمت تاریخ خطه ری با بیش از ۷هزار سال قدمت در سه دوره مادها، سلجوقیان و آل بویه پایتخت ایران زمین بوده است.
    بسیاری از تاریخ نگاران بنای نخستین این شهر را به شیث ابن آدم و گروهی به شاهان اساطیری باستان منسوب کرده و آن را زادگاه زرتشت دانسته اند.
    نام‌های راگا، راکس، رازی، اروپوس، ارشکیه و محمدیه از جمله نام‌های خطه ری در دوره‌های مختلف تاریخ بوده است.
    آثار شاخصی همچون چشمه علی، آتشکده ری، قلعه گبرها، برج استودان، مقبره زکریا رای . ژ رشکان، گنبد اینانج، کاروان سرای شاه عباس، برج طغرل و بازار سنتی از جمله جاذبه‌های گردشگری ری به شمار می‌رود.
    وجود بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری را در زمره شهر‌های مهم مذهبی و زیارتی کشور قرار داده است و هر ساله هزاران زائر داخلی و خارجی این بارگاه ملکوتی را زیارت می‌کنند.
    وجود آرامگاه‌های پراهمیتی مثل شیخ صدوق، کلینی رازی و ده‌ها تن از مشاهیر علم و ادب و تاریخ ایران، درخشش ری را صد چندان کرده است.

  31. رضا گفت:

    مشگین شهر(خیاو) با داشتن مجسمه های باستانی شهر یری که بیش از هفت هزار سال قدمت داره و هزاران آثار باستانی کشف شده که چند هزار سال قدمت دارند.

  32. نیما گفت:

    هرجا میخوهید تحقیق کنید تمدن مال پنحاه شصت هزار سال پیش مال لر ها و لک ها در لرستان بوده اکثر جاهاش بالا پنجاه هزار سال قدمت دارن

  33. علی گفت:

    آرتاویل(اردبیل) شهر مقدس ، شهری که بیشتر از هفت هزار سال قدمت داره شهری که زرتشت اوستا رو اونجا نوشت شهری که بزرگترین شهر آذربایجان در قدیم الایام بوده و چندین بار تخریب شده و دوباره ساخته شده و یک یا دو بار پایتخت ایران شده لطفا اضافه کنید.

  34. یاسر گفت:

    ای کاش شهر خوی هم در میان این ها بود (به خاطر قلعه ی زینتا و خیلی قلعه های دیگه می گم )

  35. پتشخوارگرشاه گفت:

    سلام دوستان
    همونطور که متاسفانه الان بعضیا مبدا تاریخ ایران (یا حتی مردم عربستان رو میگن جاهل که موضوع صحبتم نیست) رو از بعد اسلام میزارن و بقیه رو انکار میکنن !!
    اگر ما مبدا تاریخ ایران رو حکومت کوروش یا حکومت ماد بزاریم و حکومت ایلام نو ایلام میانه و …. رو فراموش کنیم از حقیقت دورشدیم.
    شاید حقیقت اینه که هزاران سال مردم در گوشه گوشه ی این مکانی که اسمش شده ایران زندگی میکردن. فقط باید سعی کنیم اونهارو بشناسیم و درس بگیریم از تاریخ!
    به نظر من در کنار شناخت و زنده نگه داشتن تاریخ منطقه و شهر و استان و کشورتون فقط و فقط به اون کسی افتخار کنید که یه نون به همشهری گرسنه اش میده نه اونی که کشورهارو یکی یکی تسخیر میکنه!

  36. یک انسان بزرگ گفت:

    هَمِدان، هَمَدان (دربارهٔ این پرونده آوا راهنما·اطلاعات) یا به گویش محلی هِمِدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید.

    همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است.

    در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای هم در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است. آرامگاه بوعلی‌سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود.

  37. دقیانوس گفت:

    بعضی از دوستان چنان نظر میدن انگار کارشناس هستن
    اینا که اینجا نوشته شده همه از کارشناس ها هست و مدیر سایت از خودش که ننوشته

  38. داوود گفت:

    بر اساس تحقیقات در غار کلدر خرم اباد زیستگاه اولین انسان هوشمند در دنیا لرستان بوده قدمت ۶۴۰۰۰ شصت وچهار هزار سال .یاحق.

  39. هامون گفت:

    ابیاوو

  40. محمد گفت:

    بعضی افراد انسانهای نخستین رو با قدمت تمدن اشتباه میگیرن گریشمن بزرگترین مورخ ایران میگه تمدن اولیه در کاشان قم و ساوه شکل گرفته

  41. علی گفت:

    من شیرازی هستم و شیراز قدیمیه اما در دوران باستان به عنوان پایتخت استفاده نمی شده (منظورم خود شهر شیراز است نه شهر های باستانی پاسارگاد و استخر و انشان).
    اما به نظر میاد طبق متون تاریخی شهر های مثل شوش و همدان و اردبیل و ری در زمان باستان خیلی قدیم جزء پایتخت های ایران در زمان هایی بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *