پیتزا آمریکایی و ایتالیایی چه تفاوتی دارند و با ۹ پیتزا معروف آمریکایی آشنا شوید

پیتزا آمریکایی امروزه به یکی از سبک‌های اصلی پیتزا در دنیا تبدیل شده. دلیل آن هم این است که آمریکایی‌ها عاشق پیتزا هستند. آن‌ها در هر ثانیه ۳۵۰ تکه پیتزا مصرف می‌کنند و پیتزا یکی از غذاهای اصلی آن‌ها به شمار می‌رود. تاریخچه پیتزا در آمریکا به اوایل قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد که در حدود ۵ میلیون ایتالیایی به این کشور مهاجرت کردند و این غذای خوشمزه را با خود به آمریکا آوردند. در سال ۱۹۰۵ شخصی به اسم جنارو لومباردی اولین مجوز تهیه و فروش پیتزا در آمریکا را به دست آورد و پیتزا فروشی خود را در نیویورک  تاسیس کرد.

 آرام آرام و با گسترش محله‌های ایتالیایی، پیتزا هم در این کشور فراگیر شد. البته فراگیر شدن پیتزا در آمریکا به پس از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. زمانی  که سربازان و چتربازان آمریکایی مستقر در ایتالیا، به خانه برگشتند و دوست داشتند که همان پیتزایی که در ایتالیا می‌خوردند را در آمریکا هم میل کنند. بعد از آن بود که آمریکایی‌ها شروع به تغییر مواد به کار برده شده در پیتزاها کردند و به این ترتیب سبک پیتزا آمریکایی شکل گرفت. امروزه پیتزاهای متنوعی در آمریکا سرو می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم تا ۹ پیتزا آمریکایی که بیشترین طرفدار را در آمریکا و دنیا دارد، به شما معرفی کنیم.

 

فرق پیتزا آمریکایی با ایتالیایی

قبل از این‌که به سراغ معرفی پیتزاهای آمریکایی برویم، باید بدانیم که پیتزا آمریکایی چه با تفاوتی با پیتزا ایتالیایی دارد. پیتزا آمریکایی ۳ تفاوت اصلی با پیتزاهای ایتالیایی دارد. این سه تفاوت در نوع خمیر استفاده شده، روش پخت پیتزا و استفاده از مواد به کار رفته در پیتزا است.

خمیر پیتزا: کسانی که هر دو نوع پیتزا را امتحان کرده باشند، می‌دانند که خمیر پیتزا ایتالیایی بسیار تردتر و نازک‌تر است. در صورتی که پیتزای آمریکایی از خمیر بسیار ضخیم‌تری استفاده می‌کند.  علاوه بر این استفاده از سبزیجات معطری مانند ریحان، پونه به همراه ادویه‌هایی مثل سیر و فلفل تازه از جمله ویژگی‌های خاص پیتزاهای ایتالیایی است در صورتی که پیتزاهای آمریکایی بیشتر از پنیر و پپرونی استفاده می‌کنند.

مواد به کار رفته: پیتزا آمریکایی بسیار پرحجم‌تر از نوع  ایتالیایی آن است. آمریکایی‌ها مواد متنوع‌تر و بسیار بیشتری را روی پیتزای خود می‌پسندند. استفاده از  انواع زیتون، گوشت گاو، انواع سوسیس و کالباس، مرغ، گوجه فرنگی،  فلفل دلمه‌ای و پنیر موزارلا از جمله گزینه‌های مورد استفاده در پیتزاهای آمریکایی است.

اما ایتالیایی‌ها، مواد غذایی بسیار کمتری در پیتزای خود استفاده می‌کنند. استفاده از سبزیجات معطر، ادویه‌جات، لایه‌های نازک گوشت و البته پنیر پیتزا که به صورت قطعات مکعبی روی پیتزا قرار می‌گیرد، از جمله ویژگی‌های یک پیتزا ایتالیایی است.

روش پخت: یک پیتزا ایتالیایی حتما باید در اجاق‌های آجری با شعله باز پخت شود. در صورتی که پیتزا آمریکایی از اجاق‌های تجاری استفاده می‌کنند. البته بعضی برای پخت پیتزا آمریکایی از اجاق‌های آجری صنعتی مخصوص هم استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۳ ویژگی اصلی که باید در یک رستوران ایتالیایی به آن توجه کنید.

پیتزا ناپولی (Neapolitan Pizza)

در پیتزا ناپولی، پنیر پیتزا باید به صورت قطعات مکعب شکل روی پیتزا قرار بگیرد.

در پیتزا ناپولی، پنیر پیتزا باید به صورت قطعات مکعب شکل روی پیتزا قرار بگیرد.

پیتزا ناپولی، پیتزایی است که ایتالیا را ترک کرد و با مهاجران ایتالیایی به آمریکا آمد. همچنین این پیتزا باعث شد تا آمریکایی‌های ابتکار را سرلوحه خود قرار دهند و  سبک خود در پیتزا را به وجود آورند.  پیتزا ناپلوی به طور سنتی باید با گوجه فرنگی روما یا گوجه فرنگی سن مارزانو و پنیر موزرلا که از شیر گاومیش به دست آمده باشد، تهیه می‌شود. این پیتزا که خمیر بسیار نازکی هم دارد، به درخواست ایتالیا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته.

 

پیتزا کالیفرنیایی (California Style Pizza)

پیتزا کالیفرنیا سبک جدید از پیتزا است.

پیتزا کالیفرنیا سبک جدید از پیتزا است.

پیتزا کالیفرونایی که با نام پیتزا کالیفرنیا و پیتزا گورمت هم شناخته می‌شود، نوعی پیتزا آمریکایی با خمیر نازک مشابه پیتزا ناپولی است که مواد به کار رفته روی آن به سبک و ذائقه کالیفرنیایی‌ها است. این پیتزا در سال ۱۹۸۰ توسط شاهزاده پیتزا “اد لادو” که به درست کردن پیتزاهای مبکترانه و متفاوت مشهور بود، ابداع شد. روی این پیتزا از پنیر ریکوتا، فلفل قرمز و خردل و پاته استفاده می‌شود.

 

شیکاگو دیپ دیش (Chicago Deep Dish)

شیکاگ. دیپ دیش یکی از شناخته شده‌ترین نوع پیتزا آمریکایی در ایران است.

شیکاگ. دیپ دیش یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین نوع پیتزا آمریکایی در ایران است.

پیتزای شیکاگو که با نام شیکاگو دیپ دیش شناخته می‌شود، به خاطر قطری به ۸ سانتی‌متر هم می‌رسد معروف است. این پیتزا اولین بار در پیتز اونو (Uno) و در شیکاگو ابداع شد و مانند یک کیک ضخیم است. خمیر این پیتزا از آرد ذرت و روغن زیتون درست می‌شود. البته خمیر آن آن‌قدرها هم کلفت نیست و بیشتر مواد روی این پیتزا هستند که بسیار پرحجم و پرملات هستند. سوسیس، کالباس، قارچ ورقه شده و فلفل دلمه‌ای مواد داخل این پیتزا را تشکیل می‌دهد. سپس روی آن را با سس گوجه فرنگی شیرین و پنیر پیتزا می‌پوشانند.

 

شیکاگو تین کراست (Chicago Thin Crust)

شیکاگو تین کراست، پیتزایی بسیار طرد است که به صورت قطعات مربع شکل بریده می‌شود.

شیکاگو تین کراست، پیتزایی بسیار طرد است که به صورت قطعات مربع شکل بریده می‌شود.

شیکاگو تین کراست، پیتزایی شبیه به پیتزا نیویورک اما ترد تر است. این پیتزا معمولا به سبک مربع بریده می‌شود و سس تندی و خوشمزه‌ای دارد. همچنین از گوشت قرمز زیادی در تهیه آن استفاده می‌شود.

پیشنهاد: تخفیف های رستوران ایرانی در تهران و سایر شهرها

 

پیتزا دیترویت (Detroit Style)

خمیر پیتزا دیترویت به صورت مربع شکل درست می‌شود.

خمیر پیتزا دیترویت به صورت مربع شکل درست می‌شود.

پیتزا دیترویت یک پیتزا مربعی شکل است که از سس مارینارا در آن استفاده می‌شود. خمیر این پیتزا در ماهی تابه سرخ می‌شود تا کناره‌های آن تردتر شود.

 

پیتزا یونانی نیو اینگلند (New England Greek Style)

پیتزا یونانی نیو اینگلند با پنیر فتا تهیه می‌شود.

پیتزا یونانی نیو اینگلند با پنیر فتا تهیه می‌شود.

وقتی مهاجران یونانی به نیو اینگلند آمدند، سبک خاص خود در تهیه پیتزا را هم با خود به آمریکا آوردند و حالا پیتزا یونانی نیو اینگلند طرفداران زیادی دارد. خمیر این نوع پیتزا در ماهی تابه و در روغن سرخ می‌شود تا یک خمیر طلایی ترد و خوشمزه را به وجود بیاورد. مواد روی این پیتزا را پنیر فتا، کنگر، زیتون و سبزیجات معطر شکل می‌دهد.

بیش‌تر بخوانید: ۵ رستوران مکزیکی در تهران که حتما باید آن‌ها را امتحان کنید

 

پیتزا نیویورک تین کراست (New York Thin Crust)

پیتز نیویورک تین کراست، پیتزایی بسیار محبوب در آمریکا به شمار می‌رود.

پیتز نیویورک تین کراست، پیتزایی بسیار محبوب در آمریکا به شمار می‌رود.

پیتزا خیمر نازک نیویورک یا همان نیویورک تین کراست اولین تقلید آمریکایی‌ها از پیتزا ناپولی است که اول قرن ۱۹ میلاد ابداع شد. استفاده از خمیر نازک، پنیر موزرلا زیاد و پپرونی از ویژگی‌های این پیتزا است. هر تکه پیتزا نیویورک تین کراست را در اصل باید لقمه کرد و میل کرد.

 

پیتزا سنت لوییس (St. Louis Style)

پیتزا سنت لوییز

پیتزا سنت لوییز

پیتزا سنت لوییس یک پیتزا آمریکایی بسیار خاص به حساب می‌آید. این پیتزا خمیر بسیار ترد و شکننده‌ای دارد که بدون مخمر درست می‌شود. در این پیتزا به جای پنیر‌های معمولی از پنیر پراول که نوعی پنیر پروسس شده است، تهیه می‌شود.

بیش‌تر بخوانید: رستوران حوض خونه، رستورانی با سابقه ۴۰ ساله

 

پای گوجه فرنگی نیو جرسی (Tomato Pie: New Jersey Style)

پای گوجه فرنگی نیو جرسی

پای گوجه فرنگی نیو جرسی

پای گوجه فرنگی نیوجرسی از توسط ایتالیایی‌های مهاجر به آمریکا در فیلادفیا ابداع شد. سس گوجه فرنگی در این پیتزا بر خلاف پیتزا نیویورک که مواد روی سس گوجه فرنگی ریخته شده، در زیر قرار پیتزا قرار گرفته و مزه قالب پیتزا را مزه شیرین گوجه فرنگی فرا گرفته است.

[ratings]

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *